טבע נאות ופראדה - דו קיום של אידיאולוגיות מנוגדות
"לקח לנו שנים להשתחרר. היום אנחנו יכולות ללכת רק עם בא שנוח לנו. את הכי יפה כשנוח לך". זה נכון שאנחנו הכי יפים כשנוח לנו. טבע נאות תמיד אמרה את זה, אבל לפרסומת לקח שנים להשתחרר ולהתחבר למשמעות האמיתית של קביעה זו.
היתרון בנעלים נוחות הוא לרוב העובדה שהן נוחות. ההקרבה הנתפסת של אופנתיות היא כמעט אוטומטית אצלנו במוח. טבע נאות יוצאת כנגד תפיסה זו שנים רבות, אולם זו הפעם הראשונה שהנרטיב שלם.
ומה הוא אומר? שאנחנו - הנשים - נאלצנו למצוא חן בעיני האחר מכל הבחינות, לרבות ההופעה החיצונית. חנקנו את עצמנו במחוכים וקרינולינות כדי לשוות לעצמינו צדודית חטובה. וכשהחברה קובעת שאת צריכה להתבטל כדי לשרוד - נוחות היא פרמטר שאינו משחק תפקיד. לא במה שאת אומרת, לא במה שאת עושה, לא באיך שאת מדברת ובוודאי לא במה שאת לובשת.
עכשיו, כשאנחנו מבינים שמדובר בשעבוד הקדום של האישה, אפשר קודם כל לבוז למחלצות העבר, אבל אפשר גם להבין מה אנחנו עושות לעצמינו גם בהווה עם כל מה שמקריב את הנוחות על מזבח היופי: המאבק במשקל, עקבי הסטילטו, השעבוד למספרה ולמכון המניקור ועוד. אל תוך עולם זה נכנס טבע נאות במסר מתריס וכזה שקשה מאד שלא להסכים איתו.
רווח נוסף של הפרסומת זה הטריק הידוע של להראות אישה יפה לבושה למשעי, בבגד מהתקופה הרומנטית, ולשלול אותה - כלומר את מלבושיה. הטריק צורב את הדמות האלגנטית בזיכרון ומקשר אותה אסוציאטיבית לטבע נאות למרות שהכוונה היא לייצר באמצעותה ניגוד...
טבע נאות לא מדברת על יופיים של הנעליים אלא על יופייה של האישה. נוחות זה state of mind - את זה תמיד ידענו. אבל זה שיופי זה גם רק state of mind - זה חדש, כי תמיד חשבנו שיופי הוא משהו שניתן למדוד מבחוץ. אז זהו שלא - טבע נאות פותחת בפנינו את האפשרות להיות יפה למרות ואולי בזכות אותה תחושת שחרור נוחה.
ברוח הפוכה מזו לחלוטין, יצרה פראדה פרסומת שסוגדת לבגד ומאדירה את השעבוד ליופי, את הערגה לטקסטורה של הבגד, את ה-Fetish שגובר על כל הגיון ומפריע את המהלך התקין של החיים.
הרעיון של פראדה מומחש על ידי פסיכולוג (בן קינגסלי) שנקרע בין משימתו המחייבת להקשיב לדברי המטופלת (הלנה בונהם קרטר) - לבין מעיל הפראדה שלה שנותר מיותם על המתלה. הוא לא מסוגל לעשות עבודתו נאמנה בגלל הסחת הדעת הגורפת. הסיסמא "פראדה מתאים לכל אחד" היא understatement יחסית למה שקורה שם בחדר כשהתמונה קופאת על קינגסלי עושה פוזה של "האישה המסתורית" עם צווארון הפרווה של המעיל. הפרסומת, אגב, מבוימת בידי רומן פונלסקי בקפידה ובכישרון, ומצליחה להביע את הרצינות העצמית התהומית בהקשר של אופנה כמו פראדה בהומור ובטעם משובח.
פראדה וטבע נאות מציעות גישות הפוכות בתכלית לאופנה וליחסים שיש לנו עם הבגדים שלנו. 2 הגישות אוטנטיות ומשקפות אמת ואף אחת לא יותר צודקת מהאחרת, דוגמא מופתית לדו קיום של אידיאולוגיות מנוגדות. אפשר להרגיש עם זה נוח, כי כבר אמרנו - נהיה יותר יפים כשנוח לנו.
- 4.יופיין של הנעליים. (ולא יופיים) (ל"ת)מילי 04/06/2012 17:53הגב לתגובה זו
- 3.אוסנת בר 04/06/2012 08:52הגב לתגובה זולאוו דווקא מנוגנות, תראו כמה הגבר כמה למעיל הנשי והמפנק וכמה האישה רוצה רק להתפרק. נאות מביאה את הצורך והרצון הנשי של האישה לחזור לעצמה לקבוע לעצמה את הכללים. ופראדה מביאה את הכמיהה הגברית לנשיות מלטפת
- 2.מאלף, תודה שהחכמת אותנו (ל"ת)צביה בילר 03/06/2012 12:06הגב לתגובה זו
- 1.פומפיה 03/06/2012 10:52הגב לתגובה זולמה את לא מזכירה את זה שעבדת בראובני פרידן? כתבת עליהם פעם מילה רעה? כנראה שלא...

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.