אלביט הדמיה - יוצאת לגל עליות שרק החל
עוד מדד המעו"ף מקרטע משהו, עולה אך ללא מחזורי מסחר, ודעת הרוב מוסחת מהעיקר ומתרכזת בדינמיקה לטווח המיידי, מבצעת מניית אלביט הדמיה התגנבות יחידים ופורצת מעלה. במבט ראשון, התנהגות זו גורמת להרמת גבה שכן הסיכוי לראות פריצה אמיתית בתקופה שבה השוק אינו במיטבו, נמוך יחסית. אלא שבחינת המגמה והסימנים הקיימים, מעידים שמדובר במגמת עלייה ממשית. כזאת שבתנאים אידיאליים אמורה להמשיך כברת דרך ניכרת מעלה. וכל זאת למה?
אם נביט לאחור, הרי שכל הסאגה הזאת החלה לאחר תקופת דשדוש שנמשכה בין מארס 2001 לינואר 2004. לאחר דשדוש של כשנתיים ומחצה פרצה המניה מעלה ומרגע שחצתה את רמת 30 שקלים למניה היא לא הפסיקה לעלות. במסגרת גל העליות שהחל בתחילת 2004 היו מדי פעם הפוגות, מה שקרוי בשפה המקצועית "תיקונים טכניים". אלא שהם היו מוגבלים בהיקפם והתאפיינו בירידה במחזורי המסחר.
אחרי גל עליות לא קצר שהחל במחיר של כ-28 שקלים למניה בשלהי 2004 ותם במחיר של 82.5 שקלים למניה באמצע 2005, נכנסה המניה לתקופת קיפאון. בעוד ששוק המניות המקומי מפמפם דרכו בעליצות מעלה, נותרה המניה על מקומה בעקשנות מרגיזה. אלא שתקופה דשדוש זו ובמרכזה נעה המניה חליפות בין 82.5 שקלים לבין 62.3 שקלים למניה, התבררה עד מהרה כתיקון טכני למהלך העליות הרציף האחרון.
אחד מן התקדימים הידועים הוא שמניה המסיימת תיקון טכני בטווח המקובל, תפתח מהלך נוסף בכיוון המגמה המקורית. וכך נותרנו עם סיכוי טוב לפריצה כלפי מעלה אך לוט בערפל מבחינת העיתוי.
לפני כשבוע פרצה המניה מעלה את רמת 82.5 שקלים למניה תוך מחזור מסחר גבוה. ולא רק זאת, אלא גם שבימים שלאחר הפריצה המשיכה המניה מעלה תוך מחזורים גבוהים שאמורים לבסס את הפריצה ולהצביע על אמינותה. למחזורי המסחר מתלווים מומנטום חזק ושאר ירקות המעלים את הסבירות ולפיה מדובר במשהו אמיתי. כלומר, הנחת העבודה גורסת שמניית אלביט הדמיה יוצאת לגל עליות חדש שרק החל.
ולסייגים - כדי שתהיה המשכיות חייבים להתקיים מספר תנאים. ראשית היקפי הפעילות. אני מניח שהעליות לא תהיינה רציפות ומטבע הדברים יתפתחו תיקונים טכניים. במסגרת אותם תיקונים יש לבחון היטב את מחזורי המסחר. הללו אמורים להתכווץ. שנית, כל נסיגה שהיא אמורה להיבלם לכל המאוחר מעל לרמת 75 שקלים למניה. כל נסיגה עד למחיר זה לא תשנה את הנחות העבודה. רק שבירה של רמה זו כלפי מטה תחייב בחינה חוזרת של פני הדברים.
* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
* הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".