פיפלביז
צילום: SHUTTERSTOCK

מחזון החברה עד לשיווק ללקוחות: עשרת הטיפים המובילים לסטארטאפיסט המתחיל

סטארטאפיסט מתמודד עם המון קשיים בשלבים הראשונים של פתיחת העסק - אם זה קשיים בפיתוח, בשיווק או במציאת שותפים אסטרטגיים - הבשורה הטובה היא, שעשרות ישראלים כבר עברו את זה קודם והנה עשרת הטיפים החשובים ביותר שיש להם לתת לסטארטאפיסט המתחיל

רעיון טוב והון לפיתוח ראשוני הם רק הבסיס לסטארט-אפ. כדי להוביל את העסק להצלחה הגדולה באמת נדרשת מהיזמים יכולת התמדה ונחישות, שברקע צצים מכשולים ובעיות כמו קשיים בפיתוח, בגיוס הכספים, מציאת כוח אדם מתאים וכדומה. לעיתים הקשיים נובעים כתוצאה מההיכרות הראשונית של הסטארט-אפיסט עם שלבי בניית העסק, שיכולה לגרום לטעויות בסיסיות. בנוסף לקשיים אלה מתווספים לחצים נפשיים שנובעים מהתהליך האינטנסיבי או מתוך הסביבה הקרובה.

 

אומרים שהדרך הטובה ביותר להימנע מטעויות שכיחות היא ללמוד מבעלי הניסיון - במקרה הזה, הסטארטאפיסטים - שבוודאי עברו התלבטויות, קשיים וחוויות דומות. ריכזנו עבורכם את עשרת הטיפים החשובים ביותר שיש לבעלי עסקים לתת לסטארטאפיסטים בתחילה הדרך -

 

  1. צרו את חזון החברה יחד עם כל חברי הצוות
בתור התחלה חשוב שהמייסדים יגדירו מהו חזון החברה -כלומר מהיא פעילות החברה, הקונספט שלה. כך שבמידה וצוות המייסדים שלה יתחלפו בעתיד, חזון החברה ישאר ברור.הדרך הטובה ביותר לניסוח החזון היא באמצעות בסיעור מוחין בסיסי שאחר כך ימוקד לעבר חזון החברה. יש לוודא שכל אנשי הצוות שלכם הפנימו את החזון והם פועלים לאורו.

 

 2. התעלמו מאלה שלא מאמינים בכם

במהלך התקופה אתם תשמעו אינספור אנשים שיפרטו באזניכם למה הרעיון שלכם עומד להכשל. עם זאת חשוב להקשיב למה שיש לאנשים לומר, אולי כך תגלו שלא הסברתם את עצמכם מספיק טוב (דבר שטוב בעיקר לסטארטאפיסטים ללא עזרים להמחשה). קבלו את ההערות באופן מוגבל והבחינו בין דעות של אנשי מקצוע או מבינים בתחום לבין דעות פחות מבוססות. אנשי מקצוע לרוב ינסו למצוא את נקודת החולשה שבמיזם שלכם וזאת על מנת דווקא לחזק אותו - לכן חשוב להקשיב וללמוד כמה שאפשר.

 

3. צרו אבטיפוס/ MVP כמה שיותר מהר

כדי להמחיש ללקוחות ומשקיעים את הרעיון שלכם ואת הפוטנציאל העסקי הגלום בו, אתם מוכרחים ליצור אבטיפוס או MVP  (Minimum Viable Product - גרסה "קלה"). מדובר בגרסה עם הפונקציות הבסיסיות ביותר (היא כנראה לא תכלול את כל  אלפי הפיצ'רים שיש לכם בראש). האבטיפוס חשוב כדי שתוכלו להציג את הרעיון שלכם בצורה טובה וגם, וחשוב לא פחות, על מנת שתתחילו לקבל פידבקים מלקוחות.

 

4. קבלו פידבקים מהלקוחות שלכם

חשוב שתפנו ללקוחות שלכם, תשאלו אותם מה הם אוהבים במוצר שלכם, מה הם אוהבים פחות, אילו פונקציות עתידיות היו רוצים לראות. הלקוחות הראשונים שלכם נקראים בעולם הסטארטאפים Early Adopters - מאמצים ראשונים, שכן הם מאופיינים בסקרנות למה שחדשני. לכן, לקוחות אלה לרוב ישמחו לנדב מידע על האינטראקציה שהם חווים עם החברה/ המוצר הראשוני שלכם.

