סקר ISM מארה"ב עשוי להכות בדולר

בסוף השבוע החולף נסחר הדולר בשפל של כל הזמנים אל מול האירו 1.5239 וברמה הנמוכה מזה שלוש שנים אל מול היין היפני, מתחת ל 103.0 יין עבור דולר בודד, זאת על רקע הציפיות להמשך מדיניות מוניטרית מרחיבה בארה"ב שמשמעותה המשך הורדות ריבית ע"י ה FED.

כעת נסחר הדולר סביב הרמות של 1.5230 אל מול האירו, סביב הרמות של 102.70 אל מול היין וסביב הרמות של 1.9843 אל מול הסטרלינג.

גם כנגד סל המטבעות המכיל את ששת העיקריים רושם הדולר רמת שפל מאז החל להימדד בשנת 1973, "השטר הירוק לא מצא תחתית וניתן להעריך האם ימשיך להחלש גם בחודש הקרוב", כך נמסר מפינוטק, "רמה של 1.57 נראית אפשרית עד לתחילת חודש אפריל".

היומן הכלכלי השבועי עמוס לעייפה בנתונים חשובים במיוחד. כבר היום צפוי להתפרסם גל של נתונים שימשוך תשומת לב רבה מצידם של המשקיעים. ביניהם ניתן למצוא את נתוני הייצור מבריטניה, התוצר בקנדה ואולי המעניין ביותר הוא סקר ISM ייצור מארה"ב כשהתחזית היא לירידה מרמה של 50.7 ל 48.0, מס' נמוך ומאכזב עשוי להכות בדולר ולשלוח אות להיסחר ברמות שפל חדשות.

דולר/שקל: הצמד פותח את השבוע ביציבות אך המתיחות הביטחונית גוררת פתיחת שבוע שלילית באחד העם ועשויה להפעיל לחץ על השטר הישראלי. השקל עשוי להינתן תחת לחץ של מכירות בטווח הקרוב אל מול הדולר אך הסיבה העיקרית שמאפשרת לו לשמור על יציבות יחסית היא קריסתו של הדולר בגיזרה הגלובלית שנסחר ברמת שפל של כל הזמנים אל מול האירו. כעת נסחר הדולר סביב 3.6550 אל מול השקל.

נפט: מחירו של הזהב השחור יורד לאחר שנגע בשיא של כל הזמנים מעל ל 103.0$ לחבית. בהתייצבותו של הדולר בסוף השבוע החולף לצד כניסתם של מימושים רבים הביאו יחדיו לירידת מחירו של הנפט, "כל עוד הדולר חלש ומחירו של הנפט מעל לרף של 100.0$ אסטרטגיית המשקיעים נתונה לקניות נוספות לקראת מחירי שיא חדשים", כך נמסר מחדר העסקאות של פינוטק. כעת נסחר חוזה עתידי על הנפט סביב הרמה של 101.70$ לחבית.

זהב: המתכת הזהובה אינה עוצרת כשמחירה של אונקיית זהב ממריא לשיא של כל הזמנים. השבוע נפתח בעליות של יותר מ 1.0% כשחוזה עתידי על הזהב נסחר כעת סביב 987.0$ לאונקיה. חולשתו של הדולר והחשש מאינפלציה דוחפים ספקולנטים רבים להצטייד בזהב והמירוץ לחציית ה 1000$ לאונקייה נמשך. "רף ה 1000$ מאוד קרוב ועדיין זרם הקניות אינו מתעייף", כך מוסר טריידר סחורות בכיר מסידני שבאוסטרליה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ירושה (דאלי)ירושה (דאלי)
מדריך

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל

היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים

עמית בר |
נושאים בכתבה ירושה צוואה


בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.

המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון

חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.

כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?


ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.

כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

ארקיע
צילום: ארקיע

התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף

חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ-250 טיסות שבועיות ל-25 יעדים בינלאומיים

רן קידר |
נושאים בכתבה ארקיע

חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ־250 טיסות שבועיות ל־25 יעדים בינלאומיים. מפת היעדים כוללת מגוון רחב של ערים מובילות באירופה, יעדים במזרח הרחוק ובצפון אמריקה, וכן טיסות ליעדים חורפיים עבור חופשות סקי. העונה הקרובה משלבת בין יעדים חדשים שהושקו לאחרונה, בהם בנגקוק, ויאטנם, מינכן וליסבון, לבין יעדים ותיקים ואהובים על הקהל הישראלי. החברה מציינת כי מושם דגש על שעות טיסה נוחות, במטרה להתאים עצמה לצרכי הנוסעים. בין היתר, ארקיע תפעיל חמש טיסות שבועיות לפריז וחמש טיסות שבועיות ללונדון (סטנסטד), כולן בשעות שנחשבות לאטרקטיביות במיוחד בשוק.

עוז ברלוביץ', מנכ"ל 'ארקיע ', מסר : "אנחנו גאים להציג ללקוחותינו לוח טיסות עשיר לעונת הסתיו והחורף, הכולל שילוב של יעדים קלאסיים לצד יעדים חדשים ואטרקטיביים בדגש מיוחד על שעות טיסה נוחות והטובות ביותר. 'ארקיע' ממשיכה כל העת להתרחב ותמשיך להציע לקהל הישראלי מפת יעדים רחבה ומגוונת עם דגש על שיפור השירות בחברת התעופה הצומחת ביותר בישראל“.

לפני כחודש, הודיעה חברת התעופה ארקיע על הרחבת פעילותה במזרח הרחוק עם שני יעדים חדשים: טיסות ישירות לבירת וייטנאם האנוי, וחידוש הקו לבנגקוק שבתאילנד. שני הקווים יופעלו במטוסי Airbus A330 רחבי גוף, הכוללים שלוש מחלקות ישיבה: תיירים, תיירים פלוס ומחלקת עסקים עם מושבים שנפתחים למיטה מלאה עד לשני מטרים. הקו להאנוי, צפוי להפוך את ארקיע לחברת התעופה הישראלית היחידה עם טיסות ישירות ליעד הזה, יחל לפעול ב־5 בינואר 2026 במתכונת שבועית בימי שני, עם תוספת טיסה שבועית נוספת מתוכננת לחודש מרץ. זמן הטיסה להאנוי יעמוד על כ־11 שעות ו־35 דקות, והחזרה על כ־12 שעות ו־30 דקות. מחירי הכרטיסים יתחילו מ־699 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים. הקו לבנגקוק יחודש ב־25 בנובמבר 2025, עם שתי טיסות שבועיות בימי שני ורביעי (שיעברו לימי שני ושישי החל מינואר 2026). משך הטיסה לבנגקוק יעמוד על כ־10 שעות ו־45 דקות, ובחזור כ־11 שעות ו־25 דקות. מחירי הכרטיסים יחלו מ־499 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים.

בנוסף, בימים האחרונים, התבשרנו על חזרתם לפעולה של רוב החברות הבינלאומיות, וכולנו מצפים לבשורה גדולה, שתחזיר את השוק לתחרותיות שראינו בעבר, ושנחזה בירידת מחירים דרמטית וגם הרבה יותר אופציות וגמישות בטיסות. זה מגיע אחרי תקופה ארוכה של תלות כמעט מוחלטת בחברות ישראליות, ובעיקר באל על שניצלה את המצב והקפיצה את מחירי הכרטיסים בעשרות אחוזים. בקצב הזה טיסות לניו יורק ב-700 דולר, או לונדון סביב 100 דולר יכולים להיות אולי משהו שנראה כאן כבר בחורף הקרוב.

מהצד השני, לאחר סיום מבצע "עם כלביא", ענף התעופה כולו עמד בפני משבר ובאחד הדיונים בוועדת הכלכלה בכנסת דרש מנכ"ל ארקיע הכרה בחשיבות האסטרטגית של חברות התעופה הישראליות, וטען כי אם לא יועברו מענקי קיום מיידיים, החברות לא ישרדו את השנה הקרובה. "הנזקים נאמדים במיליוני דולרים. בלי תמיכה, לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. מדינה בלי תעופה לאומית היא מדינה מנותקת", הוסיף.