יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

"רפאל בשלבים מתקדמים של פיתוח פתרונות לאיום הרחפנים"

תוצאות טובות לרפאל ברבעון הראשון; יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל: "רפאל בחזונה היא נדבך מרכזי בביטחון המדינה. אנחנו עושים לילות כימים כדי להיות ראויים לכך ותרומה של רפאל במלחמה האחרונה שהיתה טכנולוגית רפאל שהיה מאוד טכנולוגית, מאוד משמעותית. אנחנו מגדילים השקעות במו"פ כדי להכין את ההפתעות הבאות" 

אבישי עובדיה | (19)
נושאים בכתבה רפאל רחפנים

רפאל סיימה את הרבעון הראשון עם מחזור של כ-5 מיליארד שקל, עלייה של 7% מהתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הסתכם ב-334 מיליון שקל (המהווה כ- 6.7% מהמכירות) עלייה של 23% לעומת הרבעון הראשון בשנת 2025. ההזמנות שהתקבלו ברבעון מסתכמות ב-8.15 מיליארד שקל - כ- 28% מעל הרבעון הראשון של 2025. צבר ההזמנות הכולל מסתכם ב- 76.4 מיליארד שקלים.


על רקע התוצאות אמר יואב תורג'מן מנכ"ל החברה בשיחה עם ביזפורטל כי  "רפאל בשלבים מתקדמים של פיתוח פתרונות לאיום הרחפנים". הוא הסביר כי הלייזר הוא פתרון טוב לרחפנים, אך לייזר שנמצא עם הכוחות בשטח הוא לא משהו מיידי. ובכלל - לגישתו, הלייזר הוא סיפור הצלחה, רק שתהליך הפיכתו למבצעי לוקח זמן. 

תורג'מן סבור שהנפקה ציבורית היא חשובה ואפילו קריטית לרפאל כדי להתחרות בשווקים, אך בינתיים אין החלטה ממשלתית על כך. לדבריו היכול של רפאל היום לגייס כספים, לרכוש חברות, פחות טובה משל חברות ציבוריות, למשל אלביט, ומעבר כך - המס שרפאל כחברה ממשלתית משלמת גבוה - 23%, בעוד שאלביט וחברות שחל עליהן חוק עידוד השקעות הון משלמות 6%. 

המוטיבציה להנפקה היא הצורך להיות תחרותי. תורג'מן שלל את היתרון במיזוג של התעשיות הביטחוניות בארץ - לדעתו חברות נפרדות מייצרות תחרות טובה יותר, הן ממוקדות וחדות יותר - "התחרות ביננו חשובה, אלו הנהלות שונות, דרכי פעולה שונים.  יש בתחרות הזו אלמנט חיובי, זה הופך אותנו ליותר חדים ויותר יעילים. גם לא בטוח שהייתי רוכש את התעשייה האווירית. לכל אחת מהחברות יש ייחוד, יש מיקוד אחר. אנחנו מאוד מרוכזים במו"פ כול מלמטה ועד למעלה. אלביט חזקה מאוד בארה"ב לעומתנו ולעומת תעשייה אווירית".



פרופ׳ יובל שטייניץ יו״ר רפאל , קרדיט דוברות רפאל



מה ההישג הכי משמעותי מבחינתך ברבעון הראשון?

"ההישג הגדול הוא שחרף הלחימה וגיוס המילואים והקשיים שנלוו ללחימה, אנחנו ממשיכים במגמת הצמיחה, הגדלת רווח והגדלת הזמנות".

וההישג במישור העסקי והמו"פ?

"פיתוח ברפאל בהיקף ענק של כמעט 7 מיליארד בשנה. יש לנו המון פיתוחים חשובים שאנחנו מתקדמים בהם. הלייזר שלנו היא טכנולוגיה חדשה ומאוד אפקטיבית".

שדווקא לא ממש עזרה במלחמה האחרונה.

"הביצועים של המערכת גם במלחמה וגם בסדרת בדיקות של מערכת הביטחון הוכיחה את עצמה. היא מאוד טובה. חוסר הסבלנות זו תכונה ישראלית וצריך לזכור שחיל אוויר קולט ביסודיות ולא קופץ על שלבים. גם כשקנו את ה-F35 אחרי שנה של למידה בארה"ב לקח הרבה זמן להעביר בישראל לשלב היישום המבצעי"

הלייזר יהיה גם נגד האיום הקים של רחפנים?


"כן, ברור, הלייזר יתמודד בקלות עם האיום הזה. אבל הלייזר בשלב הזה יגיע לכשיגיע למערכות הקיימות של כיפת ברזל. אנחנו עובדים על לייזר שיהיה בשטח, עם החיילים, אבל זה ייקח זמן. במקביל יש לנו פתרונות נוספים שעובדים עליהם, ואנחנו מתקדמים מאוד בפיתוח".   


היו ברבעון הזמנות בולטות/ עסקאות גדולות?

"יש לנו הרבה הזמנות, אין אחת גודלה מאוד ולדעתי זה חלק מההישג. לא הייתי מתנגד להזמנה גדולה, אבל, כמות גדולה של הזמנו8ת זה נותן אינדיקציה ליציבות של החברה".