 

5. למדו להסתגל לשינויים מהירים

סטארטאפים נועדו לצמוח מהר, והם מאופיינים בסביבת אי ודאות גדולה. בנקודת ההתחלה קל יחסית לשנות כיווני תנועה, וככל שהמיזם יתפתח יהיה קשה יותר לבצע שינויים. לכן, כיזמים אתם צריכים להנחיל תרבות של הסתגלות מהירה לשינויים קטנים וגדולים כאחד, כדי שתוכלו להתמקד בפיתוח נכון ובריא של הסטארטאפ שלכם.

קיראו עוד ב"פיפלביז"

 

6. צרו את הקהילה שלכם

ביום בו תשיקו את המוצר או השירות שלכם בקול תרועה, אתם תזדקקו לקהילה תומכת אשר מכירה בצורה בסיסית את הרעיון שלכם. מומלץ לפתוח בשלב מוקדם עמוד פייסבוק, לצבור "לייקים", לשתף כתבות תוכן בנושאים הנוגעים לקטגוריה של הסטארטאפ שלכם ולהתחיל לחזק את המוניטין שלכם ברשת. כך תיצרו חשיפה בצמיחה מתמדת אשר תהווה אפיק שיווק איכותי.

 

7.בצעו ניסויי AB TESTING

הסטארטאפיסט יכול לדעת באיזה ״שפה״ לדבר ללקוחות שלו ומה מניב לו יותר כניסות לאתר ומכירות, באמצעות ניסויי AB Testing (ייעול אפקטיביות של תכנים). כלי ניסוי זה יכול לעזור מאוד ליזם בבניית התכנים השיוקיים ובבניית האבטיפוס. לדוגמה, ניתן להקים שני עמודי נחיתה שונים ולחלק את הגולשים ביניהם באופן שווה, כך ניתן לראות מי מהעמודים יותר אפקטיבי? מי מניע יותר לפעולה? שימוש נוסף הוא במיילים - לדוגמא, מיילים שנשלחים בכותרות שונות ללקוחות החברה - ניתן לערוך מעקב סטטי ולבדוק איזה כותרת מניבה את תוצאות טובות יותר.

 

8. הרכיבו צוות הטרוגני

בשלב מסוים תבינו שאין ביכולתכם לעמוד בעמוס העבודה העתידית של החברה ותצטרכו לצרף אליכם אנשי צוות נוספים. חשוב שתצרפו אנשים שחולקים אתכם את האמונה האמיתית ברעיון והתשוקה להוציאו לפועל, אך אל תתמקדו באנשים בעלי אופי דומה מדי לשלכם. צרפו אנשים שצורת החשיבה שלהם שונה משלכם, אשר יידעו להסתכל על סיטואציות מזוויות שונות וכאמור אשר הרקע המקצועי והאישי שלהם שונה משלכם. רק כך יווצר צוות חזק שיודע להתמודד עם אתגרים שונים באמצעות חשיבה מגוונת ככל הניתן.

 

9. התרגלו לחוסר שינה

הזמן הוא המשאב היקר ביותר שיש ליזמים ומכיוון שיש רק 24 שעות ביום, כל שעה שלא נוצלה בצורה נכונה הולכת לפח. אין שעות פעילות מוגדרות ואין מישהו מעליכם שינהל לכם את הזמן. אם צצה לכם פגישה עם משקיע פוטנציאלי ואתם צריכים להכין מצגת, ייתכן ותצטרכו להכין אותה עד השעות הקטנות של הלילה. זכרו שסטארטאפ הוא כמו מירוץ, ובמירוץ אין פנאי למנוחה.

 

10. נהלו את תיבת המייל שלכם

ישנם כלים טכנולוגיים רבים המיעדים לסטארטאפים ולקבוצות קטנות שמסייעים בניהול העבודה השוטפת. בתחילת דרככם תיבת הדואר הנכנס שלכם עשויה להיות סוג של לוח משימות, ולכן דאגו לארגן אותה באופן שוטף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בקבוק תרופות ביומד תרופה
צילום: Istock

קריאה אחרונה למשקיעים: Concenter BioPharma מגייסת כספים לפיתוח תרופה חדשנית לריפוי מלא מסוכרת

החברה הישראלית קונסנטר ביופארמה יצאה לגיוס חוץ בורסאי בפלטפורמת השקעות ההמונים פיפלביז במטרה להגיע ל-4 מיליון שקלים; עד כה גויסו כ-3 מיליון שקלים ונותרו יומיים בלבד להשקעה

