ביקור במרכז הפיתוח של פיג'ו וסיטרואן

טסנו למרכז הפיתוח של פיג'ו-סיטרואן כדי לפגוש עתיד אוטונומי בניחוח צרפתי

המכונית האוטונומית היא ללא ספק אחד הנושאים החמים ביותר בתעשיית הרכב העולמית. כולם מסכימים שזה העתיד, ונמצאים בתחרות על תשומת הלב והקרדיט בתחום. זו הסיבה שקבוצת PSA הצרפתית (פיג'ו, סיטרואן, DS ובקרוב אופל) הזמינה אותנו למרכז הפיתוח שלה בוליזי (Velizy) שליד פריז. המטרה – לספר ולהראות לנו שגם הם נמצאים עמוק במרוץ הזה, הרבה יותר עמוק ורחוק ממה שאולי חשבנו. לקינוח הצרפתים גם נותנו לנו לפגוש מקרוב ולנסוע (אך עדיין לא לנהוג) במכונית כזו.

יותר מעשרים אבות טיפוס של פיג'ו-סיטרואן הוסבו למכוניות פיתוח במסגרת הפרויקט האוטונומי, לצורך התנסות ובחינת הטכנולוגיה. באחד מדגמי סיטרואן פיקאסו שהוסבו במסגרת התוכנית (יש גם מכוניות ניסוי מדגמי 3008 ו-5008, החולקים את אותה רצפה) הותקנו שני הגאים. מדובר באב טיפוס מיוחד עוד יותר שבא לבחון את נושא הנהיגה האוטונומית-אוטומטית על ידי נהגים רגילים. ברכב כזה נהג המבחן יושב במושב הנוסע ויכול ליטול פיקוד בעת הצורך. "אנחנו הראשונים באירופה שקיבלו אישור לבחון מכוניות אוטונומיות עם נהגים רגילים במכוניות עם שני הגאים, ומאז שקיבלנו את האישור במרץ, כבר יותר ממאה נהגים השתתפו במבחנים"  מספרים לי ראשי הפרויקט.

התכנית

בראיה של  קבוצת הרכב הצרפתית, כבר ב-2018 הם יציעו רכב עם יכולת נהיגה אוטונומית בכביש המהיר – עדיין עם ידיים על ההגה – כשהרכב הראשון של הקבוצה שיציע זאת יהיה ה-DS7 החדש. בראיה הכללית של הקבוצה, מ-2020 הם יחלו להציע מכוניות אוטונומית ברמה 3, בה הנהג כבר לא חייב להסתכל על הכביש כל הזמן (בכביש המהיר או בפקק) אבל חייב לקחת שליטה כשצריך – אם כי הצרפתים עדיין לא מתחייבים איזה דגם שלהם יהיה בעל היכולת הזו. בטווח הרחוק יותר, מ-2025 ומעלה, יוצעו מכוניות רמה 4, בה הנהג הוא כבר נוסע בלבד. ברמה 5 הנהג כבר לא צריך להיות בכלל במכונית.

כאן, בוליזי, מפתחים את התחום עבור כל מותגי הקבוצה הצרפתית תחת הכותרת AVA –"Autonomous Vehicle for All" (רכב אוטונומי לכל אחד/לכל מותג) - וזו הסיבה שמדבקות עם כיתובים אלה מקיפות את רכבי ההדגמה. בפיקאסו בו הסיעו אותנו לשם ההדגמה קיימים פרטים רבים שמסגירים את היותו אב-טיפוס ולא רכב סדרתי. למשל גלגל ההגה חתוך בחלקו העליון כדי לאפשר למצלמה להשגיח שהנהג ערני לנעשה על הכביש. יש גם מסך טאבלט גדול במרכז המציג את נתוני המערכת האוטונומית. הפיקאסו הזה יודע לעקוב אחרי הכביש ברמת דיוק וזרימה גבוהה מזו המקובלת במערכות שפגשנו בכלים נוכחיים. הוא גם יודע להחליף נתיב עצמאית באופן טוב ממה שהתנסינו עד כה. כל מה שצריך הוא לאותת על הרצון ולאשר עם לחצן.

 

לפיקאסו הזה חמש מצלמות בפגוש הקדמי ואחת למעלה. מאחור יש רדאר. הרכיבים האלה מאוד בולטים ורומזים שרק אחרי מקצה שיפורים מהותי הרכב יוכל לקבל את המערך. הדבר נכון גם ל-3008/5008.

"המכונית האוטונומית תביא יותר בטיחות לנוסעים ולסביבה ותבטיח תנועה חופשית בעולם שהופך מורכב", אומרים ב-PSA. "כאשר נגיע לרמה 3 ב-2020, הטכנולוגיה האוטונומית תיתן לנהג יותר זמן חופשי ותביא אפשרויות של שיתוף". בטווח הארוך וברמות הגבוהות יותר, תאפשר הטכנולוגיה זרימה טובה יותר של התנועה, הקטנת צריכת הדלק וזיהום אוויר, מוביליות לכל אחד ואפילו תפתור בעיות חניה.

האתגרים

אבל יש עדיין לא מעט אתגרים לפי אנשי PSA - "חוקי התנועה נקבעו בוינה 1968, והסכם בין-לאומי זה חייב להתעדכן עבור נהיגה אוטונומית. אנחנו, יצרני הרכב, עובדים על כך כרגע בז'נבה. אבל לא רק החוקים צריכים להתעדכן – גם התשתית צריכה להשתנות עם תמרורים ברורים יותר. המכונית החכמה צריכה לקבל סימנים ברורים וצריך הרמוניזציה של השילוט באירופה. גם התקשורת בין המכוניות צריכה להשתפר".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 13/07/2017 09:55
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מוכן לקנות אותו ממך - יש לי C4 מודל 2009, אפילו בחינם לא מוכנים לקחת.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.