"אחלה טעם מתחיל בשדה": קמפיין החומוס של 'אחלה' - מכה בצלעות ל'צבר'
"אני אבי מבורך ואני מגדל חומוס ישראל", מספר לנו החקלאי החייכן שמשפחתו עלתה מתימן והתחילה לעבד את האדמה כשברשותה בקושי חצי סוס.
"אנשים חושבים שחומוס גדל בסופר", הוא משפט חזק שמסמל את התפיסה הצרכנית שכנראה מייצגת אותנו, הצרכנים. בזכות תובנה זו מובילה חברת שטראוס את המהלך הנוכחי במלחמתה מול המתחרה העיקרית - צבר. צבר, שמובילה במשך שנים את חזית ה"מקוריות והאותנטיות" מקבלת, לראשונה, מכה בצלעות.
המהלך של אחלה מתקיים בטלוויזיה ובאינטרנט, כאשר מילת המפתח לחיפוש בגוגל היא לא אחרת מאשר "חקלאים", ורצוי להזכיר שעולם החקלאות הישראלית הוא לא מובן מאליו. במלים אחרות, חומוס אחלה עושה תפנית חדה מהטריטוריה בה התבצר שנים - טריטוריית המשפחה הישראלית הישובה אל השולחן, אל טריטוריית ה'מקור' הראשוני - חקלאות גידולי החומוס.
אחלה טעם מתחיל בשדה
הקליפ מדבר אלינו בשפה כמעט דוקומנטרית ומספר לנו ב-30 שניות בטלוויזיה ובכמה דקות באינטרנט, מניין מגיע החומוס - מבחינה היסטורית ומבחינה חקלאית. "אחלה טעם מתחיל בשדה" מסכם הקליפ את השיעור הקצר ומשאיר אותנו לשאול את השאלה "אז איפה גדל חומוס מתוצרת שונה?".
האסטרטגיה מזכירה את קונספציית ה-terroire של יקבי יין בכל העולם - אשר מתהדרים במורשת עתיקת יומין של גידול ענבים וייצור יין, לצד איכויות אקלימיות ותנאי קרקע. אסטרטגיה זו עומדת בניגוד גמור למותגים המחניפים לצרכן ונשענים על סגנון חייו, דוגמת "כשהחומוס אחלה הכול אחלה" המיתולוגי.
אחלה עושה תפנית זו כפי הנראה, כדי לבצע פריצת דרך אל מול עצמו וכמובן ביחס למתחרה הלא-פראייר בכלל, הלא הוא צבר, שכבש כל חלקה טובה.
צבר פרץ כשסיפר לנו על מפעל בו חומוס נעשה באהבה (חומוס עושים באהבה או לא עושים בכלל) - ערך שכמה שנהייה ציניים, לא נוכל שלא לחוות אותו בטעם החומוס.
האגדה על מפעל "אוהב" התיישבה על ערכי אותנטיות וחיבור למקורות, שהרי רק מסורת רבת שנים של ייצור חומוס יכולה לדבר על אהבה - בניגוד לתעשייתיות הטכנית הקרה המתרחקת מהמקור.
משם התפתח צבר למחוזות אותנטיים נוספים, ומונף בידי רבי האמן של החומוס ("מומחי חומוס אמיתיים") והבישול המזרחי והערבי בישראל ובמדינות שכנות (חומוס מחרוטה של ניהאד הירדני - ועוד) - ובלבד ששמות מזרח תיכוניים וערבים יתגלגלו על שפתיו. הפלטפורמה הבידורית הזכירה את ה"מסעדה הגדולה" והנופך המזרח תיכוני תיבל את המותג וביסס את מעמדו כלידר.
אתר החקלאים של אחלה
השינוי שעושה אחלה - נכון לו, ומשקף הברקה יצירתית ברמה האסטרטגית. במקום להתעקש על הבית הישראלי - טריטוריה צפופה בה מתגודדים אינספור מוצרי חלב, מזון מהיר וחטיפים, יוצא המותג אל הטיימליין של החומוס: אל השדות ואל ראשוני העולים מתימן, ומציע לנו לחשוב מניין הגיע החומוס לקופסא.
מדובר בחזית מאד רלוונטית שאין ספק שהיא תחלחל לטעמו הנתפס של החומוס, לפחות בדמיונו של הצרכן. היא גם עשוי לעורר ספקות ושאלות בקרב נאמני חומוס צבר.
כדי להגן על חזית חדשה - ישנה זו, יהיה על צבר להגיב או להתעלם. אם יבחר להוכיח את חפותו ולחשוף את שדותיו המשגשגים - זה יעלה לו כסף ויסיט אותו מהשגרה. אם יבחר להתעלם, ייקח סיכון לגבי סדק הולך וגדל של ספק שיחלחל בלב צרכניו באשר למקור החומוס שלו. במלים אחרות - צבר צריך להוכיח שהוא לא מגדל את החומוס שלו בסופר או במכונות המפעל כדי לשמור על יחסיו עם קהל לקוחותיו.
המסרים של אחלה משכנעים, מעוררי חשק לאכול חומוס והכי חשוב - מקוריים ומשויכים רק להם.
- 15.אספסוף גאה 12/08/2013 18:38הגב לתגובה זובגלל הפרסומת ל אחלה התחלתי לקנות, למרות לא כל כך טעים לי, אני ממשיך לקנות בגלל הפרסומת. גם לליכוד אני מצביע כי כולם מצביעים ועובדה צדקתי הם קיבלו הכי הרבה מנדטים.