רפואה פורצת דרך: חברת Concenter BioPharma (קונסנטר ביופארמה) פיתחה תרופה ראשונה מסוגה עבור חולי סוכרת סוג 2, המיועדת לריפוי המחלה באמצעות טיפול בשורש הבעיה ולא בסימפטומים בלבד. מדובר בבשורה של ממש עבור אוכלוסייה עצומה של חולים. כעת החברה נמצאת בסבב גיוס כדי לבצע עוד השנה ניסוי קליני במרכז הרפואי שיבא כאשר צפי יציאת התרופה לשוק הינו כ- 3 שנים בלבד הודות לאישור מה-FDA למסלול רגולטורי מקוצר. מחלת הסוכרת עלתה לאחרונה לכותרות בהקשר להתפרצות נגיף הקורונה, שכן נמצא כי סוכרתיים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות סיבוכים רציניים בעת הידבקות מקורונה. נכון להיום, מבין כלל החולים בקורונה במצב קשה, נמצאו שיעורים גבוהים של מטופלים שסבלו ממחלות רקע – ובהן סוכרת. בעולם המודרני – אחד מתוך 3 אנשים סובל מסוכרת או מאובחן במצב טרום סוכרתי! 95% מבין מקרי הסוכרת משתייכים לסוכרת סוג 2. סוכרת היא מחלה כרונית, מורכבת וחשוכת מרפא, בעלת השלכות רפואיות רבות, המתפשטת בעשורים האחרונים במהירות בעולם: כך למשל, בשנות השמונים אובחנו כ-108 מיליון אנשים ברחבי העולם, וכיום מדובר על למעלה מ-422 מיליון חולים. בישראל לבדה, קרוב ל-550 אלף איש חולים בסוכרת ועוד מספר דומה נמצאים בשלב טרום מחלה. כיום, מחלת הסוכרת מסוג 2 היא מחלה חשוכת מרפא. הטיפולים הקיימים בשוק מיועדים לטפל בסימפטומים ובסיבוכים של המחלה ואינם מרפאים אותה. המחלה מחמירה לרוב עם השנים, ובנוסף התרופות הקיימות גורמות לתופעות לוואי קשות. לפרטים והשקעה ב- Concenter BioPharma > היסטוריה בתחום הרפואה החברה הישראלית קונסנטר ביופארמה עושה בימים אלה היסטוריה בתחום הרפואה, ומפתחת לראשונה בעולם תרופה לסוכרת סוג 2, שמחזירה את התנגודת לאינסולין לרמתה הנורמלית (93%), ובכך מטפלת בשורש הבעיה. כלומר, התרופה – זיגוזיד 50 – מטפלת במחלת הסוכרת עצמה, וגם בכול סימפטום או סיבוך שלה, וכל זאת בלי תופעות לוואי. החדשנות של החברה מוגנת בפטנטים בכל העולם. לחברה צוות מנוסה, וועדה מייעצת מדעית שכוללת 3 מבין הפרופסורים המובילים בעולם בתחום הסוכרת: ישראל - פרופ' איתמר רז, ארה"ב - פרופ' ראלף דה-פרונזו, גרמניה - פרופ' פטר נאוורוט. התחום הרגולטורי בחברה מובל ע"י ד"ר סוזן אלפרט, לשעבר מנהלת תחום ב- FDA. בעקבות ממצאי הניסוי ועידוד מה-FDA, פתחה חברת קונסנטר ביופארמה בסבב גיוס בפלטפורמת השקעות ההמונים פיפלביז, לצורך ביצוע ניסוי קליני עוד במהלך 2020 והפיכת הפורמלציה לכדי כדור בליעה. הצפי הוא שניתן יהיה לשווק את התרופה תוך כ-3 שנים בלבד כאשר  החברה מתכננת לבצע מהלך של מכירת רישיון (אקזיט חלקי) או הנפקה בורסאית. לפי אתר פיפלביז, עד כה השתתפו במימון למעלה מ-420 משקיעים, שהשקיעו בסך הכל כ-3 מיליון שקלים. יעד המקסימום בקמפיין עומד על 4 מיליון שקל. כעת שנותרו יומיים אחרונים לגיוס וישנם מאות מתטרפים חדשים מידי יום, נראה שהיא בדרך להשלים אותו. לפרטים והשקעה ב- Concenter BioPharma >