
רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
בימים אלה רשות המסים מזמנת את הנהגים שלא הפעילו מונים למשרדיה לצורך בירורים, ובהמשך עשויות להינקט
סנקציות שונות כגון פסילת ספרים והוצאת שומות על פי מיטב שפיטה.
המלחמה על התעריפים
לפני כחודשיים, המליצה ועדת המחירים הבין-משרדית לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים
גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר.
הקרב על אובר - ואיפה הדרייברים?
בהמשך, לפני כחודש, המאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה שוב הוצת, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. לקראת ערב ראש השנה, כשבנתב"ג עברו כ-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, איימו עשרות נהגי מוניות פתחו בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה
איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.
מעבר למחלוקת שיש לנהגי המוניות על התעריפים, שחלקה מוצדקת, ההתנגדות של נהגי המוניות אינה בהכרח נגד אובר אלא נגד המדינה, שלדבריהם צריכה לפצות אותם על ההשקעה הרבה שנדרשת כיום כדי להפעיל מונית. בועידת התשתיות של ביזפורטל, שנערכה לפני כחודשיים, דיבר משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה והתייחס לסוגיה: " לגבי אובר, היה להם מוקד בישראל, הם עזבו, אבל חזרנו איתם לקשר. גם נהגי המוניות לא מתנגדים עקרונית, הם רק מבקשים שיפוי הוגן על ההשקעה שלהם. השרה ביקשה לחדש את הקשרים עם אובר ולבחון איך מקדמים את זה. בעולם זו טכנולוגיה הכרחית".
במלים אחרות, מבחינת נהגי המוניות הקרב על אובר אינו על כניסתה של החברה אלא על טענה מוצדקת שבבסיסה רגולוציה כבדה שהוטלה על נהגי המוניות במשך שנים, שעלותה מצטברת למאות אלפי שקלים. המשמעות המיידית כניסה של אובר לשוק תהיה כניסה של נהגים פרטיים לשוק, שלא יצטרכו לעבור רגולוציה ולהוציא סכומים גדולים מכיסם כדי לעבוד, ועל זה רוב רובו של הרעש.
בנוסף, אמנם הנתונים שהראתה רשות המסים מציירים תמונה שאינה מחמיאה לציבור בעלי המוניות, ואכיפה היא פעולה חיובית ולטובת הציבור, אבל קיומם של מבצעים שכאלה ללא טיפול מקיף ומעמיק בסוגיית הדרייברים, היא טיפול חלקי בבעיה. בדיון שנערך לפני כחצי שנה בוועדת הכלכלה עלתה התופעה לדיון, וכדי לסבר את האוזן לגבי תופעת הדרייברים, נביא לכם מספר ציטוטים:
"יש 25 אלף נהגי מוניות ו-35 אלף דרייברים, זה 3 מיליארד שקל שנעלמים", זהו טיעון שהעלו הציגי נהגי המוניות.
יוזם הדיון ח"כ עודד פורר: "התופעה לא מתקבלת על הדעת";
רשות המסים: "הגענו למחוללים, כולל למי שהמציא את התוכנה"
משרד התחבורה: "נלחמים בתופעה בכל האמצעים";
המשטרה: "נרשמו 177 דוחות ב-4 שנים";
היו"ר ביטן: "לשקול להכניס את אובר ולפצות את נהגי המוניות"
וכך, אם מסתכלים על התמונה המלאה, אנחנו רואים שיש מספר בעיות מהותיות בנושא הפיקוח על המוניות בארץ, ויותר מכולם, הרגולטור, ובעיקרו משרד התחבורה, הוא זה שצריך למצוא פתרונות.
