אגדת חורבן
צילום: מתוך הסרט

"אגדת חורבן" מגיע ל-NFT; איך היוזמה נולדה ומה פוטנציאל ההכנסות

הסרט מספר את סיפור המרד היהודי שהוביל בסופו של דבר לנפילת בית המקדש השני. הוא מורכב ממאות יצירות שצוירו דיגיטלית, והן יוצאו למכירה מהשבוע הבא. "ביז מדיה" בשיחה עם עידו דותן שיזם את המהלך
אלכסנדר כץ |
נושאים בכתבה NFT אגדת חורבן

מתוך הסרט "אגדת חורבן"

האפוס הקולנועי הישראלי "אגדת חורבן" עושה היסטוריה ומגיע לפלטפורמת ה-NFT. 1,500 היצירות המרכיבות את הסרט (כולל סקצ'ים - שרטוטים של האמנים מתהליך העבודה) יועלו למכירה דיגיטלית על גבי פלטפורמת בלוקצ'יין בתצורת NFT, ויהפכו למטבע דיגיטלי עולמי. פוטנציאל ההכנסות מהמהלך הזה עומד על כ-1.2 מיליון דולר, הכל תלוי כמובן במדד האתריום עמו סוחרים ביצירות, באותו היום. היום אתריום אחד שווה 2,727 דולר. 

"אגדת חורבן" של האומנים דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט (שאיירו גם את הסרט ואלס עם באשיר) אותו ביים גידי דר, הגיע לאקרנים בקיץ שעבר, והוא צפוי בחודשים הקרובים להיות מוקרן גם בארה"ב. בראשון האחרון הוא שודר בערוץ כאן 11. הסרט מביא בפעם הראשונה לקולנוע את אחד הסיפורים הגדולים בהיסטוריה - סיפור המרד היהודי באימפריה הרומית שהידרדר למלחמת אחים והוביל לחורבן בית המקדש השני. הסרט מבוסס על מקורות היסטוריים בהם אגדות החורבן התלמודיות וספרו של יוסף בן מתתיהו "מלחמות היהודים ברומאים". הסרט מתאר את הסיפור המצמרר של חברה מקוטבת הנקרעת לגזרים ומתגלגלת ככדור שלג לעבר האבדון.

מתוך אגדת חורבן

הסרט צולם בטכנולוגיה חדשנית ובנוי מציורים דוממים שהמצלמה מטיילת עליהם, וזאת בניגוד לסרטי אנימציה רגילים בהם הציורים מונפשים. העריכה בין התמונות והתנועה שהולכת ונהיית אינטנסיבית ככל שהסיפור מתקדם אל סופו, יוצרת מותחן פוליטי-היסטורי רחב יריעה ומיסטי. מדובר בטכניקת אנימציה ייחודית שהניבה בסופו של דבר ארבעה פרסי אופיר, בהם על העיצוב האמנותי הטוב ביותר לשנת 2021. הסרט גם זכה לביקורות נהדרות בתקשורת הישראלית.

.

הגבלה של ארבע יצירות לכל ארנק דיגיטלי

.

מהו NFT? זהו ראשי תיבות של Non-Fungible Token, ובעברית – מטבע חד פעמי. למעשה ה-NFT נותן לנו תעודה דיגיטלית על בסיס המטבע הקריפטוגרפי אתריום, עבור יצירות כאלה ואחרות, שהן חד פעמיות. כלומר, תמונה שרכשת ב-NFT, תזכה לחתימה דיגיטלית ומספר יצירה בלעדי.

