חנן מלצר
צילום: עמוס בן גרשום, לעמ

סערת מלצר: ארגון העיתונאים פורש ממועצת העיתונות

בארגון תקפו בשבועות האחרונים את כפל התפקידים של נשיא מוצעת העיתונות, השופט בדימוס חנן מלצר, שמונה במקביל ליו"ר חברת הביטוח מגדל. אתמול הודיעו במהלך ישיבת המועצה על פרישה וינסו להקים גוף חלופי
אלכסנדר כץ | (1)

ארגון העיתונאים החליט לפרוש ממועצת העיתונות, והודיע על כך אתמול במהלך ישיבת המועצה. הארגון טוען כי "המועצה הפכה לגוף לא רלוונטי לעיתונאים", וזאת על רקע מינויו של נשיא מועצת העיתונות החדש, השופט בדימוס חנן מלצר, ליו"ר חברת הביטוח מגדל. כעת ינסו בארגון העיתונאים להקים גוף חליפי למועצת העיתונות.

 

בארגון העיתונאים התריעו למן ההתחלה כי כפל התפקידים הזה, נשיא בגוף האתי של העיתונאים לצד יו"ר של חברת ביטוח, מציב את השופט מלצר בניגוד עניינים, ופוגע בתדמית הציבורית של המועצה, שגם כך כבר אינו רלוונטי בהתנהלות העיתונאים וגופי התקשורת.

 

עם היוודע דבר מינויו של מלצר ליו"ר מגדל, ארגון העיתונאים דרש לקיים דיון והצבעה שהתקיימו היום ובהם מלצר זכה לגיבוי מרוב חברי המועצה. נציג תאגיד השידור כאן הצביע בעד דרישת ארגון העיתונאים, ואולם עיתון הארץ ואגודת העיתונאים, כמו גם גופי תקשורת אחרים, הביעו אמון במלצר. נציגי גופי תקשורת רבים, בהם חברת חדשות 12, גל"צ וישראל היום לא לקחו חלק בישיבה.

 

"מבחינת הארגון", נמסר, "הקש ששבר את גב הגמל הוא החלטת הנשיא מלצר לשמש במקביל יו"ר חברת הביטוח מגדל". בנוסף, מותחים בארגון ביקורת חריפה על המועצה – "על היעדר רלוונטיות, ניגודי עניינים, התנהלות בלתי תקינה ובזבוז כספים".

 

לפני ההצבעה, אמרה יו"ר ארגון העיתונאים נורית קנטי: "הבעייתיות של כפל הכובעים של מלצר זועקת לשמיים והאדישות שבה זה מתקבל בקרב חברי המועצה מעוררת תמיהה. האם אתם באמת מאמינים שכלי תקשורת או עיתונאי שמעוניין להרים עכשיו תחקיר נוקב על מגדל, לא יחשוב פעמיים על כך שייאלץ להתעסק לא רק עם סוללת עורכי הדין של אחד התאגידים הגדולים בישראל, הוא גם צריך לקחת בחשבון שלא יהיה לו גיבוי מנשיא מועצת העיתונות. מעבר לניגוד העניינים, יש פה פגיעה קשה בתדמית של המועצה כגוף ציבורי שאינו תלוי - לא בשלטון אבל גם לא בהון. הבעיות הקשות הללו, שמצטרפות לכשלים הרבים שכבר היו טרם זמנו של מלצר, פוגעות באמון של העיתונאים ושל הציבור בה כגוף רלוונטי. מספיק היה לעקוב אחר הסיקור של המינוי הזה על מנת להבין את עוצמת הפגיעה בתדמית המועצה. עיתונאים מכל קצות הקשת ומכל כלי התקשורת הביעו תמיהה על ההחלטה האומללה לכהן בשני התפקידים בו זמנית ועל ההצדקות שנתן מלצר למהלך".

לדבריה, "האמת צריכה להיאמר, כבר הרבה זמן שהמועצה היא גוף לא רלוונטי לרוב מוחלט של העיתונאים בישראל שפשוט לא סופרים אותה. המועצה הרוויחה ביושר את התדמית הזו, בשורת פעולות תמוהות ובעיקר בחוסר יכולתה למנף את הנכס היחיד שעוד נותר לה, תקנון האתיקה. קיווינו שהנשיא הנבחר יביא בשורה חדשה, אך התאכזבנו, לנוכח מה שאנחנו מתרשמים שהוא גרירת רגליים, וחוסר רצון להתעמת עם אף גורם בעל כוח במועצה ומחוצה לה. כדי להשיב את מועצת העיתונות אל ימיה כמשפיעה ומשמעותית לעוסקים בענף, אין צורך להגדיל את מוסדותיה בעוד ועוד נציגים שבינם לבין עיתונות אין דבר וחצי דבר, אלא יש צורך בהחלטות קשות וברורות בדבר חיזוק העיתונאים והעיתונות, הן בפעילות המועצה הן בפעולות שתנקוט".

 

מארגון העיתונאים נמסר: "יכולנו להמשיך לנסות לשנות מבפנים, אבל ההודעה על כך שנשיא מועצת העיתונות מתכוון לכהן במקביל כיו"ר מגדל, וכי הוא, וגורמים אחרים במועצה, אינם רואים בכך שום בעיה, גרמה לנו להבין שאין לנו מה לחפש בה יותר.  על רקע הוואקום שיצרה מועצת העיתונות, וחוסר תפקודה בנושאים של חופש עיתונות ואתיקה מקצועית, ארגון העיתונאים בישראל פעל בשנים האחרונות בצורה אינטנסיבית בנושאים אלה ועמד בחזית המאבק המשפטי והציבורי בסוגיות אלה. נמשיך לעשות כן, ונפעל ביתר שאת ליצירת מסגרת חלופית שתיתן מענה לדילמות האתיות והמקצועיות שעבודת העיתונות מעלה. אנו קוראים למי שקידום עיתונות חופשית ובריאה בישראל היא נר לרגליו, להצטרף אלינו להקמת מסגרת חלופית".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אין בושה ואין שובעה. (ל"ת)
    אני 21/02/2022 14:27
    הגב לתגובה זו
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.