המכירות המקוונות יגיעו להיקף של 329 מיליארד דולר
מכירות ללקוחות בארה"ב באמצעות האינטרנט ימשיכו לצמוח בקצב מהיר ב-5 השנים הקרובות, ויגיעו להיקף מוערך של 329 מיליארד דולר, בהשוואה להיקף של 172 מיליארד דולר בשנת 2005, כך צופה חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ', במחקר חדש. מדובר במכירות הכוללות כל סוג של מכירת מוצרים דרך האינטרנט בין עסקים לצרכים, כולל מכירות פומביות ומוצרי תיירות.
"במהלך שנת 2004 חגג המסחר המקוון באינטרנט עשור לקיומו, וברור כיום שהוא עתיד להמשיך ולצמוח בקצב מהיר. אנחנו מעריכים כי קצב הצמיחה השנתי הממוצע, ב-5 השנים הקרובות, יהיה 14 אחוז לשנה", אומרת קארי ג'ונסון, סגן-נשיא ואנליסטית בכירה בפורסטר. בחברת המחקר ביצעו ניתוח מעמיק של צדדי ההיצע והביקוש הקיימים בשוק ואלה הצפויים בשנים הקרובות, כדי להפיק תחזית לחמש השנים הקרובות, ולהעריך מה צופן העתיד לתחום המכירות המקוונות.
קצב הגידול של המכירות המקוונות גבוה בהרבה מזה של כל ערוץ מכירות אחר, אומרים האנליסטים. בפורסטר צופים כי ביחד עם תחום התיירות והנסיעות, יצמחו המכירות המקוונות בארה"ב מ-172 מיליארד דולר השנה ל-329 מיליארד דולר בשנת 2010. ללא תחום הנסיעות והתיירות, יצמחו המכירות המקוונות מהיקף של קרוב ל-110 מיליארד דולר השנה, לכ-210 מיליארד דולר בשנת 2010.
בפורסטר מעריכים כי בנוסף לקטגוריות "מסורתיות", בהן אחוז ניכר ממוצריהן נמכר כבר מספר שנים באמצעות האינטרנט – מחשבים, מוצרי אלקטרוניקה, או כרטיסים לאירועים – הרי בשנים הקרובות עתידים לצמוח מכירותיהם של תחומים נוספים.
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותיד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס
מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR
מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.
יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט
2005 - ההתחלה הצנועה
שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.
2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

מתווכי הנשק גוזרים עמלה של 350 מיליון דולר בשנה מהתעשייה הביטחונית בישראל
דו"ח מבקר המדינה: החברות הביטחוניות התחייבו לתשלומי עתק של מעל מיליארד דולר למתווכים בין 2022 ל־2024, משרד הביטחון לא הקים מנגנון פיקוח למרות התחייבויות והנחיות
דו"ח מבקר המדינה האחרון מציג תמונת מצב בעייתית במיוחד בענף היצוא הביטחוני של ישראל. מאות מיליוני דולרים שולמו למשווקים ולמתווכים שפועלים מול לקוחות זרים, אך הפיקוח הממשלתי על המנגנון הזה כמעט ואינו קיים. למרות הנחיות ברורות שניתנו כבר ב־2017, משרד הביטחון לא הקים מערכת בקרה לבחינת עמידת החברות הביטחוניות בכללי הציות, ולא דרש אישור דירקטוריון לעסקאות הכוללות תשלום עמלות.
לפי ההערכות, בין השנים 2022 ל־2024 הסתכם היצוא הביטחוני בכ־40 מיליארד דולר, כאשר העמלות ששולמו למתווכים חצו את רף מיליארד הדולר. חלקים גדולים מהדו"ח נשארו חסויים מטעמי ביטחון, אך הנתונים שכן פורסמו מעידים על מערכת שמאפשרת זרימת כספים בהיקף עצום - בלי בקרה מהותית מצד המדינה.
המבקר מצביע על שורה של כשלים שיטתיים: לא הוקם מנגנון שמבצע ביקורות תקופתיות, לא קיימים מסמכים שמעידים על עבודת מטה סדורה, ובפועל אין דרישה להצהרה על אישור דירקטוריון לעמלות. גם תוכניות הציות שנדרשו מחברות גדולות אינן נבדקות או מפוקחות בפועל, ובקרב חברות קטנות ובינוניות אין כלל סטנדרט אחיד.
המבקר מציין מקרה שבו עסקה ביטחונית נבלמה רק לאחר שגורמים במשרד נחשפו לגובה העמלה באופן מקרי. הדוגמה הזו ממחישה עד כמה היעדר הפיקוח עלול להוביל להקצאת כספים משמעותית לגורמים חיצוניים, בלי שקיפות ובלי מנגנון בקרה.
- לראשונה בישראל: תערוכה ביטחונית בהשתתפות חברות ומשלחות מהעולם
- התעשייה הביטחונית תחת לחץ; מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשש: פתח לשחיתות
ישראל מחויבת להסכמים בינלאומיים למניעת שחיתות בעסקאות ביטחוניות. עם זאת, המצב בפועל רחוק מהדרישות. משרד הביטחון לא קבע כללים ברורים לחברות הקטנות והבינוניות, לא בחן את יישום תוכניות הציות בחברות הגדולות, ולא הגדיר כלים לפיקוח אפקטיבי על מניעת מתן שוחד לעובדי ציבור זרים.
