ביקור במרכז הפיתוח של פיג'ו וסיטרואן

טסנו למרכז הפיתוח של פיג'ו-סיטרואן כדי לפגוש עתיד אוטונומי בניחוח צרפתי

המכונית האוטונומית היא ללא ספק אחד הנושאים החמים ביותר בתעשיית הרכב העולמית. כולם מסכימים שזה העתיד, ונמצאים בתחרות על תשומת הלב והקרדיט בתחום. זו הסיבה שקבוצת PSA הצרפתית (פיג'ו, סיטרואן, DS ובקרוב אופל) הזמינה אותנו למרכז הפיתוח שלה בוליזי (Velizy) שליד פריז. המטרה – לספר ולהראות לנו שגם הם נמצאים עמוק במרוץ הזה, הרבה יותר עמוק ורחוק ממה שאולי חשבנו. לקינוח הצרפתים גם נותנו לנו לפגוש מקרוב ולנסוע (אך עדיין לא לנהוג) במכונית כזו.

יותר מעשרים אבות טיפוס של פיג'ו-סיטרואן הוסבו למכוניות פיתוח במסגרת הפרויקט האוטונומי, לצורך התנסות ובחינת הטכנולוגיה. באחד מדגמי סיטרואן פיקאסו שהוסבו במסגרת התוכנית (יש גם מכוניות ניסוי מדגמי 3008 ו-5008, החולקים את אותה רצפה) הותקנו שני הגאים. מדובר באב טיפוס מיוחד עוד יותר שבא לבחון את נושא הנהיגה האוטונומית-אוטומטית על ידי נהגים רגילים. ברכב כזה נהג המבחן יושב במושב הנוסע ויכול ליטול פיקוד בעת הצורך. "אנחנו הראשונים באירופה שקיבלו אישור לבחון מכוניות אוטונומיות עם נהגים רגילים במכוניות עם שני הגאים, ומאז שקיבלנו את האישור במרץ, כבר יותר ממאה נהגים השתתפו במבחנים"  מספרים לי ראשי הפרויקט.

התכנית

בראיה של  קבוצת הרכב הצרפתית, כבר ב-2018 הם יציעו רכב עם יכולת נהיגה אוטונומית בכביש המהיר – עדיין עם ידיים על ההגה – כשהרכב הראשון של הקבוצה שיציע זאת יהיה ה-DS7 החדש. בראיה הכללית של הקבוצה, מ-2020 הם יחלו להציע מכוניות אוטונומית ברמה 3, בה הנהג כבר לא חייב להסתכל על הכביש כל הזמן (בכביש המהיר או בפקק) אבל חייב לקחת שליטה כשצריך – אם כי הצרפתים עדיין לא מתחייבים איזה דגם שלהם יהיה בעל היכולת הזו. בטווח הרחוק יותר, מ-2025 ומעלה, יוצעו מכוניות רמה 4, בה הנהג הוא כבר נוסע בלבד. ברמה 5 הנהג כבר לא צריך להיות בכלל במכונית.

כאן, בוליזי, מפתחים את התחום עבור כל מותגי הקבוצה הצרפתית תחת הכותרת AVA –"Autonomous Vehicle for All" (רכב אוטונומי לכל אחד/לכל מותג) - וזו הסיבה שמדבקות עם כיתובים אלה מקיפות את רכבי ההדגמה. בפיקאסו בו הסיעו אותנו לשם ההדגמה קיימים פרטים רבים שמסגירים את היותו אב-טיפוס ולא רכב סדרתי. למשל גלגל ההגה חתוך בחלקו העליון כדי לאפשר למצלמה להשגיח שהנהג ערני לנעשה על הכביש. יש גם מסך טאבלט גדול במרכז המציג את נתוני המערכת האוטונומית. הפיקאסו הזה יודע לעקוב אחרי הכביש ברמת דיוק וזרימה גבוהה מזו המקובלת במערכות שפגשנו בכלים נוכחיים. הוא גם יודע להחליף נתיב עצמאית באופן טוב ממה שהתנסינו עד כה. כל מה שצריך הוא לאותת על הרצון ולאשר עם לחצן.

 

לפיקאסו הזה חמש מצלמות בפגוש הקדמי ואחת למעלה. מאחור יש רדאר. הרכיבים האלה מאוד בולטים ורומזים שרק אחרי מקצה שיפורים מהותי הרכב יוכל לקבל את המערך. הדבר נכון גם ל-3008/5008.

