מחירי הנפט הכריעו: וול סטריט עברה לירידות
המסחר בוול סטריט הוכרע לטובת הדובים היום. המשקיעים המבולבלים מקבלים איתותים שונים מנתוני המאקרו שפורסמו מוקדם יותר היום, ממחירי הנפט ששבים לעלות לאחר דו"ח מלאי מאכזב ומנתונים מצד תאגידים. כרגע עושה רושם שמחירי הנפט הם אלה שידם על העליונה
שתי נתוני מאקרו שהתפרסמו לפני פתיחת המסחר שלחו מסרים מעורבים לקהל המשקיעים. לצד נתוני המאקרו ומחירי הנפט, חדשות חשובות מצד תאגידים גדולים ממשיכים להתפרסם ולקבוע את תון המסחר בוול סטריט. במהלך שעות המסחר התפרסמה הודעה מטעם Lehman Brothers ומטעם ו-Wallmart.
מדד הנאסד"ק יורד ב-0.69% לשער של 2,156 נקודות . מדד הדאו יורד ב-0.35% לשער של 10,559 נקודות.
מחיר הנפט עלה בשעות המוקדמות שלפני המסחר, אחר כך שב לרדת ועכשיו הוא שוב עולה. דו"ח המלאים האמריקני שאיכזב בדיווחו השבועי הלחיץ קצת את המשקיעים ושולח את המחירים לעלות לראשונה מזה שבוע וחצי. חבית נפט נסחרת בשעות אלה במחיר של 64.85 דולר לחבית.
מחיר הזהב לא מפסיק לעלות. מאז החלה הירידה במחירי הנפט זינק הזהב לרמות של 450 דולר לאונקייה ואיים על מחירי שיא של 18 שנה של 456 דולר לאונקייה. כעט נסחר הזהב ברמות מחירים של 450 דולר לאונקייה.
מאקרו אמריקני
לשכת המסחר האמריקנית דיווחה מוקדם יותר על ירידה חדה של 2.1% במכירות הקמעוניות בארה"ב באוגוסט. הירידה במכירות הינה קיצונית יותר מזו שנרשמה ביולי האחרון, אז דווח על ירידה של 1.8% במכירות הקמעוניות. הפגיעה העיקרית במכירות הקמעוניות הגיעה מכיוונם של מכירות הרכב. ללא התחשבות בירידה במכירות הרכב, עלו המכירות הקמעוניות בשיעור של 1% אל מול צפי לעלייה של 0.5% בלבד.
משרד האנרגיה האמריקני דיווח היום על דו"ח המלאים השבועי שלו. בשבוע שעבר פורסם כי מלאי הנפט הגולמי ירד ב-6.4 מיליון חביות, מלאי הבנזין ירד ב-4.3 מיליון חביות ומלאי התזקיקים ירד ב-800 אלף חביות. השבוע פורסם כי מלאי הנפט הגולמי ירד ב-6.6 מיליון חביות אל מול צפי לירידה של 2 מיליון חביות. מלאי הבנזין עלה ב-1.9 מיליון חביות. הדעה הרווחת בקרב אנליסטים הייתה לעלייה של 2.5 מיליון חביות
נתוני הפדרל רזרב על תפוקת הייצור במפעלים ועל ניצולת הייצור פורסמו היום לפני פתיחת המסחר. אנליסטים צפו לעליה של 0.3% בייצור המפעלים בחודש החולף ולניצול של 79.9% מקיבולת הייצור, לאחר שהגיע ל-79.9% בחודש יולי. בפועל פורסם עלייה של 0.1% בייצור המפעלים וניצול של 79.8% מקיבולת הייצור.
אמריקניות במרכז
וול מארט (שסימולה: WMT) הודיעה היום כי הוגשה נגדה תביעה ייצוגית מטעם עובדיה לשעבר ועובדים של חברות מתחרות. התובעים טוענים כי ענקית רשתות הקמעונאות ניצלה עובדים בתנאי עבדות במדינות עולם שלישי וגם באיזורים מסויימים בארה"ב. מבין המדינות מהם הגישו העובדים את התביעות בלטו בנגלדש אינדונזיה, סין ניקרגווה וארה"בץ התביעה יכולה להגיעה למאות מיליוני דולרים. מניות וול מארט יורדות ב-0.89% לשער של 44.65 דולר.