מכירת אותן 1,500 היצירות תתקיים בשבוע הבא, ראשית עבור חברי הקהילה ושותפים לפרויקט שיוכלו לרכוש 500 יצירות. לאחר מכן תיפתח מכירה של 1,000 היצירות הנותרות לקהל הרחב. הקצאת היצירות תתבצע באופן רנדומלי ושוויוני בין הקונים, וכל ארנק יוגבל למקסימום ארבע רכישות, כאשר בעת המכירה הקונים לא ידעו איזו יצירה רכשו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לאחר  72 שעות מסיום המכירה, יחשפו היצירות וכל קונה יגלה באיזו יצירה הוא מחזיק. קונים שירצו לבצע קניית יצירות נוספות לצורך השלמת סצנות, יוכלו לעשות זאת מיד בתום הרכישה במסחר בין הקונים דרך פלטפורמת המסחר הדיגיטלית OPEN SEA.

 .

מצפייה בקולנוע לפנייה למפיקים

. 

ההחלטה להוציא את הסרט לפלטפורמת ה-NFT, נולדה בראשו של אחד הצופים בסרט, עידו דותן, יזם בתחום הטכנולוגיה והמטבעות הדיגיטליים. לאחר שצפה בסרט, פנה למפיקי הסרט והציע לפרוץ לתחום ה-NFT, שזוכה לפריחה בשנה האחרונה.

"יש דברים מוזרים ב-NFT כמו קולקציות של דובים, שועלים וקופים", מסביר דותן בשיחה עם "ביז מדיה", "וכשראיתי את הסרט בקולנוע, אמרתי וואו, יש פה יצירות דיגיטליות עליהן עבדו אמנים מוכרים שמונה שנים, שציירו אותן על פד בתוך המחשב, ויש פה סיפור על-זמני, לא רק ישראלי ויהודי, אלא סיפור גדול יותר מבחינת המסר שלו לעולם. כשחיברתי את כל זה, הדיגיטל והסיפור המדהים, אמרתי לעצמי שצריך לעשות עם זה משהו - לעלות את היצירות הדיגיטליות לבלוקצ'יין. כשפנינו להפקה, הבנו שיש חיבור טוב והבנה שהדבר חדשני ומתאים, כמו שהסרט עצמו הוא חדשני ומעניין, אף אחד לפני כן, לא עשה סרט שמורכב מצילומי סטילס".

-להציע למכירה 1,500 פריטים לקהל בעולם, עבור יצירה לא מוכרת, סרט ישראלי, זה לא סיכון?

"1,500 יצירות דווקא נחשב לקולקציה מאד קטנה ובוטיקית. בדרך כלל הקולקציה היא 10-12 אלף. זה הרבה יותר מיוחד. כולם מנסים למכור כמה שיותר".

-אז מי קהל היעד של זה?

"מדובר על אספנים של NFT, כאלה שיש להם ממש מוזיאונים דיגיטליים ומחפשים את זה. יש ערך פנימי ליצירות האלה מתוקף העובדה שמישהו עבד עליהן שנים. יש מוצר טוב AS IS".

-כמה תעלה לי יצירה כזו?

"0.3 אתריום – שהיום זה בערך כ-800 דולר. כל המחירים זהים, ובקניה אתה לא יודע איזו תמונה רכשת, אלא זה רנדומלי. אם אתה רוצה תמונה אחרת, אתה יכול ללכת לשוק המשני ונסות לרכוש אותה. אספנים יכולים להציע לך לרכוש ממך אם העלית את היצירה למכירה".

.

היוצרים תומכים

 .

במאי הסרט גידי דר מסביר כי "כולם מתלבטים אם להגדיר את 'אגדת חורבן' כיצירת קולנוע או כיצירת אומנות מתגלגלת. תמיד אני נלחם להגדיר אותו כקולנוע, אבל הנה, הזדמנות להגדירו כיצירת אומנות, או יותר נכון 1,500 יצירות אומנות, נפלאות, מדהימות מהממות, של שני אומנים גדולים, מיכאל פאוסט ודוד פולונסקי, שציירו את הסרט במשך שבע שנים, ובנו עולם מופלא וקדום עם רלוונטיות מהדהדת לימינו. בואו ניתן לשוק החדש והמסתורי הזה לגלות את העבודה שלהם".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.