ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

הגישה האנטי-תחרותית של אמזון מחסלת את הסוחרים הקטנים

אמזון שולטת בכמעט חצי משוק המסחר המקוון בארה"ב ומכרסמת בסוחרים הקטנים על ידי כך שהיא מתחרה בהם במגרש הפרטי שלה. מה יעצור אותה?
Bloomberg |

עסקים קטנים הם עמוד התווך של קפיטליזם ושל כלכלה בריאה. הם מספקים נתיב לתוך המעמד הבינוני והבינוני-גבוה עבור אנשים שאין להם קשרים חזקים או תואר אקדמי מהודר, ובנוסף הם מחלקים את ההכנסה בצורה רחבה יותר, כך שהרווחים מהבעלות על העסק אינם מתרכזים בין כמה בעלי מניות עשירים.

 

שוק הקמעונאות מכיל בתוכו המון עסקים קטנים. בעשורים האחרונים, רשתות גדולות דחפו לא מעט חנויות קטנות אל מחוץ למשחק, אך בעידן המסחר האלקטרוני, נוצרה תקווה חדשה כי זה יספק חבל הצלה עבור אותם קמעונאים קטנים. יש רק בעיה אחת. המסחר האלקטרוני בארה"ב נשלט יותר ויותר על ידי פלטפורמה אחת - אמזון.

 

החל מ-2018, ענקית המסחר האלקטרוני תופסת כמחצית משוק הקמעונאות המקוונת. המצב לא אמור היה להיות בעייתי עבור הקמעונאים קטנים אם אמזון הייתה פשוט מספקת להם אפשרות לפעול כעסקים קטנים ולהתחבר עם הלקוחות, אבל יותר ויותר, אמזון מוכרת מוצרים משלה, כולל מוצרי מותג פרטי, המתחרים במוצרים של הסוחרים העצמאיים על הפלטפורמה שלה.

 

מאמר שפורסם לאחרונה על ידי הכלכלנים פנג זאהו וקיהאונג ליו בחן את ההתנהגות של אמזון לאורך זמן, ומצא כי היא נוטה להציע מוצרים באותן הנישות בהן הסוחרים הקטנים עשו את העבודה המוקדמת של גילוי צרכי הלקוחות. אמזון מצידה פשוט השתלטה על המוצרים של אותם מוכרים ונהנתה מהמאמצים שלהם.

 

הטקטיקה הזו משרתת יותר ויותר את אמזון שמציעה מוצרי מותג משלה. זה דומה למהלך קלאסי שנמצא בשימוש על ידי סופרמרקטים - לבחון אילו מוצרים מוכרים היטב, ולאחר מכן להציג את המותג הפרטי כדי לנסות לתפוס כמה מאותם השווקים, רק שבמקרה הזה, לאמזון יתרון עצום על פני ה'מתחרים' שלה, שכאמור פועלים תחת פלטפורמת המסחר שלה.

 

אחד הכלים בהם לאמזון יתרון טכנולוגי הוא מנוע החיפוש באתר. לקוחות מחפשים מוצרים באמצעות פונקציית החיפוש הפנימי של אמזון, ומוכרים עצמאיים יכולים לנסות לקדם מכירות על ידי רכישת מיקומים בתוצאות החיפוש עבור שם המותג של היריב - לדוגמה, כאשר לקוח מחפש מזון לכלבים של Purina, הוא עשוי לראות תוצאה מקודמת עבור Kibbles 'n bits.

 

אבל אמזון לא מאפשרת למוכרים אחרים להתחרות במוצריה בדרך זו - אם תחפש מוצר של אמזון, תמיד תראה מוצר של אמזון ראשון. אבל אם אתה מחפש מוצר של חברה אחרת, ייתכן שתראה מוצר של אמזון מקודם בראש הרשימה. ואם זה לא מספיק, אמזון מריצה כעת ניסויים על תכונה שבמידה ותאומץ, תציג באופן אוטומטי מוצרים שלה בחיפושים. אגב, מנוע החיפוש הוא לא היתרון היחיד שיש לענקית המסחר בעידן הדיגיטלי - אמזון גם אוספת נתוני מכירות וכמות מידע עצומה ומכרעת, אותה היא לא משתפת עם הסוחרים העצמאיים.

