קופסת סיגריות
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הסיגריות מכניסות עשרות מ' לעיתונים בשנה: כעת הם יאבדו את שמורת הטבע הזו

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה הצעת פשרה של מוסי רז, עופר כסיף ואחרים, להפחתה הדרגתית של הפרסום עד להפסקתו ב-2029. העיתונים יחויבו להקצות שטח הגדול פי 2 למודעות נגד עישון מול פרסומות למוצרי טבק. ח"כים וגופים שונים התנגדו לפשרה
אלכסנדר כץ |

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק המבקשות לבטל את החרגת העיתונות המודפסת מהאיסור על פרסום מוצרי טבק ועישון. הצעה אחת הוגשה על ידי חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה, סמי אבו שחאדה ועאידה תומא סלימאן, והשנייה של ח"כ מוסי רז.

היקף פרסום של מוצרי טבק בעיתונות, עומד על כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. לאורך השנים הופחתה האפשרות לפרסם מוצרים כאלה בתקשורת, למעט ההחרגה שקיבלו העיתונים בשל מצבם הכלכלי הקשה, והירידה הגדולה בהכנסותיהם.

בפתח הדיון הציג ח"כ רז את הפשרה אליה הגיעו לפיה יבוצע תהליך הדרגתי להפחתת הפרסום עד להפסקתו הסופית ב-1 באפריל 2029. כבר מ-1 באפריל 2025 תהייה הפחתה הדרגתית של 25% בשנה בהיקף הפרסומות. בנוסף, במהלך תקופת המעבר, מאישור החוק ועד אפריל 2025, יהיה פרסום בשטח כפול של מודעות נגד העישון. יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון אמר על כך: "פשרה עושה קניין, בעשרות השנים האחרונות, אלה שלא התפשרו לא מנעו פרסום בעיתונות".

לדברי ח"כ רז, "נפגשתי עם נציגי חברות הסיגריות והעיתונים יותר מפעם אחת, הצעת החוק הזו באה לחדש את החתימה על אמנה של האו"ם להפסקת פרסום סיגריות. אנחנו חרדים למעמד העיתונות ולעובדים ולחופש הביטוי, ולא רוצים להביא לריסוקם. באנו בדברים עם מנהל 'ידיעות אחרונות' והמו"ל של 'הארץ' והגענו להסכמה על לוחות הזמנים של הצעת החוק, כשברור שבסוף התהליך, ב-1 באפריל 2029, יאסר פרסום כליל, גם בעיתונות הכתובה, לסיגריות ומוצרי טבק. כדאי שנלך לכיוון כזה של הסכמה, אני בטוח שתהייה ביקורת משני הצדדים. אולי אם לא הייתי שותף לפשרה אז הייתי שותף לביקורת שזה ייקח זמן, מצד שני אולי תהייה ביקורת שזה יפגע בעיתונות".

 

ח"כ כסיף הוסיף כי עמדתו העקרונית הייתה שהאיסור יהיה מידי, אך בנסיבות הקיימות, ראה לנכון להגיע לפשרה כדי לקדם את ההצעה. לדבריו, "בנסיבות הקיימות אני לא חושב שהיו אפשרויות אחרות".

 

במהלך הדיון אמר מנכ"ל ידיעות אחרונות, ינון אנגל, כי לפני 10 שנים ייבאו העיתונים כ-200 אלף טון נייר בשנה, ואילו השנה המספר צנח לכדי 30 אלף בלבד, מה שלדעתו מציק את עומק השבר. 75% משטח הפרסום, אמר אנגל, יהיה לטובת משרד הבריאות, והוסיף כי ביקש מאנשיו לבדוק האם העיתון פרסם ידיעות נגד עישון, והתוצאה שהתקבלה הייתה שבעיתון פורסמו מאות כתבות כאלה, ללא קשר למודעות.

  

ח"כ ענבר בזק הופתעה לדבריה מהפשרה, ולטענה צריך היה לאסור את הפרסום לגמרי. בזק אמרה כי חברות הטבק מזלזלות בצורה בוטה בחוק הפרסום והולכות על תפר דק ואף "משתינות מהמקפצה". היא ביקשה לתקן את החוק כך שיחודדו כללי הפרסום המותר. מנגד, ח"כ לימור מגן תלם אמרה כי הפשרה מאוזנת ונכונה והתוצאה מצוינת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, מתח ביקורת על ההצעה ואמר כי יש פשרות שאסור לעשות. לדבריו, אין אח ורע בעולם המערבי לכוח שמחזיקים המו"לים בישראל ואמר כי לראיה, אחרי שהוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה לשעבר בנימין נתניהו, הוצע לתקן את החוק ולא לאפשר לאדם עם כתב אישום להרכיב ממשלה, אך לא הוצע לתקן את החוק ולאסור על אדם להחזיק בתפקיד מו"ל (ברומזו להעמדה לדין של מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, א"כ). "הפשרה מבישה, היא תשאיר את ישראל  בקבוצה של 43 מדינות בלבד שלא אסרו את הפרסום, ואתם לא רוצים שאקרא את שמות המדינות".

 

גם נציגת ההסתדרות הרפואית, ד"ר יעל בר זאב, התאכזבה מההצעה. "אתם אומרים שמצילים את העיתונות על חשבון כל האנשים שהולכים למות מההחלטה הזו", אמרה, "לפרסום יש השפעה רחבה על התחלת עישון של בני נוער, מניעת הפסקה וחזרה לעישון של מעשנים בעבר. אם רוצים לא לפגוע בעיתונות צריך לעשות את זה לא על חשבון המעשנים ואלה שיתחילו לעשן. הדחייה היא טקטיקה ידועה של חברות הטבק".

  

נציג משרד המשפטים, שי סומך, ונציגת משרד הבריאות, ד"ר אפרת אפללו, ביקשו להוסיף להצעה תיקונים נוספים בהמשך, בעת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. ד"ר אפללו אמרה כי המשרד יבקש למנוע הטעיה של הציבור בפרסום כאילו מוצרי עישון מסוימים עדיפים על פני אחרים ולמנוע פרסום שמושך בצורה ויזואלית ולאסור הוספת קוד לסריקה.

 

היו"ר ביטון אמר כי אי אפשר להאשים את חברי הכנסת כסף ורז שהם באים בשם בעלי ההון. ח"כ כסיף הגיב: "חלילה לנו", וח"כ רז הוסיף: "אפשר להאשים אבל זה לא יהיה נכון".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.38%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״