מדיה חברתית
צילום: iStock

ההשקעה החברתית הגיעה לישראל, ובגדול, פרק - 1

ההשקעה החברתית,הגיעה לישראל. מהם הערכים המיוחדים של ההשקעה החברתית? 

השקעה חברתית היא מכשיר חדש יחסית בסל מוצרי ההשקעה הזמינים לציבור: בסך הכל עשור חלף מאז תחילת הפעילות בהשקעות חברתיות בעולם. כיום השקעה חברתית נחשבת למכשיר השקעה צעיר, מלהיב ומתפתח במהירות, עם צמיחה שנתית של עשרות אחוזים בנפח ההשקעות.

ההשקעה החברתית דומה במובנים מסויימים למימון ההמונים: בשני המקרים הציבור שם כסף ישירות, אונליין, במיזמים שמוצאים חן בעיניו, או נראים מבטיחים. אך הבדל מהותי בכל זאת קיים בין השקעה חברתית למימון המונים: בהשקעה חברתית הכסף המושקע לא משמש לקניית מוצר מסויים, אלא לרכישת מניות בחברה. היזמים הפונים לגיוס הון בהשקעה חברתית לא מציעים לציבור אלבום או ספר, אלא שותפות מניבה בפוטנציאל עסקי משמעותי.

כיום ההשקעה החברתית היא כלי פיננסי מוכר, והיא הולכת וכובשת מקום בזירת המימון הטכנולוגי. עם צפי לגדול לשוק עולמי של מעל 8 מיליארד דולר עד 2023, לא פלא שגופי המימון וההאצה הטכנולוגית הגדולים כבר נמצאים בשיתופי פעולה עם כמה מהפלטפורמות המובילות להשקעה חברתית בעולם – וגם בישראל.    

פתרונות היררכיים וממסדיים מפנים מקום למגמות שיתופיות

נחזור אחורה עשור: המשבר הכלכלי מחולל גל הדף לאורך ורוחב השווקים הפיננסיים בעולם. על רקע המשבר, ומתוך חזון של מפגש בלתי אמצעי בין משקיעים לחברות מגייסות הון, מתפתח הפתרון המהפכני של מימון המונים. כניסתו לתחום ההשקעות של דור ה Y (ילידי שנות השמונים), שהתבגר לצד האינטרנט והרשתות החברתיות, מביאה איתה דחיפה נוספת לפתרונות קהילתיים ושיתופיים.

שלא במקרה, ההשקעה החברתית צומחת יחד עם פייסבוק וטוויטר, אינסטגרם ואובר, Yelp, מתחמי העבודה והמגורים המשותפים ועוד: השיתופיות והאינטראקציה הישירה הן ההעדפה הברורה של הדור הנוכחי.   

בעשור הראשון לקיומה רושמת ההשקעה החברתית צמיחה מטאורית, והופכת משוק של ניסיון וטעיה לזירה שבה מיליארדי דולרים עוברים בין משקיעים למיזמים בתחילת דרכם. הרגולציה הולכת בעקבות ההתפתחויות בשוק, ובשנים האחרונות ההשקעה החברתית מפוקחת וחוקית ברבות ממדינות העולם, מארה"ב עד סין ומאירופה עד אוסטרליה. גם אצלנו, בישראל, השקעות ההמונים מוסדרות בחוק מאז סוף 2015.  

מפגש ישיר, שקיפות ושיתופיות: ההשקעה חברתית מדברת בגובה העיניים

בשונה מאפיקי ההשקעה המסורתיים, ההשקעה החברתית שמה דגש על נגישות וישירות, כשהחברות המגייסות הון והמשקיעים הפוטנציאליים נפגשים אונליין, וההשקעה נעשית ישירות בחברות ספציפיות ולא במדדים או בקבוצות גדולות של מניות.

קיראו עוד ב"פיפלביז"

בגלל מודל הפעולה המיוחד, בהשקעה חברתית כל משקיע הוא אנג'ל, או משקיע אסטרטגי: המוצרים, הצוותים המפתחים והרעיונות המובילים גלויים לעין, ומאפשרים רמת מעורבות והיכרות עם ההשקעה הפוטנציאלית שקשה למצוא באפיקי השקעה אחרים.  

לצד רמת השקיפות והישירות הגבוהה, ההשקעה החברתית מציגה יתרון מכריע נוסף: היא מאפשרת לציבור הרחב להשקיע, והחל מסכומים קטנים של מאות שקלים לעיתים. כתוצאה מכך, שכבה רחבה של משקיעים יכולה ליהנות מפירות החדשנות והצמיחה בחברות עתירות ידע.

ההייטק הישראלי למשל, שמאופיין בשפע רעיונות ומיזמים, היה זמין להשקעה רק עבור סקטור מצומצם יחסית של משקיעים עם גישה להון ולידע הדורשים השקעה אסטרטגית. ההשקעה החברתית, לעומת זאת, הופכת את היזמות הטכנולוגית נגישה לכולם.

