יאסר עוקבי מעוכב
צילום: צילום מסך הטוויטר של מוחמד מגאדלה

העיתונאי יאסר עוקבי תובע את המשטרה על אלימות ומעצר שווא

בתביעה שהוגשה באמצעות ארגון העיתונאים, דורש עוקבי 70 אלף שקלים פיצויים מהמשטרה, לאחר שעוכב לחקירה במהלך סיקור העימותים במהלך נטיעות קק"ל בדרום
אלכסנדר כץ |

העיתונאי יאסר עוקבי הגיש הבוקר באמצעות ארגון העיתונאים, תביעה נגד משטרת ישראל בסך 70 אלף שקלים. בתביעה טוען עוקבי כי הופעלה נגדו אלימות וכי הוא נעצר לשווא במהלך סיקור העימותים על רקע נטיעות קק"ל בדרום, לפני כחודש.

 

"עניינה של התביעה דנן הוא פגיעה בחופש העיתונות באופן של עיכוב ומעצר בלתי חוקיים, כליאת שווא ושני חיפושים בלתי חוקיים שביצעה משטרת ישראל כנגד העיתונאי", נכתב בפתיחתו של כתב התביעה שהוגש לבית המשפט השלום בבאר שבע באמצעות עורכי הדין של הארגון, גלעד זבידה ואמיר בשה. לטענת עורכי הדין, "מדובר במקרה תקדימי שכן עד למקרה דנן לא היה מקרה במדינת ישראל בו עיכבו ועצרו עיתונאי ישראלי, הכניסו אותו לתא מעצר תוך ביצוע חיפושים בלתי חוקיים, וזאת מחמת ביצוע עבודתו העיתונאית בלבד. למרבה הצער, מדובר בתופעה רחבה של אלימות לרבות אלימות משטרתית כלפי עיתונאים בעת ביצוע עבודתם, ואולם עד כה אף מקרה לא הגיע לשפל כמו המקרה המונח בפני בית המשפט הנכבד".

.

יאסר עוקבי מעוכב לחקירה, לפני כחודש (צילום: מהטוויטר של מוחמד מג'אדלה)

 .

עורכי הדין מציינים בכתב התביעה כי "המשטרה התרשלה בתפקידה וחרגה בפעולותיה ממתחם הסבירות עת עצרה עיתונאי המבצע את עבודתו העיתונאית, תוך השפלתו בזירת האירוע לעיני כל ובזמן שהוא מסקר את האירוע בשידור חי. בתחנת המשטרה נהגו בתובע כאילו מדובר באחרון העבריינים על ידי הכנסתו לתא מעצר וביצוע שני חיפושים גופניים שלא לצורך".

 

עוד נכתב כי "הנתבעת לא חקרה את העיתונאי, לא פתחה תיק בעניינו ולא הגישה כנגדו כתב אישום, גם לא בקירוב, ולא בכדי. בטרם עוכב ונעצר העיתונאי ללא כל סיבה, הוא הציג בשטח את כל התעודות הנדרשות לרבות תעודת עיתונאי ותעודת זהות. מיותר לציין כי העיתונאי לא ביצע עבירה ואף לא היה יסוד לחשד שיבצע עבירה, התובע לא נקט באיזה פרובוקציה, וכל 'חטאו' הוא בעבודתו העיתונאית".

 

"על משטרת ישראל לנהוג בעיתונאים בעת עבודתם באופן שיאפשר להם לסקר אירועים, לבקר אותם ולהנגיש אותם לציבור הרחב, תוך שמירה על עקרון חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת, מה שלא נעשה בעניינו של התובע", נכתב עוד בתביעה, "הנתבעת לא הפעילה את שיקול דעתה בשטח, התרשלה בתפקידה וחרגה בפעולותיה ממתחם הסבירות עת עצרה עיתונאי המבצע את עבודתו העיתונאית, תוך השפלתו בזירת האירוע לעיני כל ובזמן שהוא מסקר את האירוע בשידור חי. בתחנת המשטרה נהגו בתובע כאילו מדובר באחרון העבריינים על ידי הכנסתו לתא מעצר וביצוע שני חיפושים גופניים שלא לצורך".

 

לאחר האירוע, נמסר מהמשטרה כי "במהלך עבודות הקרן הקיימת לישראל באזור הדרום, פלשו לשטח המאובטח עשרות בני אדם וביניהם נשוא פנייתך, במטרה למנוע את העבודות במקום תוך שהם מפרים את הסדר הציבורי. לאחר הרחקת המתפרעים מהמקום, המשיך החשוד להפר את הסדר, סירב להזדהות בפני השוטרים ועל כן עוכב לתחנה. למרות האמור, האירוע ייבדק". טרם התקבלה תגובת המשטרה היום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

עוקבי אמר היום כי "לא יעלה על הדעת שעיתונאי שממלא את תפקידו, מגיע לזירה, מסקר ומשקף את המציאות עבור הציבור הרחב והמשטרה לא רק שמפריעה לו במילוי התפקיד, אלא גם מחרימה את כלי העבודה היחיד של כל עיתונאי היום - הטלפון הסלולרי".

