ת"א מעבירה הילוך בצהרי היום; אלביט מזנקת ב-3.44%

השור התל אביבי התעורר מרבצו, המחזורים גדולים למדי בצהריים: ת"א 25 עולה ב-1.38%, ת"א 100 מטפס ב-1.89%, התל טק 15 מזנק ב-2.32%, ומדד הבנקים קופץ ב-1.92%. בולטים במסחר מדדי ת"א 75 והנדל"ן 15 שמזנקים בכ-3.1% ו-4.4% בהתאמה
דרור איטח |

בצהרי יום המסחר השני לשבוע ולשנת 2006, מתחזקות עליות השערים ברחוב אחד העם לכדי עליות שערים חדות, שמגובות במחזורי מסחר ערים במיוחד שמסתכמים לפי שעה בכ-782 מיליון שקל. מחזור גבוה במיוחד מרכז מדד תל אביב 75 שמסתכם בשעה זו בכ-144 מיליון שקל לעומת ממוצע יומי של 136 מיליון שקל בשבוע האחרון. בשעה זו מוביל המדד את העליות בבורסה כשהוא מזנק בכ-3.11%. נציין כי בשעה זו 75 מניות המרכיבות את המדד רושמות עליות שערים.

מחזורים חריגים מרכזים גם מדד נדל"ן 15 ויתר 30. נדל"ן 15 מזנק בשעה זו בכ-4.4% כשכל המניות במדד עולות, תוך מחזור של 68 מיליון שקל, לעומת מחזור ממוצע של 42 מיליון שקל בשבוע המסחר האחרון. מדד היתר שלושים קופץ בכ-4.4% תוך מחזור של 24 מיליון שקל, לעומת ממוצע יומי של 19 מיליון שקל בשבוע האחרון.

לאחר סיכומי שנת 2005 מתחילות הערכות לשנה הקרבה. לעת עתה מעיריכים פעילים רבים בשוק כי שנת 2006 צפויה אף היא להיות חיובית, כשאתמול קיבלו מעריכים אלו חיזוק מפרסום נתוני הצמיחה של המשק הישראלי.

מדד ת"א 25 עולה ב-1.38% לרמת 837.42 נקודות. מדד ת"א 100 מטפס ב-1.89% לרמת 843.59 נקודות. מדד הטכנולוגיה, תל טק 15 מזנק ב-2.32% לרמה של 422.71 נקודות, ומדד הבנקים שפתח בירידה קופץ ב-1.92%.

מניות הבנקים מובילות את עליות השערים בת"א. מניות בנק הפועלים עולות ב-1.49%. נזכיר כי אתמול הורה בנק ישראל לבנק לנמק עד ליום ג' הקרוב את הסיבות מדוע לא מכר את בנק אוצר החייל עד למועד שנקבע לו (ה-28 בדצמבר). בנק ישראל הוסיף, כי בנק הפועלים יאלץ למכור את בנק אוצר החייל בתוך 35 יום. מניות לאומי קופצות ב-1.92%, דיסקונט מתרוממת ב-2.68%, המזרחי מוסיפה 2.63% והבינלאומי מזנקת ב-4.71%.

עוד דווח הבוקר כי מנהלי הבנקים החליטו לוותר על דרישתם להעלות את עמלות ההפצה על מכירת מוצרים פיננסיים. מהדיווחים עולה, כי ההחלטה התקבלה "תחת מחאה" זאת מכיוון שההבטחה שניתנה להם ע"י שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו לקבוע עמלות הפצות גבוהות יותר - 0.4% מדמי הניהול ולא של 0.32% כפי שנקבע בסופו של דבר.

מניות ענקית הפרמצבטיקה הגנרית, טבע, עולות ב-1.6% על רקע הודעתה של החברה כי קיבלה אישור מותנה מרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) לייצור ושיווק טבליות תרופת ה-Simvastatin. מדובר בגרסה הגנרית של תרופת ה-Zocor של חברת ,Merck לטיפול בכולסטרול גבוה המגלגלת מחזור מכירות עצום בסך של 4.4 מיליארד דולר מדי שנה.

מניות אלביט מערכות קופצות ב-3.27%. החברה דיווחה היום, כי אלישרא מערכות אלקטרוניות שהינה חברת הבת שלה (70%), זכתה בחוזה לאספקת חליפות לוחמה אלקטרונית למטוסי קרב של לקוח זר, בהיקף של כ-80 מליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?