לאומי: המשק עדיין מצוי בתקופה של צמיחה איטית

לאחר צמיחה מהירה יחסית ב-2004. כלכלני הבנק ניתחו את נתוני הגרעון המסחרי והגיעו למסקנה, שהסיבה העיקרית לצמצום הייצוא טמונה בהשפעת חולשת הביקושים בעולם, בעקבות האטת קצב הצמיחה במדינות הסוחרות עם ישראל
שרון שפורר |

מבחינה וניתוח של נתוני סחר החוץ שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסיקים כלכלני המחלקה הכלכלית של בנק לאומי, כי המשק עדיין מצוי בתקופה של צמיחה איטית, לאחר צמיחה מהירה יחסית בשנת 2004.

המסקנה של כלכלני הבנק נסמכה על מספר ממצאים נוספים שעלו מניתוח ייצוא וייבוא הסחורות:

ראשית, הם מפנים את תשומת הלב, קצב הגידול של הגרעון המסחרי במחצית הראשונה (41% לעומת אשתקד עד לגובה של 3.7 מיליארד דולר) היה תוצאה של קצב גידול מהיר יותר בייבוא מאשר בייצוא הסחורות, כשההאטה בהתפתחות הייצוא בלטה במיוחד בשני הרבעונים האחרונים, אם כי האחרון שבהם - הרבעון השני של השנה - הפגין יציבות בכל הנוגע לסעיף זה. יציבות זו, מסבירים בבנק, היא תוצאה של גידול בייצוא ענפי תעשיות הטכנולוגיה העלית אשר קוזז במלואו על ידי הצמצום בייצוא שאר תתי הסעיפים.

לדברי כלכלני הבנק, הסיבה העיקרית לצמצום הייצוא טמונה בהשפעת חולשת הביקושים בעולם, בעקבות האטת קצב הצמיחה במדינות הסוחרות עם ישראל.

בבנק לאומי התפנו לנתח, כאמור, גם את סעיף ייבוא הסחורות ומצאו, כי ברבעון השני של 2005 חלה עלייה בייבוא מוצרי צריכה פרטית, עליה העשויה לדעתם להצביע על התרחבות בצריכה הפרטית ברבעון זה. נתונים חלקיים אחרים, כמו מדד רכישות כרטיסי אשראי (עד חודש מאי) מחזקים גם הם, לדברי כלכלני הבנק, תחושה זו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותלוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשות

יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס

מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR

ליאור דנקנר |

מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.


יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט

2005 - ההתחלה הצנועה

שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.

2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

רובה ארבל  נשק
צילום: אנצו גוש IWI מקבוצת SK

מתווכי הנשק גוזרים עמלה של 350 מיליון דולר בשנה מהתעשייה הביטחונית בישראל

דו"ח מבקר המדינה: החברות הביטחוניות התחייבו לתשלומי עתק של מעל מיליארד דולר למתווכים בין 2022 ל־2024, משרד הביטחון לא הקים מנגנון פיקוח למרות התחייבויות והנחיות

רן קידר |
נושאים בכתבה תעשייה ביטחונית

דו"ח מבקר המדינה האחרון מציג תמונת מצב בעייתית במיוחד בענף היצוא הביטחוני של ישראל. מאות מיליוני דולרים שולמו למשווקים ולמתווכים שפועלים מול לקוחות זרים, אך הפיקוח הממשלתי על המנגנון הזה כמעט ואינו קיים. למרות הנחיות ברורות שניתנו כבר ב־2017, משרד הביטחון לא הקים מערכת בקרה לבחינת עמידת החברות הביטחוניות בכללי הציות, ולא דרש אישור דירקטוריון לעסקאות הכוללות תשלום עמלות.

לפי ההערכות, בין השנים 2022 ל־2024 הסתכם היצוא הביטחוני בכ־40 מיליארד דולר, כאשר העמלות ששולמו למתווכים חצו את רף מיליארד הדולר. חלקים גדולים מהדו"ח נשארו חסויים מטעמי ביטחון, אך הנתונים שכן פורסמו מעידים על מערכת שמאפשרת זרימת כספים בהיקף עצום - בלי בקרה מהותית מצד המדינה.

המבקר מצביע על שורה של כשלים שיטתיים: לא הוקם מנגנון שמבצע ביקורות תקופתיות, לא קיימים מסמכים שמעידים על עבודת מטה סדורה, ובפועל אין דרישה להצהרה על אישור דירקטוריון לעמלות. גם תוכניות הציות שנדרשו מחברות גדולות אינן נבדקות או מפוקחות בפועל, ובקרב חברות קטנות ובינוניות אין כלל סטנדרט אחיד.

המבקר מציין מקרה שבו עסקה ביטחונית נבלמה רק לאחר שגורמים במשרד נחשפו לגובה העמלה באופן מקרי. הדוגמה הזו ממחישה עד כמה היעדר הפיקוח עלול להוביל להקצאת כספים משמעותית לגורמים חיצוניים, בלי שקיפות ובלי מנגנון בקרה.

החשש: פתח לשחיתות

ישראל מחויבת להסכמים בינלאומיים למניעת שחיתות בעסקאות ביטחוניות. עם זאת, המצב בפועל רחוק מהדרישות. משרד הביטחון לא קבע כללים ברורים לחברות הקטנות והבינוניות, לא בחן את יישום תוכניות הציות בחברות הגדולות, ולא הגדיר כלים לפיקוח אפקטיבי על מניעת מתן שוחד לעובדי ציבור זרים.