חשבון הפוך של בנק איגוד - צריך להיות מהפכן גם בפרסומת
כשרעיון המותג הוא "חשבון הפוך", דרגות החופש השיווקיות רבות עד כדי סחרחורת. נתחיל בכך שהשם חשבון הפוך הוא טוב, מדויק ונכון ביחס לקטגוריה שמזמינה התרסה בכל הזדמנות אפשרית. נכון, אנחנו עדיין לא אוהבים את הבנקים הרבה יותר ממה שאהבנו אותם בשנות ה-8 - למרות שהם מזיעים ומתנשפים במאמציהם לבוא לקראתנו. ולכן, כל היפוך שהו יתקבל בברכה עוד לפני שאנחנו מבינים הפוך ממה הוא..
שנית, רעיון החשבון ההפוך יושב על לב ליבה של ליבתה של תחושת הקיפוח הקונצנזואלית שיש לנו מהבנק. אותה מערכת מוסר שמענישה אותנו על המינוס ומתעלמת מאיתנו כשאנו בפלוס, משקפת הרבה יותר ממוצר בנקאי. מדובר בתרבות שהיא רחוקה שנות אור מערכים שאימצנו בתחום החינוך והמוטיבציה בעבודה: תרבות של ניהול על פי חיזוקים שליליים. הנחת היסוד איתה אותה הנחת של משטרים חשוכים, והיא אומרת, בפשטות, שהאדם מונע רק על ידי אכיפה.
כולנו יודעים אז זה אבל מתנהגים כמו חיות כלואות, ומשתדלים להתבונן על החרכים שבין הסורגים ולא רק על הסורגים עצמם.
חשבון שמעודד את הפלוס ומוחל על המינוס, הוא מהפיכה בסדר גודל קולוסאלי. העובדה שלא כל הרחוב מדבר על כך ושאין תורים של אנשים (שהגיעו לילה קודם, עם שק שינה כמו בוודסטוק) שמבקשים לעבור לאלתר לבנק אגוד, זה כבר עניין אחר.
הדיון הזה שייך לכשל תעמולתי-פרסומי של החשבון ההפוך, שאין זו לו הפעם הראשונה שהוא באוויר. כבר היו ניסיונות קודמים להבהיר עד כמה הפוך החשבון ההפוך אך כידוע, הפער בין לדבר על הדברים, לבין לפעול ישירות מתוך בטנם של הדברים עושה את כל ההבדל.
במקום להפוך את העולם על הראש, אנו נחשפים בפרסומת העדכנית לחבורה של talking heads בסלון, או במשרד או במעלית. אפשר היה לסיים את הדברים בנקודה זו. חבורה של אנשים מדברים היא כבר אייטם משעמם ושגרתי שראינו בטלוויזיה בתכניות אירוח, אקטואליה, חדשות, וכמובן בפרסומות אחרות ששעממו אותנו. זה לא חשוב אם החבורה מזועזעת מגובה העמלה על המינוס או מכתמים שנשארים לאחר כביסה על הבגדים של הילד. אפילו חולצתו הסגולה (צבע הבנק!) לא מוציאה את הצופה משלוותו, וגם לא החידוד המתלהב מעצמו שמחבר בין קפה הפוך לחשבון הפוך.
בעברו, ניסה החשבון ההפוך לפרוץ לתודעה באמצעות קליפ בנקאים ששרים "לא לא לא", ובקליפ אחר שבו בנקאי מחכה לעמלה כמו קופת חסכון עם חריץ בראש.
קליפים המצולמים בתוך סניף בנק, לא חשוב למה, הם קליפים שראינו ונשחקנו מהם לא פחות מקליפים של אנשים מדברים בסלון או בבית קפה.
כדי להעביר את רעיון החשבון ההפוך, צריך לעקור את השורשים עליהם יושב החשבון הלא הפוך, ולהבהיר שמדובר בטלטלה אקו-תרבותית. חשבון הפוך לחשבון הלא הפוך, הוא כמו אפל בשנת 1985 לעולם תואמי ה-IBM. חשבון הפוך לחשבון לא הפוך חייב לשאת מטאפורה קיצונית, שחייבת לברוח מההיפר ריאליזם של אנשים מקטרים - אל דוגמאות צרובות בתודעתנו. למשל - נפילת חומת ברלין, עריקה מברית המועצות בשנות ה 70, מלחמת הכוכבים - אגדה או מציאות - ובלבד שמדובר במשטר נאור שמפיל משטר דיכוי - כי זהו העיקרון שמצדיק את החשבון ההפוך, ועליו חייב הנאראטיב להתבסס. לא גרם אחד פחות. ידוע שסף הגירוי שלנו נסק לגבהים בגין ההמולה התקשורתית והעובדה שכולנו עברנו לגור בתוך האינטרנט. כדי לעבור סף זה, לא די בסרט הסברה.
כדי להבהיר לנו שמדובר במוצר מהפכני, צריך לנהוג כמהפכן, לדבר בשפת המהפכנות ולצאת מהסלון הנוח ולוותר על ייבוא ציטוטים מקבוצות מיקוד - זה רק מזמזם ולא מרגש. כדי לשכנע אותי שהפעם באמת רוצים בטובתי יש לברוא עולם שכל חוקיו הדיכויים התהפכו, אשר נפרד בדרמאטיות מהעולם הישן.
