מזראטי גיבלי מתחדשת עם יכולת אוטונומית
מזראטי גיבלי עברה מתיחת פנים - ומקבלת לראשונה מערכות עזר שיקנו לה יכולת נסיעה אוטונומית חלקית. יצרנית הרכב האיטלקית, חלק מקונצרן FCA (פיאט קרייזלר), הודיעה ערב תערוכת שנגדו בסין כי מכונית הסאלון תוצג שם בגרסה חדשה, המכונה גראן-לוסו (GranLusso, "יוקרה גדולה" באיטלקית).
מדובר למעשה במתיחת פנים לגיבלי, שמשווקת מזה יותר מארבע שנים ומתחרה במרצדס E-קלאס וב.מ.וו סדרה 5. מבחינת עיצוב, ההבדלים אינם גדולים - וכוללים בעיקר פגוש חדש מלפנים ומאחור, סבכה קדמית עם עיטור כרום במקום פלסטיק שחור ותגי "גראן-לוסו".
מבחינת מידות אין שינוי משמעותי, והגיבלי צפויה להציע אורך של 497 ס"מ, רוחב של 194.5 ס"מ, גובה של 146 ס"מ ובסיס גלגלים של 300 ס"מ כבעבר. מזראטי לא מפרסמת בשלב זה מפרט טכני, והמכונית כפי הנראה תציע את אותם המנועים - יחידות שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר (טווין-טורבו בנזין או טורבו-דיזל). הגיבלי מצוידת בתיבת שמונה הילוכים אוטומטית ובהנעה אחורית או כפולה.
האיטלקים מספרים עם זאת כי לדגם החדש תהיה יכולת נסיעה אוטונומית חלקית, ובמילים אחרות מערכות עזר לנהיגה ובטיחות דוגמת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית וסיוע בשמירה על נתיב. בשלב זה במזראטי לא מפרטים אילו מערכות בדיוק יוצעו, ופרטים נוספים - כולל מפרט טכני - צפויים בזמן הקרוב.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןנחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.
בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0
הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).
מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.
המחיר - 159,990 ש"ח
הנתון המעניין ביותר בדיווח של יוניון מוטורס למשרד התחבורה הוא המחיר. יוניון מוטורס רשמה את הקורולה במחיר של 159,990 ₪, כלומר מחיר של 160.0 אש"ח לקורולה. במחיר זה הקורולה הופכת להיות המשפחתית הזולה בישראל, כשהיא זולה מהאלנטרה ההיברידית, הצ'רי אריזו 8, ה BYD Seal5, והסקודה אוקטביה בכ – 15,000 ₪. ההפרש במחיר משמעותי הן ללקוח הפרטי, והן לציי רכב עליהם המחיר משפיע פעמיים – גם מחיר הרכישה של הרכב שמשפיעה על מחיר הליסינג החודשי, והן על שווי השימוש של הרכב (2.48% מהמחיר הקטלוגי של המכונית + הקלות במיסוי לפי החקיקה הרלוונטית).
הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.
- הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן
- דלק רכב משלימה עסקה, כלמוביל מתרחבת לחו"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה המקום לציין כי המחיר הסופי עוד עשוי להשתנות בהתאם לדיווחים של יבואנית הרכב למשרד התחבורה.
רכב חשמלי רשתות חברתיותחשש באירופה: האם הסינים שולטים מרחוק ברכבים החשמליים?
בדיקה באוסלו העלתה כי SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה למערכת ניהול האנרגיה; הרשויות מזהירות מפגיעה בתשתיות רגישות - לא רק ב-5G ובאנרגיה אלא גם בתחבורה הציבורית והפרטית
פרצת אבטחה באוטובוס חשמלי סיני שנחשפה בנורווגיה הובילה מדינות באירופה לבחון מחדש את חדירת הציוד הסיני לתחבורה ולתשתיות קריטיות. המקרה שהתרחש במכרה נטוש בהרי אוסלו, כשאוטובוס חשמלי מתוצרת יוטונג הוכנס לבדיקה, הצליח להבהיל את מקבלי ההחלטות באירופה. בבדיקה שביצעה רשות התחבורה הציבורית של עיר הבירה הנורבגית נמצא כי ניתן לשתק מרחוק את האוטובוס - וזאת באמצעות מערכת הבקרה של הסוללה. מדובר במנגנון שמיועד לניהול טעינה וביצועים, אך מסתבר שהוא מהווה גם נקודת תורפה שיכולה לשמש ככלי להשבתה יזומה.
החשיפה, שנעשתה בתנאים מבודדים מגישה חיצונית, באמצעות מנהרת סלע, הובילה לגל של בדיקות דומות גם בדנמרק, בבריטניה, ובהמשך גם בגרמניה ובהולנד. זאת על רקע גובר של חשש מפני חדירת רכיבים סיניים למערכות אנרגיה, תקשורת ותחבורה באירופה - מגמה שכבר גרמה למגבלות משמעותיות על ציוד תקשורת של וואווי במדינות רבות.
מדובר בפרצה שיכולה לאפשר השבתה לא רק על ידי מדינה עוינת, אלא גם על ידי גורם עברייני או תוקף חיצוני. החשש: שימוש במנגנוני עדכון תוכנה מרחוק (OTA) כדי להשבית ציוד תשתיתי. בדומה למקובל כיום במכשירים חכמים וברכבים, גם באוטובוסים ובמערכות סולאריות יש כיום יכולות שליטה ועדכון מהענן, מה שעלול להפוך לנשק קיברנטי. הבדיקה באוסלו העלתה כי כרטיס SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה ישירה למערכת ניהול האנרגיה. ברשות התחבורה Ruter ציינו שהם מפתחים חומת אש ופתרונות עיכוב אותות כדי להתמודד עם הסיכון, אך ברור שמדובר באתגר עקרוני. עוד נמסר כי המידע נשמר בשרתים הממוקמים בגרמניה, אך עצם קיומה של גישה מהותית מרחוק נותר בעייתי.
גם רשתות חשמל ומים חשופות
מדובר בתופעה רחבה יותר: בכירים באיחוד האירופי מזהירים כי גם ממירי חשמל (inverters) שמותקנים במערכות סולאריות עלולים לשמש כלי למתקפה. חברות סיניות כמו וואווי שולטות בשוק הזה, ורבים מהממירים מתקשרים מרחוק עם מרכזי שליטה, כולל כאלה שממוקמים מחוץ לאירופה. לפי הערכות, כ-30% מתשתיות האנרגיה המתחדשת ביבשת נשענות על ציוד סיני.
- רווח ראשון לשיאומי ברכב החשמלי - אבל מה עם המניה?
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי נתוני חברת הסיכון DNV, כ-12 ספקים מחזיקים גישה מרחוק לממירים המחוברים למאות אלפי פאנלים באירופה, מה שעשוי להשפיע על יציבות רשת החשמל כולה. חברי פרלמנט מהאיחוד התריעו: שיבושת מערך החשמל ביבשת נמצא במרחק של עדכון תוכנה אחד. מקרה שהמחיש את הסכנה התרחש באפריל האחרון, כאשר תקלה טכנית ברשת גרמה להשבתה חלקית בפורטוגל וספרד ולשיבושים נרחבים בתשתיות התחבורה והבריאות. בגרמניה החלה לאחרונה בדיקה של ציוד תקשורת סיני גם ברשתות מים עירוניות, לאחר שאותרו שערי בקרה המחוברים לענן באמצעות פרוטוקולים של יצרנים מסין. הדאגה המרכזית: אפשרות למניפולציה על מערכות מים בשעת חירום.
