אלכס קרפ מנכל פלנטיר
צילום: Youtube/Palantir
דוחות

פלנטיר הכתה את הצפי להכנסות אבל פספסה ברווחים; יורדת 10% בטרום

החברה דיווחה על הפסד של 0.02 ד' למניה על מכירות של 433 מיליון דולר, זאת לעומת צפי השוק שעמד על רווח של 0.04 ד' על מכירות של 418 מ' ד'. עבור הרבעון הראשון צופה החברה הכנסות של 443 מ' ד' ומעל לצפי השוק
תומר אמן |

חברת הטכנולוגיה PALANTIR TECHNOLOGIES (סימול: PLTR) העוסקת באנליטיקה של ביג-דאטה יורדת בשעה זו 10% בטרום מסחר בוול-סטריט וזאת לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים. החברה דיווחה כי הפסידה 0.02 דולר למניה על מכירות של 433 מיליון דולר (גידול של 34% אשתקד). מדובר בנתונים שהכו את צפי האנליסטים עבור השורה העליונה אך פספסו את השורה התחתונה כשאלו ציפו לרווח של 0.04 דולר למניה על הכנסות של 418 מיליון דולר. 

מעבר לפספוס שורת הרווח, קיימת סיבה נוספת לנפילת החברה בשעה זו במסחר. בכל השנה שעברה דיווחה החברה על רווחיות תפעולית של 31.8%, כאשר ברבעון הזה דיווחה על רווח תפעולי של 28.7%. הרווחיות התפעולית של פלטניר צפויה להסתכם בסוף הרבעון הנוכחי בכ-23%. מדובר בירידה של קרוב ל-10% וכזו שאומרת דבר אחד - החברה מאבדת צמיחה. 

פלאוטון היא חברת צמיחה, זה מה שהיא עושה, וכשחברה מהסוג הזה מאבדת את הצמיחה היא נענשת, כפי שמראה לנו השוק ברגעים אלו ממש. 

החברה דיווחה על הפסד נקי של 156.2 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה אז הסתכם ההפסד בכ-148.3 מיליון דולר. כמו כן דיווחה החברה על גידול של 26% בהכנסות שנבעו מרכישות על ידי הממשל האמריקאי וגידול של 47% נוספים שנבעו מרכישות על ידי הציבור האמריקאי עצמו. החברה דיווחה על תוספת של 34 לקוחות חדשים ברבעון. 

ומה בהמשך?

החברה צופה הכנסות של כ-443 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2022, כמה מיליוני דולרים בודדים מעל צפי האנליסטים שעומד כעת על 439 מיליון דולר. החברה צופה רווח תפעולי של 27% עבור כל השנה הקרובה. 

פלנטיר מדווחת על תוצאות הרבעון בסמוך להשקעותיה הגוברות בחברות הספאק וכן בגיוסי ההון של החברות איתן הן מתמזגות וזאת על מנת לרכוש את אותן חברות, כך על פי הדיווח. 

המוצר של פלנטיר נמצא בשימוש של חברות ממשלתיות רבות ובייחוד על ידי זו של ממשלת ארצות הברית כאשר אלו משתמשות בו לצורך איסוף של מידע מודיעיני, לוחמה בטרור ולשימושים צבאיים. כמו כן מתכננת החברה להתרחב אל תחומי ביטוח הבריאות, האנרגיה ותעשיות הייצור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.