איתן יוחננוף
צילום: גבע טלמור
ראיון

איתן יוחננוף ראש בראש מול רמי לוי - מי מספר 2 בשוק הקמעונאות?

עלייה של 37% מתחילת השנה במניית יוחננוף הביא אותה לשווי של 3 מיליארד שקל - בדומה לרמי לוי. גם בעסקים יוחננוף צומח יותר מהמתחרים. איתן יוחננוף: "לקוחות באים אלינו. אנחנו יותר תחרותיים מהמתחרים"

איציק יצחקי | (19)

רשתות הקמעונאות חוגגות בתקופה הזאת. יש עלייה משמעותית ברכישות מרשתות המזון כי יש יותר תושבים בארץ מאז המלחמה (מטיילים ותרמילאים חזרו ופחות ישראלים טסים לחו"ל) וכי אנחנו צורכים יותר. חוץ מזה, אנחנו לא שמים דגש על המחיר כמו בעבר - הקשב שלנו לא במחירים, אלא במצב.

הרבעון השני היה עם צריכה מוגברת גם בזכות פסח וכך הצליחה רשת יוחננוף לדווח על רבעון מצוין - גידול מרשים בהכנסות וברווח שהסתכם ב-72 מיליון שקל (רווח מייצג בנטרול חד פעמיים של כ-51 מיליון שקל). אתמול פרסמה שופרסל, המובילה בתחום, תוצאות חזקות.

התוצאות הטובות מוסיפות למניה 3.5% כשמתחילת השנה היא עלתה בכ-36% לשווי של כ-3 מיליארד שקל. מניית רמי לוי עלתה בכ-13% ל...3 מיליארד שקל. כן, איתן יוחננוף הבעלים ומנכ"ל רשת יוחננוף, מאיים על רמי לוי, בעלים ומנכ"ל רשת יוחננוף. מס' 2 בשוק הקמעונאות זה כבר לא בהכרח הטייטל של רמי לוי.

> איך יראו הדוחות הכספיים של קרפור ושל האם - אלקטרה צריכה?  

בשיחה עם איתן יוחננוף, אומר יוחננוף לביזפורטל כי התוצאות הטובות ברבעון השני הן לא רק בזכות האנשים שנשארים בארץ ולא טסים - "זה נכון שבתקופה שבה יותר אנשים נשארים בארץ, וצורכים יותר בישראל, יש עלייה טבעית בהכנסות של הרשתות  הקמעונאיות. הרווח שלנו גדל, גם ההכנסות, מכמה סיבות: בראש וראשונה, אנחנו פותחים עוד ועוד סניפים, אבל לא כל אחד שפותח סניפים מצליח להכיל אותם בשוק כל כך תחרותי. ואנחנו מצליחים".

וזה קורה למרות המחירים הנוחים של רמי לוי, למרות הזינוק בשופרסל.

"קח את החנות האחרונה שנפתחה, במישור אדומים, באזור לא קל עם תחרות מלאה, בצמידות לרמי לוי ושופרסל. כל השחקנים הרלוונטיים נמצאים, אבל זאת חנות שלוקחת נתח שוק באגרסיביות ומעידה על יכולות הרשת, גם בתמחור ביחס למתחרות.  הצרכנים בוחרים לבוא אלינו ופחות למתחרות". 

הרווח עלה בגלל עליית מחירים.

"זה לא נכון. עלות התפעול גדלה והיעילות נשמרה. הפרייבט לייבל שלנו נותן מענה חזק. הגידול שלנו בסקטור ובנתח השוק בכלל ניכר. שים לב שהגידול שלנו הוא מעל השוק. אנחנו מאוד תחרותיים, הצרכנים בוחרים לבוא אלינו ופחות למתחרים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שופרסל דווקא פרסמה דוחות טובים.

"צריך לעשות את ההבחנה, בין זה שיש לנו רוח גבית מזה שהצרכנים נשארים בארץ יותר מאשר בעבר, ומול היחסיות בגידול בסקטור. כלומר, הגידול בסקטור אצלנו משמעותי מאשר בשופרסל. היכולת התחרותית שלנו גדולה יותר. נכון, השוק צמח כי יש יותר צרכנים, אבל כשאתה מסתכל על הממוצע מול המתחרים - אנחנו יותר מושכים ותחרותיים, יותר מהשחקן הכי גדול. זה מעיד על יכולת החדירה של הרשת, על הצמיחה והידע המתקדם. גאים להיות במעמד הזה".

