זו הפרסומת שבויצ"ו בחרו כהכי פוגענית כלפי נשים השנה - תתכוננו להיות בשוק

יוסי לובטון מבאומן: "מאמינים שאין סתירה בין פמיניזם לחוש הומור"
משה בנימין | (10)

5 פרסומות העפילו למצעד ה'שיימינג' של ארגון ויצו, שנועד לבחור מתוכן את הסקסיסטית ביותר בשנה החולפת וועדת השיפוט של ויצו בחרה בפרסומת קפה טורקי עלית של באומן בר ריבנאי במקום ה-1, וזו לא הפעם הראשונה שבאומן זוכה לכבוד המפוקפק. 

גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל אמרה על הבחירה בפרסומת קפה טורקי של באומן: "הפרסומת מגלמת גישה מיושנת של יחסי כוח בין גברים ונשים. אנו קוראות לחברות המסחריות לאמץ עקרונות של פרסום מכבד והוגן כלפי נשים". המצעד נערך זו השנה ה-7 ברציפות, כאשר הפרסומות נבחרות על ידי ועדה מקצועית של ויצו. 

5 הפרסומות שעלו לשלב הסופי היו: קפה טורקי עלית של באומן בר ריבנאי, הפרסומת לנערות של הודיס של סוכנות Awesome, קרולינה למקה בכיכובה של בר רפאלי של ראובני פרידן,  קמפיין לבגדי ים של קסטרו, גם כן של ראובני פרידן ופרסומת לרשת אפריל בכיכובן של אסתי גינסבורג וטהוניה רובל מאת זרמון DDB.  

כאמור, קמפיין קפה טורקי עלית של באומן הוכרז הבוקר כקמפיין הפוגעני ביותר כלפי נשים לשנת 2014. בסרטון מוצג מפגש של גבר עם שתי שותפות, אשר שוקלות לצרפו כשותף בדירת המגורים שלהן. למרות שהנשים נרתעות ממנו כשהוא מורה להן להכין לו קפה הן מקבלות אותו כשותף לאחר שמבינות כי הוא יעשה עבורן את כל מה שהן לא "מסוגלות": יגן עליהן מפורצים, ידוג דגים לארוחה ועוד.

 

על פי ועדת השיפוט של ויצו: "הפרסומת מגלמת בתוכה גישה מיושנת של יחסי הכוח בין גברים ונשים ואלמנט חזק של גזענות. הנשים מוצגות בהפוך על הפוך כמין החזק באמצעות העליונות על הגבר המזרחי - זוהי תפיסה פטריארכלית במהותה שאיננה משחררת נשים. בפרסומת יש התייחסות גזענית לגבר המזרחי, שמוצלח בעבודות "פשוטות" כמו הגנה, ציד (דיג) ושמירת מקום חניה. הן לא רואות אותו כמי שייקח אותן לטיסה במטוסו הפרטי או לסיור במפעל ההיי טק שבבעלותו, לדוגמא".

 

בויצו מזכירים כי בשנה שעברה הוענק אות הקלון לקמפיין "לדאוג למשפחה זה לנקות בסנו ג'ט" של משרד הפרסום דרורי שלומי, שהציג את "האמא המושלמת" ככזו שדואגת לנקיון הבית. בויצו מציינים כי "הפרסומת הנציחה שלל סטראוטיפים אודות מקומה ותפקידה של האישה, גם בקרב ילדות קטנות". לפני שנתיים נבחרה לראשונה פרסומת של משרד ממשלתי - "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות בכיכובה של נעה תשבי. הקמפיין קרא לישראלים להזמין אנשים מכל העולם לביקור בישראל שהציג את האישה באור נלעג ומגוחך תוך העברת מסר פסול שנשים אינם יכולות לבצע משימות "גבריות". בשנים קודמות הוענק האות לקמפיין החזיות של FIX גיבור סברינה של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, קמפיין ההשקה ל"קניון ארנה", לפרסומת של מי עדן בהשתתפות בר רפאלי ולפרסומת לסבון כלים Fairy בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי בנאי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

יו"ר ויצו ישראל הוסיפה ואמרה כי "השפעתן של הפרסומות היא לא רק על הרגלי הצריכה שלנו, אלא גם על דפוסי המחשבה, נורמות ההתנהגות ומדדי הדימוי העצמי. פרסומות העשות שימוש לרעה בדימוי ובגוף האישה מחלחלות למוחם של ילדינו ומעוותות את המציאות. ניתן לעשות שימוש במוטיבים מיניים ולשמור במקביל על הצגה מציאותית ומכבדת של נשים. אנו קוראות  לחברות המסחריות ולמפרסמים לאמץ עקרונות כאלה של פרסום צודק והוגן". 

יוסי לובטון, מנכ"ל באומן בר ריבנאי מסר בתגובה: "למרות הבחירה של נשות ויצו אנחנו עדיין מאמינים שאין סתירה בין פמיניזם לחוש הומור".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דן 06/03/2015 07:13
    הגב לתגובה זו
    כשהציגו בחורה שיודעת לעשות הכל ( רופאה, מכונאית וכו ) זה היה בסדר ?
  • 9.
    לבדוק אם גברים לא מופלים לרעה בויצו!!!!!!!!!! (ל"ת)
    נעה 05/03/2015 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דוד 05/03/2015 12:36
    הגב לתגובה זו
    חבל שאין הרבה כאלו
  • 7.
    יעקב 04/03/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
    כנראה שבויצ"ו יש נשים בעלות רמת הומור דומה לזאת של המוסלמים הנעלבים מקריקטורה.
  • 6.
    דודו 04/03/2015 17:06
    הגב לתגובה זו
    או שאצל פמיניסטיות שוויון זה רק לכיוון אחד?
  • 5.
    אהרון ברנע 04/03/2015 16:29
    הגב לתגובה זו
    איזה שטויות אלוהים!!!! דווקא על הפרסומת הכי נורמאלית וחמודה בברייק הן החליטו ליפול. בחירה תמוהה. כנראה יש אינטרסים מאחוריה
  • 4.
    נוח להיות מופלה 04/03/2015 16:12
    הגב לתגובה זו
    או במשך השירות הצבאי.
  • 3.
    יורם 04/03/2015 15:18
    הגב לתגובה זו
    זאת הבעיה הגדולה של הנשים בישראל? מתעסקות בפופוליזם זול ופוגעות במאבק הנשים יותר מגדולי השובינסטים
  • 2.
    למה גברים מופלים לרעה בויצו????!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    יהודית 04/03/2015 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שומיניסט 04/03/2015 14:52
    הגב לתגובה זו
    עצם הדיון על כך הוא תעודת עניות לפמיניסטיות
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.