ריביאן
צילום: אתר החברה

פורד נפטרת ממניות ריביאן ומכרה למעלה מ-90% מהחזקותיה

יצרנית הרכב הוותיקה איבדה סבלנות לאחר שמניית ריביאן קרסה ביותר מ-80%; פורד השקיעה 1.2 מיליארד דולר בריביאן ומכרה ברווח של 1.8 מיליארד דולר, אבל בהתחשב בזינוק במניות ריביאן בחודשים הראשונים שלאחר ההנפקה שלה, פורד יכלה למכור במחירים גבוהים עוד יותר
דור עצמון | (1)

שנת 2022 הייתה סיוט עבור בעלי המניות של יצרנית כלי הרכב החשמליים המצליחה ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE כאשר המניה ירדה ב-82.2% ומחקה לא פחות מ-75.3 מיליארד דולר משוויה.

משקיעים קמעונאיים רבים ראו את השקעות המניות שלהם מתדרדרות. וגם עבור משקיעים מוסדיים, ההימור על ריביאן הפך לאסון. ריביאן יצאה להנפקה בנובמבר 2021, והמניה עלתה אז עד ל-180 דולר, שהיה ברור כזהב עבור בעלי מניות קודמים כמו ענקית המסחר האלקטרוני אמזון AMAZON ויצרנית הרכב פורד FORD MOTOR . יתרה מכך, בשנת 2021, האינטרסים שלהם בטנדר החשמלי R1T עזרו להגביר את הרווחים שלהם. אלא שהצעדים המוטעים של ריביאן והפצעים העצמיים בשנה שעברה שינו לחלוטין את הנרטיב סביב החברה.

כך למשל, בסוף פברואר העלתה החברה את מחירי הטנדר החשמלי R1T שלה, ב-17%, ורכב השטח R1S שלה ב-20%, עקב עלויות חומרים גבוהות יותר ומחסור בשבבים. אבל החברה השיתה את ההעלאות על כל הלקוחות, גם חדשים וגם אלה שכבר ביצעו את ההזמנות שלהם. לנוכח הזעם והביטולים התנצל המנכ"ל דאז, RJ Scaringe. "החלטנו בטעות להשית את השינויים האלה על כל המשלוחים העתידיים, כולל הזמנות מראש", אמר. לכך יש להוסיף את המשך השיבושים בשרשרת האספקה הקשורים למגפת הקורונה, שגרמו לעלויות קבוצת הרכב להמריא. הקוקטייל הזה סיבך את מאמציה של ריביאן להביא לייצור המוני של כלי הרכב שלה.

פורד מכרה את רוב מניותיה של ריביאן

כעת, חלק מהמשקיעים איבדו את הסבלנות ופורד מכרה כמעט את כל חלקה בריביאן. ענקית הרכב האמריקאית מכרה 3.8 מיליון מניות של ריביאן ברבעון הרביעי. בכל שנת 2022, החברה, שהחזיקה בתחילה ב-101.9 מיליון מניות של ריביאן (12% מההון), מכרה 91 מיליון מניות ריביאן. פורד מחזיקה כעת רק ב-11 מיליון מניות של ריביאן.

פורד השקיעה 1.2 מיליארד דולר בריביאן. מכירת 91 מיליון המניות של ריביאן הניבה לחברה 3 מיליארד דולר, רווח של 1.8 מיליארד דולר. אבל בהתחשב בזינוק במניות ריביאן בחודשים הראשונים שלאחר ההנפקה שלה, פורד יכלה למכור במחירים גבוהים עוד יותר - אבל מפולת הבורסה בשנה שעברה סיכלה את התוכניות של פורד. "המונטיזציה של מניות ריביאן שלנו... הושלמה עכשיו כמעט", אמר המנכ"ל ג'ים פארלי לאנליסטים לאחר הדוח לרבעון הרביעי ב-2 בפברואר.

