לאומי: המשק עדיין מצוי בתקופה של צמיחה איטית

לאחר צמיחה מהירה יחסית ב-2004. כלכלני הבנק ניתחו את נתוני הגרעון המסחרי והגיעו למסקנה, שהסיבה העיקרית לצמצום הייצוא טמונה בהשפעת חולשת הביקושים בעולם, בעקבות האטת קצב הצמיחה במדינות הסוחרות עם ישראל
שרון שפורר |

מבחינה וניתוח של נתוני סחר החוץ שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסיקים כלכלני המחלקה הכלכלית של בנק לאומי, כי המשק עדיין מצוי בתקופה של צמיחה איטית, לאחר צמיחה מהירה יחסית בשנת 2004.

המסקנה של כלכלני הבנק נסמכה על מספר ממצאים נוספים שעלו מניתוח ייצוא וייבוא הסחורות:

ראשית, הם מפנים את תשומת הלב, קצב הגידול של הגרעון המסחרי במחצית הראשונה (41% לעומת אשתקד עד לגובה של 3.7 מיליארד דולר) היה תוצאה של קצב גידול מהיר יותר בייבוא מאשר בייצוא הסחורות, כשההאטה בהתפתחות הייצוא בלטה במיוחד בשני הרבעונים האחרונים, אם כי האחרון שבהם - הרבעון השני של השנה - הפגין יציבות בכל הנוגע לסעיף זה. יציבות זו, מסבירים בבנק, היא תוצאה של גידול בייצוא ענפי תעשיות הטכנולוגיה העלית אשר קוזז במלואו על ידי הצמצום בייצוא שאר תתי הסעיפים.

לדברי כלכלני הבנק, הסיבה העיקרית לצמצום הייצוא טמונה בהשפעת חולשת הביקושים בעולם, בעקבות האטת קצב הצמיחה במדינות הסוחרות עם ישראל.

בבנק לאומי התפנו לנתח, כאמור, גם את סעיף ייבוא הסחורות ומצאו, כי ברבעון השני של 2005 חלה עלייה בייבוא מוצרי צריכה פרטית, עליה העשויה לדעתם להצביע על התרחבות בצריכה הפרטית ברבעון זה. נתונים חלקיים אחרים, כמו מדד רכישות כרטיסי אשראי (עד חודש מאי) מחזקים גם הם, לדברי כלכלני הבנק, תחושה זו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל

תקרת הגרעון בשנת 2026 תהיה בשיעור של 3.9% מהתוצר 

רן קידר |

אושר בממשלה התקציב לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל. מדובר על גירעון של 3.9%, בהחלט סביר. התקציב, מסבירים באוצר, נועד להחזיר את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ואחריות בצד הוצאות הממשלה, לאחר שלוש שנים של תקציבי מלחמה בהן הכלכלה הישראלית תמכה את המערכה הבטחונית.

במסגרת התכנית הכלכלית תהיה הפתחה במס הכנסה בדרך של ריווח מדרגות המס. תקציב משרד הביטחון יגדל באופן משמעותי על מנת להבטיח את ביטחון אזרחי מדינת ישראל ואת יכולתו של צה"ל להתמודד עם האיומים הנשקפים, והוא יעמוד על סך 112 מליארד ש"ח. ערב המלחמה עמד תקציב הבטחון על 65 מליארד ש"ח.


השרים אישרו את הרפורמה בענף החלב שנועדה להתמודד עם המונופולים הגדולים השולטים בשוק החלב ולהביא להוזלת החלב והגבינות. 


עוד מקצה התקציב תוספת משאבים משמעותית לשורת נושאים בעלי חשיבות ציבורית וכלכלית עליונה, ובהם הקצאה של למעלה מ-3 מיליארד ש"ח לתוכנית לקידום הבינה המלאכותית במשק והטמעתה במשרדי הממשלה, ונושאים רבים נוספים להרחבת ההשקעה בתשתיות והאצת הצמיחה במשק.


בין הרפורמות הנכללות במסגרת התכנית הכלכלית תקודם חבילת צעדים בתחום הפיננסי, החלת מס רכוש על קרקעות פרטיות פנויות שאינן חקלאיות, וכן חבילת תיקוני חקיקה להאצת פרוייקטים של תשתיות לאומיות.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הבנות בין האוצר למשרד הביטחון - תקציב של 112 מיליארד שקל בשנה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תקציב הביטחון

משרדי האוצר והבטחון הגיעו להבנות: חיזוק בטחון המדינה לצד שמירה על איתנות כלכלית אחרי שיח ממושך ודיונים מקצועיים רבים שנערכו בשבועות האחרונים בין נציגי מערכת הבטחון לנציגי משרד האוצר, הבוקר הגיעו המשרדים לסיכום תקציבי של גובה הוצאות הבטחון לשנת 2026, והוא יעמוד על 112 מליארד ש"ח. מדובר בתוספת של 47 מליארדי ש"ח ביחס לתקציב הבטחון לשנת 2023 ערב המלחמה. 

המסגרת שאושרה מאפשרת שלא להשית העלאת מיסים על אזרחי ישראל בשנה הקרובה ואף להביא במסגרת תקציב המדינה הקלות במיסים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את מערכת הבטחון על הסיכומים. אנחנו מקצים תקציב עתק להתעצמות הצבא השנה, אך גם כזה שמאפשר לנו להחזיר את מדינת ישראל למסלול של צמיחה והקלה על האזרחים".

הסכום שנקבע - 112 מיליארד שקל נמוך בכ־32 מיליארד שקל מדרישות הצבא המקוריות, שהסתכמו ב‑144 מיליארד שקל. טיוטת חוק ההסדרים המקורית כללה ביטול הטבה מיוחדת שניתנה לגמלאי מערכת הביטחון, קיזוז חלק מההיוון או מענקי הפרישה מתקרת ההון הפטורה ממס. בפועל, מדובר על המרה שבמקרה של גמלאים רבים הייתה מורידה את המס באופן משמעותי. בסוף הדיונים הוסרו כל הסעיפים האלה מהנוסח. גם סעיף שדיבר על קיזוז קצבת פנסיה כשבאותו זמן מקבלים קצבת עבודה מחדש, נפל, מה שמשאיר את המצב הקיים ללא שינוי.