ריביאן
צילום: אתר החברה

פורד נפטרת ממניות ריביאן ומכרה למעלה מ-90% מהחזקותיה

יצרנית הרכב הוותיקה איבדה סבלנות לאחר שמניית ריביאן קרסה ביותר מ-80%; פורד השקיעה 1.2 מיליארד דולר בריביאן ומכרה ברווח של 1.8 מיליארד דולר, אבל בהתחשב בזינוק במניות ריביאן בחודשים הראשונים שלאחר ההנפקה שלה, פורד יכלה למכור במחירים גבוהים עוד יותר
דור עצמון | (1)

שנת 2022 הייתה סיוט עבור בעלי המניות של יצרנית כלי הרכב החשמליים המצליחה ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE כאשר המניה ירדה ב-82.2% ומחקה לא פחות מ-75.3 מיליארד דולר משוויה.

משקיעים קמעונאיים רבים ראו את השקעות המניות שלהם מתדרדרות. וגם עבור משקיעים מוסדיים, ההימור על ריביאן הפך לאסון. ריביאן יצאה להנפקה בנובמבר 2021, והמניה עלתה אז עד ל-180 דולר, שהיה ברור כזהב עבור בעלי מניות קודמים כמו ענקית המסחר האלקטרוני אמזון AMAZON ויצרנית הרכב פורד FORD MOTOR . יתרה מכך, בשנת 2021, האינטרסים שלהם בטנדר החשמלי R1T עזרו להגביר את הרווחים שלהם. אלא שהצעדים המוטעים של ריביאן והפצעים העצמיים בשנה שעברה שינו לחלוטין את הנרטיב סביב החברה.

כך למשל, בסוף פברואר העלתה החברה את מחירי הטנדר החשמלי R1T שלה, ב-17%, ורכב השטח R1S שלה ב-20%, עקב עלויות חומרים גבוהות יותר ומחסור בשבבים. אבל החברה השיתה את ההעלאות על כל הלקוחות, גם חדשים וגם אלה שכבר ביצעו את ההזמנות שלהם. לנוכח הזעם והביטולים התנצל המנכ"ל דאז, RJ Scaringe. "החלטנו בטעות להשית את השינויים האלה על כל המשלוחים העתידיים, כולל הזמנות מראש", אמר. לכך יש להוסיף את המשך השיבושים בשרשרת האספקה הקשורים למגפת הקורונה, שגרמו לעלויות קבוצת הרכב להמריא. הקוקטייל הזה סיבך את מאמציה של ריביאן להביא לייצור המוני של כלי הרכב שלה.

פורד מכרה את רוב מניותיה של ריביאן

כעת, חלק מהמשקיעים איבדו את הסבלנות ופורד מכרה כמעט את כל חלקה בריביאן. ענקית הרכב האמריקאית מכרה 3.8 מיליון מניות של ריביאן ברבעון הרביעי. בכל שנת 2022, החברה, שהחזיקה בתחילה ב-101.9 מיליון מניות של ריביאן (12% מההון), מכרה 91 מיליון מניות ריביאן. פורד מחזיקה כעת רק ב-11 מיליון מניות של ריביאן.

פורד השקיעה 1.2 מיליארד דולר בריביאן. מכירת 91 מיליון המניות של ריביאן הניבה לחברה 3 מיליארד דולר, רווח של 1.8 מיליארד דולר. אבל בהתחשב בזינוק במניות ריביאן בחודשים הראשונים שלאחר ההנפקה שלה, פורד יכלה למכור במחירים גבוהים עוד יותר - אבל מפולת הבורסה בשנה שעברה סיכלה את התוכניות של פורד. "המונטיזציה של מניות ריביאן שלנו... הושלמה עכשיו כמעט", אמר המנכ"ל ג'ים פארלי לאנליסטים לאחר הדוח לרבעון הרביעי ב-2 בפברואר.

נראה שפורד ממהרת לפתוח את הדף שריביאן פתחה ב-2019. באותה תקופה שתי יצרניות הרכב שיערו שיצרנית הרכב הוותיקה תייצר רכב על פלטפורמת הסקייטבורד של ריביאן. זה הבסיס שעליו פותח רכב השטח R1S של ריביאן. אבל התוכניות הללו מעולם לא התממשו. פורד החלה לסגת מריביאן במאי האחרון, ומכרה 25.2 מיליון מניות תמורת 700 מיליון דולר. החברה מכרה אז 51.9 מיליון מניות ברבעון השלישי תמורת 1.8 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 07/02/2023 09:18
    הגב לתגובה זו
    לכל מי שיש כסף הקים חברה לרכבים חשמליים . ברור לכולם שזה הכיוון מבחינת טכנולוגיה ורגולציה . עד להתייצבות השוק והטכנולוגיה יש למכור חשמל , בנזין , וחשמל בנזין יחד (הייבריד ) . מי שעושה זאת טוב הן החברות הוותיקות שמוכרות דגמים זהים עם הנעות לפי בקשת השוק . פורד צימצמה את ההיצע לכן תכנס לקשיים .
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?