ניתוח קמפיין

חטיפת חייל והעסקת ערבים: קמפיינים שמעוררים מחשבה

אסטרטגיה מינימליסטית - ולכן ועוצמתית. עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, עם הקמפיין "אל תתפוס טרמפ", והקמפיין להעסקת אקדמאים בני מיעוטים
עטרה בילר | (9)

"אל תתפוס טרמפ זה יכול לתפוס אותך" מזהיר אותנו - החיילים שבינינו - קמפיין רדיו, אינטרנט וטלוויזיה, הבנוי על תבנית מוכרת עד כאב. התבנית שצרבה את תודעתנו עוד מימי נחשון וקסמן ז"ל, דרך שבויי מלחמת עיראק וכלה כמובן בקליפ של גלעד שליט מהשבי, מראה שבוי מדקלם טקסט, כשהוא ישוב בין 2 שובים חמושים עומדים וחסרי פנים. על פי הפרוטוקול המוכר, השבוי מדקלם את שמו ודרגתו, ומסיים את הקריאה מהדף ב-3 מלים חורכות: "אמא, אני מצטער". אל תתפוס טרמפ, מציע לנו הקריין, פן הוא יתפוס אותך, ואנחנו מרגישים שהבטן מתהפכת.

הקמפיין מגיע מצה"ל ואי אפשר להתווכח איתו, הרי היו דברים מעולם, כך בדיוק הם קרו והכי נכון להציגם עירומים וישירים כדי להשיג את המטרה הראויה. הכי בטוח לא לתפוס טרמפים.

* אייס רוצה להכיר אתכם טוב יותר. לפרטים נוספים - לחצו כאן

האסטרטגיה מינימליסטית ולכן עוצמתית: הכול היפר ריאליסטי מלבד משפט ההתנצלות בפני אמא שנוגע בעצב החשוף, ומגולל לא רק את סיפורו של החייל החטוף, אלא את אדוות היגון שסובבות אותו מכל עבר, החל באימו וכלה בכל עם ישראל. והיינו שם.

במקביל לפרסומת זו, מתנהל קמפיין חזק נוסף, גם הוא פוגש אותנו במספר אמצעי תקשורת. אנו עדים לראיון עבודה שהולך טוב, הקסם שצריך לקרות בראיון עבודה - קורה בו. לרגע, העובד, שבמקרה שלנו הוא אדריכל, והבוס, רואים עין בעין תמונה ששניהם אוהבים, ספק הצלחות עבר של המרואיין, ספק העתיד הוורוד והנוצץ שצפוי לשניהם בעבודתם המשותפת. הסרטון מציג, בכמה שניות ובהילוך מהיר, גלגולה של הצלחה סביב פרויקט ארכיטקטוני. המועמד מתכנן, מציג, מפקח וקוצר מחמאות על גורד שחקים מרהיב ולא שגרתי. הבחירה הלא מקרית היא במגדל נועז שניכר כי הוא מקדם את יוצריו - הארכיטקט והבוס שלו.

הפנטזיה המענגת נגדעת כאשר עיניו של הבוס נודדות לשמו של המועמד על גבי קורות החיים - וואליד אבו כרים. עיניו נופלות ויחד איתו עובר גם הצופה בבית את החוויה: אכזבה. הארכיטקט ערבי. גם ברדיו, כפוף לאותו עיקרון, אנו שומעים את המזכירה אומרת לבוס "נותר עוד מועמד אחד למשרת אדריכל. וואליד אבו כרים".

הפרסומת שמעודדת העסקת מיעוטים, נוגעת בנקודה כואבת בקיומנו - הכחשת המיעוטים. היהודים שבנו, מעדיפים להימנע מהמחשבה על אינטראקציה בעלת מעורבות ומחויבות עם בני מיעוטים. הימנעות זו נובעת ממלאכת מחשבת בת שנים ודורות - של בניית סטריאוטיפ. הפרסומת חושפת את ההזדמנויות שאנחנו, המגזר היהודי, מפספסים בכל רגע ובכל תחום בגלל הדעה הקדומה שיצרנו. הפרסומת מעמתת 2 יצירות מתחרות: היצירה של האדריכל כנגד הסטריאוטיפ הקולקטיבי - מאסטרפיס בפני עצמו.

