אלביט מערכות רכשה את אלישרא ב-68.8 מ' ד' במזומן

עם השלמת העיסקה מחזיקה אלביט מערכות ב-70% מקבוצת אלישרא. במקביל, השלימה גם את רכישת יתרת מניות כור בתדיראן קשר כ-13% נוספים, בתמורה ל-59.3 מליון דולר
ליאור גוטליב |

אלביט מערכות הודיעה היום (ד'), בהמשך לדיווח מיום 25 באוגוסט 2005, כי השלימה את העיסקה לרכישת כל אחזקות קונצרן כור באלישרא, תמורת 68.8 מליון דולר במזומן. עם השלמת העיסקה מחזיקה אלביט מערכות ב-70% מקבוצת אלישרא הכוללת את אלישרא, תדיראן מערכות ותדיראן ספקטרלינק.

העיסקה איננה כוללת את מניות אלישרא בדקולינק, חברת סטרט-אפ, שחולקו כדיוידנד בעין, לפני השלמת העיסקה, בהתאם להסכם שנחתם בין אלביט מערכות וכור ב-6 ביולי 2005.

במקביל לרכישת מניות כור באלישרא, השלימה אלביט מערכות גם את רכישת יתרת מניות כור בתדיראן קשר, כ-13% נוספים, בתמורה ל- 59.3 מליון דולר. אלביט מערכות מחזיקה עתה בכ-39% ממניות של תדיראן קשר.

אלביט מערכות צופה כי בעקבות הרכישה הנוספת של מניות תדיראן קשר תבצע החברה ברבעון הרביעי של השנה הפחתה חד פעמית בגובה של כ-3.5 מליון דולר בגין מחקר ופיתוח בתהליך.

בהתבסס על מידע הקיים כיום, מעריכה אלביט מערכות כי בהמשך להשלמת רכישת מניות אלישרא ובכפוף להשלמת פעילויות שונות המתבצעות כיום, תבצע אלביט מערכות מחיקות מהותיות עליהן ידווח לכשיסתיימו פעילויות אלו.

מהחברה נמסר, כי השלמת רכישת מניות אלישרא התאפשרה לאחר קבלת כל האישורים הנדרשים, כולל אישור הממונה על ההגבלים העסקיים. אלביט מערכות התחייבה לעמוד בתנאים שהוטלו על ידי הממונה על ההגבלים העיסקיים בקשר לסביבה העיסקית בין אלביט מערכות ובין התעשייה האווירית, המחזיקה את יתרת מניות אלישרא. היה והממונה יגיע למסקנה, במהלך תקופה של חמש שנים לאחר הרכישה, כי אלביט לא עמדה בתנאים אלו הוא יהיה רשאי לנקוט בצעדים שונים, כולל פירוק האחזקות המשותפות של אלביט מערכות והתעשייה האווירית באלישרא.

יוסי אקרמן, נשא אלביט מערכות, בירך על השלמת העיסקה. "אנו מעריכים את התמיכה שקבלנו מהגופים הממשלתיים הרלוונטיים שאפשרו לנו להשלים רכישות חשובות אלו. השלמת הרכישות היום היא אבן דרך משמעותית במסגרת מימוש התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח שלנו".

אקרמן הוסיף "אלביט מערכות תמשיך לפעול לשיפור כושר התחרות שלה בשווקים הבינלאומיים תוך מיצוי הסינרגיות בין כל חברות קבוצת אלביט מערכות לטובת העובדים, הלקוחות ובעלי המניות".

הצד של כור בעסקה

כור הודיעה כי בעקבות סגירת "העסקה הבטחונית" הגדולה, היא עתידה לרשום בגין העסקה רווח הון בסך כ-29 מיליון דולר ברבעון הרביעי 2005. יונתן קולבר, מנכ"ל כור תעשיות, מציין כי "כור שמחה ליטול חלק בכוח המניע שיצר את הקבוצה הביטחונית הפרטית הגדולה בישראל, המאגדת בתוכה את קבוצת אלישרא ותדיראן קשר תחת אלביט מערכות.

דני בירן, נשיא כור והיו"ר היוצא של קבוצת אלישרא, מוסיף "קבוצת אלביט הממוזגת מאגדת בתוכה ניסיון וידע עשיר במתן פתרונות ביטחוניים לשוק המקומי והבינלאומי. אנו מאמינים כי לקבוצה בדמותה החדשה יש את הכלים למנף נכסים אלה ולהרחיב את בסיס הלקוחות ואת סל המוצרים בשווקים חדשים ומגוונים. אנו מקווים ליהנות מפירות העסקה באמצעות החזקותינו באלביט".

מתוכו כ – 22 מיליון דולר בגין מכירת 70% ממניות אלישרא והיתרה בגין מכירת מניות תדיראן קשר. רווח ההון המדויק יחושב עם עריכת הדוחות הכספיים לשנת 2005.

קבלת התמורה הכוללת, 128.1 מיליון דולר, מקטינה את החוב נטו של כור לרמה של כ-200 מיליון דולר (כ-110 מליון דולר חוב בנקאי והיתרה אגרות חוב).

במסגרת העסקה, על כל שלביה, כור מחזיקה כיום בכ-7.7% ממניות אלביט מערכות, וכן ב-70% ממניות דקולינק בע"מ (סטארט-אפ, שהיה בבעלותה של אלישרא, המתמחה בתחום שיפור כיסוי הקליטה והשידור ברשתות סלולריות) שכור קיבלה כדיבידנד בעין במהלך הרבעון השלישי 2005. כפי שדווח בעבר, אמורה כור לקבל תמורה נוספת שתשולם בעת שקבוצת אלישרא תקבל את תשלומי הביטוח בגין תביעת השריפה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.