"הנפקנו ב-2 מיליארד ובדרך ל-5 מיליארד שקל". איתן יוחננוף (טלמור גבע)

נשמע שלא קל לך עם הביקורת לגבי העלאות המחירים. מה יש לך לומר שמי שטוען שהרווח מגיע רק מעליות מחירים?

"מי שאומר את זה לא מבין בשוק. נכון שיש עליות מחירים, אבל אנחנו לא שחקנים של יום אחד, חושבים לטווח ארוך וחושבים על הצרכנים שלנו. קח את הכניסה שלנו לפרייבט לייבל - זה מוזיל משמעותית את המחיר והופך את המוצר לזול מאוד. זה לוקח את נתחי השוק מאחרים. כל מוצר שנכנסו אליו כולל במזון מצליח. אבקת הכביסה שלנו מצליחה, נייר טואלט מצליח. אנחנו מביאים מוצר טוב עם מחיר טוב. אנחנו רואים שהלקוחות חוזרים למוצרים שלנו וזה בזכות רמת מחיר טובה".

לשופרסל יש שירותי אונליין. אתם מכינים את החבילה, אבל בלי משלוח. 

"אנחנו פעילים רק ב'פיק אפ', בחרנו לא להיכנס להובלה. אנחנו יודעים לומר במשך שנים שאנחנו יודעים למכור באינטרנט. מצד שני, אנחנו רואים בשופרסל את הצמצום באונליין כי היא לא מצליחה להרוויח, אלא מפסידה שם. זה גרר אותם למטה. צריך להיזהר מקטגוריות הפסדיות. אנחנו יודעים שיש נתח שרוצה אותנו במשלוחים, אבל גובר על כך יוקר המחיה שמתבטא בסל הקניה. צרכנים מעדיפים לקנות בזול. איך אנחנו יודעים לומר את זה? יש לנו צמיחה גדולה יותר מקצב השוק".

אז אתם לא מוכרים את השירות כי זה הפסדי?

"הלקוחות מודעים לכך שהם רוצים מחיר טוב. האונליין שלנו במחיר מדף, אנחנו לא מעלים מחירים בשל הליקוט והאריזה. אנשים לא רוצים לשלם יותר ולקבל משלוח הביתה. הם מעדיפים זול ולבוא לקחת. אתם יודע שאנחנו בין היחידים שנותנים את השירות הזה ועוד בלי גבייה של תשלום נוסף. חוץ מזה, אדם שעובד ומזמין, מגיע ליד החנות אחרי שהוא מסיים את העבודה והולך עם המוצר הביתה. השירות הזה יותר טוב מזה שזורקים לך סחורה ליד הבית. כבר קרה אצל מתחרות שלנו שהגיע שליח בן מיעוטים שהלחיץ את הילדים. אנחנו מעדיפים לא להיכנס לזה".

סניף יוחננוף (איציק יצחקי)

"זמינות מדף גבוהה יותר". סניף יוחננוף (איציק יצחקי)

חג הפסח תרם לכם מאוד, אבל יש עוד נקודה שצריך לשים אליה לב, ואולי היא זאת שבגללה מדברים על המחירים: הרווח הנקי. הוא קפץ פי 2 ל-72 מיליון שקל. איך אתה מסביר את זה?

"פשוט, צריך לנטרל מהרווח הנקי שני דברים: הראשון הוא הכנסה חד פעמית של 17 מיליון שקל מביטול הפרשה. זה סכום גבוה. יש עוד 5 מיליון שקל רווח ברוטו מנכסים פיננסים, כלומר 3.5 מיליון נטו בערך. בסך הכל, כמעט 21 מיליון שקל מהרווח הנקי הוא חד פעמי, רווח שלא מייצג".

דיברת כאן לא מעט על שופרסל, ואני שואל: מתי אתם תהיו השחקן המרכזי בשוק?

"אנחנו פחות אנשים של דיבורים, יותר של עשייה. מנובמבר 2019 אנחנו בבורסה כשהונפקנו מכרנו ב-2 מיליארד, אנחנו בדרך ל-5 מיליארד. אנחנו עם הפנים קדימה, עם עוד 18 סניפים. מה שמוביל הוא הידע, של עשרות רבות של שנים, ומאידך העקשנות לשמר את הקונספט, גם בהיבט של נתחי שוק - אנחנו פחות רווחים ויותר יעילים מהמתחרים וזה בטח לא בא על חשבון הלקוחות. אפשר לראות את זה ביכולת התפעולית שלנו שמשתפרת. הצמיחה מביאה יכולות, יש לנו יותר כלים להביא יותר ערך לצרכן וכמובן - למשקיעים שלנו".

שאלה לסיום, שנוגעת בעיקר לרווח שלכם למ"ר. הנתונים קצת מטעים, כי הסניפים שלכם גדולים בהרבה משל המתחרים. למה?

