ברננקי מאכזב את המשקיעים
הדולר חוזר להיחלש כנגד המטבעות העיקריים על רקע המסר המאכזב מכיוונו של הפדרל ריזרב שהודיע כי קצב הצמיחה הואט ויהיה עליו לנקוט באמצעים כדי למנוע האטה נוספת. לפי דבריו של ברננקי, "הירידה החדה במחירי הדיור, ההאטה ביצירת מקומות עבודה חדשים ועלייתם של מחירי האנרגיה - כל אלה עלולים לפגוע בצרכנים לפחות בטווח הקצר".
הרושם מדברים אלה הוא כי לא יהיה מנוס מחיתוך נוסף בריבית ה'פד' שניצבת כיום ברמה של 3%. החוזים העתידיים מתמחרים סיכוי גבוה מאוד להורדה נוספת של 0.5% בחודש מרץ לרמה של 2.5% במטרה למנוע כניסה למיתון כלכלי. כמו כן, הוסיף ברננקי, כי לריבית לוקח זמן להשפיע ולכן כלכלת ארה"ב עשויה להתחזק עם עלייה בקצב הצמיחה במחצית השניייה של 2008.
היום ירכזו המשקיעים את מרכז תשומת הלב לכיוונה של ארה"ב. בשעה 16:00 יפורסמו נתוני זרימת הון נטו למשק, כאשר כל מספר הגבוה מ-70 מיליארד דולר יעניק תמיכה לדולר. כמו כן, קיימת דריכות לקראת פרסומו של מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, המתפרסם בשעה 17:00. ההנחה היא כי צפוי נתון מאכזב שעלול להחליש את הדולר.
דולר-שקל: השקל רושם עד כה את ההופעה המרשימה ביותר מבין השווקים המתעוררים עם התחזקות של יותר מ-6% מאז תחילת השנה. על פי התחזיות של קרן המטבע העולמית, צפויה הצמיחה במשק לרדת לקצב של כ-3.5% בשנת 2008, וזאת לעומת 5.4% ב-2007. בטווח הקצר והבינוני צפוי השקל להמשיך ולשמור על מעמדו האיתן עם נטייה להתחזקות נוספת שתביא שוב לנסיון פריצה מטה של 3.55 שקלים לדולר.
זהב: לאחר שממשך כל היום נסחר בדשדוש, סגר אתמול הזהב בעליות מחירים מתונות של פחות מ-0.5%. כעת נסחר חוזה עתידי על הזהב סביב הרמות של 911.3 דולר לאונקיה. "הזהב אמנם דשדש אך העליות החדות המחירי הנפט משכו עימן את מרבית הסחורות", כך נמסר מחדר העיסקאות של פינוטק. עפ"י מרבית הספקולנטים עדיין יש מקום לפוזיציות לונג על המתכת היקרה שעשויה לזנק שוק בחודש הקרוב.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
