תקיפת צוות כאן 11
צילום: כאן 11

48 הותקפו, 20 ע"י כוחות הביטחון: השנה הכואבת שהייתה לעיתונאים בישראל

אירועי שומר החומות ריכזו את חלק גדול ממקרי האלימות עם 20 עיתונאים שהותקפו ע"י מפרי סדר, משטרה וצבא. רק בשני מקרים הוגשו כתבי אישום - באחד מהם על תקיפת צוות כאן 11 בשוק התקווה. היום הגיש ארגון העיתונאים דוח סיכום לשר לביטחון פנים
אלכסנדר כץ |

ארגון העיתונאים הגיש היום את דוח סיכום השנה שלו לשר לביטחון פנים עומר בר-לב. על פי הדוח "עיתונאים תחת מתקפה", בשנת 2021 הותקפו 48 עיתונאים בעת מילוי תפקידם, ואילו 20 מהם הותקפו בידי כוחות הביטחון.

חלק מהעיתונאים וכלי התקשורת היו למטרה להתקפות שהחלו בחשבונות הסושיאל של נבחרי ציבור, והסתיימו - עם או בלי קשר - בתקיפות פיסיות, או באיומים קונקרטיים, עד כדי הצורך להתנייד תחת אבטחה. חלק גדול מהעיתונאים הותקפו במסגרת אירועי מבצע שומר החומות, או בימים שלפניו – עם ההסלמה וההתנגשויות במזרח ירושלים.

בעקבות ריבוי מקרי האלימות ב-2020, פיתח ארגון העיתונאים כלי ייעודי לניטור ומעקב אחר אירועים שבהם הותקפו עיתונאים במהלך עבודתם. באמצעות אימות ומעקב אחר הנתונים, ניתן לראשונה לזהות מגמות בהיקף התופעה, שהפכה לנפוצה בתקופות של אי שקט פוליטי ואזרחי.

ארגון העיתונאים יצר קשר עם העיתונאי שהותקפו וליווה אותם מקצועית, בין היתר בהגשת תלונה במשטרה במידה ורצו בכך. רק לאחרונה עורכי הדין של הארגון עזרו לעיתונאי יאסר עוקבי לתבוע את המשטרה על האלימות המשטרתית שהופעלה נגדו לכאורה ומעצרו, במהלך סיקור העימותים על רקע נטיעות קק"ל בדרום בתחילת השנה.

על פי הדוח של ארגון העיתונאים, הטיפול המשטרתי בתלונות שהוגשו היה לקוי כאשר חלק ניכר מהן שהוגשו למחלקה לחקירות שוטרים וקיבלו מענה מינימלי או נסגרו מטעמים של חוסר עניין לציבור. בשני מקרים בלבד הוגשו כתבי אישום נגד התוקפים, במקרה אחד על תקיפת צוות כאן 11 בשכונת התקווה. "הטיפול בתלונות לא יצר את אפקט ההרתעה שעשוי היה לצמצם בעתיד תקיפות דומות", אומרים בארגון.

בארגון אומרים כי "41% ממקרי האלימות נגד עיתונאים אירעו בידי כוחות הביטחון שלא הבחינו בינם לבין מפירי חוק. עיקר אירועי האלימות התרחשו באירועים נפיצים בירושלים המזרחית (הר הבית ושיח' ג'ראח-שמעון הצדיק) כאשר צלמים וכתבים הותקפו ואף נעצרו למרות שהציגו תעודות עיתונאי; בהפגנות בעלות אופי סוער ברחבי המדינה על רקע אי שקט פוליטי וחברתי; בשטחי הגדה המערבית, בעת חיכוך בין מתנחלים לפלסטינים, היו מקרי תקיפה של חיילים נגד עיתונאים, במטרה להרחיקם מהזירה, מתוך הנחה שגויה שיש להגביל את עבודת העיתונאים בעת חיכוך על רקע ביטחוני".

כאמור, מבצע שומר החומות ריכז סביבו גל של אלימות כלפי אנשי תקשורת. השיח ברשתות החברתיות התלהט ועיתונאים הותקפו ביעדים שונים משום שעסקו בסיקור, דיווח ופרשנות של אירועים שהתרחשו. בחודש מאי 2021 נרשמו 20 מקרי אלימות כנגד עיתונאים. רק לפני חודש הורשעו כאמור במסגרת הסדר טיעון יוסף פרת ויוסף מעטוף לאחר שתקפו צוות של כאן 11 שהגיע לצילומים בשכונת התקווה במהלך המבצע.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"אלימות נגד עיתונאים הפכה בשנה האחרונה למכת מדינה", אומרת יו"ר ארגון העיתונאים נורית קנטי, "למרבה הצער, חלק נכבד מהתקריות אירעו בידי כוחות הביטחון בכלל, ושוטרים בפרט. אנו רואים חשיבות בהצגת הנתונים בפני שר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה ומברכים על הפתיחות להקשיב לביקורת. ראוי שינקטו כל האמצעים הנדרשים כדי להנחיל לשוטרים את חשיבות השליחות העיתונאית בשטח כדי למגר את מקרי האלימות נגד עיתונאים".

לדבריה, "חובתו של פרקליט המדינה לחדד את הנהלים הנוגעים להגשת כתבי אישום כנגד תוקפי עיתונאים, והמחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים חייבת לגבש נוהל טיפול מיוחד בתלונות המוגשות כנגד שוטרים החשודים בתקיפת עיתונאים".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.