איתן יוחננוף
צילום: גבע טלמור
ראיון

איתן יוחננוף ראש בראש מול רמי לוי - מי מספר 2 בשוק הקמעונאות?

עלייה של 37% מתחילת השנה במניית יוחננוף הביא אותה לשווי של 3 מיליארד שקל - בדומה לרמי לוי. גם בעסקים יוחננוף צומח יותר מהמתחרים. איתן יוחננוף: "לקוחות באים אלינו. אנחנו יותר תחרותיים מהמתחרים"

איציק יצחקי | (19)

רשתות הקמעונאות חוגגות בתקופה הזאת. יש עלייה משמעותית ברכישות מרשתות המזון כי יש יותר תושבים בארץ מאז המלחמה (מטיילים ותרמילאים חזרו ופחות ישראלים טסים לחו"ל) וכי אנחנו צורכים יותר. חוץ מזה, אנחנו לא שמים דגש על המחיר כמו בעבר - הקשב שלנו לא במחירים, אלא במצב.

הרבעון השני היה עם צריכה מוגברת גם בזכות פסח וכך הצליחה רשת יוחננוף לדווח על רבעון מצוין - גידול מרשים בהכנסות וברווח שהסתכם ב-72 מיליון שקל (רווח מייצג בנטרול חד פעמיים של כ-51 מיליון שקל). אתמול פרסמה שופרסל, המובילה בתחום, תוצאות חזקות.

התוצאות הטובות מוסיפות למניה 3.5% כשמתחילת השנה היא עלתה בכ-36% לשווי של כ-3 מיליארד שקל. מניית רמי לוי עלתה בכ-13% ל...3 מיליארד שקל. כן, איתן יוחננוף הבעלים ומנכ"ל רשת יוחננוף, מאיים על רמי לוי, בעלים ומנכ"ל רשת יוחננוף. מס' 2 בשוק הקמעונאות זה כבר לא בהכרח הטייטל של רמי לוי.

> איך יראו הדוחות הכספיים של קרפור ושל האם - אלקטרה צריכה?  

בשיחה עם איתן יוחננוף, אומר יוחננוף לביזפורטל כי התוצאות הטובות ברבעון השני הן לא רק בזכות האנשים שנשארים בארץ ולא טסים - "זה נכון שבתקופה שבה יותר אנשים נשארים בארץ, וצורכים יותר בישראל, יש עלייה טבעית בהכנסות של הרשתות  הקמעונאיות. הרווח שלנו גדל, גם ההכנסות, מכמה סיבות: בראש וראשונה, אנחנו פותחים עוד ועוד סניפים, אבל לא כל אחד שפותח סניפים מצליח להכיל אותם בשוק כל כך תחרותי. ואנחנו מצליחים".

וזה קורה למרות המחירים הנוחים של רמי לוי, למרות הזינוק בשופרסל.

"קח את החנות האחרונה שנפתחה, במישור אדומים, באזור לא קל עם תחרות מלאה, בצמידות לרמי לוי ושופרסל. כל השחקנים הרלוונטיים נמצאים, אבל זאת חנות שלוקחת נתח שוק באגרסיביות ומעידה על יכולות הרשת, גם בתמחור ביחס למתחרות.  הצרכנים בוחרים לבוא אלינו ופחות למתחרות". 

הרווח עלה בגלל עליית מחירים.

"זה לא נכון. עלות התפעול גדלה והיעילות נשמרה. הפרייבט לייבל שלנו נותן מענה חזק. הגידול שלנו בסקטור ובנתח השוק בכלל ניכר. שים לב שהגידול שלנו הוא מעל השוק. אנחנו מאוד תחרותיים, הצרכנים בוחרים לבוא אלינו ופחות למתחרים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שופרסל דווקא פרסמה דוחות טובים.

