שלמה גרינברג
שלמה גרינברג
טראמפ V ביידן

בחירות בארה"ב - גם אם ביידן ייבחר, וול סטריט לא תתמוטט

תיקון בשווקים מתבקש בלי קשר לזהות הנשיא הבא - אבל זה לא אומר שזה יקרה בזמן הקרוב; טראמפ נתפס טוב לשווקים הפיננסים, אבל ביידן הוא גם קפיטליסט ובכל מקרה - את המהפכה הטכנולוגית אי אפשר לעצור  

על דבר אחד אין וויכוח - הבחירות בארה"ב הן החשובות ביותר לארה"ב ולא פחות לעולם כולו, מכל מערכת בחירות שהיתה מאז התחילה ארה"ב להתייחס לנעשה בשאר העולם. זה התחיל בימיו של הנשיא ה-26 של המדינה הזו, תיאודור רוזוולט (בין 1901 ל-1909)  שהיה הנשיא הראשון שחשב גלובלית ונמשך אחריו.

לאחר מלחמת העולם הראשונה הפכה המדינה למעצמה הגדולה בעולם כשהיא מתחלקת בתפקיד הזה עם בריטניה ולאחר מלחמת העולם השנייה עם ברית המועצות. ב-1988 החלה ברית המועצות להתפרק "בעזרתו" של הנשיא האמריקאי הגדול רונלד ריגן ומאז ארה"ב היא האימפריה הצבאית והכלכלית הגדולה והיחידה בעולם. מתחילת שנות ה-90 של המאה שעברה החלה סין לזנב במעמד הזה ובצעדי ענק. אבל הסיבה שבגללה עוקב העולם, במיוחד סין, בחיל וברעדה אחרי הבחירות הנוכחיות נעוצה בנשיא טראמפ שבמהלך 4 השנים האחרונות שינה לחלוטין את תדמיתה של ארה"ב ברחבי העולם ומה שחשוב יותר שינה את תדמיתה של המעצמה הענקית הזו בעיני הבוחר האמריקאי.

"ביידן", כך טוענים רבים, "לא היה מצליח לאיים על טראמפ אלמלא כל אותם בוחרים שמתכוונים לבחור בו הם כאלו שעושים זאת בגלל התנגדותם לטראמפ ולא בגלל הרצון בביידן כנשיא". הבחירות בארה"ב הן למעשה בחירות בעד ונגד טראמפ (די בדומה למה שקורה בישראל עם נתניהו). רבים בעולם המערבי ולבטח הקומוניסטים בביג'ין מעוניינים שביידן יזכה כי כפי שטען פרשן הולנדי, "ניצחון של ביידן יסלול הדרך לשיתוף פעולה קונסטרוקטיבי יותר ובמגוון רחב יותר של נושאים בין ארה"ב לעולם (במיוחד לאירופה)". כך גם חושבים ליברלים רבים בארה"ב אבל העובדות של מאה השנים האחרונות אינן תומכות בכך. ההפך, ככל שארה"ב תומכת יותר בעולם, משקמת יותר ועוזרת יותר כך גם גדלה האיבה נגדה ובכלל, מה שחושב העולם שמחוץ לארה"ב על ארה"ב או נשיאה, מעניין את הבוחר האמריקאי כשלג דאשתקד.

למרות שהסקרים ברובם מנבאים ניצחון לביידן, חלקם בהפרש ניכר, קשה מאוד להעריך מי באמת יזכה, לבטח לנוכח ההמונים הנלהבים שמצליח טראמפ לכנס בבליץ הקמפיין שהוא מבצע ולא פחות בשל חוסר האמון בסקרים, תופעה שמתפשטת בעולם הדמוקרטי כולו וגם אצלנו. התקשורת אמנם כמעט מאוחדת נגדו אבל אסור לשכוח שהאיש יודע לנגן היטב על "רגשות אמריקאים", פטריוטיות, תעסוקה והכנסה וזו, לדעתנו תהיה השורה התחתונה לגבי מי שינצח בבחירות.

