הירידות גברו במהלך היום ומדד המעו"ף הנמיך ב-1%

מימושים ערים במניות הבנקים ובמניות מדד הנדל"ן 15. הדולר הרים ראש במסחר בנגזרי השקל-דולר לעבר 4.624 שקל. מניות הפועלים ולאומי ירדו ב-2.3% ו-1.8% בהתאמה
חזי שטרנליכט |

יום המסחר הראשון של השבוע נפתח בירידות שערים. המגמה האדומה הלכה וגברה במהלך המסחר, ולקראת השעה 15:30 חלו ירידות תלולות יחסית במדדים המובילים. לבסוף חתם מדד המעו"ף בירידה בשיעור של 1%, אך מדד הנדל"ן 15 רשם מימושים ערים יותר בשיעור של כ-3.3% במחזור לא גבוה.

מחר יתפרסם דו"ח המכירות בחסר והוא צפוי למשוך עניין ותשומת לב בשוק. בסוף השבוע שעבר שוב נאלצו להתמודד בשוק עם מגה-אירוע בזירה הגיאופוליטית - נצחון החמאס בבחירות ברשות. האירוע העיב על המסחר והירידות שנמשכו היום, החלו עוד ביום חמישי (שהיה גם יום של פקיעה).

מדד ת"א 100 ירד ב-1.2% לרמת 857.96 הנקודות, מדד התלטק 15 עלה ב-0.21% לרמת 450.21 הנקודות. מחזור המסחר היה ער וחצה את רף מיליארד השקלים. סך המחזור בנגזרי המעו"ף חצה את רף 240 מיליוני השקלים. 211 אלף אופציות החליפו ידיים.

מימושים כבדים בכור

מניית כור נחבטה על ידי המשקיעים. היא איבדה גובה וירדה ב-5.47%, לאחר שנסחרה ביציבות עד לצהרי יום המסחר. במהלך היום הודיעה חברת האחזקות על רכישת 50% מבית ההשקעות אפסילון. התמורה הכוללת שתשולם על ידי כור היא כ-105 מיליון שקל, כמחצית תושקע בחברת אפסילון וכמחצית תשולם למיסדים ובעלי השליטה באפסילון. ההשקעה הינה לפי שווי חברה של כ-160 מיליון שקל לפני הכסף.

כחול-ירוק מקבוצת שיכון ובינוי, זכתה במכרז של עיריית אשדוד לטיפול בשפכים של העיר אשדוד. החוזה נחתם לתקופה של 6 שנים עם אופציה להארכתו ל-6 שנים נוספות. ההיקף הכספי של ההסכם כ-36 מיליוני שקל. מניות החברה לא רק שלא התרגשו מהחוזה, אלא אף הדרימו וחתמו בירידה בשיעור של כ-3%.

מניית מנועי בית שמש חתמה את היום בעליה בשיעור של 1.3%. הבוקר דיווחה החברה כי חתמה על הסכם מסגרת עם חברת SNECMA הצרפתית, חברת מנועי הסילון הרביעית בגודלה בעולם לאספקת דיסקים למנועי הג'מבו והאיירבס של GE. הסכם המסגרת הינו בהיקף כולל של כ-6 מיליון דולר, כ-1.2 מיליון דולר לשנה, החל משנת 2007 למשך חמש שנים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.