בישראל, שבה תחום ההשקעה החברתית נמצא בתחילת דרכו, חברת פיפלביז קיבלה את האישור הראשון לניהול פלטפורמת השקעה חברתית ("רכז הצעה", בלשון החוק). בשנה מאז שהחברה החלה להציע לציבור מיזמים להשקעה, מעל 40 מיליון שקל כבר הושקעו דרך הפלטפורמה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בקבוק תרופות ביומד תרופה
צילום: Istock

קריאה אחרונה למשקיעים: Concenter BioPharma מגייסת כספים לפיתוח תרופה חדשנית לריפוי מלא מסוכרת

החברה הישראלית קונסנטר ביופארמה יצאה לגיוס חוץ בורסאי בפלטפורמת השקעות ההמונים פיפלביז במטרה להגיע ל-4 מיליון שקלים; עד כה גויסו כ-3 מיליון שקלים ונותרו יומיים בלבד להשקעה

רפואה פורצת דרך: חברת Concenter BioPharma (קונסנטר ביופארמה) פיתחה תרופה ראשונה מסוגה עבור חולי סוכרת סוג 2, המיועדת לריפוי המחלה באמצעות טיפול בשורש הבעיה ולא בסימפטומים בלבד. מדובר בבשורה של ממש עבור אוכלוסייה עצומה של חולים. כעת החברה נמצאת בסבב גיוס כדי לבצע עוד השנה ניסוי קליני במרכז הרפואי שיבא כאשר צפי יציאת התרופה לשוק הינו כ- 3 שנים בלבד הודות לאישור מה-FDA למסלול רגולטורי מקוצר. מחלת הסוכרת עלתה לאחרונה לכותרות בהקשר להתפרצות נגיף הקורונה, שכן נמצא כי סוכרתיים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות סיבוכים רציניים בעת הידבקות מקורונה. נכון להיום, מבין כלל החולים בקורונה במצב קשה, נמצאו שיעורים גבוהים של מטופלים שסבלו ממחלות רקע – ובהן סוכרת. בעולם המודרני – אחד מתוך 3 אנשים סובל מסוכרת או מאובחן במצב טרום סוכרתי! 95% מבין מקרי הסוכרת משתייכים לסוכרת סוג 2. סוכרת היא מחלה כרונית, מורכבת וחשוכת מרפא, בעלת השלכות רפואיות רבות, המתפשטת בעשורים האחרונים במהירות בעולם: כך למשל, בשנות השמונים אובחנו כ-108 מיליון אנשים ברחבי העולם, וכיום מדובר על למעלה מ-422 מיליון חולים. בישראל לבדה, קרוב ל-550 אלף איש חולים בסוכרת ועוד מספר דומה נמצאים בשלב טרום מחלה. כיום, מחלת הסוכרת מסוג 2 היא מחלה חשוכת מרפא. הטיפולים הקיימים בשוק מיועדים לטפל בסימפטומים ובסיבוכים של המחלה ואינם מרפאים אותה. המחלה מחמירה לרוב עם השנים, ובנוסף התרופות הקיימות גורמות לתופעות לוואי קשות. לפרטים והשקעה ב- Concenter BioPharma > היסטוריה בתחום הרפואה החברה הישראלית קונסנטר ביופארמה עושה בימים אלה היסטוריה בתחום הרפואה, ומפתחת לראשונה בעולם תרופה לסוכרת סוג 2, שמחזירה את התנגודת לאינסולין לרמתה הנורמלית (93%), ובכך מטפלת בשורש הבעיה. כלומר, התרופה – זיגוזיד 50 – מטפלת במחלת הסוכרת עצמה, וגם בכול סימפטום או סיבוך שלה, וכל זאת בלי תופעות לוואי. החדשנות של החברה מוגנת בפטנטים בכל העולם. לחברה צוות מנוסה, וועדה מייעצת מדעית שכוללת 3 מבין הפרופסורים המובילים בעולם בתחום הסוכרת: ישראל - פרופ' איתמר רז, ארה"ב - פרופ' ראלף דה-פרונזו, גרמניה - פרופ' פטר נאוורוט. התחום הרגולטורי בחברה מובל ע"י ד"ר סוזן אלפרט, לשעבר מנהלת תחום ב- FDA. בעקבות ממצאי הניסוי ועידוד מה-FDA, פתחה חברת קונסנטר ביופארמה בסבב גיוס בפלטפורמת השקעות ההמונים פיפלביז, לצורך ביצוע ניסוי קליני עוד במהלך 2020 והפיכת הפורמלציה לכדי כדור בליעה. הצפי הוא שניתן יהיה לשווק את התרופה תוך כ-3 שנים בלבד כאשר  החברה מתכננת לבצע מהלך של מכירת רישיון (אקזיט חלקי) או הנפקה בורסאית. לפי אתר פיפלביז, עד כה השתתפו במימון למעלה מ-420 משקיעים, שהשקיעו בסך הכל כ-3 מיליון שקלים. יעד המקסימום בקמפיין עומד על 4 מיליון שקל. כעת שנותרו יומיים אחרונים לגיוס וישנם מאות מתטרפים חדשים מידי יום, נראה שהיא בדרך להשלים אותו. לפרטים והשקעה ב- Concenter BioPharma >