אם נסיר מהדיון את האמוציות האישיות שמעורבות וניקח בחשבון שכ-90-100 מיליון בוחרים כבר החליטו למי להצביע לפני "יום הבוחר", נגיע למסקנה שסיכויי הניצחון או ההפסד של המועמדים התכנסו כעת לציפיות בנושא אחד בלבד, המצב הכלכלי האישי. כל יתר הבעיות הגדולות כמו מלחמות הסחר מול סין, ביטוחי הבריאות, מינוי השופטים השמרניים לבית המשפט העליון, מדיניות החוץ ואפילו הבורסה, שנגיע אליה מיד, שוליים לחלוטין בשלב הנוכחי. הקורונה, שעד לאחרונה כיכבה בהחלטות הבוחר האמריקאי, אינה גורם מכריע יותר בשלב הנוכחי כיוון שמי שהחלטתו התקבלה כתוצאה מהקורונה כבר הצביע.

העובדה שהנושא המרכזי כרגע הוא הכלכלה נותן "רוח גבית" לנשיא טראמפ שמעלה נושא זה בכל עוצמתו ובצדק מבחינתו. הוא משווה בין המשך ההצלחה הכלכלית (שנקטעה בגלל הקורונה אך חזרה בעצמה לאחרונה) לפחד מסוציאליזם שמשחק תפקיד מרכזי אצל אמריקאים רבים ובמיוחד, תתפלאו, אצל חלקים גדולים מהאוכלוסייה הלטינית והשחורה שאין שום ספק שקבלו  "דחיפה כלכלית" גדולה בימי טראמפ. בימים האחרונים כדוגמה עולה ברשתות "הדאגה" מפני מינויים של הסנטורים ברברה וורן וברני סנדרס לשרי האוצר והכלכלה בקבינט של ביידן אם ינצח (דבר שמסיבות שונות לדעתנו לא יקרה) מה שמעלה את אימת "הסוציאליזם" בציבורים נרחבים בארה"ב. יחד עם זאת חשוב לזכור שהנושא הכלכלי אינו פררוגטיבה של הנשיא לבדו או של איש מהקבינט.

זה מביא אותנו לשוק ההון האמריקאי, לבורסות שנהנו מעשור מדהים ולשאלה אם, כפי שמבטיח טראמפ, המניות תתמוטטנה במקרה שביידן יבחר. המקסימום שבמקסימום שנעז לנחש הוא שאם ביידן ייבחר יבוא "תיקון התאמת הערכים", 20%-30% שעליו אנחנו מדברים כבר תקופה. הווירוס אמנם כמעט ועשה זאת. אבל החלום הכלכלי הגדול שמבטיח טראמפ לשנים הקרובות והיציאה העוצמתית מהמיתון שהובטח ע"י המומחים מנעו זאת. הבורסה, אם ביידן ייבחר, אולי תתקן ותזדעזע, אבל לא תתמוטט כי בטווח הבינוני והארוך הבורסה מגיבה לציפיות כלכליות ולא פוליטיות ואלו מגיעות מהחלטות בקונגרס, לא דווקא בבית הלבן (ביידן עצמו אגב קפיטליסט לא פחות מטראמפ, הבעיה היא בלחץ של האגף השמאלי).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הדעה האישית שלנו היא שטראמפ ינצח ובעיקר בגלל הבליץ התקשורתי המדהים שלו בשבוע האחרון, קמפיין האוונגליסטים האדיר בכל רחבי ארה"ב והתחזקות הכלכלה. כל אלו אל מול אישיותו הישנונית של ביידן והחשש מ"השמאל". אבל בין זה לבין "אסון כלכלי" המרחק עדיין רב, ביידן זה לא קרטר ואת מהפכת הטכנולוגיה אין דרך בעולם לעצור!

