זו הפרסומת שבויצ"ו בחרו כהכי פוגענית כלפי נשים השנה - תתכוננו להיות בשוק
5 פרסומות העפילו למצעד ה'שיימינג' של ארגון ויצו, שנועד לבחור מתוכן את הסקסיסטית ביותר בשנה החולפת וועדת השיפוט של ויצו בחרה בפרסומת קפה טורקי עלית של באומן בר ריבנאי במקום ה-1, וזו לא הפעם הראשונה שבאומן זוכה לכבוד המפוקפק.
גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל אמרה על הבחירה בפרסומת קפה טורקי של באומן: "הפרסומת מגלמת גישה מיושנת של יחסי כוח בין גברים ונשים. אנו קוראות לחברות המסחריות לאמץ עקרונות של פרסום מכבד והוגן כלפי נשים". המצעד נערך זו השנה ה-7 ברציפות, כאשר הפרסומות נבחרות על ידי ועדה מקצועית של ויצו.
5 הפרסומות שעלו לשלב הסופי היו: קפה טורקי עלית של באומן בר ריבנאי, הפרסומת לנערות של הודיס של סוכנות Awesome, קרולינה למקה בכיכובה של בר רפאלי של ראובני פרידן, קמפיין לבגדי ים של קסטרו, גם כן של ראובני פרידן ופרסומת לרשת אפריל בכיכובן של אסתי גינסבורג וטהוניה רובל מאת זרמון DDB.
כאמור, קמפיין קפה טורקי עלית של באומן הוכרז הבוקר כקמפיין הפוגעני ביותר כלפי נשים לשנת 2014. בסרטון מוצג מפגש של גבר עם שתי שותפות, אשר שוקלות לצרפו כשותף בדירת המגורים שלהן. למרות שהנשים נרתעות ממנו כשהוא מורה להן להכין לו קפה הן מקבלות אותו כשותף לאחר שמבינות כי הוא יעשה עבורן את כל מה שהן לא "מסוגלות": יגן עליהן מפורצים, ידוג דגים לארוחה ועוד.
על פי ועדת השיפוט של ויצו: "הפרסומת מגלמת בתוכה גישה מיושנת של יחסי הכוח בין גברים ונשים ואלמנט חזק של גזענות. הנשים מוצגות בהפוך על הפוך כמין החזק באמצעות העליונות על הגבר המזרחי - זוהי תפיסה פטריארכלית במהותה שאיננה משחררת נשים. בפרסומת יש התייחסות גזענית לגבר המזרחי, שמוצלח בעבודות "פשוטות" כמו הגנה, ציד (דיג) ושמירת מקום חניה. הן לא רואות אותו כמי שייקח אותן לטיסה במטוסו הפרטי או לסיור במפעל ההיי טק שבבעלותו, לדוגמא". בויצו מזכירים כי בשנה שעברה הוענק אות הקלון לקמפיין "לדאוג למשפחה זה לנקות בסנו ג'ט" של משרד הפרסום דרורי שלומי, שהציג את "האמא המושלמת" ככזו שדואגת לנקיון הבית. בויצו מציינים כי "הפרסומת הנציחה שלל סטראוטיפים אודות מקומה ותפקידה של האישה, גם בקרב ילדות קטנות". לפני שנתיים נבחרה לראשונה פרסומת של משרד ממשלתי - "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות בכיכובה של נעה תשבי. הקמפיין קרא לישראלים להזמין אנשים מכל העולם לביקור בישראל שהציג את האישה באור נלעג ומגוחך תוך העברת מסר פסול שנשים אינם יכולות לבצע משימות "גבריות". בשנים קודמות הוענק האות לקמפיין החזיות של FIX גיבור סברינה של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, קמפיין ההשקה ל"קניון ארנה", לפרסומת של מי עדן בהשתתפות בר רפאלי ולפרסומת לסבון כלים Fairy בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי בנאי. יו"ר ויצו ישראל הוסיפה ואמרה כי "השפעתן של הפרסומות היא לא רק על הרגלי הצריכה שלנו, אלא גם על דפוסי המחשבה, נורמות ההתנהגות ומדדי הדימוי העצמי. פרסומות העשות שימוש לרעה בדימוי ובגוף האישה מחלחלות למוחם של ילדינו ומעוותות את המציאות. ניתן לעשות שימוש במוטיבים מיניים ולשמור במקביל על הצגה מציאותית ומכבדת של נשים. אנו קוראות לחברות המסחריות ולמפרסמים לאמץ עקרונות כאלה של פרסום צודק והוגן".
יוסי לובטון, מנכ"ל באומן בר ריבנאי מסר בתגובה: "למרות הבחירה של נשות ויצו אנחנו עדיין מאמינים שאין סתירה בין פמיניזם לחוש הומור".
- 10.דן 06/03/2015 07:13הגב לתגובה זוכשהציגו בחורה שיודעת לעשות הכל ( רופאה, מכונאית וכו ) זה היה בסדר ?
- 9.לבדוק אם גברים לא מופלים לרעה בויצו!!!!!!!!!! (ל"ת)נעה 05/03/2015 16:58הגב לתגובה זו
- 8.דוד 05/03/2015 12:36הגב לתגובה זוחבל שאין הרבה כאלו
- 7.יעקב 04/03/2015 18:04הגב לתגובה זוכנראה שבויצ"ו יש נשים בעלות רמת הומור דומה לזאת של המוסלמים הנעלבים מקריקטורה.
- 6.דודו 04/03/2015 17:06הגב לתגובה זואו שאצל פמיניסטיות שוויון זה רק לכיוון אחד?
- 5.אהרון ברנע 04/03/2015 16:29הגב לתגובה זואיזה שטויות אלוהים!!!! דווקא על הפרסומת הכי נורמאלית וחמודה בברייק הן החליטו ליפול. בחירה תמוהה. כנראה יש אינטרסים מאחוריה
- 4.נוח להיות מופלה 04/03/2015 16:12הגב לתגובה זואו במשך השירות הצבאי.
- 3.יורם 04/03/2015 15:18הגב לתגובה זוזאת הבעיה הגדולה של הנשים בישראל? מתעסקות בפופוליזם זול ופוגעות במאבק הנשים יותר מגדולי השובינסטים
- 2.למה גברים מופלים לרעה בויצו????!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)יהודית 04/03/2015 15:07הגב לתגובה זו
- 1.שומיניסט 04/03/2015 14:52הגב לתגובה זועצם הדיון על כך הוא תעודת עניות לפמיניסטיות