"צריך לעשות את ההבחנה, בין זה שיש לנו רוח גבית מזה שהצרכנים נשארים בארץ יותר מאשר בעבר, ומול היחסיות בגידול בסקטור. כלומר, הגידול בסקטור אצלנו משמעותי מאשר בשופרסל. היכולת התחרותית שלנו גדולה יותר. נכון, השוק צמח כי יש יותר צרכנים, אבל כשאתה מסתכל על הממוצע מול המתחרים - אנחנו יותר מושכים ותחרותיים, יותר מהשחקן הכי גדול. זה מעיד על יכולת החדירה של הרשת, על הצמיחה והידע המתקדם. גאים להיות במעמד הזה".

"הנפקנו ב-2 מיליארד ובדרך ל-5 מיליארד שקל". איתן יוחננוף (טלמור גבע)

נשמע שלא קל לך עם הביקורת לגבי העלאות המחירים. מה יש לך לומר שמי שטוען שהרווח מגיע רק מעליות מחירים?

"מי שאומר את זה לא מבין בשוק. נכון שיש עליות מחירים, אבל אנחנו לא שחקנים של יום אחד, חושבים לטווח ארוך וחושבים על הצרכנים שלנו. קח את הכניסה שלנו לפרייבט לייבל - זה מוזיל משמעותית את המחיר והופך את המוצר לזול מאוד. זה לוקח את נתחי השוק מאחרים. כל מוצר שנכנסו אליו כולל במזון מצליח. אבקת הכביסה שלנו מצליחה, נייר טואלט מצליח. אנחנו מביאים מוצר טוב עם מחיר טוב. אנחנו רואים שהלקוחות חוזרים למוצרים שלנו וזה בזכות רמת מחיר טובה".

לשופרסל יש שירותי אונליין. אתם מכינים את החבילה, אבל בלי משלוח. 

"אנחנו פעילים רק ב'פיק אפ', בחרנו לא להיכנס להובלה. אנחנו יודעים לומר במשך שנים שאנחנו יודעים למכור באינטרנט. מצד שני, אנחנו רואים בשופרסל את הצמצום באונליין כי היא לא מצליחה להרוויח, אלא מפסידה שם. זה גרר אותם למטה. צריך להיזהר מקטגוריות הפסדיות. אנחנו יודעים שיש נתח שרוצה אותנו במשלוחים, אבל גובר על כך יוקר המחיה שמתבטא בסל הקניה. צרכנים מעדיפים לקנות בזול. איך אנחנו יודעים לומר את זה? יש לנו צמיחה גדולה יותר מקצב השוק".

אז אתם לא מוכרים את השירות כי זה הפסדי?

"הלקוחות מודעים לכך שהם רוצים מחיר טוב. האונליין שלנו במחיר מדף, אנחנו לא מעלים מחירים בשל הליקוט והאריזה. אנשים לא רוצים לשלם יותר ולקבל משלוח הביתה. הם מעדיפים זול ולבוא לקחת. אתם יודע שאנחנו בין היחידים שנותנים את השירות הזה ועוד בלי גבייה של תשלום נוסף. חוץ מזה, אדם שעובד ומזמין, מגיע ליד החנות אחרי שהוא מסיים את העבודה והולך עם המוצר הביתה. השירות הזה יותר טוב מזה שזורקים לך סחורה ליד הבית. כבר קרה אצל מתחרות שלנו שהגיע שליח בן מיעוטים שהלחיץ את הילדים. אנחנו מעדיפים לא להיכנס לזה".

סניף יוחננוף (איציק יצחקי)

"זמינות מדף גבוהה יותר". סניף יוחננוף (איציק יצחקי)

חג הפסח תרם לכם מאוד, אבל יש עוד נקודה שצריך לשים אליה לב, ואולי היא זאת שבגללה מדברים על המחירים: הרווח הנקי. הוא קפץ פי 2 ל-72 מיליון שקל. איך אתה מסביר את זה?

"פשוט, צריך לנטרל מהרווח הנקי שני דברים: הראשון הוא הכנסה חד פעמית של 17 מיליון שקל מביטול הפרשה. זה סכום גבוה. יש עוד 5 מיליון שקל רווח ברוטו מנכסים פיננסים, כלומר 3.5 מיליון נטו בערך. בסך הכל, כמעט 21 מיליון שקל מהרווח הנקי הוא חד פעמי, רווח שלא מייצג".

