DELETE
צילום: DELETE
ניתוח קמפיין

טבע נאות ופראדה - דו קיום של אידיאולוגיות מנוגדות

טבע נאות לא מדברת על יופיים של הנעליים אלא על יופייה של האישה. פראדה סוגדת לבגד ומאדירה את השעבוד ליופי. טור נוסף של עטרה בילר
עטרה בילר | (4)

"לקח לנו שנים להשתחרר. היום אנחנו יכולות ללכת רק עם בא שנוח לנו. את הכי יפה כשנוח לך". זה נכון שאנחנו הכי יפים כשנוח לנו. טבע נאות תמיד אמרה את זה, אבל לפרסומת לקח שנים להשתחרר ולהתחבר למשמעות האמיתית של קביעה זו.

היתרון בנעלים נוחות הוא לרוב העובדה שהן נוחות. ההקרבה הנתפסת של אופנתיות היא כמעט אוטומטית אצלנו במוח. טבע נאות יוצאת כנגד תפיסה זו שנים רבות, אולם זו הפעם הראשונה שהנרטיב שלם.

* אייס רוצה להכיר אתכם טוב יותר. לפרטים המלאים - לחצו כאן

ומה הוא אומר? שאנחנו - הנשים - נאלצנו למצוא חן בעיני האחר מכל הבחינות, לרבות ההופעה החיצונית. חנקנו את עצמנו במחוכים וקרינולינות כדי לשוות לעצמינו צדודית חטובה. וכשהחברה קובעת שאת צריכה להתבטל כדי לשרוד - נוחות היא פרמטר שאינו משחק תפקיד. לא במה שאת אומרת, לא במה שאת עושה, לא באיך שאת מדברת ובוודאי לא במה שאת לובשת.

עכשיו, כשאנחנו מבינים שמדובר בשעבוד הקדום של האישה, אפשר קודם כל לבוז למחלצות העבר, אבל אפשר גם להבין מה אנחנו עושות לעצמינו גם בהווה עם כל מה שמקריב את הנוחות על מזבח היופי: המאבק במשקל, עקבי הסטילטו, השעבוד למספרה ולמכון המניקור ועוד. אל תוך עולם זה נכנס טבע נאות במסר מתריס וכזה שקשה מאד שלא להסכים איתו.

רווח נוסף של הפרסומת זה הטריק הידוע של להראות אישה יפה לבושה למשעי, בבגד מהתקופה הרומנטית, ולשלול אותה - כלומר את מלבושיה. הטריק צורב את הדמות האלגנטית בזיכרון ומקשר אותה אסוציאטיבית לטבע נאות למרות שהכוונה היא לייצר באמצעותה ניגוד...

טבע נאות לא מדברת על יופיים של הנעליים אלא על יופייה של האישה. נוחות זה state of mind - את זה תמיד ידענו. אבל זה שיופי זה גם רק state of mind - זה חדש, כי תמיד חשבנו שיופי הוא משהו שניתן למדוד מבחוץ. אז זהו שלא - טבע נאות פותחת בפנינו את האפשרות להיות יפה למרות ואולי בזכות אותה תחושת שחרור נוחה.

ברוח הפוכה מזו לחלוטין, יצרה פראדה פרסומת שסוגדת לבגד ומאדירה את השעבוד ליופי, את הערגה לטקסטורה של הבגד, את ה-Fetish שגובר על כל הגיון ומפריע את המהלך התקין של החיים.

הרעיון של פראדה מומחש על ידי פסיכולוג (בן קינגסלי) שנקרע בין משימתו המחייבת להקשיב לדברי המטופלת (הלנה בונהם קרטר) - לבין מעיל הפראדה שלה שנותר מיותם על המתלה. הוא לא מסוגל לעשות עבודתו נאמנה בגלל הסחת הדעת הגורפת. הסיסמא "פראדה מתאים לכל אחד" היא understatement יחסית למה שקורה שם בחדר כשהתמונה קופאת על קינגסלי עושה פוזה של "האישה המסתורית" עם צווארון הפרווה של המעיל. הפרסומת, אגב, מבוימת בידי רומן פונלסקי בקפידה ובכישרון, ומצליחה להביע את הרצינות העצמית התהומית בהקשר של אופנה כמו פראדה בהומור ובטעם משובח.

פראדה וטבע נאות מציעות גישות הפוכות בתכלית לאופנה וליחסים שיש לנו עם הבגדים שלנו. 2 הגישות אוטנטיות ומשקפות אמת ואף אחת לא יותר צודקת מהאחרת, דוגמא מופתית לדו קיום של אידיאולוגיות מנוגדות. אפשר להרגיש עם זה נוח, כי כבר אמרנו - נהיה יותר יפים כשנוח לנו.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יופיין של הנעליים. (ולא יופיים) (ל"ת)
    מילי 04/06/2012 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אוסנת בר 04/06/2012 08:52
    הגב לתגובה זו
    לאוו דווקא מנוגנות, תראו כמה הגבר כמה למעיל הנשי והמפנק וכמה האישה רוצה רק להתפרק. נאות מביאה את הצורך והרצון הנשי של האישה לחזור לעצמה לקבוע לעצמה את הכללים. ופראדה מביאה את הכמיהה הגברית לנשיות מלטפת
  • 2.
    מאלף, תודה שהחכמת אותנו (ל"ת)
    צביה בילר 03/06/2012 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פומפיה 03/06/2012 10:52
    הגב לתגובה זו
    למה את לא מזכירה את זה שעבדת בראובני פרידן? כתבת עליהם פעם מילה רעה? כנראה שלא...
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.