הרכבים החשמליים מחכים לאפל
כשמאסק צייץ בתגובה לציוץ של ברנט ווינטון, מחברת הייעוץ ARK, החל גל השמועות המחודש לפיה אפל בדרך לכניסה לשוק הרכבים החשמליים בעקבות דיווח ברויטרס. איך בדיוק כל זה יקרה? מה לוח הזמנים? איך ייראה הרכב ומה יהיו יכולותיו? עוד לא ברור. קריאה נוספת על רכבים חשמליים ואוטונומיים: הרכבים החשמליים משנים את העולם - מי החברות שירוויחו מכך? שוק הרכבים החשמליים נהיה צפוף וטסלה מורידה מחירים נראה שלאפל גם לא ממש דחוף להכריז דבר. בלטינית יש פתגם שאומר כי "הנשר אינו צד זבובים". במקרה שלנו, זה הנשר הכי גדול מבין כל נשרי ההייטק, אז הזבובים מחכים שהנשר יבוא ויצוד אותם. למה? כי אפל היא החברה הציבורית השנייה בשווי השוק שלה בעולם, עם שווי של למעלה מ-2.1 טריליון דולר רק חברת הנפט הסעודית ארמקו שווה יותר, הרבה יותר. בערך פי 4. אפל לבדה שווה יותר מכל חברות הרכב הגדולות בעולם, כולל טסלה, שהיא חברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה ביותר שמגיע ל-744 מיליארד דולר. טסלה נחשבת לעתיד של הרכבים החשמליים ולכן השווי המטורף, זאת למרות שמכרה רק חצי מיליון רכבים ב-2020, פחות מחצי ממה שפורד (F) מכרה רק ברבעון השלישי (1.2 מיליון רכבים). אז בוול סטריט, כרגיל מתלהבים מכל מה שמריח אפל ולא מעט שמות הוצמדו להרפתקאת הרכב של קוק. בהם ניסן (7201.Japan), היונדאי (005380.Korea) קיה (000270.Korea) וגם יצרנית המסחריות החשמליות, קנו (GOEV). אבל אליה וקוץ בה. מניית ניסאן נפלה אתמול ב-3%, לאחר שדווח כי היא מכחישה שהיא נמצאת בשיתוף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה. בתחילת החודש קונצרן הרכבים יונדאי-קיה הודיעו כי אינם נמצאים בשיחות לשיתוף פעולה. עכשיו, לפי הדיווחים שם, ראשי הקונצרן נמצאים תחת חקירה בחשד למניפולציות על המניה בעקבות הדיווחים כי החברה נמצאת בשיחות עם ענקית הטכנולוגיה. המניה אגב, עלתה ב-21% בכלל הדיווחים. יתר על כן, ההדלפה על קיומן של השיחות, ככל הנראה גרמה לאפל לסגת מהן. עם זאת, החדשות על ה-I-Car של אפל בינתיים לא משפיע על מניות של יצרניות הרכב. לפחות לא לפי הקורלציה המדידה ביותר – דיווח מול ירידה. כנראה הסיבה המרכזית היא ששמועות הן לא הודעות קונקרטיות וכמו במקרה של הנער שצעק זאב, מתישהו השוק כבר לא מתרגש. הכניסה של אפל לשוק תהיה טובה לצרכנים על פניו, אחרי המאק, המאקבוק, האייפון, האייפד, השעון החכם ושלל גאדג'טים אחרים שהחברה הפכה לנכסי צאן ברזל טכנולוגיים, רכב חשמלי אוטונומי נשמע כמו עוד שלב הגיוני באבולוציה שלה. לא רק שרכב שכזה יהפוך לפריט חובה אצל חלק לא מבוטל מלהקת המעריצים של אפל, שמרביתה מהמעמד הסוציו-אקונומי הבינוני-גבוה. יתר על כן, אם תעמוד במסורת המצוינות שהיא מכתיבה לעצמה, סביר להניח שהרכב לא רק שיהיה חדשני במושגים טכנולוגיים, אלה שייושמו למכביר ברכבים הללו, אלא גם שילוב של חוויית המשתמש שכל כך חשובה לאפל בכל מוצר ומוצר שלה. סביר להניח שלא מעט חברות יעתיקו או ישדרגו את הסטנדרטיזציה שלהן, מחשש לאובדן לקוחות. בכל מקרה, האנליסטים הבכירים בתחום, בהם דן אייבס מוודבוש ואדם ג'ונאס שוריים מאוד על הרעיון שאפל תייצר מכונית בעצמה וסבורים שזה גם יתרום למניה. עם זאת, אף אחד לא מוכן להתחייב לאיך ישפיע הרכב של אפל על השוק. "בשלב הזה", כתב אייבס במחקר שפרסם השבוע, "זה לא שאלה של אם, אלא שאלה של מתי אפל תיכנס למרוץ הרכבים החשמליים וזה כנראה יהיה במהלך השנים הבאות", הוסיף ואמר כי "ישנה הסתברות של 85% תצא בהודעה בנושא בבין 3 ל-6 חודשים". אייבס גם סבור שהיונדאי ופולקסווגן (VOW) הן שתי האופציות המועדפות עליו מבחינת שיתוף פעולה. להיונדאי יש פס ייצור מודולרי, שיוכל להתאים את עצמו לדרישות של אפל, בעוד פולקסווגן מתקדמת מאוד בתחום הסוללות וגם משקיעה אסטרטגית בקוואנטומסקייפ (QS). האם אפל תפתיע את העולם? אבל לנושא אחד אייבס לא מתייחס, לאופציה הראשונה שהוזכרה כאן למעלה. כלומר לקנות יצרנית רכבים חשמליים, או חטיבה חשמלית שלמה, וכזו שיכולה להוות את הפלטפורמה הביצועית לרעיונות שאפל ירצו לשים במכוניות שלהם. הרעיון לא כל כך מופרך. בשנה וחצי האחרונות, לאחר שלאפל נמאס מהביצועים הלא טובים של אפל טיוי, היו דיבורים בשוק על כך שאפל תקנה את נטפליקס (NFLX) אם יקוצו כל הקיצין משירותי הטלוויזיה והתוכן הלא מצליחים. יש כל כך הרבה שחקניות בשוק הרכב החשמלי שנמצאות בנקודת פריצה לשוק, וכאלה שהצליחו לבסס יכולות ייצור מרשימות, עד שרכישה של אפל עם כיסיה העמוקים, אלה שרופדו לאחרונה ב-14 מיליארד דולר נוספים שאיג"חה, לא נשמעת כזו מופרכת. רק הזמן יגיד.During the darkest days of the Model 3 program, I reached out to Tim Cook to discuss the possibility of Apple acquiring Tesla (for 1/10 of our current value). He refused to take the meeting.