- 14.סתם אחד 12/08/2013 18:36הגב לתגובה זורמת האינפנטיליות של רוב הפרסומות ממש מדאיגה.. סלטי צבר יותר טעים לי, ואף פרסומת של סלט זבובים לא תשכנע אותי לנסות.. סלטי אחלה היו טעימים פעם.. (בהתחלה שלה שהיו קוראים להם "מעדני עולם") מאז שניסו לעשות פוזות לחומוס הם הרסו הכל.. כנ"ל בתמי 4 כששטראוס רכשו אותם הם עוררו בי חלחלה מוחלטת.. מוריד מרמת האמינות..
- 13.רן 15/08/2012 13:17הגב לתגובה זואחלה טעם אמנם מתחיל בשדה, אבל נגמר בשערי המפעל של שטראוס... ולראות את הפרסומת פעמיים ביום ביו-טיוב יגרום לצרכן כמוני לא לקנות את המוצר. דווקא!
- 12.ליאת ב. 02/05/2012 10:45הגב לתגובה זואכן הרעיון ללכת אל השורשים מבדל, מעניין ונכון על הנייר. מכאן, להוצאתו לפועל, יוצר סרט רצוף קלישאות שכבר ראינו בהרבה סרטים ולכן "עובר ליד האוזן" בלי שנרגיש אותו. לא ממש מעניין והופך ללא רלבנטי, וזה פיספוס גדול. חבל.
- 11.אמיר ג 23/04/2012 11:55הגב לתגובה זויש גבול כמה אפשר לחפור ולמכור לנו בולשיט לא רלוונטי, עוד ניסיון "להקטין" את המותג ואולי לכוון את האש במחאה הבאה למגדלי החומוס? הגיע הזמן שהחברות השולטות במשק יקשיבו לצרכנים...
- 10.גרין 23/04/2012 11:52הגב לתגובה זולגרגירים. סתאאם...אחלה פרסומת, שאפו
- 9.רק לא אחלה 22/04/2012 23:08הגב לתגובה זוחומוס משומר , נקודה .
- 8.מת על חומוס 22/04/2012 22:44הגב לתגובה זוסוף סוף משהו אמיתי, ולא סתם פרסומת ללא ערכים. זה הטבע שלנו והברכה האדמות ארץ ישראל.
- 7.הקמפיין בול כמו החומוס, אחלה :-( (ל"ת)יאללה 22/04/2012 20:26הגב לתגובה זו
- 6.סע ללפלנד 22/04/2012 19:31הגב לתגובה זוגם אם הגישה האסטרטגית נכונה בסופו של דבר כשהצרכן פוגש את המוצר התוצאה היא אכזבה בשל איכות החומוס. עוד דוגמה למוצר שמשקיע בפרסום במקום לשפר את המוצר
- 5.איסטרא בלגינה 22/04/2012 17:42הגב לתגובה זונאים פה שום הברקה ושום בטיח יש פה איזשהו רטרו פרסומי לשנות ה 60 כשהיה חשוב מקורו ייצורו של המוצר ( עאלק יין) זה לא תורם כלום למותג זה פשוט ברמה לא רלוונטית
- 4.אמנון 22/04/2012 12:01הגב לתגובה זוחבל שהם לא מצליחים לפצח את עניין החומוס האותנטי של הכפרים והכרם
- רן 15/08/2012 13:15הגב לתגובה זואחלה טעם אמנם מתחיל בשדה, אבל נגמר בשערי המפעל של שטראוס...
- 3.עידו 22/04/2012 11:41הגב לתגובה זולמי תיהיה הפדיחה???
- אחד שיודע... :-) 22/04/2012 12:58הגב לתגובה זוהם באמת קונים את החומוס מאותו אבי מבורך...
- אבי 22/04/2012 12:17הגב לתגובה זועשה מהלך גדול והחזיר את גידול החומוס לחקלאים הישראלים. בעוד ששאר החברות עדין קונים חומוס מארצות אחרות. למי תהיה הפדיחה?
- 2.יוסי 22/04/2012 11:34הגב לתגובה זוזה המקור- http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=8sjPnAYwdNI http://www.youtube.com/watch?v=cXgKCFqACkw
- בעלים של משרד 23/04/2012 11:59הגב לתגובה זוזה עשויי יותר טוב מהפרסומת של מקדונלדס ישראלי ומתאים ליום העצמאות- תענוג
- 1.יוס 22/04/2012 10:46הגב לתגובה זונו באמת. לאף אחד לא אכפת מהחרא הזה חוץ מלפלנרים ולקוחות. זה לא מעניין אף אחד בבית, אנשים יואילו להקדיש לך חצי דקה במקום לעשות פיפי בזמן הפרסומות רק אם אתה עושה משהו מגניב או מצחיק או מעניין. כל הבלבולי מוח האסטרטגיים לא מעניינים אף אחד
- איזה מגיב טמבל... 22/04/2012 11:27הגב לתגובה זותקדיש לך חצי דקה לגרבוץ, זו כנראה הפעילות המוחית היחידה שתזכה לה היום
- יוס 22/04/2012 11:56א. אכן לא קראתי. רק ראיתי את הכותרת ופיהקתי ב. הקשקושים האלה זה לא פרסום. אתם (פלנרים לקוחות) חיים בבועה של עצמכם והורסים לנו את הענף. לא מעניין אף אחד החפירות האלה. זאת פרסומת משעממת וגרועה שאף אחד לא ישאר לראות. לא משנה בכמה חפירות אתם עוטפים את זה ג. ולחשוב שמי שכתבה את זה הייתה שופטת בדג זהב. היא מסוגלת לשפוט קריאייטיב? לקרוא לפרסומת כזאת הברקה יצירתית?
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