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    מיקריות 25/08/2024 15:10
    הגב לתגובה זו
    פעם השני בלי ממש סיבה מיוחדת
  • 15.
    אבג 22/08/2024 23:14
    הגב לתגובה זו
    שימו לב בסניפי יוחננוף,השפה העברית שולטת בשטח,להבדיל מרשת אחרת שאתה חושב שאתה נמצא בקלקיליה, וזה מעלה את חווית הקניה
  • 14.
    במבוזו 21/08/2024 20:25
    הגב לתגובה זו
    בסופו של דבר אין על רמי לוי, המחירים שלו הכי משתלמים, גם האיכות והוא מעל כולם
  • רמי, מה שלומך? הכל בסדר? (ל"ת)
    פסיכולוג 23/08/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אמונחטאפ 21/08/2024 19:31
    הגב לתגובה זו
    העובדים חוסמים את המעברים ומדברים לחלק ניכר מהמוצרים אין מחיר המחיר על המוצר לא תואם לקופה גנבו לי פעם תיק ואפילו עגלה ריקה בשביל 5 שקל
  • 12.
    מ. כהן 21/08/2024 19:10
    הגב לתגובה זו
    יוחננוף רמלה יגבה דמיי חניה של 20 שקל לשעה או חלק מימנה.לקונים ב80 שקלים ומעלה ינתן שובר חניה חינם, אולם זה מצריך עמידה בתור אינסופי בקופה הראשית.כמי שהיה לאורך שנים חסיד מושבע של יוחננוף במיוחד יוחננוף רמלה.רגלי לא תדרוך יותר במקום הזה.לתשומת ליבך ,איתן.
  • דוד כהן 22/08/2024 09:50
    הגב לתגובה זו
    מחירים עולים וסחורה גרועה, תורים בלתי נסבלים....בקיצור אני לא קונה שם יותר
  • 11.
    אלין 21/08/2024 18:26
    הגב לתגובה זו
    אחלה של רמי לוי. הכי זול אצלו כי יש לו מוצרים מותג שלו שהם בדיוק אותו דבר רק מותג פרטי והרבה פחות כסף.
  • 10.
    אורי 21/08/2024 17:04
    הגב לתגובה זו
    אין על רמי לוי, המחירים האיכות והחיסכון.
  • 9.
    ישראלי 21/08/2024 15:41
    הגב לתגובה זו
    נעימות לקניה מחירים תחרותים איך בכלל אפשר להשוות את רמי לוי אליו.
  • 8.
    הרץ מרשלץ 21/08/2024 15:36
    הגב לתגובה זו
    וגם הסחורה ביחננוף יותר יפה
  • 7.
    עובד לשעבר 21/08/2024 14:59
    הגב לתגובה זו
    וזה כל מי שעובד שם, שכר מינימום ועוד טיפה. כל מי שאתם רואים ברשתות האלה, 30-35 ש"ח לשעה. וההנהלה שמשתדלת לעמוד ביעדים של המנכל, מתעללת בהם ללא רחמים. זה המחיר של הזול.
  • 6.
    צר(ח)כן 21/08/2024 14:39
    הגב לתגובה זו
    יש הבדל אחד נוסף, ביוחננוף השהות יותר נעימה מאשר אצל רמי לוי.
  • 5.
    אבי 21/08/2024 14:02
    הגב לתגובה זו
    אולי רק חצי חינם עולה עליו. ח.ח. תמשיכו ככה.
  • 4.
    אנונימי 21/08/2024 13:55
    הגב לתגובה זו
    יש ליוחננוף סניף בנס ציונה שבו הוא קורע מחירים מכוון שאין לו תחרות במרכז העיר .רמי לוי פתח סניף בנס ציונה שתוריד את החזירות של יוחננוף
  • 3.
    אנונימי 21/08/2024 13:53
    הגב לתגובה זו
    מחירים
  • 2.
    מני 21/08/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    קונה הרבה ביוחננוף אבל בשלושת החודשים האחרונים המחירים עלו פלאים ואני ממעט לצערי לקנות. יוקר המחיה הגיע גם ליוחננוף ,הולך חצי קילומטר מיגאל אלון לאושר עד..30 אחוז פחות. חבל...
  • עובד לשעבר 21/08/2024 15:00
    הגב לתגובה זו
    שוב
  • 1.
    כלכלן 21/08/2024 13:44
    הגב לתגובה זו
    גרוע מאוד היום ,בסוף הכל עניין של מחיר רמי לוי הכי זול בפער מכולם
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.