תגובות לכתבה(48):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 38.
    נועם 09/11/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
    גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת ישראל. ביידן כבר הודיע שאחרי שיבחר יהפוך על ידי צווים נשיאותיים את כל החלטות טראמפ , בצורה די דומה למה שאובמה עשה כאשר נתקל בהתנגדות הקונגרס שהיה בעד ישראל. ומבחינה כלכלית - אחרי הפרסומים שצצו על עסקים בין משפחת ביידן לחברה סינית (שכנראה קשורה לביון הסיני) קשה לי לראות את ביידן פועל למען ארה"ב כמו שטראמפ פעל והזמן עכשיו הוא קריטי. אם האמריקאים לא יעצרו עכשיו את הסינים הם לא יוכלו לעשות את זה אחר כך.
  • מסכים עם הלא מסכים (ל"ת)
    צ 09/11/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 37.
    צודק, יום א' החוזים בעליה (ל"ת)
    אלי 09/11/2020 11:55
    הגב לתגובה זו
  • 36.
    יונה 07/11/2020 10:22
    הגב לתגובה זו
    "שלנו" פרחה באוויר
  • 35.
    רועה צאן 05/11/2020 22:37
    הגב לתגובה זו
    הכוונה ל: NIO, EXPEV, BYDFF
  • 34.
    שלמה, תתעסק בכלכלה 04/11/2020 16:13
    הגב לתגובה זו
    הטבות המס הענקיות של טראמפ היטיבו עם המילארדרים ולא עם "העם הפשוט". באזור הידוע כרצועת החלודה המצב הורע בתקופת טראמפ. ביידן הבטיח להשקיע הון עתק בשיפור תשתיות ובאנרגיה חילופית.
  • ח 06/11/2020 12:31
    הגב לתגובה זו
    לא למרות אלא בגלל .
  • 33.
    אליזבת' וורן, לא ברברה וורן (ל"ת)
    יריב 04/11/2020 14:56
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    אבי ג'וזף כהן התחילה לכתוב בביזפורטל תחת שם העט גרינברג (ל"ת)
    אחד שיודע 04/11/2020 06:43
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    ביידן זה הברבור השחור מקווה שמכרתם הכל היום (ל"ת)
    ח 04/11/2020 00:10
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 05/11/2020 20:21
    הגב לתגובה זו
    מקווה שלא מכרת ואכלת תכובע
  • 30.
    חים בן ארי 03/11/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
    מניסיון - כל פעם שמנסים להרגיע אתכם שמשהו לא יקרה, סימן שזה בדיוק מה שעומד לקרות. ביידן הוא הבובה של האולטרה-פרוגרסיבים האמריקאים. הם יהפכו את ארצות הברית לוונצואלה. עכשיו תעשו חשבון כמה שוות המניות של חברות בוונצואלה…
  • 29.
    חים בן ארי 03/11/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
    מניסיון - כל פעם שמנסים להרגיע אתכם שמשהו לא יקרה, סימן שזה בדיוק מה שעומד לקרות. ביידן הוא הבובה של האולטרה-פרוגרסיבים האמריקאים. הם יהפכו את ארצות הברית לוונצואלה. עכשיו תעשו חשבון כמה שוות המניות של חברות בוונצואלה…
  • 28.
    בלי טראמפ נפילות קשות... (ל"ת)
    ביידן ליצן 03/11/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    הדמוקרטים תמיד הביאו לצמיחה ולשגשוג (ל"ת)
    איתי 03/11/2020 14:31
    הגב לתגובה זו
  • דגן 04/11/2020 13:03
    הגב לתגובה זו
    .
  • 26.
    לפי הבורסות, טראמפ מנצח בגדול (ל"ת)
    רמי 03/11/2020 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    יוסי 03/11/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    מכל הנשיאים שיש לו הכח להטיס את המניות. לא קם מנהיג אחד שעשה כלכך הרבה כסף בזמן קצר יחסית למשקיעים . וגם לא יקום .זה פעם בחיים.
  • בתקופת אובמה הבורסה עלתה 72% (ל"ת)
    יואל 04/11/2020 12:58
    הגב לתגובה זו
  • איתן 03/11/2020 16:44
    הגב לתגובה זו
    כרגיל, הדמוקרטים מביאים את הכלכלה האמריקאית והרפובליקאים מקלקלים, ראה הנשיא בוש הבן. הוא קיבל קופה מלאה ובזבז את הכל. אובמה תיקן אחריו.
  • 24.
    מיכאל 03/11/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה בלונדון : חפשו ביו-טיוב : London Has Fallen | Financial Collapse
  • 23.
    תפרסמו הודעות... (ל"ת)
