הרכבים החשמליים מחכים לאפל

האנליסטים חושבים שכבר בחצי השנה הקרובה תצא הודעה רשמית בנושא מצד החברה, אבל לא ברור איך כניסתה תשפיע על שוק הרכבים - כי בינתיים היא משפיעה רק על החברות שמדווחות על שת"פ אפשרי, יתר המניות לא מושפעות
ארז ליבנה | (3)
בחודש דצמבר האחרון, אילון מאסק, הבעלים והמנכ"ל של טסלה (TSLA) והאיש השני הכי עשיר בעולם, צייץ בטוויטר (TWTR), שלפני כמה שנים, בזמן שטסלה הייתה בצרות נזילות קשות סביב ייצור מודל 3, כי הוא ניסה לקבוע פגישה עם מנכ"ל אפל טים קוק, כדי שירכוש את טסלה – כשאז הייתה בשווי של עשירית משוויה היום. קוק, לטענת מאסק, סירב לפגישה.   כשמאסק צייץ בתגובה לציוץ של ברנט ווינטון, מחברת הייעוץ ARK, החל גל השמועות המחודש לפיה אפל בדרך לכניסה לשוק הרכבים החשמליים בעקבות דיווח ברויטרס. איך בדיוק כל זה יקרה? מה לוח הזמנים? איך ייראה הרכב ומה יהיו יכולותיו? עוד לא ברור. קריאה נוספת על רכבים חשמליים ואוטונומיים: הרכבים החשמליים משנים את העולם - מי החברות שירוויחו מכך? שוק הרכבים החשמליים נהיה צפוף וטסלה מורידה מחירים נראה שלאפל גם לא ממש דחוף להכריז דבר. בלטינית יש פתגם שאומר כי "הנשר אינו צד זבובים". במקרה שלנו, זה הנשר הכי גדול מבין כל נשרי ההייטק, אז הזבובים מחכים שהנשר יבוא ויצוד אותם.   למה? כי אפל היא החברה הציבורית השנייה בשווי השוק שלה בעולם, עם שווי של למעלה מ-2.1 טריליון דולר רק חברת הנפט הסעודית ארמקו שווה יותר, הרבה יותר. בערך פי 4. אפל לבדה שווה יותר מכל חברות הרכב הגדולות בעולם, כולל טסלה, שהיא חברת הרכב בעלת שווי השוק הגבוה ביותר שמגיע ל-744 מיליארד דולר. טסלה נחשבת לעתיד של הרכבים החשמליים ולכן השווי המטורף, זאת למרות שמכרה רק חצי מיליון רכבים ב-2020, פחות מחצי ממה שפורד (F) מכרה רק ברבעון השלישי (1.2 מיליון רכבים).   אז בוול סטריט, כרגיל מתלהבים מכל מה שמריח אפל ולא מעט שמות הוצמדו להרפתקאת הרכב של קוק. בהם ניסן (7201.Japan), היונדאי (005380.Korea) קיה (000270.Korea) וגם יצרנית המסחריות החשמליות, קנו (GOEV).   אבל אליה וקוץ בה. מניית ניסאן נפלה אתמול ב-3%, לאחר שדווח כי היא מכחישה שהיא נמצאת בשיתוף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה. בתחילת החודש קונצרן הרכבים יונדאי-קיה הודיעו כי אינם נמצאים בשיחות לשיתוף פעולה. עכשיו, לפי הדיווחים שם, ראשי הקונצרן נמצאים תחת חקירה בחשד למניפולציות על המניה בעקבות הדיווחים כי החברה נמצאת בשיחות עם ענקית הטכנולוגיה. המניה אגב, עלתה ב-21% בכלל הדיווחים. יתר על כן, ההדלפה על קיומן של השיחות, ככל הנראה גרמה לאפל לסגת מהן.   