ניתוח קמפיין

עלית באוויר עם 2 קמפיינים שונים: הפרה והקפה - וזה עובד?

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר על 2 מהלכים של עלית ל-2 מותגים בעלי ערך נוסטלגי. "הפרה איתנו גם כשאנו רחוקים מהבית. והיא טעימה יותר משחשבנו"
עטרה בילר | (7)

שורה תחתונה: עלית מצליחה לעבוד יפה עם שני מותגים בעלי ערך נוסטלגי, שוקולד פרה וקפה נמס, כאשר את האחד היא מטיסה לכל העולם ואת האחר היא מקרקעת בארץ.

2 פרסומות של עלית נמצאות כעת באוויר. קפה עלית ושוקולד פרה. שני המותגים הם נכסי צאן ברזל. שניהם מאד ישראליים וברור לחלוטין שבניתוח הבעיות וההזדמנויות בבית שטראוס עלית, הישראליות היא גם נכס אך גם נטל. גם לפרה וגם לקפה נמס התחרות האמיתית מגיעה ממותגי חו"ל. עלית מאלתרת באופן מעניין עם כל אחד מהם כדי להגיד לנו שזה הדבר האמיתי.

הקמפיין של קפה עלית ממשיך קו בן עשרות רבים של שנים שאפשר לקרוא לו "העם החליט קפה עלית". גם כאשר לעם היו פחות אפשרויות בחירה, הרבה לפני שמותגי חו"ל כמו ג'ייקובס ונסטלה נכנסו לשוק ואפילו הרבה לפני האפיזודה הקצרה של "קפה אסם", פרגנה עלית לצרכניה כאילו הבחירה בידיהם, והבחירה היא קפה עלית.

לאחרונה אפשר היה להיחשף לפרסומות יותר או פחות טובות בטלוויזיה שהמחיזו את רעיון הבחירה בעלית. בשני הסרטונים - סרטון הבחור בבית הקפה וסרטון הבחור שמתארח אצל משפחת חברתו העשירה - הבחירה בקפה עלית נעשתה כנגד הסחף לשתות קפה מתקדם. הקפה ה'מתקדם' הוצג באורח פלצני, כאשר קפה עלית שומר על מקומו כדבר האמיתי, המקורי והאותנטי עבור הישראלי. בשני הסרטונים העלילה היא על קונפליקט בין הימאסותה של הפרובינציאליות "קפה נמס עלית? מי שותה קפה נמס עלית?" לבין הוויה זייפנית שמתרחקת מהזהות האמיתית "מקיאטו, אספרסו, לאטה". הפואנטה בשני הסרטונים מראה כיצד יותר ויותר אנשים שנראים כאילו הם שותי - מקיאטו מסתברים כשותי קפה נמס עלית.

הקמפיין הנוכחי הוא קמפיין עובדות. אשה בשם מעיין מזרחי שותה קפה נמס עלית. גם ענבר אברון שותה קפה נמס עלית. גם חילוני בשם משה טל וגם דתי בשם אבי ברמן ועוד רבים וטובים מכל מגזרי העם - כולם שותים קפה נמס עלית "כמו שאני אוהב". המדינה שנתונה, כהרגלה, במלקחיים בין אירוע מלחמתי מטלטל לבין בחירות קרבות, מתכסה בשלטים אדומים שנראים ונשמעים כמו עוד 'צבע אדום' או עוד מסע בחירות. הטון והסטייל מייצגים את הבוטות והישירות הישראלית. אין 'טוויסט' של "נדמה לכם שלא אז זהו שכן". הקמפיין לא תל אביב והשלטים הופכים את גדרה, קרית שמונה, טבריה וגם את תל אביב למשפחה אחת סביב כוס קפה אחת.

