המדור ההיסטורי: טייקון הרכבות - ג'יימס ג'יי היל
ג'יימס ג'יי היל (1838-1916) היה אמריקני נוסף שעשה את הונו בתעשיית הרכבות הפורחת של ארה"ב בסוף המאה ה-19. אבל בניגוד לרבים אחרים הוא פיתח את האימפריה העיסקית שלו לתחומים מגוונים ושונים. למרות שנולד בקנדה ולמד את כל 9 שנות לימודיו שם, שמו נזכר בהיסטוריה דווקא כאיל הון אמריקני. בשנת 1852 נאלץ ג'יימס לעזוב את בית הספר ולצאת לשוק העבודה על מנת לתמוך במשפחתו לאחר מות אביו. במהלך שנות לימודיו הספיק להצטיין בלימודי האלגברה, גיאומטריה ואנגלית. כשהוא בן 18 בלבד החליט ג'יימס לעזוב את קנדה ולהתמקם בארה"ב, שם עבד כמנהל חשבונות בחברת אוניות קיטור. בשנת 1860 כבר עבד בחברה קמעונאית שם התמקצע בתחומי השילוח. במהלך שנות עבודתו שם הספיק ג'יימס ללמוד את תעשיית הרכבות האמריקנית על כל רבדיה. בחודשי החורף הקשים, כאשר נהר המיסיסיפי היה קפוא חלקית ולא יכל לשאת תנועת אוניות קיטור, עבד ג'יימס באופן עצמאי וזכה במספר חוזים לשינוע חומרי גלם. בגלל הניסיון הרב שצבר בתעשיית השינוע ברכבות ובאוניות קיטור הן מבחינה מעשית והן מבחינה חשבונאית התאפשרה לג'יימס ההזדמנות להכנס לשני התחומים בצורה חדה ואגרסיבית. בשנת 1870 נכנס לתעשיית אוניות הקיטור, ובשנת 1872 , לאחר מיזוג עם חברת ענק, כבר השליט עליה מונופול. ב-1867 נכנס ג'ייימס לתעשיית הפחם, ב-1874 צמחה החברה שלו לגודל של פי חמש מהגודל המקורי, ובשנת 1877 כבר כמעט וייצר מונופול בתעשיית הפחם אבן. באותה תקופה נכנס היל לתחום הבנקאות ובמהרה הפך לחבר דירקטוריון במספר בנקים גדולים. הוא נהג לרכוש חברות שפשטו רגל, להפוך אותן לחברות מצליחות ולמכור אותן ברווחים עצומים. בשנת 1877 נכנס היל לתעשיית הרכבות. בשנת 1873 מספר חברות רכבת פשטו את הרגל בעקבות תקופת מיתון. היל חקר חלק מהן ובמיוחד את חברת SP&P במשך 3 שנים. לאחר שהגיע למסקנה כי ניתן להרוויח הון מהתעשייה רכש, יחד עם עוד מספר אנשי עסקים, מספר רכבות, הרחיב אותן וייצר את חברת הרכבות המאוחדת SPM&M. החברה הלכה והתפתחה, בשנת 1880 נאמד ערכה על 728 אלף דולר, רק חמש שנים מאוחר יותר נאמד הונה על מעל 25 מיליון דולר. בשנים שבין 1883-1889 המשיך היל לבנות ולהתרחב, כאשר לא הייתה מספיק תעשייה במקומות שם רצה לבנות, יצר את התעשייה בעצמו על ידי יישוב מהגרים. בשנת 1893 סיים היל את מה ששאף לבנות, פסי רכבת המחברים בין צידה המערבי של ארה"ב וצידה המזרחי. זו הייתה מסילת הרכבת היחידה שנבנתה ללא סבסוד ממשלתי והיחידה שלא פשטה את הרגל. בשנת 1890 הגיעו שנות מיתון, היל בצעדים עסקיים גאוניים הצליח לא רק לצוף מעל המים אלא להגדיל את הונו ושווי חברותיו. ייתכן והיה ביכולתו של איש העסקים הממולח הזה להשתלט על כל תעשיית הרכבות האמריקנית, הכיוון בהחלט היה נכון אלמלא עלה הנשיא רוזוולט לשלטון. רוזוולט תמך בחקיקת חוקים לשבירת מונופולים ופגע רבות באנשי העסקים הגדולים של אותה תקופה. גם ג'יימס היל וחברת הרכבות הענקית שלו נפגעו ונאלצו לוותר על מספר פסי רכבת. בניגוד לתעשיות אחרות ג'יימס הצליח לשרוד גם את החוקים הקשים ביותר שחוקקו כנגד מונופולים ועד סוף ימיו המשיך לגדול ולהתפתח. בשנת 1916, שנת מותו, נאמד הונו על 53 מיליון דולר. הוא הונצח לעד בסיפרה של אין ראנד, "מרד הנפילים", כדמות אגדית בשם נתניאל טאגארט (Nathaniel Taggart).