טראמפ: "נגיף הקורונה מוכיח כי עידן הגלובליזציה הסתיים"
המתיחות בין ארה"ב לסין ממשיכה לעלות, דבר שמעיב על השווקים הפיננסים. לאחר הדיווחים אמש על הקפאת ההשקעות מצד קרנות פנסיה בשוק הסיני והקריסה של הסכם הסחר בין המדינות (לכתבה המלאה), הנשיא טראמפ מצליח כעת להסעיר שוב את השווקים עם מספר התבטאויות מפתיעות.
נשיא ארה"ב טוען היום כי "התפרצות נגיף הקורונה בעולם מוכיחה שעידן הגלובליזציה בעולם נגמר" והוסיף בנושא כי "הוא רשאי להטיל מס נוסף על חברות המייצרות את מוצרים מחוץ לגבולות ארה"ב".
בנוסף, מאיים כעת על החברות הסיניות הנסחרות בוול סטריט. הנשיא טען כי "הוא בוחן את החברות הסיניות הנסחרות בבורסת נאסד"ק, אך לא מקיימות את החוקים החשבונאיים של ארה"ב".
אחת ההתבטאויות המפתיעות של הנשיא היום היו בהקשר של הדולר. לאחר שלאורך כל הקדנציה תקף את הנשיא את מדיניות הפד' שהובילה לדולר חזק, דבר שלטענתו פגע משמעותית בחברות האמריקנית, טראמפ טוען היום כי זה ככל הנראה "זמן מצוין" לדולר חזק.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין בהקשר זה, כי הדולר הוא ככל הנראה "כלי הנשק" החזק ביותר שיש לארה"ב על סין. מצוקה של דולרים בשווקים צפויה לגרום ללחץ כבד על מערכת הבנקאות בסין, שכבר נמצאת תחת לחץ כבד בשנים האחרונות (לכתבה המלאה).
- 12.דירה=קורת גג 15/05/2020 19:16הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 11.samy 15/05/2020 16:21הגב לתגובה זואני באמת לא מבין מה הוא עושה מצד אחד דואג לכלכלה ולבורסה שתעלה כדי להבחר מחדש ומצד שני בועט בדלי ולא נותן לכלכלה להתאושש ולחברות הגלובליות להתאושש !! נראה לי שהוא גמר את הסיפור שלו
- 10.נזכור אותו כמחריב הכלכלה העולמית (ל"ת)טראמפ 14/05/2020 21:38הגב לתגובה זו
- 9.אלון 14/05/2020 20:09הגב לתגובה זוכל העולם צריך להחרים את סין.
- 8.זה הזמן לקנות מניות...עליות תבואנה אחכ (ל"ת)ציקי 14/05/2020 19:36הגב לתגובה זו
- 7.לרון 14/05/2020 19:11הגב לתגובה זוהיה הפחד שסין תממש את האג"ח האמריקאי שבידיה,עתה כשהבנק המרכזי קונה האיום קטן!
- 6.אסף 14/05/2020 16:57הגב לתגובה זושיצור כזה אמור להוביל את כלכלת העולם. זה לא רק האמריקאים.. כאנושות הפכנו לבדיחה, אם מצב כזה אפשרי
- שחף 15/05/2020 07:40הגב לתגובה זוטראמפ גאון, הנשיא הראשון שיחזיר את אמריקה כמעצה, ולא כמדינה רופסת, כפי שהיה כבר 12 שנה
- 5.דרור 14/05/2020 15:55הגב לתגובה זוטראמפ מבלף . בנאום ההכתרה שלו הוא הדגיש יותר מפעם אחת את המסר שלו " אמריקה קודמת " . עכשיו הוא נאחז בקורונה כסיבה לחוסר היכולת שלו לשלוט במצב .
- 4.טראמפ הולך הביתה יחד עם ממשלת ההצלה שלנו אמן (ל"ת)עוד 3 חודשים 14/05/2020 15:31הגב לתגובה זו
- 3.הוא גאון (ל"ת)האשם והקורונה 14/05/2020 15:29הגב לתגובה זו
- 2.הכול יתחדש 14/05/2020 15:28הגב לתגובה זואחרי הבחירות . תוכל לראות עולם משתקם לאחר הנזק שגרמת . מהבית .
- 1.תומר 14/05/2020 15:21הגב לתגובה זואם לא ידפיס שוק המניות יפול מה עדיף לו? שישב בשקט עשיתם לשוק לאזן את עצמו
- יורי 14/05/2020 22:00הגב לתגובה זוזו קניית חוב אג"ח לכן "הלאמה" של חוב!!!!
- נדב 14/05/2020 19:09הגב לתגובה זונרד חמישים אחוז
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