נראה שפורד ממהרת לפתוח את הדף שריביאן פתחה ב-2019. באותה תקופה שתי יצרניות הרכב שיערו שיצרנית הרכב הוותיקה תייצר רכב על פלטפורמת הסקייטבורד של ריביאן. זה הבסיס שעליו פותח רכב השטח R1S של ריביאן. אבל התוכניות הללו מעולם לא התממשו. פורד החלה לסגת מריביאן במאי האחרון, ומכרה 25.2 מיליון מניות תמורת 700 מיליון דולר. החברה מכרה אז 51.9 מיליון מניות ברבעון השלישי תמורת 1.8 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 07/02/2023 09:18
    הגב לתגובה זו
    לכל מי שיש כסף הקים חברה לרכבים חשמליים . ברור לכולם שזה הכיוון מבחינת טכנולוגיה ורגולציה . עד להתייצבות השוק והטכנולוגיה יש למכור חשמל , בנזין , וחשמל בנזין יחד (הייבריד ) . מי שעושה זאת טוב הן החברות הוותיקות שמוכרות דגמים זהים עם הנעות לפי בקשת השוק . פורד צימצמה את ההיצע לכן תכנס לקשיים .
ג'נסיס GV70 ספורט. צילום יואב פולסג'נסיס GV70 ספורט. צילום יואב פולס

ג'נסיס GV70 ספורט - קרוסאובר פרימיום מפנק ומחבק

ה GV70 של ג'נסיס הוא הדגם הנמכר ביותר של מותג הפרימיום בצפון אמריקה. 

אהבנו: מנוע, בטיחות, מחיר ביחס לתחרות

פחות אהבנו: צריכת דלק, מחיר אבסולוטי

ציון מסכם 4.6 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה ג'נסיס GV70

ה GV70 של ג'נסיס הוא הדגם הנמכר ביותר של המותג בצפון אמריקה, ומשכך חשיבותו גבוהה. לפני כשלושה חודשים עבר ה GV70 עדכון, מתיחת פנים קלה, סיבה מצוינת (שלא לומר תירוץ נהדר), לבקש אותו למבחן.

תעודת חובה        
קטגוריה                 קרוסאובר פרימיום D-Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.725 /רוחב 1.91 /גובה 1.63 /בסיס גלגלים 2.875
מספר מושבים            חמישה
הנעה                    טורבו בנזין, 2.5 ליטר / טורבו בנזין 3.5 ליטר V6. הנעה כפולה AWD
הספק ומומנט            300 כ"ס, 43 קג"מ / 375 כ"ס, 54 קג"מ
צריכת דלק              9.8 ק"מ לליטר / 8.9 ק"מ לליטר.  נתוני יצרן
בטיחות            ציון אבזור בטיחות 8.  חמישה כוכבים במבחן EuroNcap
מחיר                החל ב 400.0 אש"ח עד 540.0 אש"ח


למבחן מתייצבת ה GV70 בגירסתה הבכירה, Sport, עם מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, ואבזור שכולל בערך הכל.

עיצוב חיצוני ופנימי

העיצוב החיצוני שבהתחלה היה מצריך הסתגלות קצרה, כבר עובר חלק, והרכב השחור מושך לא מעט מבטים. ללא ביצוע מדגם מייצג, לא מעט מהמבטים היו בזכות העיצוב, ואני סבור שמעטים מהמתבוננים ידעו לומר 'זו ג'נסיס'. היא פשוט נראית גדולה, שחורה, גריל גדול ומרשים, סאונד עמוק מהמפלטים, כלומר זה בטוח רכב יוקרה.

בחזית כאמור גריל גדול ועמוק, ויחידות תאורה בקצוות המורכבות משני פסים אופקיים. סמל ג'נסיס גדול במרכז מכסה המנוע הגדול. מהצד ניתן להבחין במעט כרום מוברש עדין, ומאחור שוב אותן שני פסי תאורה מקבילים בכל צד.