ראיון

"אנחנו בונים מכונה עם נכסים מניבים וסיכון נמוך לשנים קדימה"

"ההכנסות של יותר ממחצית מסך ההסכם לרכישת מתקנים בהיקף 107 מגה וואט כבר מובטחות", אומר לנו מנכ"ל סאנפלאואר, שחר בן מויאל בשיחה על מזכר ההבנות המשמעותי עליו חתמה החברה; "זה ישלש את הפעילות שלנו בפולין ויעזור לנו לבנות תיק מניב בסיכון נמוך לטווח ארוך"
רוי שיינמן |

חברת האנרגיה המתחדשת סאנפלאואר  סאנפלאואר -2.68%  הודיעה היום על מזכר הבנות לרכישה של עד 107 מגה וואט של מתקנים סולאריים בפולין, מה שבשילוב עם מתקני אנרגיית הרוח של החברה בהספק של 50 מגה וואט שכבר יש לה במדינה, ישלש את הפעילות של סאנפלאואר בפולין. זה הסכם משמעותי שמבמידה וימומש במלואו יהפוך את את סאנפלאואר לשחקנית משמעותית עוד יותר בתחום האנרגיה בפולין.

הפעילות של החברה בפולין חזקה והיא מהווה בערך מחצית מהפעילות שלה. היא מכירה גופי מימון במדינה ולכן יהיה לה קל יותר להתקדם עם פרויקטים אחרים וגם עם הפרויקט, שבמידה ואכן תחליט סאנפלאואר לממש את כולו יהפוך את פולין לגאוגרפיה המרכזית בה היא פועלת. בנוסף, מודל ההסדרה בפולין פועל כך שההכנסות מהפרויקטים מובטחות לתקופה של 10-15 שנה, מה שהופך אות הפרויקטים לנכסים מניבים משמעותיים.

שוחחנו עם מנכ"ל החברה, שחר בן מויאל, לפרטים נוספים על ההסכם והצפי להמשך.

מזכר ההבנות הוא לרכישה של הרבה פרויקטים, האם כולם כבר מוכנים ומניבים?

"הפרויקטים המדוברים הם חדשים", אומר בן מויאל. "20 מגה וואט מחוברים כבר מספר חודשים וכבר מניבים, זה החלק הראשון בעסקה. בחלק השני יש עוד 23 מגה וואט שפעילים רק מספר שבועות ועד שנשלים את העסקה הם צפויים להתחיל להניב".

שחר בן מויאל, מנכ

שחר בן מויאל, מנכ"ל סאנפלאואר; קרדיט: יובל כהן אהרונוף

מה לגבי 64 מגה וואט הנוספים?

"הם בחלק השלישי שהוא פרויקטים שהפיתוח שלהם התחיל איפשהו לפני שנתיים-שלוש כשזכו בשיטת המכרזים שקיימת בפולין עם מועד חיבור שהגיע השנה וחלקו במהלך שנה הבאה, כאן מדובר על סדר גודל של 64 מגה וואט".

התחייבתם לרכוש גם אותם?

"לא התחייבנו אבל יש לנו הסכם אופציה. כרגע הם לא נושאים עבורנו סיכוני חיבור והקמה. במידה והם יהיו לשביעות רצוננו נמצא מימון גם בשבילם".

במידה ותחליטו לרכוש גם אותם, שיעורי המימון יהיו דומים לאלה של 43 מגה וואט הראשונים?

"כן, זה יהיה בשיעור הון עצמי דומה. הכוונה שהעסקה תהיה עם שיעור מימון של בין 70%-80% שזה המקובל בתחום. אנחנו כבר ביצענו במהלך השנה מימון מאוד משמעותי בפולין ולכן העסקה מאוד סינרגטית".

גם ההכנסות של 64 מגה וואט הנופים מובטחות?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