יאן יאנקו
צילום: קרין מגן, אתר www.karinmagen.co.il
טור

פייסבוק "יחסלו" את הפוסטים השיווקיים? לא ממש, אבל כדאי שתשקיעו בתוכן

יאן יאנקו קוטליארסקי, מנהל מחלקת המדיה החברתית ב-moblin עושה סדר בהודעות של פייסבוק לקראת 2015 ושולח אתכם למקצה שיפורים עם המלצות

פייסבוק הודיעו על שינוי נוסף באלגוריתם התוכן של פייסבוק שיבוא לידי ביטוי בינואר 2015 בצורת הורדת חשיפה לפוסטים שכל מטרתם היא מכירה. כמובן שהרשת גועשת ונרגשת (בדומה לכל הודעה של פייסבוק על שינוי כזה או אחר באלגוריתם התוכן), אך יש מי שלקחו את הפרשנות שלהם כמה צעדים רחוק מדי.

אחד האתרים הכלכליים הישראלים העלה מאמר שכותרתו: "פייסבוק לחברות מסחריות: הפוסטים הפרסומיים שלכן יחוסלו בינואר". מעבר לדימוי המאפיונרי שהאתר הצמיד לפייסבוק עם האיום הדרמטי בדימוי "יחוסלו", הפרשנות עצמה היא חד וחלק לא נכונה. גם בתת הכותרת האתר לא מצליח לפרש נכון את ההודעה של פייסבוק וכותב כך: "בתחילת 2015 לא יקבלו הפוסטים השיווקיים חשיפה בפיד שלכם".

לכל הפחות, בשורה האחרונה הם אכן צודקים ומציינים שהשינוי אכן צפוי לשפר את חוויית הגלישה ורלוונטיות התוכן בפייסבוק. אז מהו בדיוק פייסבוק אמרו? "Beginning in January 2015, people will see less of this type of content in their News Feeds."

נכון: פייסבוק אכן הודיעו על שינוי בחשיפה האורגנית לפוסטים מכירתיים - פוסטים שבהם הטקסט נשמע/נקרא כמו מודעה כשכל מטרתם, של הפוסטים, היא מכירה/הרשמה מסוג כלשהו.

לא נכון: פייסבוק לא ציינו שהפוסטים הללו יחוסלו", אלא שהם יקבלו פחות חשיפה אורגנית. משמעות הדבר היא שבמידה ומשווק יבחר לקדם פוסט כזה באופן ממומן, הוא כן יגיע לכל האנשים אליהם ירצה להגיע או לכל הפחות אל רובם. (במאמר מוסגר: אני לא מכיר הרבה עסקים שירצו לקדם מכירה ויסמכו רק על החשיפה האורגנית שהפוסט שלהם מקבל. כדי למכור, צריך לקדם.)

לפני שנה כתבתי למה תשלום על חשיפה בפייסבוק הוא מהלך הכרחי אך שבאותה נשימה אין צורך למהר ולהוציא הרבה כסף על חשיפה. זו גם לא הפעם הראשונה שפייסבוק "מאיימים" בהורדת חשיפה לפוסטים מסוג מסוים. לצורך העניין, בחודש אוגוסט הודיעו כי פוסטים שקיים בהם קישור ותמונה רגילה שלא נמשכת מהקישור, יקבלו פחות חשיפה. והנה, שלושה וחצי חודשים אחרי, עמודים רבים עדיין מעלים פוסטים בדיוק באותה הצורה. הפוסטים לא "מחוסלים" ואפילו די מצליחים:

תוכן איכותי זו לא קלישאה

למרות שרבים יגידו שאני נאיבי או "עובד עבור פייסבוק" (כן, זה נאמר יותר מפעם אחת או פעמיים), אומר כך: גם אני, בתור משתמש בפייסבוק, מעוניין בתוכן איכותי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בעיניי תוכן איכותי הוא הבסיס החשוב ביותר וזה שמניע את הגולשים לחזור ולעשות שימוש באותה פלטפורמה ולא מדובר רק בפייסבוק. נכון שזו האחרונה רוצה להגדיל הכנסות, אך אני בספק שהשינויים הנ"ל נובעים ישירות מהסיבה הזו. פייסבוק מבינים שלא כל הגולשים מרוצים מהניוזפיד שלהם (הם כל הזמן עושים סקרים למאות אלפי גולשים בנושא) ורוצים לוודא שמנהלי העמודים לא ינצלו את החשיפה החינמית שהם כן מקבלים (והם מקבלים) על מנת לפרסם, משל היו שלט חוצות בלב איילון.