- 24.דו 23/12/2025 14:27הגב לתגובה זויש נהגי מונית שמבקרים מספר ירוק לעורך שניים וזה המקצוע שלהם מי יפצה אותם מישהוא בתחבוראה חשב על זה אבל יש מי שחושבת מילטה לצערי
- 23.עזראיל 23/12/2025 14:25הגב לתגובה זוהיום רוב נהגי מוניות עושים עם גת אז איך לא מפעלים מונה אבל רגב רוצה למות את הכנסה בשמול כמו כול החרות שרואים בסמול
- 22.אנונימי 23/12/2025 14:23הגב לתגובה זומירי רגב היתה חרה נישארת חרה ואני בליכוד לא בוחר יותר ואני ישחנע כמה שיותר שלא יבחרו בליכוד מצדי שתיתרסקו עדיף את השמות הנה חרה על ליכוד יותר חרה שעורס כול חלקה טובה ניפגש בבחירות מקוה שיעפו אותך מהליכוד ינאנטנית
- 21.שיטת מצליח של המדינה משחירים את הנהגים ואז מכשירים את הדיוורים (ל"ת)מני 21/12/2025 19:13הגב לתגובה זו
- שם 23/12/2025 14:29הגב לתגובה זובוא להיתר עלית הכול שחור עיר עלק מונית אחת אין מודעים עלית זה בסדר להם מותר מדינה בתוך מדינה עדיף את השופטת עמית על ממשלה דימקלו עזות מיסקן בביב עם כול החמורים שהוא צריך לעבוד
- 20.רק לדרייברים החרדים מותר לגנוב שיתביישן נהגי המוניות (ל"ת)חרדי 16/11/2025 19:59הגב לתגובה זו
- 19.איזה קטע רשות המיסים גילתה את אמריקה ! (ל"ת)אחד שיודע 16/11/2025 19:58הגב לתגובה זו
- 18.אנונימי 12/11/2025 05:42הגב לתגובה זולעבור להובר דחוף. מספיק עושקים אותנו
- 17.נהגי מוניות ליכוד 11/11/2025 12:44הגב לתגובה זוככה זה בליכוד עבריינים
- 16.סבטלנה 11/11/2025 09:12הגב לתגובה זואסור לבצע שם אכיפה
- 15.אנונימי 10/11/2025 21:31הגב לתגובה זובשדה תעופה לא מפעילים מונה מסרבים
- 14.תבדקו את המגזר החרדי. את העצמאים. (ל"ת)אנונימי 10/11/2025 20:41הגב לתגובה זו
- 13.אנונימי 10/11/2025 20:09הגב לתגובה זובולשיטהרוב מפעיל מונה כי מי שעובד עם אפליקציות חיב להפעיל מונהבודדים הרקובים שלא עובדים כחוקזה לא משקף כלום
- 12.מיקי 10/11/2025 19:17הגב לתגובה זולכו תבדקו בבני ברק בית שמש ביתר הן שואבים את הקופה הציבורית ואצלהם הרבה עסקים עובדים רק על מזומן לא מחזיקים משראי בשביל לא לשלם מיסים קונים סחורות רק במזומן בלי חשבוניות תראו את ההסעות שלהם הכל במזומן בלי תיעוד הם אומרים בגלוי בטלויזיה לא נשלם למדינת הכופרים שאתה הם עושים
- 11.תבדקו את הדרייברים בבני ברק. (ל"ת)אנונימי 10/11/2025 19:00הגב לתגובה זו
- אסור זאת יפרק את הממשלה (ל"ת)ציוני גאה 16/11/2025 20:01הגב לתגובה זו
- 10.בגין 10/11/2025 18:46הגב לתגובה זואנשים בקושי גומרים את החודש ואת עם השטויות שלכם.את מי זה מעניין. הנהגים מוניותציבור חלש וקטן בלי עתיד בלי תקווה בלי חלום
- 9.מני 10/11/2025 18:45הגב לתגובה זורוב הנסיעות משולמות היום בביט או באשראי או דרך אפפליקציה ואין דרך לא לירשום או לא להדפיס מי שלא מדפיסים אלו הדרייורים
- 8.אנונימי 10/11/2025 18:39הגב לתגובה זוקודם כול יש פה שלוש מדינות אחד חרדים דתיים ערבים שלוש הפרירים צריכים לקרוע את התחת לממן את האשכנזים האליטות
- שרה 14/11/2025 10:05הגב לתגובה זותתרכז
- 7.אנונימי 10/11/2025 17:17הגב לתגובה זוכתבה אשר נועדה בכוונה לפגוע בנהגי המוניות לא אתפלא אם זה מכור על מנת להציג את כניסת אובר שמובר לישראל
- 6.אבי 10/11/2025 17:00הגב לתגובה זונדבקים לנהגי מוניות. מה עם הגדולים במשק.. הבנקים. חברות הביטוח. תחבורה ציבורית. מוסכים. עורכי דין. רופא שיניים ועןד הרבה. שם לא מפעילים מונה .גונבים אותנו בחוק. עיריות.
- 5.אנונימי 10/11/2025 16:48הגב לתגובה זושיבדקו קודם כל ציפורניים וגבות לשעה 150 של יותר ממונית פי 2 והכל שחור
- 4.אנונימי 10/11/2025 15:51הגב לתגובה זותכפיש ציבור שמשלם אין סוף מיסים
- 3.אנונימי 10/11/2025 12:45הגב לתגובה זוזה אינו הגיוני 80 אחוז עובדים בגיט טקסי הכל מוצהר בגיט
- 2.שיבדקו גם בפזורה כמה העלמות מס יש וכן אצל מתווכים שעושים עסקאות מגירה (ל"ת)SHAFIK 10/11/2025 12:37הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 10/11/2025 12:33הגב לתגובה זוואחרי זה מחלק דוחות בשל אי הפעלת מונה. זה הרמ להנחתה.זה כל הזמן ככה כמו בלי מכתב פיטורין אין דמי אבטלה מלא. והמעביד מתעלל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
