
רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
בימים אלה רשות המסים מזמנת את הנהגים שלא הפעילו מונים למשרדיה לצורך בירורים, ובהמשך עשויות להינקט
סנקציות שונות כגון פסילת ספרים והוצאת שומות על פי מיטב שפיטה.
המלחמה על התעריפים
לפני כחודשיים, המליצה ועדת המחירים הבין-משרדית לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים
גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר.
הקרב על אובר - ואיפה הדרייברים?
בהמשך, לפני כחודש, המאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה שוב הוצת, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. לקראת ערב ראש השנה, כשבנתב"ג עברו כ-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, איימו עשרות נהגי מוניות פתחו בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה
איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.
מעבר למחלוקת שיש לנהגי המוניות על התעריפים, שחלקה מוצדקת, ההתנגדות של נהגי המוניות אינה בהכרח נגד אובר אלא נגד המדינה, שלדבריהם צריכה לפצות אותם על ההשקעה הרבה שנדרשת כיום כדי להפעיל מונית. בועידת התשתיות של ביזפורטל, שנערכה לפני כחודשיים, דיבר משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה והתייחס לסוגיה: " לגבי אובר, היה להם מוקד בישראל, הם עזבו, אבל חזרנו איתם לקשר. גם נהגי המוניות לא מתנגדים עקרונית, הם רק מבקשים שיפוי הוגן על ההשקעה שלהם. השרה ביקשה לחדש את הקשרים עם אובר ולבחון איך מקדמים את זה. בעולם זו טכנולוגיה הכרחית".
במלים אחרות, מבחינת נהגי המוניות הקרב על אובר אינו על כניסתה של החברה אלא על טענה מוצדקת שבבסיסה רגולוציה כבדה שהוטלה על נהגי המוניות במשך שנים, שעלותה מצטברת למאות אלפי שקלים. המשמעות המיידית כניסה של אובר לשוק תהיה כניסה של נהגים פרטיים לשוק, שלא יצטרכו לעבור רגולוציה ולהוציא סכומים גדולים מכיסם כדי לעבוד, ועל זה רוב רובו של הרעש.
בנוסף, אמנם הנתונים שהראתה רשות המסים מציירים תמונה שאינה מחמיאה לציבור בעלי המוניות, ואכיפה היא פעולה חיובית ולטובת הציבור, אבל קיומם של מבצעים שכאלה ללא טיפול מקיף ומעמיק בסוגיית הדרייברים, היא טיפול חלקי בבעיה. בדיון שנערך לפני כחצי שנה בוועדת הכלכלה עלתה התופעה לדיון, וכדי לסבר את האוזן לגבי תופעת הדרייברים, נביא לכם מספר ציטוטים:
"יש 25 אלף נהגי מוניות ו-35 אלף דרייברים, זה 3 מיליארד שקל שנעלמים", זהו טיעון שהעלו הציגי נהגי המוניות.
יוזם הדיון ח"כ עודד פורר: "התופעה לא מתקבלת על הדעת";
רשות המסים: "הגענו למחוללים, כולל למי שהמציא את התוכנה"
משרד התחבורה: "נלחמים בתופעה בכל האמצעים";
המשטרה: "נרשמו 177 דוחות ב-4 שנים";
היו"ר ביטן: "לשקול להכניס את אובר ולפצות את נהגי המוניות"
וכך, אם מסתכלים על התמונה המלאה, אנחנו רואים שיש מספר בעיות מהותיות בנושא הפיקוח על המוניות בארץ, ויותר מכולם, הרגולטור, ובעיקרו משרד התחבורה, הוא זה שצריך למצוא פתרונות.
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