 

כמובן, כל קמעונאי מקוון יכול לעשות את אותו הדבר. אבל עולם המסחר האלקטרוני נתון להשפעות רשת חזקות יותר. כאשר אתה קונה משהו מקמעונאי בחנות פיזית, אתה נוטה ללכת לזה הממוקם בקרבה אלייך, בין אם זה וול מארט, טארגט, חנות בסט-ביי או כל חנות מקומית הקרובה אלייך. אבל באינטרנט, אלא אם אתה מחפש מוצר מיוחד, לעתים קרובות אין סיבה ללכת לשום מקום מלבד אמזון. זה מטבע הדברים נוטה לדחוף את שוק פלטפורמות המסחר לעבר גישת "המנצח לוקח הכל" והמצב אף החריף לנוכח דרישתה של אמזון מהסוחרים לא להציע את המוצרים שלהם בזול יותר בכל פלטפורמה אחרת. משמעות הדבר היא כי לסוחרים שרוצים למכור את המוצרים שלהם באינטרנט אין ברירה אלא להיות באמזון, הפלטפורמה הגדולה ביותר, ולשחק לפי הכללים שלה.

 

כמה מהם, כמו הפרופסור לעסקים אנדרה האגיו, טוענים כי אמזון תפעל בטיפשות אם תתחרה בסוחרים שלה, כי זה ימנע מהם להציע את המוצרים שלהם באמזון בעתיד. אבל חוקרים יודעים מזמן שההיגיון הזה אינו חל בהכרח בנוכחות כוח שוק דומיננטי; בשנת 2000, הכלכלנים ג'וזף פארל ומיכאל כץ הראו כי למונופול יש תמריצים להחרים את הרווחים מחדשנותן של חברות המייצרות מוצרים משלימים, ובכך חונק את חדשנות. מו"ל הטכנולוגיה טים אוריילי טוען כי גם כרסום המערכת האקולוגית של צד שלישי היא לא החלטה טובה לטווח ארוך, וכי פלטפורמה עשוי להתפתות לעשות את זה בכל מקרה רק עבור הרווחים לטווח קצר.

 

אז אם אמזון מכרסמת בעולם העסקים הקטנים ובעולם המסחר אלקטרוני בכלל - מה אפשר לעשות? גישה אחת היא לזהות ולאסור על שיטות ספציפיות של אמזון שמונעות שוק תחרותי, כמו שהרשויות האירופיות מנסות לעשות במקרה של שיתוף נתונים. גישה נוספת היא לנסות להכניס תחרות לתחום פלטפורמות המסחר האלקטרוני על ידי איסור פרקטיקות אחרות שאינן תחרותיות. אבל מאמצים אלה עשויים להיות לא מספיקים, שכן הן יכללו משחק חתול ועכבר מתמשך בין הרגולטורים ואמזון, וזה בכל מקרה לא יהיה מספיק כדי להתגבר על הריכוז של קמעונאות מקוונת.

 

חלופה אחרת, כמובן, היא פשוט לשבור את אמזון. אבל לפני שנעשה צעד דרסטי כל כך, טוען הכלכלן האל סינגר, על רשויות ההגבלים העסקיים לשקול חלופה עדינה יותר - משטר ללא אפליה. כלומר, לאפשר לכל צד שלישי סוחר להגיש תלונה בוועדת הסחר הפדרלית או בית דין עצמאי נוסף. אמנם רק לסוחרים גדולים יהיו המשאבים להגיש תלונות כאלה, אך ככל שהם ינצחו בתביעות כאלו, עסקים קטנים יותר, יהנו מריסון התחבולות האנטי תחרותיות של אמזון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Trump
צילום: בלומברג

טראמפ: "אם שי לא יפגש איתי ב-G20 אטיל את המכסים במיידי"