כמו יצירת האדריכל, הדעה הקדומה בנויה משכבות של מציאות ושכבות של דמיון, עובדות ופחדים. 'סרטים שחורים' שאנחנו מעבירים לעצמנו בראש וחיים לפיהם. במקרה של וואליד אבו כרים, המציאות עולה על הדמיון. הוא מקצוען והמעסיק יעשה טעות אם יבחר שלא להעסיק אותו.

"אל תוותר על אנשים טובים מהסיבות הלא נכונות", מציע הקריין ומה שעושה את הסרטון הזה חזק במיוחד, ומעניק לו משנה עוצמה - הינו העובדה שהוא מגיע ממשרד ראש הממשלה ולא מזרם שמאלני קיצוני כלשהו.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    19/06/2012 09:08
    הגב לתגובה זו
    בחור מוכשר הוא.. www.nadavcopy.com
  • 6.
    גוגו 18/06/2012 23:51
    הגב לתגובה זו
    מאמר שנון ומהוקצע...
  • 5.
    שוקי 18/06/2012 23:48
    הגב לתגובה זו
    מאמר שמראה את דלות שפת הכותב אותו...לא היה יותר נכון ללכת על דרך החיוב בדוגמא הנרטיבית ולצמצם את השוק הבילטרלי? לתשומת ליבך.....עטרה היקרה.זהו נרטיב צפוי שמראה שהכותבת בת יחידה.....
  • 4.
    אלמוני 18/06/2012 23:44
    הגב לתגובה זו
    מאמר מאוד רדוד......ציפיתי למשהו שנון יותר שיבטא את תחושת הצופים...כנראה שהכותבת ממרום צמרתה בתל אביב לא קשובה לצרכי העם... רואים שאינה מעורה בחיים האמיתיים....לתשומת ליבך.
  • 3.
    שותף גנטי - יוסי 18/06/2012 07:40
    הגב לתגובה זו
    בעידן הפרסום והמדיה, שהכל נמסר לעוס ומחפש את המכנה המשותף הנמוך ביותר, יש בפרסומים אלה כיונון לאינטלגנציה הגבוהה שלנו, עם מסר חד וחכם. יישר כוח לחושבים מחוץ לקופסא
  • 2.
    מאיר 17/06/2012 16:09
    הגב לתגובה זו
    לא, כי חסרונות יש מלא . ואל תתלהבו עכשיו על נושא הגזענות,כמו שאמר פה מישהו "למה להכניס ראש בריא למיטה חולה?" מחר יהיה עוד רצח ע"י ערבי ,אז נחשוש לדבר חופשי בעבודה ?
  • אדם ישראלי יהודי 20/06/2012 17:45
    הגב לתגובה זו
    1. פחות ערבי אחד מתוסכל מחוסר היכולת למצוא עבודה בגלל המוצא. 2. הרבה מכרים צעירים של אותו ערבי שרואים שיש אלטרנטיבה שכוללת חיים נורמליים. 3. האפשרות לחוות את העובדה שהמשמעויות של רצח לאומי במדינה הזאת מורכבות יותר ממה נוח לנו לחשוב (לפחות לאנשים אמיצים שמוכנים להתמודד, זה יתרון). אולי הדיון בעבודה רק ירוויח מזה, אלא אם מטרתו היא רק לשנוא את האחר. 4. וכמובן - להרוויח עובד טוב ולדעת שאתה בוס רציני ולא אחד שמפסיד בגלל הבלים כמו גזענות. גם לעשות צבא זה להכניס ראש למיטה חולה, ורובנו עושים זאת בשל תחושת הקולקטיב. עלה בדעתך שבהעסקת ערבי (או בן לכל מיעוט חברתי דחוי אחר) אתה תורם לביטחון הלאומי ולחוסן החברתי לפחות כמו לרבוץ במארבים שלוש שנים? (שלא לדבר כל לסייד עצים).
  • 1.
    סוסיוס 17/06/2012 10:49
    הגב לתגובה זו
    איזה משרד פרסום אחראי על שתי הפרסומות המדהימות הללו?
  • עטר הבילר 17/06/2012 12:42
    הגב לתגובה זו
    לפמ אחראי על 2 הפרסומות. את אל תתפוס טרמפ יצר פרסום מטטרון יחד עם הקופירייטר נדב כרמלי.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.