טלוויזיה
צילום: Pixbay
פרסום ראשון

יונימדיה וגיאוקרטוגרפיה בשלב הסופי במרכז מדידת הרייטינג של כאן

שתי מתמודדות הגיעו לשלב הסופי במכרז למדידה אחודה של הרייטינג בטלוויזיה, ברדיו ובדיגיטל, ועפ"י הערכות בתוך חודשיים תקבע מועצת התאגיד את הזוכה. ומדוע שכרה הוועדה למדרוג משרד יחסי ציבור?

אלכסנדר כץ |

השלב האחרון במכרז להפעלת מדידת הרייטינג האחודה של תאגיד השידור הציבורי כאן, הסתיים היום, ול"ביז מדיה" נודע כי שתי חברות הגישו הצעות – קבוצת גיאוקרטוגרפיה יחד עם אפליקציית המדידה MBR, וחברת יונימדיה מטר של ארז בהט. על פי הערכות, בתוך כחודשיים תבחר מועצת התאגיד את החברה הזוכה.

 

ובמה מדובר בפועל? התאגיד רוצה להקים מערך מדידה אחודה לטלוויזיה, רדיו ודיגיטל, שיופעל על ידי ספק שיזכה במכרז. "שירותי מדידה אחודה מתוקפת סטטיסטית, אשר תשקף את צריכת התכנים ברדיו, בטלוויזיה ובדיגיטל", נכתב בזמנו במסמכי המכרז שהופצו לפני כשנה. "זאת באמצעות מדידה מדויקת, אמינה ומהימנה מכל ההיבטים (ובכלל זה בהיבט הסטטיסטי) של כלל גוני האוכלוסייה בישראל. המדידה תהיה של כמות, היקף, פרקי זמן של צריכת תכנים בקרב פאנל של נמדדים, בכל מכשיר צריכה (טלוויזיה, רדיו, מחשב, טלפון חכם וכו’), בכל פלטפורמת צריכה (כגון שידור לינארי, תוכן מוקלט וכו’), בכל דרכי הצריכה (צריכה ישירה, צריכה נדחית, בבית, OOH וכו’), ובכל שיטות ההפצה (כגון לווין, כבלים, אינטרנט וכו’) באופן שיתקבלו נתוני מדידה ומידע בנוגע לכל נמדד, ביחס לכל סוגי: תוכן, פלטפורמת צריכה (בתכני התאגיד ובתכנים האחרים ככל שניתן) וכן הלאה".

 

לשלב הקודם במכרז העפילו שלוש חברות, לפחות אחת בינלאומית, לאחר שחמש חברות - ישראליות ובינלאומית - רכשו את חוברת המכרז.

 

השלב האחרון במכרז מגיע דווקא על רקע התחממות קלה ביחסים בין תאגיד השידור לבין הוועדה למדרוג, ממנו התאגיד פרש לפני כשלוש שנים. לאחרונה הגיעו הצדדים להבנות על פיהם בחצי השנה הקרובה תחזור הוועדה לפרסם את נתוני הרייטינג של כאן 11, וזאת בשל עיכובים במכרז להקמת מערך המדידה האחוד של התאגיד, והרצון להתבסס בשלב זה על נתונים המוסכמים על שוק הפרסום הישראלי.

 

כזכור, למנכ"ל הקודם של התאגיד, אלדד קובלנץ, הייתה ביקורת קשה על הוועדה, בין היתר על כך שאינה מהימנה לדבריו משום שהיא לא כוללת צפייה בכלל הכלים הדיגיטליים. כמו כן נטען כי היא נתונה למרותה של קשת, וכי היא גזענית משום ששיעורם של בתי האב מהמגזר הערבי בפיפל-מיטר נמוך ממספרם היחסי בציבור הכללי. ואולם, בחודשים האחרונים גם חלה התקרבות בין הוועדה לערוץ בשפה הערבית הלא TV, שהצטרף אליה ולאחר שמדידת המגזר הערבי דוייקה עוד יותר.

 

אגב, הוועדה למדרוג ספגה בחודשים האחרונים ביקורת גם ברשתות החברתיות, בין היתר על ידי מובילי דעה מהצד הימני של המפה, וזאת במקביל לקמפיין שניהל ערוץ 14, שפרש אף הוא מהוועדה לפני כשלוש שנים. כעת שכרה הוועדה את משרד יחסי הציבור דבי תקשורת, והערכה היא כי המהלך נעשה במטרה לשפר את מעמדה הציבורי.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.