סאנפלאואר תרכוש מתקני אנרגיה בהיקף 107MW ותשלש את פעילותה באירופה בתמורה ל-33 מיליון אירו

לפי מזכר ההבנות עליו חתמה החברה, בשלב הראשון של ההסכם היא תרכוש מערכות בהספק של 43MW; החברה ציינה כי מרבית המערכות בהסכם זכאיות להכנסה מובטחת צמודת מדד ל-15 שנה בסך של 56 מיליון אירו
רוי שיינמן |

סאנפלאואר  סאנפלאואר -2.68% העוסקת ביצור חשמל ע"י אנרגיה מתחדשת בישראל ובפולין מדווחת הבוקר על מזכר הבנות לרכישה בשלבים של מתקני אנרגיה מוכנים לבנייה בהיקף של 107MW בפולין, מה שישלש את פעילות האנרגיה של החברה בפולין, בתמורה ל-33 מיליון אירו (בערך 135 מיליון שקל).

לפי הדיווח בשלב הראשון והשני יירכשו מערכות מניבות בהספק של כ-MW43, תמורת כ-33 מיליון אירו. החברה ציינה כי מרבית המערכות הכלולות בפורטפוליו זכאיות להכנסה מובטחת צמודת מדד לתקופה של עד 15 שנים בסך של כ-56 מליון אירו. בנוסף ציינה החברה כי בכפוף להשלמת העסקה, ותחת הנחת מימון חיצוני בהיקף של כ-75% ממחיר התמורה, צפויה השקעת החברה לעמוד על סך של כ-8 מיליון אירו (כ-33 מיליון שקל) מהונה העצמי.

שחר בן מויאל, מנכ

שחר בן מויאל, מנכ"ל סאנפלאואר; קרדיט: יובל כהן אהרונוף

החברה גם ציינה כי העסקה העתידית כוללת גם שלב שלישי הכולל אופציה לרכישת מערכות בהספק של עד 64 מגה וואט, אשר נכון למועד זה הינן בהקמה, בכפוף לחיבורן לרשת.

"מזכר ההבנות לרכישת MW107 בפולין משקף את אסטרטגיית החברה לצמיחה ריווחית באיזורים בהם אנו פועלים", מסר שחר בן מויאל, מנכ"ל סאנפלאואר. "העסקה המדוברת צפויה להאריך את מח"מ ההכנסות המובטחות של החברה בעשור. לכשתושלם הרכישה סאנפלאואר תשלש את פעילותה בפולין. לסאנפלאואר ידע ותשתית עסקית מבוססת בפולין, אשר קבעה יעדים להרחבת הצריכה מאנרגיות מתחדשות, כל אלו יסייעו להשבחת הפרויקטים הנרכשים ולהאצת צבר הפרויקטים הסולאריים שהחברה מפתחת בפולין".

ברבעון השני הכנסות החברה הסתכמו בכ-41 מיליון שקל, לעומת 44 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של  7%. הרווח התפעולי הסתכם ב-15.4 מיליון שקל זאת לעומת כ-8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 92.5%. ה-FFO הסתכם  בכ-26 מיליון שקל, גידול של כ- 34% לעומת 19.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם בכ-5.2 מיליון שקל, דומה לרבעון המקביל אשתקד.  

ה-EBITDA הסתכם ב-17.5 מיליון שקל לעומת 9 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של 94%. ההון העצמי של החברה הסתכם לכ- 270 מיליון שקל, ולחברה מזומנים ושווה מזומנים בסך של כ- 159 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית סאנפלאואר נסחרת לפי שווי של 194 מיליון שקל אחרי ירידה של 20% מתחילת השנה ושל 4% בשנה האחרונה.

מניית סאנפלאואר מתחילת השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?