קונים מכונית חדשה? זה ההבדל בין יבוא עקיף לייבוא ישיר
רכישת רכב חדש היא "אירוע" משמעותי גם מבחינה כלכלית. רכב חדש יעלה לכם לפחות 120 אלף שקל כשהמחיר הממוצע הוא סביב 140-150 אלף שקלים. האם המחיר הזה הוא גזירה משמיים? חלק גדול מהעלות הזו נובע ממסים, סדר גידול של כ-50%. חלק אחר נובע מהרווחיות הגבוהה של יבואני הרכב. אלו מנצלים את היותם קרטל בשוק הרכב ולא מורידים מחירים. הממשלה מתקשה או לא רוצה להילחם במחייר הרכבים, אולי כי היא מבינה שזה בסוף יתגלגל אליה - אל המסים הגבוהים שהיא לוקחת.
ובכל זאת, יש נסיון בשנים האחרונות לקדם את היבוא המקביל. מדובר ביבוא שהוא מקביל ליבואן הישיר שמייבא באופן ישיר מהיצרן. היכולת של יבוא מקביל להתחרות ביבואנים הרשמיים היא קיימת, אבל לא כל כך משמעותית כי אחרי הכל, אין כמו לקנות מהיצרן עצמו או שליחו, גם מבחינת איכות, אחריות ועוד, אם כי בשנים האחרונות עולה בבירור גם היתרון של היבוא המקביל - חיסכון בעלויות ומעבר לכך, עדיין יש מעטפת של תמיכה ואחריות. כמו כן, היבואן הרשמי מחוייב לטפל ולתת שירות לרכבים של ייבוא עקיף.
"חוק רישוי רכב" משנת 2016 קבע שלא יהיו יותר רק יבואני הרכב הוותיקים כמו דלק רכב, UMI וקרסו מוטורס ונועד לעודד את התחרות בשוק הרכב לטובת הלקוחות. החוק קבע שבנוסף ליבואני הרכב הוותיקים יהיו יבואנים שייביאו במקביל ליבואן הרשמי ויפעלו להרחיב את היצע האפשרויות שיש לצרכנים בארץ.
שני סוגי היבוא הנפוצים בארץ הם הישיר והעקיף. יבוא ישיר הוא בעצם יבוא של יבואן שרוכש את המכוניות ישירות מהיצרן בחו"ל ואילו ביבוא עקיף היבואן רוכש את המכוניות היישר מסוכנויות הרכב הגדולות באירופה ובארה”ב ללא פערי תיווך משמעותיים, דבר שמגביר את התחרות ומוביל לעלויות נמוכות משמעותית. לעתים יש מי שחושב שהמכוניות ביבוא מקביל אינן חדשות אך מדובר בטעות. רכב מיבוא מקביל הוא רכב חדש לחלוטין ועפ”י חוק שירותי רכב ותחבורה, מחויב היבואן הרשמי לטפל בכל כלי רכב שנרכש ביבוא מקביל. מספר כלי הרכב שנרכשים ביבוא עקיף נמוך משמעותית ומהווה כ-2%-3% מאלו שמיובאים ביבוא ישיר אם כי ישנה מגמת עלייה של עשרות אחוזים ביבוא העקיף בשנים האחרונות וזה מעודד.
- המספר היומי - איך 26.9 משפיע על הקניות שלנו?
- רוצים לדעת כמה האינפלציה האמיתית במדינה? תסתכלו על הנתון הזה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מספר המותגים שמגיעים לישראל ביבוא עקיף גדל והולך מדי חודש: פולקסווגן, טויוטה, ג'יפ, מרצדס ועוד. מעבר לכך, כיום גם ניתן לקבל ביבוא עקיף רכב מסחרי ולא רק רכב פרטי. המחיר הנמוך לרוב של המכוניות ביבוא העקיף בסדר גודל של 10%-15% נובע מהעובדה שמדובר במכוניות שנרכשו כאמור ישירות מסוכנויות של יצרן הרכב בחו"ל, אך בכמויות ובאופן שמאפשר יכולת מיקוח גבוהה וכתוצאה מכך גם קבלת מחירים טובים יותר עבור הלקוח הישראלי. וזה לא הכל.