דיברת כאן לא מעט על שופרסל, ואני שואל: מתי אתם תהיו השחקן המרכזי בשוק?

"אנחנו פחות אנשים של דיבורים, יותר של עשייה. מנובמבר 2019 אנחנו בבורסה כשהונפקנו מכרנו ב-2 מיליארד, אנחנו בדרך ל-5 מיליארד. אנחנו עם הפנים קדימה, עם עוד 18 סניפים. מה שמוביל הוא הידע, של עשרות רבות של שנים, ומאידך העקשנות לשמר את הקונספט, גם בהיבט של נתחי שוק - אנחנו פחות רווחים ויותר יעילים מהמתחרים וזה בטח לא בא על חשבון הלקוחות. אפשר לראות את זה ביכולת התפעולית שלנו שמשתפרת. הצמיחה מביאה יכולות, יש לנו יותר כלים להביא יותר ערך לצרכן וכמובן - למשקיעים שלנו".

שאלה לסיום, שנוגעת בעיקר לרווח שלכם למ"ר. הנתונים קצת מטעים, כי הסניפים שלכם גדולים בהרבה משל המתחרים. למה?

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    מיקריות 25/08/2024 15:10
    הגב לתגובה זו
    פעם השני בלי ממש סיבה מיוחדת
  • 15.
    אבג 22/08/2024 23:14
    הגב לתגובה זו
    שימו לב בסניפי יוחננוף,השפה העברית שולטת בשטח,להבדיל מרשת אחרת שאתה חושב שאתה נמצא בקלקיליה, וזה מעלה את חווית הקניה
  • 14.
    במבוזו 21/08/2024 20:25
    הגב לתגובה זו
    בסופו של דבר אין על רמי לוי, המחירים שלו הכי משתלמים, גם האיכות והוא מעל כולם
  • רמי, מה שלומך? הכל בסדר? (ל"ת)
    פסיכולוג 23/08/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אמונחטאפ 21/08/2024 19:31
    הגב לתגובה זו
    העובדים חוסמים את המעברים ומדברים לחלק ניכר מהמוצרים אין מחיר המחיר על המוצר לא תואם לקופה גנבו לי פעם תיק ואפילו עגלה ריקה בשביל 5 שקל
  • 12.
    מ. כהן 21/08/2024 19:10
    הגב לתגובה זו
    יוחננוף רמלה יגבה דמיי חניה של 20 שקל לשעה או חלק מימנה.לקונים ב80 שקלים ומעלה ינתן שובר חניה חינם, אולם זה מצריך עמידה בתור אינסופי בקופה הראשית.כמי שהיה לאורך שנים חסיד מושבע של יוחננוף במיוחד יוחננוף רמלה.רגלי לא תדרוך יותר במקום הזה.לתשומת ליבך ,איתן.
  • דוד כהן 22/08/2024 09:50
    הגב לתגובה זו
    מחירים עולים וסחורה גרועה, תורים בלתי נסבלים....בקיצור אני לא קונה שם יותר
  • 11.
    אלין 21/08/2024 18:26
    הגב לתגובה זו
    אחלה של רמי לוי. הכי זול אצלו כי יש לו מוצרים מותג שלו שהם בדיוק אותו דבר רק מותג פרטי והרבה פחות כסף.
  • 10.
    אורי 21/08/2024 17:04
    הגב לתגובה זו
    אין על רמי לוי, המחירים האיכות והחיסכון.
  • 9.
    ישראלי 21/08/2024 15:41
    הגב לתגובה זו
    נעימות לקניה מחירים תחרותים איך בכלל אפשר להשוות את רמי לוי אליו.
  • 8.
    הרץ מרשלץ 21/08/2024 15:36
    הגב לתגובה זו
    וגם הסחורה ביחננוף יותר יפה
  • 7.
    עובד לשעבר 21/08/2024 14:59
    הגב לתגובה זו
    וזה כל מי שעובד שם, שכר מינימום ועוד טיפה. כל מי שאתם רואים ברשתות האלה, 30-35 ש"ח לשעה. וההנהלה שמשתדלת לעמוד ביעדים של המנכל, מתעללת בהם ללא רחמים. זה המחיר של הזול.
  • 6.
    צר(ח)כן 21/08/2024 14:39
    הגב לתגובה זו
    יש הבדל אחד נוסף, ביוחננוף השהות יותר נעימה מאשר אצל רמי לוי.
  • 5.
    אבי 21/08/2024 14:02
    הגב לתגובה זו
    אולי רק חצי חינם עולה עליו. ח.ח. תמשיכו ככה.
  • 4.
    אנונימי 21/08/2024 13:55
    הגב לתגובה זו
    יש ליוחננוף סניף בנס ציונה שבו הוא קורע מחירים מכוון שאין לו תחרות במרכז העיר .רמי לוי פתח סניף בנס ציונה שתוריד את החזירות של יוחננוף
  • 3.
    אנונימי 21/08/2024 13:53
    הגב לתגובה זו
    מחירים
  • 2.
    מני 21/08/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    קונה הרבה ביוחננוף אבל בשלושת החודשים האחרונים המחירים עלו פלאים ואני ממעט לצערי לקנות. יוקר המחיה הגיע גם ליוחננוף ,הולך חצי קילומטר מיגאל אלון לאושר עד..30 אחוז פחות. חבל...
  • עובד לשעבר 21/08/2024 15:00
    הגב לתגובה זו
    שוב
  • 1.
    כלכלן 21/08/2024 13:44
    הגב לתגובה זו
    גרוע מאוד היום ,בסוף הכל עניין של מחיר רמי לוי הכי זול בפער מכולם
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


ניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמןניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמן
ראיון

הדרך של ניר דוד לצמרת בזק ומה החזון להמשך - ראיון

אחרי 32 שנה בבזק, ניר דוד מתאר את המסלול מלמטה למעלה ומסביר כיצד החברה פרסה סיבים ל־85% ממשקי הבית, שמרה על מחירי אינטרנט הנמוכים בכ־22% מהממוצע ב-OECD ונערכת לעידן ה-AI, הבית החכם והתרחבות בשירותי סייבר וכבלי תקשורת תת-ימיים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בזק ניר דוד

בזק מספקת את הסחורה בשטח ובמספרים בדוחות. מי זוכר בכלל שלפני 6 שנים היו חששות בגלל החוב הגדול. מאז המניה כמעט פי 3, כשבשנה האחרונה היא עולה 56%. השווי של החברה כ-17 מיליארד שקל, היא מרוויחה בקצב של 1.25-1.35 מיליארד שקל, מכפיל רווח של כ-13. הרווח יעלה. 

הרווח יעלה על פי תחזית החברה כשצריך להתייחס לגידול הטבעי בשירותים שמספקת החברה וכן לגידול הצפוי בזכות מהפכת ה-AI שדורשת הרבה יותר שימוש ברוחב פס. התשתיות של בזק והטמעה של הסיבים האופטים בשנים האחרונות ב-85% מהבתים, מאפשרים לה לספק יכולות גדולות פי כמה מהקיים וזה צפוי לשפר את הרווחיות בהמשך. בוועידת ההשקעות בתשתית, ראיין אבייש עובדיה, עורך ביזפורטל את ניר דוד, מנכ"ל בזק.  


מאיש תשתיות שמשחיל כבלים למנכ"ל החברה - זה המסלול שעשה ניר דוד ב-32 השנים שלו בבזק. דוד, שמנהל כיום את אחת מהחברות הגדולות בישראל, מספר שכבר ביום הראשון שלו בעבודה היה בטוח שיהיה מנכ"ל. המציאות הייתה שונה, אבל הוא בנה את המסלול שלו מלמטה למעלה, מהכבלים ועד לחדרי הישיבות.


בזק היא כיום אחת מ-12 החברות המובילות בעולם באיכות שירותי האינטרנט. דוד אומר כי בזק מחוברת כיום ל-85% ממשקי הבית בישראל עם סיבים אופטיים, ומשרתת 2.8 מיליון משקי בית. המוצר הישראלי זול ב-22% מהממוצע ב-OECD - המוצר היחיד במדינה שעולה פחות מהממוצע הבינלאומי.