— Elon Musk (@elonmusk) December 22, 2020
- 2.טסלאי 21/02/2021 10:11הגב לתגובה זותסגור את השורט, כי טסלה הולכת להמריא שוב!!
- 1.אור 21/02/2021 09:50הגב לתגובה זועל כן, ניתן לאמר מכוניות חשמליות או כלי רכב חשמליים.
- עידו 22/02/2021 21:16הגב לתגובה זולומר, לא לאמר

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות
צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי
הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.
המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.
פיץ' הורידה דירוג
חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.
הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- בפעם החמישית: מקרון מינה ראש ממשלה חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזיות החדשות
התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.
צ'רלי מאנגר - הפילוסוף העסקי
מאוד השותף של וורן באפט הכיר אותו בשנות החמישים. הוא למד משפטים ועסק בעריכת דין עד שהכיר את האורקל מאומהה, שם גדל גם הוא. מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". לדבריו, "הכי טוב לזכור שרק בגלל שאחרים מסכימים או לא מסכימים איתך לא הופך אותך לצודק או טועה"
צ'ארלס תומאס מאנגר נולד ב-1 בינואר 1924 באומהה, נברסקה הוא גדל במשפחה משכילה - אביו היה עורך דין וסבו שימש שופט פדרלי. מאנגר נפטר ב-28 בנובמבר 2023 בגיל 99, כחודש לפני יום הולדתו ה-100. בילדותו הוא עבד במכולת של סבו של וורן באפט, אם כי השניים לא נפגשו עד שנות החמישים. מאנגר למד מתמטיקה באוניברסיטת מישיגן, אך לימודיו הופסקו כשהתגייס לחיל האוויר במלחמת העולם השנייה, שם שירת כמטאורולוג.
אחרי המלחמה, מאנגר התקבל להרווארד למשפטים אף שהוא לא סיים תואר ראשון - הישג נדיר. הוא סיים בהצטיינות ועבר לקליפורניה, שם הקים משרד עורכי דין מצליח. אבל עולם המשפט לא סיפק אותו. "הבנתי שאני מוכר את השעות הכי טובות שלי לעצמי", הוא אמר. ב-1965 הוא עזב את עריכת הדין והקים שותפות השקעות.
הטרגדיה האישית הגדולה בחייו היתה מות בנו טדי מלוקמיה בגיל 9 ב-1955. מאנגר, שהתגרש מאשתו הראשונה באותה תקופה, היה הרוס. הוא בילה לילות בבית החולים ליד מיטת בנו הגוסס, כשהוא חסר אונים. "זה לימד אותי שיש דברים בחיים שאי אפשר לשלוט בהם, ושצריך להתמקד במה שכן אפשר", הוא סיפר. מאנגר התחתן בשנית עם ננסי בארי ב-1956, וביחד הם גידלו שמונה ילדים.
המפגש עם וורן באפט ב-1959 שינה את חייו. השניים גילו מיד כימיה אינטלקטואלית יוצאת דופן. באפט תיאר את השיחות שלהם כ"אהבה ממבט ראשון - אינטלקטואלית". מאנגר הצטרף לברקשייר האת'וויי ב-1978 כסגן יו"ר, ונהפך לשותף המחשבתי של באפט. הוא השפיע על באפט לעבור מסיגרבאטס (חברות זולות באיכות נמוכה) לחברות איכותיות במחיר הוגן.
- מייקל ברי - הרופא שנהפך למשקיע
- ג'ון פולסון - איש הטרייד הגדול; כשכולם הפסידו הוא הרוויח מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאנגר היה ידוע בכנות הברוטלית שלו ובחוסר הסובלנות לשטויות. בפגישת בעלי מניות הוא ענה פעם למישהו: "אני חושב שאתה מבלבל בין חשיבה למחשבות אקראיות". הוא היה קורא אובססיבי, ולדבריו, "אני עדיין לא פגשתי אדם חכם שלא קורא כל הזמן," אמר. בגיל 90 הוא עדיין קרא שלושה-ארבעה ספרים בשבוע.