הרכבים החשמליים מחכים לאפל
כשמאסק צייץ בתגובה לציוץ של ברנט ווינטון, מחברת הייעוץ ARK, החל גל השמועות המחודש לפיה אפל בדרך לכניסה לשוק הרכבים החשמליים בעקבות דיווח ברויטרס. איך בדיוק כל זה יקרה? מה לוח הזמנים? איך ייראה הרכב ומה יהיו יכולותיו? עוד לא ברור. קריאה נוספת על רכבים חשמליים ואוטונומיים: הרכבים החשמליים משנים את העולם - מי החברות שירוויחו מכך? שוק הרכבים החשמליים נהיה צפוף וטסלה מורידה מחירים נראה שלאפל גם לא ממש דחוף להכריז דבר. בלטינית יש פתגם שאומר כי "הנשר אינו צד זבובים". במקרה שלנו, זה הנשר הכי גדול מבין כל נשרי ההייטק, אז הזבובים מחכים שהנשר יבוא ויצוד אותם. למה? כי אפל היא החברה הציבורית השנייה בשווי השוק שלה בעולם, עם שווי של למעלה מ-2.1 טריליון דולר רק חברת הנפט הסעודית ארמקו שווה יותר, הרבה יותר. בערך פי 4. אפל לבדה שווה יותר מכל חברות הרכב הגדולות בעולם, כולל טסלה, שהיא חברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה ביותר שמגיע ל-744 מיליארד דולר. טסלה נחשבת לעתיד של הרכבים החשמליים ולכן השווי המטורף, זאת למרות שמכרה רק חצי מיליון רכבים ב-2020, פחות מחצי ממה שפורד (F) מכרה רק ברבעון השלישי (1.2 מיליון רכבים). אז בוול סטריט, כרגיל מתלהבים מכל מה שמריח אפל ולא מעט שמות הוצמדו להרפתקאת הרכב של קוק. בהם ניסן (7201.Japan), היונדאי (005380.Korea) קיה (000270.Korea) וגם יצרנית המסחריות החשמליות, קנו (GOEV). אבל אליה וקוץ בה. מניית ניסאן נפלה אתמול ב-3%, לאחר שדווח כי היא מכחישה שהיא נמצאת בשיתוף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה. בתחילת החודש קונצרן הרכבים יונדאי-קיה הודיעו כי אינם נמצאים בשיחות לשיתוף פעולה. עכשיו, לפי הדיווחים שם, ראשי הקונצרן נמצאים תחת חקירה בחשד למניפולציות על המניה בעקבות הדיווחים כי החברה נמצאת בשיחות עם ענקית הטכנולוגיה. המניה אגב, עלתה ב-21% בכלל הדיווחים. יתר על כן, ההדלפה על קיומן של השיחות, ככל הנראה גרמה לאפל לסגת מהן. עם זאת, החדשות על ה-I-Car של אפל בינתיים לא משפיע על מניות של יצרניות הרכב. לפחות לא לפי הקורלציה המדידה ביותר – דיווח מול ירידה. כנראה הסיבה המרכזית היא ששמועות הן לא הודעות קונקרטיות וכמו במקרה של הנער שצעק זאב, מתישהו השוק כבר לא מתרגש. הכניסה של אפל לשוק תהיה טובה לצרכנים על פניו, אחרי המאק, המאקבוק, האייפון, האייפד, השעון החכם ושלל גאדג'טים אחרים שהחברה הפכה לנכסי צאן ברזל טכנולוגיים, רכב חשמלי אוטונומי נשמע כמו עוד שלב הגיוני באבולוציה שלה. לא רק שרכב שכזה יהפוך לפריט חובה אצל חלק לא מבוטל מלהקת המעריצים של אפל, שמרביתה מהמעמד הסוציו-אקונומי הבינוני-גבוה. יתר על כן, אם תעמוד במסורת המצוינות שהיא מכתיבה לעצמה, סביר להניח שהרכב לא רק שיהיה חדשני במושגים טכנולוגיים, אלה שייושמו למכביר ברכבים הללו, אלא גם שילוב של חוויית המשתמש שכל כך חשובה לאפל בכל מוצר ומוצר שלה. סביר להניח שלא מעט חברות יעתיקו או ישדרגו את הסטנדרטיזציה שלהן, מחשש לאובדן לקוחות. בכל מקרה, האנליסטים הבכירים בתחום, בהם דן אייבס מוודבוש ואדם ג'ונאס שוריים מאוד על הרעיון שאפל תייצר מכונית בעצמה וסבורים שזה גם יתרום למניה. עם זאת, אף אחד לא מוכן להתחייב לאיך ישפיע הרכב של אפל על השוק. "בשלב הזה", כתב אייבס במחקר שפרסם השבוע, "זה לא שאלה של אם, אלא שאלה של מתי אפל תיכנס למרוץ הרכבים החשמליים וזה כנראה יהיה במהלך השנים הבאות", הוסיף ואמר כי "ישנה הסתברות של 85% תצא בהודעה בנושא בבין 3 ל-6 חודשים". אייבס גם סבור שהיונדאי ופולקסווגן (VOW) הן שתי האופציות המועדפות עליו מבחינת שיתוף פעולה. להיונדאי יש פס ייצור מודולרי, שיוכל להתאים את עצמו לדרישות של אפל, בעוד פולקסווגן מתקדמת מאוד בתחום הסוללות וגם משקיעה אסטרטגית בקוואנטומסקייפ (QS). האם אפל תפתיע את העולם? אבל לנושא אחד אייבס לא מתייחס, לאופציה הראשונה שהוזכרה כאן למעלה. כלומר לקנות יצרנית רכבים חשמליים, או חטיבה חשמלית שלמה, וכזו שיכולה להוות את הפלטפורמה הביצועית לרעיונות שאפל ירצו לשים במכוניות שלהם. הרעיון לא כל כך מופרך. בשנה וחצי האחרונות, לאחר שלאפל נמאס מהביצועים הלא טובים של אפל טיוי, היו דיבורים בשוק על כך שאפל תקנה את נטפליקס (NFLX) אם יקוצו כל הקיצין משירותי הטלוויזיה והתוכן הלא מצליחים. יש כל כך הרבה שחקניות בשוק הרכב החשמלי שנמצאות בנקודת פריצה לשוק, וכאלה שהצליחו לבסס יכולות ייצור מרשימות, עד שרכישה של אפל עם כיסיה העמוקים, אלה שרופדו לאחרונה ב-14 מיליארד דולר נוספים שאיג"חה, לא נשמעת כזו מופרכת. רק הזמן יגיד.During the darkest days of the Model 3 program, I reached out to Tim Cook to discuss the possibility of Apple acquiring Tesla (for 1/10 of our current value). He refused to take the meeting.
— Elon Musk (@elonmusk) December 22, 2020
- 2.טסלאי 21/02/2021 10:11הגב לתגובה זותסגור את השורט, כי טסלה הולכת להמריא שוב!!
- 1.אור 21/02/2021 09:50הגב לתגובה זועל כן, ניתן לאמר מכוניות חשמליות או כלי רכב חשמליים.
- עידו 22/02/2021 21:16הגב לתגובה זולומר, לא לאמר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