נראה שבקרוב תהיה הפחתה נוספת במחירי הרכבים ביבוא מקביל. מבחינת מיסוי נראה כי בקרוב יהיה יותר משתלם לרכוש מכונית מיבוא עקיף - שינוי בצו המכס שצפוי להיכנס לתוקפו מש בקרוב קובע כי גם מכוניות מיבוא עקיף יהנו מפטור של כ-7% ממכס. התיקון בצו תעריף המכס מגדיר שאם לרכב מסוים יש שם יצרן, קוד יצרן ומדינת ייצור זהים לרכב שיובא על ידי יבואן, הוא יזכה לפטור ממכס כפי שנהנה עד כה היבואן הישיר. מדובר למעשה במהלך משמעותי שצפוי להוזיל את מחייר הרכבים האלו ב-7% נוספים, דבר שיגביר את התחרות באופן משמעותי יותר.
האם זו התחרות לה חיכינו בשוק הרכב? עדיין לא, אבל זה צעד בכיוון. הבעיה הגדולה שהתחום הזה עדיין לא מדגדג ליבואני הרכב הגדולים. אין גוף גדול, משמעותי שנכנס לתחום היבוא המקביל ומדובר בסוכניויות קטנות יחסית שמוכרות בהיקפים נמוכים. כדי שתהיה מסה גדולה יותר של רכבים ביבוא מקביל צריך שהוא יפתה יותר משקיעים וגופים גדולים, אבל אלו גם חוששים מתחרות מול ענקיות יבואני הרכב שהן מהחברות החזקות והגדולות במשק.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
- 10.מיקליס 01/10/2023 09:59הגב לתגובה זוהפכו גם ליבואנים מקבילים כשפתחו חברות לטובת הנושא אז שלא יעבדו עליכם
- 9.לא קונים חודש היבואן 30/09/2023 20:22הגב לתגובה זולא קונים חודש היבואן מוריד מחיר ב20 אחוז אחרי חודשיים יוריד ב30אחוז קדימה 'לא קונים באוקטובר '
- 8.א 30/09/2023 19:11הגב לתגובה זורכב ממוצע עולה קרוב ל 190000 שח ולא 140000.....
- 7.בטיטו 30/09/2023 18:35הגב לתגובה זוהאם אני יכול להיכנס לסוכן של מרצדס בגרמניה, לקנות רכב ולשלוח לישראל? מה החסמים? מה העלויות (מיסים)? והאם היבואן חייב לתת שרות לרכב (ריקול וכו')?
- את האחריות והריקול נותן היצרן, לא היבואן. (ל"ת)אא 30/09/2023 22:22הגב לתגובה זו
- 6.גם אם יוזל המחיר זה לא יתגלגל למחירי יד שניה (ל"ת)Ran 30/09/2023 16:16הגב לתגובה זו
- די לבכות, תעשה, תהיה נוכח (ל"ת)רמי מש 01/10/2023 10:21הגב לתגובה זו
- 5.דניאל 30/09/2023 15:09הגב לתגובה זועל כל רכב ממוצע שמוכרת סוכנות המכוניות היא מרוויחה עשרות אלפי שקלים לפעמים 30000 לפעמים 40000 שח וביוקרטיות אפילו 80000 ו 100000 שח.את זה צריך לעצור.כיצד עוצרים בקלותאם כל מי שחושב לקנות ורוצה לקנות אוטו חדש ימנע מכך רק חודשיים וכל היבואנים לא ימכרו רכבים חודשיים תהיה פה מהפכה של ממש. הורדת מחירים אגרסיבית. שווה לחכות חודשיים ולקבל את האוטו בעשרות אלפי שקלים פחות.אז תרימו את יבואני הרכב חודשיים לא יותר
- חיים 01/10/2023 00:40הגב לתגובה זוהגאונים באוצר גונבים ממעמד הביינים ונותנים לפרזיטים!
- 4.אילן 30/09/2023 13:25הגב לתגובה זו-בכל פעם שיש כותרת העניין חשוב זה (לא רק בביזפורטל), יש ציפייה להעמקה ….גם כאן אין מספיק
- 3.יעקב ל 30/09/2023 13:00הגב לתגובה זוהמונופולים מעודדים ע"י המדינה,לצערנו
- 2.ללא שם 30/09/2023 12:33הגב לתגובה זוהמון יתרונות, למשל, אפשר היה לקנות רכב חדש ללא מכס ומפעל רכבים מעסיק המון
- 1.מוטי 30/09/2023 12:00הגב לתגובה זוליבואנים יש גם הוצאות על הבאת הרכבים ופיסום וכו' למדינה אין!המדינה היא עלוקה שרק לוקחת מהציבור ונותנת לפרזיטים.
- גם לי יש הוצאות חבר. המדינה לוקחת מכולם לא רק מהם. (ל"ת)דודי 01/10/2023 09:17הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
