אחת מקטלוג אוטו: סיטרואן ברלינגו

בכל שבוע נציג לכם מכונית אחת מקטלוג אוטו, הכולל את כל המכוניות המשווקות בישראל. והפעם: סיטרואן ברלינגו
שלומי פרידמן |

סיטרואן ברלינגושם מלא: סיטרואן ברלינגו
אחיות לפלטפורמה: פיג'ו פרטנר

מתחרות עיקריות: פיאט דובלו, פיג'ו פרטנר, פולקסווגן קאדי, פורד קונקט, רנו קנגו
 

כדאי לדעת עליו: סיטרואן הציגה את הדור הנוכחי של הברלינגו בשנת 2008, לאחר הצלחה נאה ביותר לדור הראשון שיצא לאור בשנת 1996. בעוד שהברלינגו המקורי התבסס על פלטפורמת ה-ZX העתיקה, החדש מאמץ את רצפת ה-C4 פיקאסו, כמו שרומז בסיס הגלגלים הארוך, העומד על 273 ס"מ. הדמיון בעיצוב לדגם היוצא ברור וקצת מסווה את פער המידות בין שני הכלים – הוא ארוך ב-24 ס"מ, רחב ב-9 ס"מ וגבוה ב-5.5 ס"מ. עם זאת, בסיס הגלגלים ארוך רק ב-4 ס"מ, אולי כדי ללמד על שפע החוכמה שהיתה בתכנון המקורי. ההתבססות על הפיקאסו מחייבת גם המשך שימוש בקפיצי סליל מאחור בעוד חלק מהמתחרים עדיין משתמשים בסרן קשיח נטול עידון עם קפיצי עלים.
 
 

תא הנוסעים איכותי ומהודר מבעבר, כזה שמופנה לנוסעים ולאו דווקא לנהג (בעיקר בגרסאות המאובזרות), אולם לא ברמה של מיטב מכוניות הנוסעים. החלל הפנימי לא רק מהודר יותר אלא גם גדול יותר (בייחוד ברוחב). בסך הכל המרחב הפנימי אומנם לא רשם קפיצת מדרגה ביחס לדגם היוצא, אבל גם כך הוא מרווח מאוד, שופע תאי אחסון, ויחד עם תא מטען גדול ודלתות הזזה נוחות, הברלינגו הוא רכב טיולים קלאסי למשפחה.
מנוע הדיזל בנפח 1.6 ליטר המפיק 92 כ"ס, אינו פורץ דרך, אך הוא עושה את העבודה בצורה חלקה ונעימה יחסית. גם תפעול התיבה הידנית נוח למדי. ההגה החשמלי הקליל לא תמיד פרוגרסיבי מספיק, ונראה שנוחות הנסיעה פחות טובה מאשר בדגם הקודם. הברלינגו נוקשה יותר באופן מורגש, בייחוד בעיר שם הוא מקפץ על גבשושיות גדולות. ועדיין, ביחס לבני מינו עם קפיצי העלים הוא נעים למדי. כמובן שנוקשות המתלים משפרת את כושר ההעמסה, וכעת הברלינגו לא מרגיש רך וספוגי כאשר מטעינים בו סחורה כבדה.
 
 

בשנת 2012 עבר הברלינגו רענון קל וזכה לכמה נגיעות עיצוב בעיקר בחזית. בארץ הוא נמכר במגוון גרסאות: מולטיספייס עם 5 או 7 נוסעים, גרסת 5 מושבים פשוטה יותר עם מנוע מוחלש (75 כ"ס), וגרסת מקסי מוארכת ללא חלונות אחוריים ומקום לשני נוסעים מלבד הנהג.

כל מה שטוב: תא נוסעים, מרווח, שימושיות.
כל מה שרע: תנוחת נהיגה, נוחות עירונית, היגוי.
מה מקבלים: רכב מסחרי נעים ושימושי גם למשפחה.
גרסה נבחרת: 1.6 ליטר HDI בגרסת מולטיספייס קומפרט פאק (Multispace Comfort Pack)

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ירושה (דאלי)ירושה (דאלי)
מדריך

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל

היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים

עמית בר |
נושאים בכתבה ירושה צוואה


בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.

המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון

חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.

ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.

כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

חשוב להבין שצוואה אינה מסמך סופי. ניתן לשנותה או לבטלה בכל עת כל עוד המצווה בחיים וכשיר. עם זאת, שינויים תכופים או צוואות סותרות עלולים להוביל לסכסוכים משפטיים לאחר הפטירה. לכן מומלץ לתעד כל שינוי בצורה ברורה ולהפקיד עותק מעודכן אצל עורך דין או ברשם הירושות.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי

לקראת החגים: רמי לוי ממשיך להוביל כרשת הזולה ביותר בסקר גיאוקרטוגרפיה

39% מהנשאלים בחרו ברמי לוי כספק הסל המשתלם ביותר. אושר עד שנייה עם 30%, ויש חסד ויוחננוף מתחלקות במקום השלישי. הפערים בולטים גם לפי רמת הכנסה ואורח חיים
רן קידר |
נושאים בכתבה ראש השנה

רמי לוי שוב מדורג בראש רשימת הרשתות הזולות בישראל, על פי סקר חדש של מכון גיאוקרטוגרפיה שבחן את תפיסת הציבור באשר לסל הקניות הזול ביותר לקראת ראש השנה וחגי תשרי. 39% מהמשיבים ציינו את רשת רמי לוי כספקית הסל המשתלם ביותר, כאשר רשת אושר עד ניצבת אחריה עם 30%. 

במקום השלישי ברשימה דורגו יחד יש חסד ויוחננוף, עם שיעור תמיכה זהה של 6% כל אחת. שופרסל הגיעה למקום הרביעי עם 5% מהמשיבים, וחצי חינם חמישית עם 4%. שאר הרשתות כמעט ואינן מורגשות בסקר: קרפור עם 2%, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם, מחסני השוק, יינות ביתן ודאבח, כולן עם שיעור של 1% בלבד. 


הסקר, שנערך בסוף אוגוסט 2025, מבוסס על מדגם ארצי מייצג של 500 נשאלים בני 18 ומעלה, ומציג גם פילוחים לפי רמות הכנסה ומאפיינים סוציו־דמוגרפיים נוספים. מבין בעלי ההכנסה הנמוכה מהממוצע במשק, 35% בחרו ברמי לוי, 27% באושר עד ו־7% ברשת יש חסד. בקרב בעלי הכנסה קבועה מעל הממוצע, שיעור הבוחרים ברמי לוי אף גבוה יותר,  46%, בעוד שאושר עד זוכה ל-28% ויש חסד ל-7%. 

גם בקרב הציבור הדתי והחרדי שומרת רמי לוי על המקום הראשון, עם 40% מהמשיבים, ואחריה אושר עד עם 37% ויש חסד עם 10%. התוצאות משקפות מגמה עקבית של השנים האחרונות: מיצוב חזק של רמי לוי כרשת דיסקאונט מובילה בקרב כלל האוכלוסייה, הן בקרב קהלים בעלי הכנסה גבוהה והן בקרב אוכלוסיות שמרניות או מסורתיות. הפער בין שתי הרשתות המובילות לאחר המקום השלישי גם הוא משמעותי, מה שמחזק את מעמדן בצמרת השוק.

לאחרונה הרחבנו על רמי לוי, לאור הנפקת חברת הנדל"ן שלו בבורסה. 

רמי לוי נולד ב-1955 בשכונת נחלאות בירושלים, אחת השכונות הוותיקות והצפופות של העיר. המשפחה התגוררה בדירה קטנה, וההורים התקשו לפרנס את הילדים הרבים. "גדלתי עם הפחד שיום אחד לא יהיה לחם בבית", סיפר לוי בראיון לפני יותר מעשור. "זה פחד שמלווה אותי עד היום. גם כשיש לי מיליארדים, אני עדיין זוכר את התחושה הזאת של חוסר ביטחון".