פייסבוק לא המציאו את דירוג החשיפה לפי תוכן איכותי

מנוע החיפוש הגדול בעולם גוגל לדוגמה: עד לפני מספר שנים כל מיני טריקים ומניפולציות אפשרו קידום זריז של אתרים לתוצאות הראשונות במנוע החיפוש ללא קשר לאיכות התוכן שלהם. איכות התוכן נקבעה לפי פרמטרים "קרים" של כמות מילים רלוונטיות לדוגמה. בשלב מסוים, גם גוגל הבינו שיש בעיה מהותית בכך שגולשים קיבלו תוצאות פחות איכותיות לשאילתות שלהם והחליטו לעבוד על אלגוריתם שייקח בחשבון הרבה פרמטרים שלפיהם יוחלט באיזו תוצאה ידורג אתר כלשהו (פרמטרים כגון: זמן שהייה באתר, שיתוף התוכן ועוד).

המכנה המשותף הרחב של הפרמטרים הוא איכות התוכן ורמת הרלוונטיות שלו לגולשים. זו הסיבה שלא תקבלו בתוצאות החיפוש הראשונות טופס מילוי פרטים בנאלי. מתי כן תקבלו אותו? בקידום הממומן בגוגל.

להיות מנוע התוכן (האיכותי) הגדול בעולם

"אאוטבריין" (Outbrain) הינה פלטפורמה להפצת תוכן ברשת. סביר שנתקלתם בהם באתרים כמו "גלובס" לדוגמה, כאשר בסוף המאמר מופיעות המלצות למאמרים נוספים באתר. שימו לב, שאחת ההמלצות תוביל תמיד למאמר באתר חיצוני.

אותן המלצות מבוססות ומותאמות כולן על פי הגולש ובעיקר על פי התוכן שהגולש צורך. והכי חשוב? זה עובד. זה עובד בעיקר משום שמדובר בקידום תוכן איכותי ורלוונטי לאותו גולש. ולא רק אאוטבריין מרוויחים מזה, אלא גם הגולשים וגם אותם מותגים שמייצרים את התוכן. נשמע מוכר? כנראה כי זה בדיוק מה שפייסבוק מנסים להשיג.

אם באחת מקוביות ההמלצות של אאוטבריין היה כתוב מבצע לוהט!", בספק כמה גולשים היו מקליקים עליו. אאוטבריין (בדומה ל טאבולה שיותר נפוצים בארה ב), הבינו כי גולשים דורשים תוכן איכותי ושהוא זה שמניע את העולם. מותגים וחברות הבינו ששווה להם להשקיע ביצירת תוכן משום שהוא מניב תוצאות משמעותית איכותיות יותר בטווחים שונים של זמן. וכך גם פייסבוק, שהביאה את עצמה לככב כאחת מספקיות התוכן הגדולות בעולם וככזו היא בעלת אינטרס ממשי ליצור ולספק תוכן ראוי.

ולסיכום: המלצות לקחת הביתה

- המשיכו לייצר תוכן איכותי, מרגש, כזה שמאפשר לגולשים שלכם לקבל ערך מוסף ביום-יום שלהם.

- תהיו כנים עם הגולשים שלכם, אל תסוו מסרים שיווקיים, אנשים לא עיוורים ויודעים "להריח" שיווק גרוע ממרחקים

- תוכן טוב דורש השקעה של זמן וכסף (למקרה שתהיתם אחרת)

- זכרו איפה אתם נמצאים: בין תמונה של תינוק של חבר טוב לפוסט של יותם זמרי. תדאגו שהתוכן שלכם יתאים לסביבה שבה הוא נמצא

- תמכרו. כן, תמכרו אם זו המטרה שלכם. זה בסדר, זה לגיטימי. רק תוודאו שזה לא יהיה הדבר היחיד שאתם עושים ברשת חברתית כמו פייסבוק

- זכרו שפייסבוק זו פלטפורמה שמבוססת על בני אדם ולא על מכונות. יום אחד אנשים יאהבו את מה שיש לכם להגיד ולמחרת לא. זה בסדר.