עם זאת, החדשות על ה-I-Car של אפל בינתיים לא משפיע על מניות של יצרניות הרכב. לפחות לא לפי הקורלציה המדידה ביותר – דיווח מול ירידה. כנראה הסיבה המרכזית היא ששמועות הן לא הודעות קונקרטיות וכמו במקרה של הנער שצעק זאב, מתישהו השוק כבר לא מתרגש. הכניסה של אפל לשוק תהיה טובה לצרכנים על פניו, אחרי המאק, המאקבוק, האייפון, האייפד, השעון החכם ושלל גאדג'טים אחרים שהחברה הפכה לנכסי צאן ברזל טכנולוגיים, רכב חשמלי אוטונומי נשמע כמו עוד שלב הגיוני באבולוציה שלה. לא רק שרכב שכזה יהפוך לפריט חובה אצל חלק לא מבוטל מלהקת המעריצים של אפל, שמרביתה מהמעמד הסוציו-אקונומי הבינוני-גבוה.   יתר על כן, אם תעמוד במסורת המצוינות שהיא מכתיבה לעצמה, סביר להניח שהרכב לא רק שיהיה חדשני במושגים טכנולוגיים, אלה שייושמו למכביר ברכבים הללו, אלא גם שילוב של חוויית המשתמש שכל כך חשובה לאפל בכל מוצר ומוצר שלה. סביר להניח שלא מעט חברות יעתיקו או ישדרגו את הסטנדרטיזציה שלהן, מחשש לאובדן לקוחות.   בכל מקרה, האנליסטים הבכירים בתחום, בהם דן אייבס מוודבוש ואדם ג'ונאס שוריים מאוד על הרעיון שאפל תייצר מכונית בעצמה וסבורים שזה גם יתרום למניה. עם זאת, אף אחד לא מוכן להתחייב לאיך ישפיע הרכב של אפל על השוק.   "בשלב הזה", כתב אייבס במחקר שפרסם השבוע, "זה לא שאלה של אם, אלא שאלה של מתי אפל תיכנס למרוץ הרכבים החשמליים וזה כנראה יהיה במהלך השנים הבאות", הוסיף ואמר כי "ישנה הסתברות של 85% תצא בהודעה בנושא בבין 3 ל-6 חודשים".   אייבס גם סבור שהיונדאי ופולקסווגן (VOW) הן שתי האופציות המועדפות עליו מבחינת שיתוף פעולה. להיונדאי יש פס ייצור מודולרי, שיוכל להתאים את עצמו לדרישות של אפל, בעוד פולקסווגן מתקדמת מאוד בתחום הסוללות וגם משקיעה אסטרטגית בקוואנטומסקייפ (QS). האם אפל תפתיע את העולם? אבל לנושא אחד אייבס לא מתייחס, לאופציה הראשונה שהוזכרה כאן למעלה. כלומר לקנות יצרנית רכבים חשמליים, או חטיבה חשמלית שלמה, וכזו שיכולה להוות את הפלטפורמה הביצועית לרעיונות שאפל ירצו לשים במכוניות שלהם.   הרעיון לא כל כך מופרך. בשנה וחצי האחרונות, לאחר שלאפל נמאס מהביצועים הלא טובים של אפל טיוי, היו דיבורים בשוק על כך שאפל תקנה את נטפליקס (NFLX) אם יקוצו כל הקיצין משירותי הטלוויזיה והתוכן הלא מצליחים.   יש כל כך הרבה שחקניות בשוק הרכב החשמלי שנמצאות בנקודת פריצה לשוק, וכאלה שהצליחו לבסס יכולות ייצור מרשימות, עד שרכישה של אפל עם כיסיה העמוקים, אלה שרופדו לאחרונה ב-14 מיליארד דולר נוספים שאיג"חה, לא נשמעת כזו מופרכת. רק הזמן יגיד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טסלאי 21/02/2021 10:11
    הגב לתגובה זו
    תסגור את השורט, כי טסלה הולכת להמריא שוב!!
  • 1.
    אור 21/02/2021 09:50
    הגב לתגובה זו
    על כן, ניתן לאמר מכוניות חשמליות או כלי רכב חשמליים.
  • עידו 22/02/2021 21:16
    הגב לתגובה זו
    לומר, לא לאמר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social