"המכונית האוטונומית תביא יותר בטיחות לנוסעים ולסביבה ותבטיח תנועה חופשית בעולם שהופך מורכב", אומרים ב-PSA. "כאשר נגיע לרמה 3 ב-2020, הטכנולוגיה האוטונומית תיתן לנהג יותר זמן חופשי ותביא אפשרויות של שיתוף". בטווח הארוך וברמות הגבוהות יותר, תאפשר הטכנולוגיה זרימה טובה יותר של התנועה, הקטנת צריכת הדלק וזיהום אוויר, מוביליות לכל אחד ואפילו תפתור בעיות חניה.

האתגרים

אבל יש עדיין לא מעט אתגרים לפי אנשי PSA - "חוקי התנועה נקבעו בוינה 1968, והסכם בין-לאומי זה חייב להתעדכן עבור נהיגה אוטונומית. אנחנו, יצרני הרכב, עובדים על כך כרגע בז'נבה. אבל לא רק החוקים צריכים להתעדכן – גם התשתית צריכה להשתנות עם תמרורים ברורים יותר. המכונית החכמה צריכה לקבל סימנים ברורים וצריך הרמוניזציה של השילוט באירופה. גם התקשורת בין המכוניות צריכה להשתפר".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 13/07/2017 09:55
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מוכן לקנות אותו ממך - יש לי C4 מודל 2009, אפילו בחינם לא מוכנים לקחת.
כביש 2 ייחסם דיווח נתיבי איילוןכביש 2 ייחסם דיווח נתיבי איילון

חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים

ביום שישי הקרוב, ה-12 בספטמבר 2025, צפויות חסימות תנועה בכביש 2 וכביש 20. הסיבה לכך היא עבודות להנפת גשר חדש שיחבר את היישוב אודים לשכונת רמת פולג. על נהגים המגיעים לאזור להתכונן לעומסי תנועה ולבחור בדרכים חלופיות.

בן פלמון |
נושאים בכתבה פקקים איילון
חסימות צפויות עקב העבודות, צפויים עומסי תנועה כבדים, ומומלץ לנהגים המתכננים לנסוע באזור לתכנן את מסלולם מראש. העבודות הללו הן חלק מפרויקט "הנתיבים המהירים", שמטרתו לשפר את הנגישות והתחבורה במרכז הארץ. שיפור את הבטיחות של הולכי הרגל, להקל על התנועה בין אזורי המגורים והעבודה, ולהשתלב בשדרוג כולל של תשתיות התחבורה במרכז הארץ. העבודות יתבצעו לאורך הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות, ויימשכו עד שעות הצהריים. החסימות יתחילו בלילה שבין חמישי לשישי, בדיוק בחצות, ויימשכו עד השעה 13:00 בצהריים. במשך 13 שעות ינותבו כלי רכב רבים לדרכים חלופיות, וצפויים עומסים כבדים באזור.





פירוט החסימות:


כביש 20 (איילון) צפונה- הכביש ייחסם לתנועה בקטע שבין מחלף שמריהו מזרח למחלף פולג. במקום זאת התנועה תוסט לכביש 531. בכיוון דרום לא צפויות חסימות.
כביש 2 (כביש החוף) צפונה- ייסגר בקטע שבין מחלף רבין למחלף פולג. מי שיגיע מכיוון צפון יוכל להיכנס לכביש כרגיל ממחלף פולג.
כביש 2 דרומה- ייחסם בין מחלף פולג למחלף וינגייט. הנהגים ינותבו לכביש 553, והכניסה מדרום ממחלף וינגייט תישאר פתוחה.
רמפות מכביש 543- הכניסות לכבישים 2 ו־20 צפונה ייחסמו לתנועה.
בנתיבי איילון מבקשים מהנהגים שלא להשתמש ברכב פרטי באזור בשעות אלה, כדי להימנע מפקקים. ההמלצה היא להשתמש בתחבורה ציבורית או לתכנן מסלול חלופי מראש.



השפעה על התחבורה הציבורית:

גם האוטובוסים יושפעו מהעבודות. בזמן החסימה הם לא ייסעו בקטע הסגור, אלא יעברו לדרכים אחרות. מי שמתכנן לנסוע באוטובוס באותו זמן, כדאי שיבדוק מראש מול חברות התחבורה הציבורית או מול מוקד המידע של משרד התחבורה, כדי לדעת איך הקווים משתנים ולא להיתקע בדרך.




לוח הזמנים של העבודות

העבודות יתבצעו בשני שלבים:
שלב ראשון- בלילה שבין חמישי לשישי (12 בספטמבר 2025) יונף הגשר החדש בשלמותו מעל כביש החוף. זהו שלב מורכב מבחינה הנדסית, שכן הגשר יועבר למקומו במבצע לוגיסטי הדורש סגירה מוחלטת של הצירים.
שלב שני- כחודש לאחר מכן ייהרס הגשר הישן, ששימש את התושבים במשך עשרות שנים.


אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג