ניתוח קמפיין

האשכנזים של גולני: סלקום והחיילים - אין קשר למוצר

בשורה התחתונה, קובעת אסטרטגית המיתוג עטרה בילר: "סרטון ההשקה של הקו הביתי של סלקום נראה כמו עוד סרטון של סלקום, ללא בשורת חדשנות"
עטרה בילר | (7)

בשורה התחתונה: אחרי עשרות סרטוני פרסומת של סלקום, שמציגים את מוטיב החזרה הביתה, קשה להגיד שפרסומת הקו הביתי של חיילי גולני מטלטלת את השוק עם בשורת חדשנות.

קו הטלפון הביתי של סלקום מתחרה, מן הסתם, בבזק ובהוט. בזק לקח, בזכות ולא בחסד, את הבעלות על עולם הבית. בזק הוא הקו הביתי שגדלנו עליו כשטלפון נייד היה רק בחלומות, והחוויה הכי חדשנית שחווינו היתה טלפון אלחוטי. בזק הרוויח ביושר את המיצוב 'אין כמו בבית' שמתלבש עליו כמו כפפה.

הוט, הקו הביתי, הגיע כדי לערער על ההגמוניה של בזק ויצר את טריפל הוט, המאגד חבילת צפייה יחד עם קו ביתי, כשעולם התוכן הוא עולם של הפקות המקור של 'הוט' כגון הבורר, עספור וכן הלאה. הוט מציעה לנו חוויה כוללת למרות שמעולם לא הצלחנו לחבר, מנטאלית, את הטלוויזיה עם הטלפון. נהפוך הוא - הטלפון מפריע לטלוויזיה והטלוויזיה, כשלא מנמיכים אותה, מפריעה לטלפון. מדובר רק בהגיון תעשייתי ולא בתובנה צרכנית אבל ניחא. הטריפל משתלם והטיימינג שיצא לשוק שימש לו רוח גבית.

לתוך עולם די נינוח ודי תפוס זה, מגיע סלקום שמיקם את עצמו במוח הציבור מזה כמעט עשרים שנה כמפעיל סלולרי, ועליו להוכיח שני דברים. האחד, שהצעת המכר שלו טובה מהתחרות הקיימת. השני, שכניסתו לקטגורית הקו הביתי מבטאת 'חדשות מרעישות' ביחס לעצמו - כלומר - ליחסים הסלולאריים אותה בנה וביסס איתנו במשך שנים רבות. סלקום נכשל בשתי המשימות הללו.

סרטון ההשקה של הקו הביתי של סלקום נראה כמו עוד סרטון של סלקום שמציק לבלוטת הדמעות באותה נקודה: איחוי הנפרדות. השיבה הביתה. האהבה המתקתקה. לא פעם ולא פעמיים, כדי להבהיר ש"תקשורת" פירושה "קשר", יצר סלקום סיפורים שמדברים על געגועים וכמיהה אל מול השיבה אל חיקו של אדם אהוב. חלק גדול מהם מדבר על שיבה הביתה של אדם חסר.

הקשר בין המניפולציה הרגשית לבין המוצר - קלוש. סלקום עושה אידיאליזציה לחברה הישראלית, בתוכה המשפחה, ועל רקע מוזיקה ישראלית, שכבר נשחקה בפרסומות קודמות (חשבון צמיחה, בנק הפועלים), מספח לעצמו סלקום גם בפרסומת הנוכחית את הערכים הללו כאילו היו "שלו מהבית".

לפרוץ לשוק עם קו ביתי שנראה ונשמע כמו כל הפרסומות הסלולריות - סיומו של מסע כומתה של חיילי גולני בביתו של חבר פצוע - זה בדיוק הקייס של "זאב, זאב". עכשיו, אחרי עידנים של 'שיבה הביתה' בקו הנייד, כשבאמת יצאתם עם קו ביתי, מי בכלל יכול לשים לב שהעלילה מתרחשת דווקא בביתו של אדם ש"כאילו לא יכול להיות נייד כי יש לו גבס"?

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

סרט הקו הביתי של סלקום דומה לכל שושלת סרטי סלקום לרבות סרטי וינטאג' כגון "בשבילנו אתה הכוכב" שמדבר גם הוא על גיבוש גברי וחברות, וכל זה.

סלקום, הייתם צריכים לחשוב על משהו אחר כדי להשיג את היעדים שלכם ולהודיע לשוק שהנה, הנה מגיע משהו שהוא שונה בתכלית ממה שהיה לו עד כה. אלא אם כן ברור לכם שזה more of the same כפי שהפרסומת משכילה לבטא?

אז נכון שמדובר רק בלקוחות סלקום אבל עלינו לזכור שלקוחות אלה חולקים קווים ביתיים מתחרים ויש לפתות אותם לבצע שינוי מהותי בחייהם. כידוע שינוי הרגלים, במיוחד כשמדובר ב"אזור הנוחות", הוא יעד קשה במיוחד ולא נראה שקליפ שנראה ומרגיש כמו חלק מרצף ישן יעשה עבודה משמעותית. מה גם, שבמסגרת ההתלהמות שסלקום רגילה לה, נבחרו לככב בקליפ חבורה של אשכנזים שנראים יותר כמו לוחמי מארינס מאשר כמו לוחמי גולני אותנטיים.

מישהו בסלקום כנראה חשב שלא נשים לב. אז הוא צדק - אבל לגבי המוצר. לא לגבי השחקנים. כי על ה"גולנצ'יקים הבלונדינים" כל הרשת מדברת, כאשר התחושה היא שמרוב נסיון לכפות עלינו את הישראליות האותנטית, מוצאת את עצמה סלקום מזייפת ומתאמצת למצוא חן. וחבל.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חגי 08/10/2013 21:51
    הגב לתגובה זו
    גם ברמה הקריאטיבית נורא מצ'עמם וגם ערכית - תמצאו שימוש טוב יותר לעשות בחיילים שלנו. זה כל כך ניינטיז
  • 3.
    כל מילה בסלע! (ל"ת)
    אילן 08/10/2013 16:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חי"ר בכיר 08/10/2013 14:17
    הגב לתגובה זו
    למה בכלל הניצול הזה של גולני
  • 1.
    שרית 08/10/2013 14:00
    הגב לתגובה זו
    נכון שבפרסומת לא רואים אתיופים, אבל מי קבע שכל אותם 'לבנים' אכן אשכנזים? האמירה הזו היא עדתית/גזענית בעצמה, שכן האם כל המזרחיים-ספרדיים הם שחומים? ממש לא!
  • חייל בגבעתי 21/10/2013 18:01
    הגב לתגובה זו
    תראי שם פנים שונות- רוסים, אתיופים, ספרדים אשכנזים מה לא? ב"ה קיבוץ גלויות. בפרסומת הפרצופים אחידים מידי וזה בולט. מכוער
  • שלומית 17/10/2013 19:59
    הגב לתגובה זו
    עכשיו תגידי שאין דבר כזה... טימטום!!
  • אחת הפרסומות הגרועות 10/10/2013 21:20
    הגב לתגובה זו
    ואולי אפילו יותר מעצבנת ממה שהיא גרועה, וזה בכלל לפני הקטע של הגולני הלבנבנים האלו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.