- 13.מפרגן 11/06/2012 23:34הגב לתגובה זואני חושב שהקמפיין הזה טוב בפשטותו, סוף סוף גלר ביציאה טובה, עטפו את הצעת הערך במעטפת בגובה העניים ולא בגימיקים שטותיים. אני אהבתי
- 12.לא בהכרח. קמפין "מהפכה " היה יוצא יומרני מידי (ל"ת)מירי 11/06/2012 13:20הגב לתגובה זו
- 11.מה עדיף? הדבר הבא הבא הבא הבא הבא הבא?? (ל"ת)דוד 11/06/2012 11:15הגב לתגובה זו
- 10.מהצד 11/06/2012 11:00הגב לתגובה זותראי מה קורה בקמפיינים של בנקים אחרים- או שיש דחקות בדמות פרזנטור (בינלאומי/דיסקונט) או שתי דמויות הזויות שאף אחד לא מבין באמת מה הם רוצים להגיד (פועלים) או הפקה מושקעת שבסוף זוכרים את האפקטים... היחידים שמדברים בגובה העיניים זה מזרחי ואיגוד. אני מאוד אהבתי. ישיר, בגובה העינים, לא מתחכם ועושה את העבודה. עכשיו צריך לראות מה זה יעשה לאיגוד מבחינת תוצאות.
- 9.משה 10/06/2012 21:01הגב לתגובה זולא מבין מה רצית להגיד עטרה. נכון שהמוצר לא השתנה הרבה, החוכמה היא לעטוף את אותו מוצר במעטפת שיווקית חדשה - זה מה שנעשה בקמפיין הזה. אני דווקא חושב שהוא די עובד. תקרי לה ראשים מדברים או ווטאבר - עובדה שזה מובן.
- 8.תיאור די פאתטי לדעתי גיבוב מילים מילים... (ל"ת)עטרה את לא רלבנטית 10/06/2012 20:03הגב לתגובה זו
- 7.משרד בלי אסטרטגיה.... (ל"ת)10/06/2012 18:17הגב לתגובה זו
- 6.דרור 10/06/2012 16:28הגב לתגובה זוראיתי את הפרסומת פעמיים שלוש בטלוויזיה. מאד פשוט. מאד ברור. אולי לא יזכה בפסטיבל קאן, אבל המסר עובר ברור, גם נראה לי שיזדהו עם הפרסומת
- 5.שמוליק 10/06/2012 12:42הגב לתגובה זוזו לא מהפיכה זה בסה"כ ספין אין פה בנקאות אחרת, יש פה בסה"כ מוצר שבנק איגוד מקדם כבר למעלה משנה, הפעם הם השקיעו בזה תקציב שיווקי גדול. בסופו של יום, עדיין צריך להעביר משכורת, זה עדיין לתקופה מוגבלת, ועדיין מלא כוכביות. רחוקים אנחנו מעידן של בנקאות הוגנת
- בורו 10/06/2012 12:46הגב לתגובה זואבל אין ספק שהוא משתלם... יחסית לבנקים האחרים.בכל מקרה ברור שגם איגוד צריכים להרוויח איכשהו... בכל מקרה אני חושב שלהבדיל מכל הפרסומות המפוצצות ועתירות תקציב שאנחנו רגילים לראות, הפעם, בפשטות, המסר עובר..
- 4.רמי 10/06/2012 12:09הגב לתגובה זומהסתכלות על האבולוציה של הקמפיין - אני מבין שהמוצר לא ממש השתנה. מה שמוזר לי זה שרק עכשיו הבנתי אותו.
- שמוליק 10/06/2012 23:01הגב לתגובה זואם רק בפעם המי יודע כמה הבנק ממחזר מוצר באמצעות קריאיטיב אחר ורק עכשיו הבנת... אז הם זרקו המוווון כסף לפח קודם לכן
- 3.קופי 10/06/2012 12:05הגב לתגובה זולטעמי למכור סיפורים גרנדיוזים על עולם הפוך ולהעביר תחושה שבנק אגוד משנים את העולם זה קצת יומרני ויאבד מאמינותו, אני חושב שהסרט בפשטותו מעביר את הצעת הערך המצויינת בצורה טובה וברורה.
- 2.דינה 10/06/2012 11:58הגב לתגובה זוראיתי גם את הסרטים הקודמים בכתבה שלך וגם את הנוכחי. חייבת להגיד שסוף סוף הבנתי מה רוצים להגיד ושאכן - יש כאן בשורה מוצרית. דווקא ה"ראשים מדברים" כמו שקראת להם - מסבירים לי ברור וחד את החדשנות במוצר - דרך התלונות של האנשים על מה הם לא מקבלים.זה אותו משרד עשה את כל הקמפיינים?
- 1.מאלף ומרתק ילדתי הפוך על הפוך (ל"ת)צביה בילר 10/06/2012 10:41הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14
אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים.
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג
ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריים טיים והנפילה של ערוץ 13
אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.