 

לדבריו, "המשטרה עצרה אותי במשך חמש שעות, ללא מים וללא אוכל, ובמקביל טוענת שהיא שומרת על חופש העיתונות וחופש התנועה של עיתונאים. הם דחפו אותי לתוך ניידת משטרה, לקחו אותי לתחנת המשטרה, ערכו חיפוש על גופי פעמיים. יש גבול למה שמותר לעשות במשטר דמוקרטי לאנשי תקשורת".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

דני אבדיה צילום: שוקה כהןדני אבדיה צילום: שוקה כהן

דני אבדיה ומי עדן בקמפיין חדש: טסים לפגוש את הכוכב בארה"ב

מי עדן משיקה עם כוכב ה-NBA דני אבדיה מהדורה מיוחדת של בקבוקים ממותגים, והגרלה שהזוכים בה יטוסו לארה"ב לשבוע של אירוח ומפגש אישי עם אבדיה, כולל צפייה במשחק ביתי של פורטלנד. הקמפיין יתועד ויעלה בכל הפלטפורמות המרכזיות, , מהטלוויזיה ועד לרשתות החברתיות. מדובר במהלך שמחזק את מעמדו של אבדיה לא רק על הפרקט אלא גם בזירה המסחרית

עוזי גרסטמן |

דני אבדיה, שעד לפני כמה שנים עוד רץ וקפץ על הפרקטים המקומיים, נהפך מאז לאחד השמות החמים ביותר בכדורסל הישראלי והבינלאומי. הוא עשה היסטוריה כבר ב-2020, כשנבחר במקום התשיעי בדראפט ה-NBA - המיקום הגבוה ביותר שאליו הגיע שחקן כדורסל ישראלי. אחרי תקופה בוושינגטון וויזארדס, המעבר האחרון שלו לפורטלנד טרייל בלייזרס נראה כנקודת המפנה בקריירה. בשלושת החודשים האחרונים הוא מציג יציבות ומספרים שלא נראו ממנו בעבר: יותר מ-20 נקודות למשחק, תרומה משמעותית בריבאונדים ובאסיסטים וחלק מרכזי בניצחונות של קבוצתו החדשה. בארה"ב כבר מדברים עליו כאחד הפורוורדים הצעירים המסקרנים בליגה, ואת העובדה הזו מי עדן בוחרת לתרגם לקמפיין גדול היקף.

הקמפיין החדש מציג בקבוקי חצי ליטר ממותגים עם דמותו של אבדיה ופקק ספורט שמותאם לאורח חיים פעיל. על כל בקבוק מופיע קוד שניתן לסריקה דרך QR, שמוביל להרשמה להגרלה שתתקיים בין 17 בנובמבר ל-18 בינואר 2026. הפרס הגדול כולל טיסה זוגית לארה"ב, שבעה ימי אירוח מלאים, מפגש אישי עם אבדיה וצפייה במשחק של פורטלנד - חוויה המשלבת בין הקרבה לכוכב הישראלי לבין ביקור באחד מהאולמות המרשימים של ה-NBA. זוכים נוספים יקבלו גופיות רשמיות וכדורי סל ממותגים וחתומים על ידי אבדיה עצמו. מי עדן מתכננת לפרסם את המהלך בטלוויזיה, ברשתות החברתיות, בסרטוני תוכן ובשלטים ברחבי הארץ, תוך תיעוד המפגשים, ההגרלות והחוויות של הזוכים.

הקריירה הנוסקת של אבדיה מרגישה טבעית למי שמכיר את הרקע שלו. אביו, זופר אבדיה, היה כדורסלן בולט ביוגוסלביה ובישראל, ולדני היה ברור מגיל צעיר שהכדורסל הוא חלק מהבית. ועדיין, מה שמגדיר אותו היום פחות קשור לגנים ויותר לאופי השקט ולעבודה הקבועה שהוא משקיע. בפורטלנד הוא מציג יכולת מקיפה: חדירות לסל, קליעות משלוש, הובלת התקפות וגם הגנה על שחקנים גדולים ממנו. המאמן נותן בו אמון בדקות החשובות, והקהל המקומי מתחיל לאמץ אותו כשחקן שעושה כמעט הכל על המגרש.

גם בזירה הבינלאומית אבדיה ממשיך לבלוט. בקיץ האחרון הוא היה הכוכב של נבחרת ישראל באליפות אירופה, שם סיפק הופעות גדולות, כולל משחק זכור במיוחד עם 34 נקודות מול סלובניה של לוקה דונצ’יץ’. התרוממותו במדי הנבחרת הפכה אותו לפנים החדשות של הכדורסל הישראלי, דמות שמצליחה לחבר בין הדור הצעיר לבין אוהדים ותיקים שמביטים בו כסמל למשהו חדש ובטוח יותר.