זו הפרסומת שבויצ"ו בחרו כהכי פוגענית כלפי נשים השנה - תתכוננו להיות בשוק

יוסי לובטון מבאומן: "מאמינים שאין סתירה בין פמיניזם לחוש הומור"
משה בנימין | (10)

5 פרסומות העפילו למצעד ה'שיימינג' של ארגון ויצו, שנועד לבחור מתוכן את הסקסיסטית ביותר בשנה החולפת וועדת השיפוט של ויצו בחרה בפרסומת קפה טורקי עלית של באומן בר ריבנאי במקום ה-1, וזו לא הפעם הראשונה שבאומן זוכה לכבוד המפוקפק. 

גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל אמרה על הבחירה בפרסומת קפה טורקי של באומן: "הפרסומת מגלמת גישה מיושנת של יחסי כוח בין גברים ונשים. אנו קוראות לחברות המסחריות לאמץ עקרונות של פרסום מכבד והוגן כלפי נשים". המצעד נערך זו השנה ה-7 ברציפות, כאשר הפרסומות נבחרות על ידי ועדה מקצועית של ויצו. 

5 הפרסומות שעלו לשלב הסופי היו: קפה טורקי עלית של באומן בר ריבנאי, הפרסומת לנערות של הודיס של סוכנות Awesome, קרולינה למקה בכיכובה של בר רפאלי של ראובני פרידן,  קמפיין לבגדי ים של קסטרו, גם כן של ראובני פרידן ופרסומת לרשת אפריל בכיכובן של אסתי גינסבורג וטהוניה רובל מאת זרמון DDB.  

כאמור, קמפיין קפה טורקי עלית של באומן הוכרז הבוקר כקמפיין הפוגעני ביותר כלפי נשים לשנת 2014. בסרטון מוצג מפגש של גבר עם שתי שותפות, אשר שוקלות לצרפו כשותף בדירת המגורים שלהן. למרות שהנשים נרתעות ממנו כשהוא מורה להן להכין לו קפה הן מקבלות אותו כשותף לאחר שמבינות כי הוא יעשה עבורן את כל מה שהן לא "מסוגלות": יגן עליהן מפורצים, ידוג דגים לארוחה ועוד.

 

על פי ועדת השיפוט של ויצו: "הפרסומת מגלמת בתוכה גישה מיושנת של יחסי הכוח בין גברים ונשים ואלמנט חזק של גזענות. הנשים מוצגות בהפוך על הפוך כמין החזק באמצעות העליונות על הגבר המזרחי - זוהי תפיסה פטריארכלית במהותה שאיננה משחררת נשים. בפרסומת יש התייחסות גזענית לגבר המזרחי, שמוצלח בעבודות "פשוטות" כמו הגנה, ציד (דיג) ושמירת מקום חניה. הן לא רואות אותו כמי שייקח אותן לטיסה במטוסו הפרטי או לסיור במפעל ההיי טק שבבעלותו, לדוגמא".

 

בויצו מזכירים כי בשנה שעברה הוענק אות הקלון לקמפיין "לדאוג למשפחה זה לנקות בסנו ג'ט" של משרד הפרסום דרורי שלומי, שהציג את "האמא המושלמת" ככזו שדואגת לנקיון הבית. בויצו מציינים כי "הפרסומת הנציחה שלל סטראוטיפים אודות מקומה ותפקידה של האישה, גם בקרב ילדות קטנות". לפני שנתיים נבחרה לראשונה פרסומת של משרד ממשלתי - "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות בכיכובה של נעה תשבי. הקמפיין קרא לישראלים להזמין אנשים מכל העולם לביקור בישראל שהציג את האישה באור נלעג ומגוחך תוך העברת מסר פסול שנשים אינם יכולות לבצע משימות "גבריות". בשנים קודמות הוענק האות לקמפיין החזיות של FIX גיבור סברינה של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, קמפיין ההשקה ל"קניון ארנה", לפרסומת של מי עדן בהשתתפות בר רפאלי ולפרסומת לסבון כלים Fairy בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי בנאי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

יו"ר ויצו ישראל הוסיפה ואמרה כי "השפעתן של הפרסומות היא לא רק על הרגלי הצריכה שלנו, אלא גם על דפוסי המחשבה, נורמות ההתנהגות ומדדי הדימוי העצמי. פרסומות העשות שימוש לרעה בדימוי ובגוף האישה מחלחלות למוחם של ילדינו ומעוותות את המציאות. ניתן לעשות שימוש במוטיבים מיניים ולשמור במקביל על הצגה מציאותית ומכבדת של נשים. אנו קוראות  לחברות המסחריות ולמפרסמים לאמץ עקרונות כאלה של פרסום צודק והוגן". 

יוסי לובטון, מנכ"ל באומן בר ריבנאי מסר בתגובה: "למרות הבחירה של נשות ויצו אנחנו עדיין מאמינים שאין סתירה בין פמיניזם לחוש הומור".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דן 06/03/2015 07:13
    הגב לתגובה זו
    כשהציגו בחורה שיודעת לעשות הכל ( רופאה, מכונאית וכו ) זה היה בסדר ?
  • 9.
    לבדוק אם גברים לא מופלים לרעה בויצו!!!!!!!!!! (ל"ת)
    נעה 05/03/2015 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דוד 05/03/2015 12:36
    הגב לתגובה זו
    חבל שאין הרבה כאלו
  • 7.
    יעקב 04/03/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
    כנראה שבויצ"ו יש נשים בעלות רמת הומור דומה לזאת של המוסלמים הנעלבים מקריקטורה.
  • 6.
    דודו 04/03/2015 17:06
    הגב לתגובה זו
    או שאצל פמיניסטיות שוויון זה רק לכיוון אחד?
  • 5.
    אהרון ברנע 04/03/2015 16:29
    הגב לתגובה זו
    איזה שטויות אלוהים!!!! דווקא על הפרסומת הכי נורמאלית וחמודה בברייק הן החליטו ליפול. בחירה תמוהה. כנראה יש אינטרסים מאחוריה
  • 4.
    נוח להיות מופלה 04/03/2015 16:12
    הגב לתגובה זו
    או במשך השירות הצבאי.
  • 3.
    יורם 04/03/2015 15:18
    הגב לתגובה זו
    זאת הבעיה הגדולה של הנשים בישראל? מתעסקות בפופוליזם זול ופוגעות במאבק הנשים יותר מגדולי השובינסטים
  • 2.
    למה גברים מופלים לרעה בויצו????!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    יהודית 04/03/2015 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שומיניסט 04/03/2015 14:52
    הגב לתגובה זו
    עצם הדיון על כך הוא תעודת עניות לפמיניסטיות
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.