פרופ' יובל שטייניץ, יו"ר רפאל, אמר עם פרסום הדוח: "רפאל פותחת את שנת 2026 עם רווח שיא לרבעון, זאת למרות גיוס המילואים הנרחב והשיבושים שנגרמו במסגרת מבצע "שאגת הארי". המערכות המתקדמות מבית רפאל ממשיכות למלא תפקיד מרכזי במשימות הביטחון המורכבות וביכולתה של ישראל להגן על אזרחיה ולתקוף את אויביה - ואנו גאים על תרומה מתמשכת זו. 

"יחד עם זאת, רפאל ניצבת בפני אתגרים משמעותיים ותחרות הולכת וגוברת בשוק הגלובלי ועל מנת שנוכל להמשיך ולטפחה כתעשייה הביטחונית המתקדמת ביותר בעולם מבחינה מדעית וטכנולוגית וכספק הגדול ביותר לצה"ל ולמערכת הביטחון, אנו נדרשים לבצע תהליכים שונים, כולל הפיכתה של רפאל לחברה ציבורית והנפקת מניות- תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים. אני רוצה להודות לכל מדעניות ומדעני החברה, המהנדסות והמהנדסים ויתר עובדי החברה, על התגייסותם המדהימה למען ביטחון המדינה ועל תרומתם החיונית למדינת ישראל ולחברת רפאל".


תורג'מן הוסיף כי״הביקוש ההולך והגובר למערכות רפאל בארץ ובעולם נותן את אותותיו ברבעון ראשון מרשים, עם צמיחה בכל המדדים ועלייה של כמעט 30% בהזמנות שקיבלנו. מערכות הנשק מתוצרת רפאל מהוות מרכיב מרכזי ביתרון האיכותי של מדינת ישראל בשדה הקרב, וביצועי המערכות הן בהגנה על אזרחי מדינת ישראל ועל הכוחות הלוחמים בחזית, והן ביכולות המודיעין וההתקפה יוצאות הדופן, מעוררות עניין וביקושים גוברים בקרב מדינות רבות".





הוספת תגובה
19 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אילן.ר 01/06/2026 15:28
    הגב לתגובה זו
    שלבים מוקדמים שמענו את זה גם על הלייזרמפי לא אחר מאשר שטייניץ
  • 15.
    אהרון 01/06/2026 02:20
    הגב לתגובה זו
    כמו הלייזר שהובטח לסוף 2025 . גם הפעם לא יחזיק מים . כל הפרסומות של המכון על מנת לקדם הפיכתה לחברה ציבורית להעשיר את המנהלים
  • 14.
    אנשייןונימי 29/05/2026 16:49
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה למפעל. לא רק שלא מצא פתרון לרחפני נפץ שהיו ידועים שנים גם הטילים שחא השתמש בהם נגד ערי הטילים האיראניים לא הצליחו לסתום את המנהרות ולא לפוצץ כלום חרפה איומה. בקושי מצליחים לגרד את הטיח בדאחינ....
  • 13.
    אנונימי 29/05/2026 15:17
    הגב לתגובה זו
    זה מה שיש לי לומר
  • 12.
    אנונימי 29/05/2026 09:45
    הגב לתגובה זו
    לא מה שאתם חושבים
  • אנונימי 29/05/2026 14:30
    הגב לתגובה זו
    אבל לא מה שאתה חושב
  • 11.
    אנונימי 29/05/2026 08:39
    הגב לתגובה זו
    חבל להוציא כסף יקר כשיש פתרון כבר .
  • 10.
    אורי 29/05/2026 08:20
    הגב לתגובה זו
    לא מאמין שימצאו תשובה כל כך מהר נראה יותר משאלת לב ואני שואל היכן הלייזר גם שם הכל תקוע עובד לשעבר של מערך הניסויים בשדמה
  • 9.
    יתר העובדים חצוף אנחנו ההנדסאים מביאים ערך (ל"ת)
    דני 29/05/2026 07:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ככה אמרתם על הלייזר הכל בלוף (ל"ת)
    אלי 29/05/2026 01:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מר תורגמן הציבור לא טיפש (ל"ת)
    אנונימי 28/05/2026 23:00
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 29/05/2026 03:48
    הגב לתגובה זו
    אבל התגובה שלך טיפשית
  • 6.
    משה 28/05/2026 19:16
    הגב לתגובה זו
    גניבת תקציבי מדינה למקורבים
  • 5.
    מצחיק 28/05/2026 18:34
    הגב לתגובה זו
    רק אסור לשים אותו קרוב לגבולכי הרחפנים ישמידו אותו בקלותעכשיו הסיסמא זה יש לנו פתרון לאיום הרחפניםזה אומר 5 10 15 שנים ואז נגלה שלא לרחפנים אופטיים
  • 4.
    אנונימי 28/05/2026 18:14
    הגב לתגובה זו
    עכשיו עם הרחפנים מתחיל סיפור הצלחה!
  • 3.
    צריך דחוף עושים מאיתנו צחוק עם כל המיליארדים של הפיתוח אתם לא יכולים להתמודד עם רחפן של 100 דולר (ל"ת)
    חייל מילואים 28/05/2026 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 28/05/2026 17:35
    הגב לתגובה זו
    תתחילו להעסיק עובדים באופן ישיר. אתם לא מסכנים
  • 1.
    ינקי 28/05/2026 17:22
    הגב לתגובה זו
    לגייס את האברכים החרדים הפרזיטים כמגן אנושי על חיילנו הלוחמים.
  • שימחת את המסנן! (ל"ת)
    בוקר 28/05/2026 18:16
    הגב לתגובה זו