ישראייר מגדילה את נתח השוק ונערכת לינואר טוב יותר מהחודש המקביל אשתקד
ישראייר שהפכה השנה לחברה הישראלית השנייה בגודלה בתחום התעופה בישראל, ממשיכה להתרחב. הדירקטוריון אישר להנהלה לרכוש ב-100 מיליון שקל מטוס איירבס 320. מדובר במטוס בעל 180 מושבים שטס ברשת האזורית עד כ-3 שעות טיסה, אותו חוכרת כיום החברה בהסכם חכירה שצפוי להסתיים ב-2024.
באמצעות הרכישה הנהלת החברה צופה כי הבעלות על המטוס תוביל לשיפור של כ- 2.5 מיליון דולר ב-Ebitda כבר בשנת 2024, כמו גם לשיפור בתזרים המוזמנים. לאחר ביצוע הרכישה לישראייר יהיו בבעלותה 3 מטוסי איירבס 320 והיא תמשיך להפעיל בחכירה ארוכת טווח 3 מטוסים נוספים.
מדוע יש כאן הזדמנות עסקית? " זה מטוס שאנו מכירים ושאתה קונה משהו שאתה מכיר ומפעיל אין הפתעות", אומר אורי סירקיס, מנכ"ל החברה, "מעבר לכך, המחיר הוא מחיר הוגן. מטוס חדש מהניילון היה עולה לנו כ-50 מיליון דולר. את המטוס הזה אנו צפויים לרכוש בכ-100 מיליון שקל בלבד. כעת המטוס עובר סדרת בדיקות משמעותית ועבודות תחזוקה בפיקוח שלנו, כך שנרכוש אותו במצב תחזוקתי טוב"
כמה שנים אתם עובדים עם המטוס?
"זה מטוס שאנו עובדים אתו כבר 3 שנים, אנו מכירים את היתרונות והחסרונות שלו. המטוס מופעל בחכירה ארוכת טווח שתסתיים במהלך 2024 וכחלק מהמשא ומתן על המשך החכירה הצענו לחברה לרכוש את המטוס והם הסכימו. עד היום שילמנו עבורו רק את הוצאות החכירה גם כך כל הוצאות התיקונים היו עלינו. לכן כעת אנו נחסוך אותם כתוצאה מכך ה-EBITDA של החברה ישתפר בעד 3 מיליון דולר. דמי חכירה היו כ-10-12 מיליון שקל בשנה".
- ישראייר רוכשת 20% ממועדון כרטיסי האשראי של רמי לוי וישראכרט - לפי שווי של 200 מ' שקל
- אורי סירקיס: ״השנה הזו תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
.
לאן המטוס אמור לטוס?
"כבר היום המטוס טס בנתיבים של ישראייר. היתרון שהוא יהיה בבעלותנו נוכל להתקין עליו את מגן רקיע - תשתית מערכת הגנה מפני טילים. כך נוכל לשלב אותו בנתיבים שדורשים את מגן רקיע כמו טיסות לשארם אל שייח, מרוקו דובאי, אזברביג'ן ועוד" .
מה קורה כיום בשוק התעופה הישראלי?
"כולם טסים בצל המלחמה. הביקושים מתעוררים, אם בנובמבר עברו בנתב"ג 400 אלף איש הערכה שלנו שבינואר יטוסו כ-600 אלף איש. אנו מקווים שבינואר נגיע ל-10% מנתח התנועה בנתב"ג כ-60 אלף איש. אם זה יקרה זה אומר שעל אף המלחמה נטיס בינואר 2024 יותר מהנוסעים שהטסנו בינואר 2023".
האם לדעתך חברות הלאוקוסט ישובו לטוס בפברואר מרץ ?
"אני מאמין שיחזרו, במהלך מרץ, אבל בעוצמה נמוכה. התדירות של הטיסות תהיה יותר פחותה מהתדירות שראינו ב-2023. בגלל הביקושים הגבוהים באירופה ובשל ניהול סיכונים הן חייבות לקבל החלטות מבחינת נתיבי התעופה. כל עוד חוסר הוודאות בישראל יימשך הם ימשיכו להעביר חלק מהקיבולת שהייתה אמורה להיות בנתב"ג לאירופה".
- 6.רובי 13/01/2024 17:58הגב לתגובה זואחלה של חברה ושרות
- 5.משה 11/01/2024 10:25הגב לתגובה זוישראייר מנוהלת נכון וגודלת לעט לעט אבל על בטוח כל הכבוד לסורקיס
- 4.טס רק עם חברות זרות אני עם המדינה הזאת סיימתי. (ל"ת)מתן 11/01/2024 08:22הגב לתגובה זו
- 3.יודע 10/01/2024 22:33הגב לתגובה זוחברה מחורבנת.על סירקיס עדיף לא להרחיב...
- 2.הטווח הוא עד 6 שעות הטיסה ולא 3 (ל"ת)Bg 10/01/2024 18:14הגב לתגובה זו
- 1.פחחח רמי לוי איש אפילו עגבניה לא קונה שם בטח לא כרטיס ט (ל"ת)שועלי 10/01/2024 17:13הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהיום בבורסה: על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0.56% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44% ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51% ו נובה -8.04% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
