הסיגריות מכניסות עשרות מ' לעיתונים בשנה: כעת הם יאבדו את שמורת הטבע הזו
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק המבקשות לבטל את החרגת העיתונות המודפסת מהאיסור על פרסום מוצרי טבק ועישון. הצעה אחת הוגשה על ידי חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה, סמי אבו שחאדה ועאידה תומא סלימאן, והשנייה של ח"כ מוסי רז.
היקף פרסום של מוצרי טבק בעיתונות, עומד על כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. לאורך השנים הופחתה האפשרות לפרסם מוצרים כאלה בתקשורת, למעט ההחרגה שקיבלו העיתונים בשל מצבם הכלכלי הקשה, והירידה הגדולה בהכנסותיהם.
בפתח הדיון הציג ח"כ רז את הפשרה אליה הגיעו לפיה יבוצע תהליך הדרגתי להפחתת הפרסום עד להפסקתו הסופית ב-1 באפריל 2029. כבר מ-1 באפריל 2025 תהייה הפחתה הדרגתית של 25% בשנה בהיקף הפרסומות. בנוסף, במהלך תקופת המעבר, מאישור החוק ועד אפריל 2025, יהיה פרסום בשטח כפול של מודעות נגד העישון. יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון אמר על כך: "פשרה עושה קניין, בעשרות השנים האחרונות, אלה שלא התפשרו לא מנעו פרסום בעיתונות".
לדברי ח"כ רז, "נפגשתי עם נציגי חברות הסיגריות והעיתונים יותר מפעם אחת, הצעת החוק הזו באה לחדש את החתימה על אמנה של האו"ם להפסקת פרסום סיגריות. אנחנו חרדים למעמד העיתונות ולעובדים ולחופש הביטוי, ולא רוצים להביא לריסוקם. באנו בדברים עם מנהל 'ידיעות אחרונות' והמו"ל של 'הארץ' והגענו להסכמה על לוחות הזמנים של הצעת החוק, כשברור שבסוף התהליך, ב-1 באפריל 2029, יאסר פרסום כליל, גם בעיתונות הכתובה, לסיגריות ומוצרי טבק. כדאי שנלך לכיוון כזה של הסכמה, אני בטוח שתהייה ביקורת משני הצדדים. אולי אם לא הייתי שותף לפשרה אז הייתי שותף לביקורת שזה ייקח זמן, מצד שני אולי תהייה ביקורת שזה יפגע בעיתונות".
ח"כ כסיף הוסיף כי עמדתו העקרונית הייתה שהאיסור יהיה מידי, אך בנסיבות הקיימות, ראה לנכון להגיע לפשרה כדי לקדם את ההצעה. לדבריו, "בנסיבות הקיימות אני לא חושב שהיו אפשרויות אחרות".
במהלך הדיון אמר מנכ"ל ידיעות אחרונות, ינון אנגל, כי לפני 10 שנים ייבאו העיתונים כ-200 אלף טון נייר בשנה, ואילו השנה המספר צנח לכדי 30 אלף בלבד, מה שלדעתו מציק את עומק השבר. 75% משטח הפרסום, אמר אנגל, יהיה לטובת משרד הבריאות, והוסיף כי ביקש מאנשיו לבדוק האם העיתון פרסם ידיעות נגד עישון, והתוצאה שהתקבלה הייתה שבעיתון פורסמו מאות כתבות כאלה, ללא קשר למודעות.
ח"כ ענבר בזק הופתעה לדבריה מהפשרה, ולטענה צריך היה לאסור את הפרסום לגמרי. בזק אמרה כי חברות הטבק מזלזלות בצורה בוטה בחוק הפרסום והולכות על תפר דק ואף "משתינות מהמקפצה". היא ביקשה לתקן את החוק כך שיחודדו כללי הפרסום המותר. מנגד, ח"כ לימור מגן תלם אמרה כי הפשרה מאוזנת ונכונה והתוצאה מצוינת.
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
- אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, מתח ביקורת על ההצעה ואמר כי יש פשרות שאסור לעשות. לדבריו, אין אח ורע בעולם המערבי לכוח שמחזיקים המו"לים בישראל ואמר כי לראיה, אחרי שהוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה לשעבר בנימין נתניהו, הוצע לתקן את החוק ולא לאפשר לאדם עם כתב אישום להרכיב ממשלה, אך לא הוצע לתקן את החוק ולאסור על אדם להחזיק בתפקיד מו"ל (ברומזו להעמדה לדין של מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, א"כ). "הפשרה מבישה, היא תשאיר את ישראל בקבוצה של 43 מדינות בלבד שלא אסרו את הפרסום, ואתם לא רוצים שאקרא את שמות המדינות".
גם נציגת ההסתדרות הרפואית, ד"ר יעל בר זאב, התאכזבה מההצעה. "אתם אומרים שמצילים את העיתונות על חשבון כל האנשים שהולכים למות מההחלטה הזו", אמרה, "לפרסום יש השפעה רחבה על התחלת עישון של בני נוער, מניעת הפסקה וחזרה לעישון של מעשנים בעבר. אם רוצים לא לפגוע בעיתונות צריך לעשות את זה לא על חשבון המעשנים ואלה שיתחילו לעשן. הדחייה היא טקטיקה ידועה של חברות הטבק".
נציג משרד המשפטים, שי סומך, ונציגת משרד הבריאות, ד"ר אפרת אפללו, ביקשו להוסיף להצעה תיקונים נוספים בהמשך, בעת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. ד"ר אפללו אמרה כי המשרד יבקש למנוע הטעיה של הציבור בפרסום כאילו מוצרי עישון מסוימים עדיפים על פני אחרים ולמנוע פרסום שמושך בצורה ויזואלית ולאסור הוספת קוד לסריקה.
היו"ר ביטון אמר כי אי אפשר להאשים את חברי הכנסת כסף ורז שהם באים בשם בעלי ההון. ח"כ כסיף הגיב: "חלילה לנו", וח"כ רז הוסיף: "אפשר להאשים אבל זה לא יהיה נכון".

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.