    גילי 03/11/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    למה אתם לא מפרסמים טוקבקים לעניין? (ל"ת)
    יוסיפון 03/11/2020 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    וול סטריט תיגרס בכל מקרה. הפסק להשלות הציבור. (ל"ת)
    יהודי טוב לשלמה 03/11/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    להריץ בורסה זה גנבה לאור היום חייב חקירת מישטרה שםבנסדק (ל"ת)
    משה 03/11/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    nav 03/11/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
    להריץ בורסה זה גנבה לאור היום
  • 18.
    משה 03/11/2020 09:46
    הגב לתגובה זו
    ירידה של 40% במרץ לא הספיקה?!
  • כהרגלך משה זורק מספרים, בדוק שוב (ל"ת)
    שלמה גרינברג 03/11/2020 14:21
    הגב לתגובה זו
  • ירידה של 33% באסאנפי500 (ל"ת)
    משה 03/11/2020 18:29
  • משה 03/11/2020 17:20
    מה דעתך מבחינה עקרונית על הירידות במשבר הקרונה,האם הן לא מספיקות?
  • 17.
    דוד 03/11/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
    ארצות הברית אם חובות עצומים להדפיס זה לו חוכמה לשלם מאפו בישראל 2 מחסנים מלאים דולרים
  • 16.
    אדורם 03/11/2020 09:43
    הגב לתגובה זו
    לפני בחירות 2016 רוב הפרשנים אמרו שניצחון של טראמפ יגרום לקריסה, וזה לא קרה. נחכה לתוצאות ונראה מה תהיה השפעתן. אחר כך אפשר יהיה לפרשן בדיעבד ולתת הסברים, זה יותר קל.
  • 15.
    sus 03/11/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
    ונסדק כולם מרצים מניות מעל שוי שוק פי 3 או פי 4 א אפו כול פקחי הבורסה או כולם גנבים משתפי פעולה אם כולם בידין יתפוס את כול הגנבים הכול רשום
  • 14.
    חיים 03/11/2020 09:29
    הגב לתגובה זו
    שלמה היקר, אשמח להבין האם מדד ויקס (פחד משקיעי בשר ודם) עדיין אקטואלי בקבלת החלטות כיוון ש90% מהעיסקאות בשוק הן של אלגו רובוטים שלא פוחדים מכלוםתודה
  • 13.
    שימי 03/11/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה שלמה
  • 12.
    שהכתב מהמר מי הנשיא, מעניין לראות אם יקלע 03/11/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    שהכתב מהמר מי הנשיא, מעניין לראות אם יקלע
  • יונית 07/11/2020 10:27
    הגב לתגובה זו
    לקח את עצמו ו"דיעותיהם" ברצינות תהומית מדי
  • 11.
    תודה רבה. אחלה דעה ואחלה כתבה (ל"ת)
    יובל 03/11/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    עמית 03/11/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    איזה כייף גם באמצע שבוע לקרוא אותך
  • 9.
    הריבית האפסית 03/11/2020 09:18
    הגב לתגובה זו
    נגידי השקר
  • 8.
    [email protected] 03/11/2020 09:17
    הגב לתגובה זו
    הבנאדם הוא עלבון לאנושות.
  • 7.
    הלוואי שהכל יתמוטט בלי קשר לנשיא (ל"ת)
    רפי 03/11/2020 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חיים 03/11/2020 09:04
    הגב לתגובה זו
    להדפיס כסף זה לו כחמה בטחונות זה עיקר וחובות עצמים מאפו יבוא הכסף שהתפיסו בלי ביחונות
  • 5.
    אבי 03/11/2020 09:01
    הגב לתגובה זו
    חובות עצומים והקורונה מכה חזק וכולם באידילה שעננים או כולם מסתולים שמרצים בלי סיבה כול המניות עלו פי 3 או פי 4 מהשוי שלהם
  • 4.
    דוד 03/11/2020 08:56
    הגב לתגובה זו
    חברים פו משקרים את הציבור טרמפ לו קוסם נחי דנקנר הריץ נכנס לכלא ופו מרצים כי טרמפ נתן להם יד
  • 3.
    הננמי 03/11/2020 08:48
    הגב לתגובה זו
    לחתן של טרמפ יש לו חברה בורסאית והוא עוזר לו אם זה היהה בישראל מזמן היהה חקירה גדולה על הרצאת מניות
  • 2.
    לא חשוב מי יבחר ההרס ימשך (ל"ת)
    א 03/11/2020 08:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 03/11/2020 08:29
    הגב לתגובה זו
    פשששששששששששש התקדמות.תיקון חיובי באמת מתבקש
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.