טסים עם הפרה לפריז

ממש לצד קמפיין זה אפשר לצפות בטלוויזיה בפרק נוסף בסדרה "פרה מסביב לעולם". הסרטון מראה שף (או יותר נכון "שוקוליטייר") במדי שף, שמציע לעוברים ושבים על רקע מגדל אייפל, לטעום טבליות שוקולד המונחות על מגש אירופאי אלגנטי. העוברים והשבים אומרים באנגלית it's French או it's from Belgium אלא שההפתעה היא שמדובר בלא אחר מאשר שוקולד פרה.

המסר ברור ואמיץ. האריזה הורסת לנו את תפיסת הטעם. שוקולד ישראלי נתפס פחות טוב משוקולד שנתפס 'אמיתי'. שוקולד 'אמיתי' מיוחס לשוקולד בלגי או שוויצרי או צרפתי. נקודה. הפרה אומרת לנו שני דברים: מצד אחד, כשאני משילה את המותג - אותו מותג שכולכם גדלתם עליו - אני יותר טעימה בעינכם. מצד שני: למרות שאתם רועים בשדות זרים תרתי משמע, גם בחו"ל וגם כופרים בי, זו שגידלה אתכם, אני לא אעזוב אתכם אף פעם. באשר תלכו אני אתכם.

הסרטון הוא אחד מיני מספר רב של סרטונים שצולמו בלוקיישנים (מילה יותר משכנעת מהמילה "מיקומים") אקזוטיים לרבות נפאל. כולם מספרים אותו סיפור על שוקולד טוב במיוחד שאכל המטייל הישראלי במקום נידח במיוחד, וכולם מבטאים את ההפתעה הנעימה. ההפתעה היא כפולה. הפרה תמיד איתנו גם כשאנו רחוקים מהבית. הפרה טעימה יותר ממה שחשבנו. כיף לדעת שקלאסיקה ישראלית יכולה לתת פייט לתחרות הגלובאלית.

במלחמה כמו במלחמה, עלית קובעת מתי היא מצלמת את המותגים שלה פה בישראל ומתי היא מציגה אותם על רקע מגדל אייפל או האנאפורנה. מה שמנחה אותה זה לא אגו אלא מה שהצרכן יהיה מוכן לקבל, ולמה הוא יאמין.

ועוד משהו:

הקמפיין של ישראל היום "במקום לקרוא שלט פרסומת בוא להתעדכן בחדשות" הוא עוד הברקה ששייכת לפנתאון ההברקות של מדיה שמפלרטטת עם המדיה. הוא מזכיר ב"שבירה" שלו את הקמפיין האלמותי "הפרסום ברדיו עובד" של שפ"מ, כשזה האחרון שודר בטלוויזיה על רקע שחור חסר תמונה. שלט הפרסומת מתכחש לעובדה שהוא עצמו שלט פרסומת ומציע לעובר ושב לסרוק את ברקוד ה QR המרובע ולהתעדכן בחדשות. ריבוע אחד שאומר הכל: חדשות זה לא משהו שמדברים עליו או מתארים אותו - קוראים אותו כאן ועכשיו. יפה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    זמירה ריימונד 08/12/2012 21:24
    הגב לתגובה זו
    מעונינת לדעת אם הפרסום נמשך בשלטי חוצות לקפה עלית. תודה 054-6337850
  • 5.
    שני קמפיינים מביכים למוצרים מלאי נשמה (ל"ת)
    ללא 04/12/2012 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נעמי 03/12/2012 09:54
    הגב לתגובה זו
    העיקר עושים לי סרט פרסומת, כאשר המוצר לא טוב גם הפרסומת לא תעזור. חבל על הכסף, תשקיעו במוצרים יותר איכותיים ולא לשמר את המוצר העלוב הזה עם הפרה המיתולוגית של עלית.
  • 3.
    ברכה 02/12/2012 14:15
    הגב לתגובה זו
    הקמפיין נראה כאילו הלכו וחיפשו מתחת לאדמה מי שותה קפה נמס עלית, ושומו שמים אפילו מצאו איזה 20 איש. חוץ מזה לשים אנשים "רגילים"על שלטים זה מיושן
  • 2.
    צחי 02/12/2012 12:36
    הגב לתגובה זו
    לא מבין איך את חושבת שהקמפיין של שוקולד פרה אמין. זה קמפיין מגוחך, שמזכיר לנו כל פעם כמה המוצרים שלנו נחותים וכמה החברות הגדולות חושבות שאנחנו הצרכנים חבורה של מתלהבים מחו"ל כאילו הדיל הבא להכל כלול במלטה לא מעבר לפינה. אם שוקולד פרה רוצים להיות גדולים הם צריכים לחשוב בגדול - ליצור קמפיין חוויתי עם אווירה בינלאומית ולא להציק לישראלים "אקראיים" בחו"ל... זה לא הצליח בקמפיין הקודם (שהם תפסו מטיילים בחו"ל) והפעם זה נראה עוד אפילו פחות אמין.
  • שוקולטייר 02/12/2012 23:27
    הגב לתגובה זו
    תראה את המייקינג אוף באינטרנט
  • 1.
    רוברטו מלווה ילדים 02/12/2012 12:33
    הגב לתגובה זו
    כן עטרה, ממש בטעות הגיעו הישראלים לשף השוקולד בפריס, ממש.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו

