פרסום ראשון

הסקרים הסיסמים ב'גבריאלה' ו'יצחק' החלו: השותפה של מודיעין דיווחה - המטרה היא למצוא נפט

מודיעין מחזיקה ב-70% מ'גבריאלה'. נשיא אדירה: "מטרות הנפט אותן אנחנו מתכוונים לבדוק הן משמעותיות מאוד לאדירה כמו גם למדינת ישראל"

חברת אדירה אנרגיה, השותפה הקנדית של שותפות חיפושי הנפט מודיעין ברשיון הימי 'גבריאלה', דיווחה היום (ג') כי היא החלה בביצוע סקרים סייסמים 3D בשטח הרשיון. כמו כן, היא הכריזה על תחילת העבודה ברשיון היבשתי 'איתן' בעמק החולה ועל ביצוע סקר תלת מימד ברשיון 'יצחק' בו היא מחזיקה ב-100%.

באדירה מדווחים כי בכוונתם לעשות שימוש בטכנולוגיה שלא נוסתה בעבר בישראל - סקר סיסמי כפול. נשיא אדירה, קולין קינליי, אמר בהתייחס לסקרים הימיים כי "מטרות הנפט אותן אנחנו מתכוונים לבדוק הן משמעותיות מאוד לאדירה כמו גם למדינת ישראל".

בהתייחס לתחילת העבודה ברישיון היבשתי 'איתן', אמר מנכ"ל אדירה, אילן דיאמונד, כי "אנחנו בטוחים ביכולתינו להגדיר את הכלכליות של שדה הגז הזה שיש לו פוטנציאל לספק את שוק הגז הצמא בישראל"

מבחינת לוח הזמנים, אדירה מתכוונת לסיים את ביצוע הסקרים בגבריאלה ויצחק כבר בינואר הקרוב וכמו כן להתחיל ביצוע סקר סיסמי בשמואל במחצית הראשונה של 2011. בכך מאשרת החברה את תוכנית העבודה שהציגה מודיעין בתחילת חודש נובמבר. הסקר צפוי להימשך כחודש ומתוכנן לכסות שטח של כ- 510 קמ"ר. להערכת אדירה, יידרשו כ- 6 חודשים להשלמת ניתוח תוצאות הסקר.

אדירה אנרגיה היא חברת נפט קנדית המחזיקה בארבעה רשיונות לחיפושי נפט וגז בישראל: 'איתן', 'גבריאלה', 'יצחק' ו'שמואל'. רשיון איתן התקבל בדצמבר 2008 והוא מתפרס על פני 125,700 דונם בעמק החולה. רשיון גבריאלה מתפרס על פני 392,000 דונם במרחק של כ-10 ק"מ מחופי ישראל בין נתניה לאשדוד ורשיון יצחק אינו צמוד לגבריאלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.