חברת Lehman Brothers (שסימולה: LEH) דיווחה היום על דו"חותיה הרבעוניים לרבעון השלישי של שנת הכספים הנוכחית. החברה דיווחה על רווח של 2.94 דולר למנייה אל מול צפי האנליסטים לרווח של 2.37 דולר למנייה. מניות החברה עולות ב-0.24% לשער של 112.55 דולר.
במרכז המסחר, גם היום, עומדות מניותיהן של חברות התעופה דלתא איירליינס (שסימולה: DAL) ונורת'ווסט איירליינס (שסימולה: NWAC). השתיים נמצאות על מסלול מהיר לפשיטת רגל. הראשונה הגישה בקשה זה מכבר לבית המשפט ודירקטוריון השניה מתכנס היום בכדי להחליט האם להגיש בקשה להגנה מפני נושים במסגרת פשיטת רגל (צ'פטר 11). שתי החברות נקלעו לקשיים בעקבות הוצאות גבוהות על הדלק, בעקבות זינוק מחירי הנפט בשנה האחרונה וכן בשל הוצאות גבוהות על כח העבודה של השתיים. מניות דלתא איירליינס יורדות ב-8.97% לשער של 0.71 דולר מניות נורט' ווסט איירליינס , עולות ב-21.66% לשער של 1.91 דולר לאחר שאתמול איבדו יותר ממחצית שווים.
ענקית יצרנית מוצרי החשמל ג'נרל אלקטריק (שסימולה: GE) הודיעה היום כי היא שוקלת להפסיק לייצר מוצרים במספר שווקים בהם היא מתמודדת. החברה הודיעה כי במסגרת ארגון מחדש היא שוקלת יציאה ממספר שווקי ליבה כמו ייצור מנורות. מניות החברה מגיבות בירידה של 0.64% לשער של 34.06 דולר.
ישראליות במרכז
עוד אישור FDA חדש לענקית הפרמצבטיקה הישראלית וחברת הגינריקה הגדולה בעולם - טבע תעשיות פרמצבטיות (שסימולה: TEVA). טבע תחל מיידית בייצורו ושיווקו של המוצר - טבליות ה-Leflunomide במינונים של 10 ו-20 מ"ג. הטבליות של טבע הינן הגרסה הגינרית לטבליות ה-Arava של אבנטיס לטיפול בדלקת פרקים ולהפחתת תסמינים ולמניעת נזקים נוספים. מכירות המוצר המקורי מגיעות לכ-228 מיליון דולר בשנה. מניות החברה עולות ב-0.18% לשער של 33.49 דולר.
מהלך ההתייעלות בדלתא (שסימולה: DELT) יורגש בתוצאות המחצית ה-2 של 2006, כך סבורים האנליסטים רחלי גרשון ורביב אלדר מבנק הפועלים שמעריכים גם, כי הצטרפותו של אייזיק דבח כבעל מניות מרכזי תסייע בהתוויית אסטרטגיה ובקבלת החלטות בפעילות. השניים הותירו לדלתא המלצת "תשואת שוק" עם יעד של 7.7 דולר. מניות החברה נסחרות ללא שינוי.
מניות מג'יק (שסימולה: MGIC) נסחרות על רקע הודעתה על הסכם לשילוב ה-IBOLT של החברה בפרויקטים של חברת WM DATA הנורבגית. ריטליקס (שסימולה: RTLX) הודיעה היום כי חתמה על הסכם OEM עם חברת פנורמה. מניות מג'יק עולות ב-1.15% לשער של 1.76 דולר, מניות ריטליקס נסחרות ללא שינוי.
מניות אודיוקודס (שסימולה: AUDC) נסחרות על רקע הודעתה על הוצאת שבב Voip חדש. השבב החדש מיועד למערכות טלפוניה אנלוגית קיימות שרוצות לשלב את יכולות ה-Voip במוצריהם הקיימים. מניות החברה עולות ב-1.28% לשער של 11.10 דולר.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".