הכותב הוא מנהל מחלקת המדיה החברתית ב-moblin, חברת השיווק והפרסום הסלולרי

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רויטל 02/12/2014 11:07
    הגב לתגובה זו
    ראו את ה"הוכחה" של מר קוטליארסקי לפוסט "מצליח" בצילום מסך של פייסבוק AdiKa: 51 לייקים ו-5 תגובות לדף שיש לו 172,982 אוהדים! הפוסט הזה קיבל חשיפה אורגנית של אולי 2000 אוהדים, במקרה הטוב. פייסבוק כבר מזמן חיסלו את החשיפה האורגנית, בלי קשר לתוכן הטקסט בפוסט (מכר או לא). פוסט שלא מקודם כאילו לא פורסם! מנהל מחלקת המדיה החברתית ב-moblin, לא ייאמן איך האנשים האלה מקבלים את הג'ובים האלה!!!
  • WinglesSadFairy 02/12/2014 20:54
    הגב לתגובה זו
    קצת קשה להבין את תוכן דברייך, בהיעדר פיסוק נכון, מבנה הגיוני של משפטים והכותרת.... "כנסו"?!?! ואם כבר את טוענת דבר מה כנגד הכותב, חובת ההוכחה חלה עלייך. העמדת אותו על דוכן הנאשמים- תוכיחי את טיעונייך. כל מה שזרקת זה האשמות חסרות ביסוס. בואו ננסה להעלות מעט את רמת הדיון, שנוגע לכולנו?...
  • יאן 02/12/2014 14:29
    הגב לתגובה זו
    א) תודה על ה"מר", מחמיא לי מאוד :) ב) חשיפה של 2000 איש. בואי נראה אותך מביאה את זה בחינם מכל מקור אחר. אה, את לא מצליחה? ממממ..באסה ג) "חיסול", זה לא להשאיר משהו בחיים. זה "לחסל". כלומר להשמיד, כלומר להעלים, כלומר לא קיים. איך שלא תהפכי את זה, 2000 חשיפות זה מאוד קיים ד) אם את חושבת שמטרת הפוסט הייתה לייקים אז כנראה שאת טועה (די בטוח). את יודעת כמה אנשים לחצו על הקישור? אם אדיקה לא שילמה שקל על הפוסט ונגיד שהוא נחשף ל 2000 (למרות שזה יכול להיות גם 20 אלף) ורוב רובם לחצו על הקישור, לא עדיף מאשר 51 לייקים? ;) אה, וזה לא עלה לה פרוטה. הלוואי על כל מותג כזה "חיסול" ה) לא יודע לגבי "אנשים האלה" אבל אני קיבלתי את ה"ג'וב" (חיסול, ג'וב, ממש מאפיונרית) בעזרת עבודה קשה והוכחות.
  • רויטל 02/12/2014 16:56
    אתה טועה ומטעה. רשמת "למרות שזה יכול להיות גם 20 אלף" וזה פשוט לא נכון! חשיפה אורגנית של דפי אוהדים היא במקרה הטוב כיום 2-3% מכלל האוהדים. לפי מספר הלייקים אני משוכנעת שנחשפו לפוסט כ- 2000 אוהדים בלבד. בפועל זה מספר אפסי, גם אם הושג בחינם (כאילו עיצוב פוסטים וניהול דף באים בחינם). אכן, מטרת הפוסט הייתה הקלקות על הלינק. אתה מוזמן לפנות למנהלת הדף של אדיקה ולשאול כמה הקלקות היו בפועל (בהנחה שהיא מקצועית מספיק בשביל להטמיע פיקסל המרה של פייסבוק בדף הנחיתה). על הדרך תשאל על מספר החשיפות. נשמח לקבל עדכון. המילה חיסול דווקא רלוונטית כי פייסבוק בפועל מעלימים את הפוסטים האורגנים. המסר ברור - רק מודעות ממומנות! האורגני לא קיים יותר! בהצלחה.
  • 1.
    WinglesSadFairy 01/12/2014 18:26
    הגב לתגובה זו
    לעדכונים אלה של פייסוש, שני צדדים: 1. גם חשיפת התכנים הממומנים תרד, שכן הסתרת המודעות ואף כל הפרסומים ממפרסם מסוים, תהיה פשוטה, נגישה ואני משוכנעת שגם הקהל הישראלי יתרגל די מהר להתמש בה ואפילו להגדיר את התכנים הרצויים בפיד, מראש. אנו, המפרסמים, עלולים להפסיד מכך, אפילו בשל העובדה, שהרלוונטיות היא דינמית ובעוד חודש, אותו הגולש אכן יהיה מעוניין בשרות כזה או אחר. 2. מצד שני, שליטת המשתמשים ברלוונטיות התכנים, יכולה לחסוך לנו לא מעט כסף, בין אם מדובר בקליקים או בחשיפות. הרי לא לחינם המקצוע שלנו סובב סביב טירגוט נכון ולא רק תכנים.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.37%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״