האם תוכן מקורי ואיכותי יכול לכבוש את הפריים טיים?

בערב שיגרתי יחסית, כמות הצופים הכללית במהדורות המרכזיות ירדה, אך מגמת התחרות בין 12 ל-14 הולכת ומתחזקת, למעט ירידה כלשהי במהדורה המרכזית; לעומת זאת, ערוץ 13 הולך ויורד בכמויות הצופים 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

במדינה תזזיתית כמו זו שאנחנו חיים בה, המהדורות המרכזיות של החדשות הם תמיד עיקר העניין, ובכל זאת, ישנם ימים שבהם החדשות משתלטות על הכל וישנה שיגרה, שבה המספרים מתיישרים ואחוזי הצפייה פחות או יותר יציבים. זה גם מה שקרה אתמול, כלומר, שיגרה יחסית, והן כמות הצופים במהדורות עמדה 725 אלף צופים, כבימים "רגילים", והן המגמה של התחזקות ערוץ 14 התמתנה והיחסים בין כמות הצופים חזרו להיות כפי שהיו מספר שבועות אחורה. 

מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 13.3% רייטינג ו-334 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 6.9% רייטינג ו-177 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.6% רייטינג ו-123 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן1, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 91 אלף צופים ו-4% רייטינג.

פריים טיים ועוד

ללא ריאליטי חזק ברצועת הפריים טיים, הדרמה המקורית של רועי עידן, "נוטוק" השתלטה על הרצועה ועמדה על 11.9% רייטינג ו-299 אלף צופים. "הפטריוטים" ממשיכה להתחזק ועמדה על 9.1% רייטינג ו-280 אלף צופים, ואילו אחריה היתה "ווארט" של ערוץ 13, שגם הוא עמד על נתונים לא רעים, עם 8.6% רייטינג ו-192 אלף צופים. כאן11 בחרו לפצל את הרצועה, והחלק הראשון, "בואו לאכול איתי" עמד על 5.9% רייטינג ו-122 אלף צופים, בעוד שאחריו, "זהו זה" הורידה את כמות הצופים ועמדה על 4.3% רייטינג בלבד עם 86 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-108 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.7% רייטינג ו-62 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.8% רייטינג ו-41 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך ערוץ 14 מתחיל להוביל באופן קבוע, עם "על הבוקר" עם נוי בר, שהיה בראש עם 2.4% רייטינג ו-54 אלף צופים. אחריו היה משדר הבוקר של קשת, עם עדי זריפי, שעמד על רייטינג של 2.2% ו-44 אלף צופים בלבד, ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.