נשיא ארה"ב יצא במסר ברור לנשיא סין, שי ג'ינפנג, והבהיר: "מבחינתנו העסקה הטובה ביותר שיש לנו היא 25% מכס על 600 מיליארד דולר של סחורה". הפסגה תתקיים בסוף החודש
Bloomberg |
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ איים להטיל את המכסים על סין באופן מיידי אם הנשיא שי ג'ינפינג לא ייפגש אתו בפסגת G20 הקרובה ביפן. טראמפ אמר לכתבים בבית הלבן כי הוא יכול להטיל מכסים של 25%, או "הרבה יותר מ-25%" על 300 מיליארד דולר של סחורה סינית, כשלדבריו: "אנחנו מעולם לא קיבלנו אפילו 10 סנט מסין ועכשיו אנחנו מקבלים הרבה כסף מסין". נשיא ארה"ב נשאל בראיון אם המכסים הנוספים יבוצעו מיד במידה ולא תתקיים פגישה בפסגה מאוחר יותר החודש, וענה: "כן, זה בדיוק מה שיהיה. אני חושב שהוא יבוא ואני חושב שאנחנו אמורים לקיים פגישה. אני חושב שהוא יבוא, ויש לי יחסים מצוינים איתו. הוא באמת בחור מדהים, הוא איש נהדר. הוא חזק מאוד, חכם מאוד, אבל בצד של סין ואני בצד של ארצות הברית". שיחות הסחר עם סין הגיעו למבוי סתום בחודש שעבר, לאחר שהנשיא האשים את בייג'ינג בנסיגה מהסכם הסחר הטנטטיבי עליו סיכמו. שתי המדינות הגבירו מאז את צעדיהן במלחמת הסחר ביניהן. "סין עומדת לעשות עסקה כי הם יצטרכו לעשות עסקה", אמר טראמפ. המוצרים עליהם ארה"ב עדיין לא הטילה מכסים וואווי טראמפ שוב רמז כי עסקת סחר תוכל בסופו של דבר לכלול את וואווי, וזאת כאשר ברקע הממשל האמריקאי מנהל קמפיין אגרסיבי במטרה לחסום את החברה מרשתות הדור החמישי אשר נבנות ברחבי העולם, ופעל לניתוק וואוויי מהספקים האמריקאים שלה בטענה לסכנה לביטחון הלאומי. "אני רואה בזה איום", אמר אתמול. "באותו נשימה זה יכול להיות טוב מאוד שנעשה משהו ביחס לוואוויי כחלק מהמשא ומתן שלנו עם סין. סין מאוד רוצה לעשות עסקה. הם רוצים לעשות עסקה הרבה יותר ממני, אבל נראה מה יקרה". כאשר נשאל האם הפעולות נגד וואוויי יכולות לפגוע בפריסת הדור החמישי בארה"ב, אמר טראמפ "לא". "ארה"ב הולכת להוביל בקרוב מאוד. אתה יודע, אנחנו מובילים בכל דבר, "אמר טראמפ, והוסיף "כמה שהם גדולים - והם גדולים - אך לא משתווים לגאונים שלנו בעמק הסיליקון שמסתובבים בגופייה ושווים שני מיליארד דולר". אבל על ידי קישור עקבי של החברה לשיחות המסחר, טראמפ הבהיר כי מטרתו היא להכות בצמיחה של סין כיריבה כלכלית של ארה"ב. "וואוויי חזקה מאוד", אמר בראיון, והוסיף כי הוא רוצה שסין תצליח, אבל "אני לא רוצה שהם יצליחו כמונו". חזרתו של טראמפ מאיומי המכס על מקסיקו השרתה מצב רוח חיובי לקראת פסגת שרי האוצר של ה-G20 שתערך בפוקואוקה, יפן, בסוף השבוע, אבל המשלחת האמריקאית עדיין נמצאת במצב שבו אין לה שום פריצת דרך משמעותית עם סין. טראמפ צפוי להיפגש גם עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפסגת מנהיגי מדינות ה-G20 באוסקה. לקראת הפגישה הטנטטיבית עם שי ג'ינפנג, אמר טראמפ: "אנחנו אמורים להיפגש ואם זה יקרה זה בסדר, ואם לא, מבחינתנו העסקה הטובה ביותר שיש לנו היא 25% מכס על 600 מיליארד דולר של סחורה". טראמפ הוסיף: "אם לא תהיה לנו עסקה, נעלה את המכסים. אנחנו כרגע ממסים 35% עד 40% ממה שהם אמרו, אז עוד 60% יהיו חייבים במס". עבור כמה מומחים סינים, זה נשמע שוב כמו איום וטריק. "טראמפ רוצה להפעיל לחץ מקסימלי כדי לאלץ את סין לחזור לשולחן המשא ומתן, ואם אין פגישה בין שני המנהיגים, טראמפ יטיל את האחריות על סין", אמר ג'ואו שיאומינג, לשעבר פקיד ודיפלומט של מופקום. משרד החוץ של סין לא הגיב. אם טראמפ יממש את האיום שלו להטיל מכס של 25% על כל היבוא מסין, הוא יכה קודם כל בכלי התקשורת הבסיסיים ובמוצרי הצריכה היומיומים, כך על פי הערכות. מקסיקו טראמפ רמז בינתיים כי חלק מהעסקה אליה הגיע עם מקסיקו עדיין אינה יכולה להחשף לציבור. הוא טען כי המדינה הסכימה לרכוש כמויות גדולות של מוצרים חקלאיים מארה"ב כחלק מההסכם, אבל הנציגים המקסיקנים אומרים שאין הוראה כזו. טראמפ אמר כי ארה"ב בכוונה לא דנה באחד מן ההיבטים של ההסכם עדיין, בטענה כי זה עוד "כלי חזק מאוד" עבורה. הוא צייץ מוקדם יותר בטוויטר ואמר כי "חתמנו ​​לחלוטין ותיעדנו חלק חשוב נוסף בעסקת ההגירה והביטחון עם מקסיקו, כזו שארה"ב מבקשת לקבל במשך שנים רבות. היא תתגלה בעתיד הלא רחוק ותעמוד להצבעה על ידי הגוף המחוקק של מקסיקו".