יאסר עוקבי מעוכב
צילום: צילום מסך הטוויטר של מוחמד מגאדלה

העיתונאי יאסר עוקבי תובע את המשטרה על אלימות ומעצר שווא

בתביעה שהוגשה באמצעות ארגון העיתונאים, דורש עוקבי 70 אלף שקלים פיצויים מהמשטרה, לאחר שעוכב לחקירה במהלך סיקור העימותים במהלך נטיעות קק"ל בדרום
אלכסנדר כץ |

העיתונאי יאסר עוקבי הגיש הבוקר באמצעות ארגון העיתונאים, תביעה נגד משטרת ישראל בסך 70 אלף שקלים. בתביעה טוען עוקבי כי הופעלה נגדו אלימות וכי הוא נעצר לשווא במהלך סיקור העימותים על רקע נטיעות קק"ל בדרום, לפני כחודש.

 

"עניינה של התביעה דנן הוא פגיעה בחופש העיתונות באופן של עיכוב ומעצר בלתי חוקיים, כליאת שווא ושני חיפושים בלתי חוקיים שביצעה משטרת ישראל כנגד העיתונאי", נכתב בפתיחתו של כתב התביעה שהוגש לבית המשפט השלום בבאר שבע באמצעות עורכי הדין של הארגון, גלעד זבידה ואמיר בשה. לטענת עורכי הדין, "מדובר במקרה תקדימי שכן עד למקרה דנן לא היה מקרה במדינת ישראל בו עיכבו ועצרו עיתונאי ישראלי, הכניסו אותו לתא מעצר תוך ביצוע חיפושים בלתי חוקיים, וזאת מחמת ביצוע עבודתו העיתונאית בלבד. למרבה הצער, מדובר בתופעה רחבה של אלימות לרבות אלימות משטרתית כלפי עיתונאים בעת ביצוע עבודתם, ואולם עד כה אף מקרה לא הגיע לשפל כמו המקרה המונח בפני בית המשפט הנכבד".

.

יאסר עוקבי מעוכב לחקירה, לפני כחודש (צילום: מהטוויטר של מוחמד מג'אדלה)

 .

עורכי הדין מציינים בכתב התביעה כי "המשטרה התרשלה בתפקידה וחרגה בפעולותיה ממתחם הסבירות עת עצרה עיתונאי המבצע את עבודתו העיתונאית, תוך השפלתו בזירת האירוע לעיני כל ובזמן שהוא מסקר את האירוע בשידור חי. בתחנת המשטרה נהגו בתובע כאילו מדובר באחרון העבריינים על ידי הכנסתו לתא מעצר וביצוע שני חיפושים גופניים שלא לצורך".

 

עוד נכתב כי "הנתבעת לא חקרה את העיתונאי, לא פתחה תיק בעניינו ולא הגישה כנגדו כתב אישום, גם לא בקירוב, ולא בכדי. בטרם עוכב ונעצר העיתונאי ללא כל סיבה, הוא הציג בשטח את כל התעודות הנדרשות לרבות תעודת עיתונאי ותעודת זהות. מיותר לציין כי העיתונאי לא ביצע עבירה ואף לא היה יסוד לחשד שיבצע עבירה, התובע לא נקט באיזה פרובוקציה, וכל 'חטאו' הוא בעבודתו העיתונאית".

 

"על משטרת ישראל לנהוג בעיתונאים בעת עבודתם באופן שיאפשר להם לסקר אירועים, לבקר אותם ולהנגיש אותם לציבור הרחב, תוך שמירה על עקרון חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת, מה שלא נעשה בעניינו של התובע", נכתב עוד בתביעה, "הנתבעת לא הפעילה את שיקול דעתה בשטח, התרשלה בתפקידה וחרגה בפעולותיה ממתחם הסבירות עת עצרה עיתונאי המבצע את עבודתו העיתונאית, תוך השפלתו בזירת האירוע לעיני כל ובזמן שהוא מסקר את האירוע בשידור חי. בתחנת המשטרה נהגו בתובע כאילו מדובר באחרון העבריינים על ידי הכנסתו לתא מעצר וביצוע שני חיפושים גופניים שלא לצורך".

 

לאחר האירוע, נמסר מהמשטרה כי "במהלך עבודות הקרן הקיימת לישראל באזור הדרום, פלשו לשטח המאובטח עשרות בני אדם וביניהם נשוא פנייתך, במטרה למנוע את העבודות במקום תוך שהם מפרים את הסדר הציבורי. לאחר הרחקת המתפרעים מהמקום, המשיך החשוד להפר את הסדר, סירב להזדהות בפני השוטרים ועל כן עוכב לתחנה. למרות האמור, האירוע ייבדק". טרם התקבלה תגובת המשטרה היום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

עוקבי אמר היום כי "לא יעלה על הדעת שעיתונאי שממלא את תפקידו, מגיע לזירה, מסקר ומשקף את המציאות עבור הציבור הרחב והמשטרה לא רק שמפריעה לו במילוי התפקיד, אלא גם מחרימה את כלי העבודה היחיד של כל עיתונאי היום - הטלפון הסלולרי".

 

לדבריו, "המשטרה עצרה אותי במשך חמש שעות, ללא מים וללא אוכל, ובמקביל טוענת שהיא שומרת על חופש העיתונות וחופש התנועה של עיתונאים. הם דחפו אותי לתוך ניידת משטרה, לקחו אותי לתחנת המשטרה, ערכו חיפוש על גופי פעמיים. יש גבול למה שמותר לעשות במשטר דמוקרטי לאנשי תקשורת".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.