DELETE
צילום: DELETE
ניתוח קמפיין

"אחלה טעם מתחיל בשדה": קמפיין החומוס של 'אחלה' - מכה בצלעות ל'צבר'

עטרה בילר על קמפיין אחלה. השינוי שעושה המותג משקף הברקה יצירתית ברמה האסטרטגית, כשיצא אל הטיימליין של החומוס - השדות ועולים מתימן
עטרה בילר | (23)

"אני אבי מבורך ואני מגדל חומוס ישראל", מספר לנו החקלאי החייכן שמשפחתו עלתה מתימן והתחילה לעבד את האדמה כשברשותה בקושי חצי סוס.

"אנשים חושבים שחומוס גדל בסופר", הוא משפט חזק שמסמל את התפיסה הצרכנית שכנראה מייצגת אותנו, הצרכנים. בזכות תובנה זו מובילה חברת שטראוס את המהלך הנוכחי במלחמתה מול המתחרה העיקרית - צבר. צבר, שמובילה במשך שנים את חזית ה"מקוריות והאותנטיות" מקבלת, לראשונה, מכה בצלעות.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

המהלך של אחלה מתקיים בטלוויזיה ובאינטרנט, כאשר מילת המפתח לחיפוש בגוגל היא לא אחרת מאשר "חקלאים", ורצוי להזכיר שעולם החקלאות הישראלית הוא לא מובן מאליו. במלים אחרות, חומוס אחלה עושה תפנית חדה מהטריטוריה בה התבצר שנים - טריטוריית המשפחה הישראלית הישובה אל השולחן, אל טריטוריית ה'מקור' הראשוני - חקלאות גידולי החומוס.

אחלה טעם מתחיל בשדה

הקליפ מדבר אלינו בשפה כמעט דוקומנטרית ומספר לנו ב-30 שניות בטלוויזיה ובכמה דקות באינטרנט, מניין מגיע החומוס - מבחינה היסטורית ומבחינה חקלאית. "אחלה טעם מתחיל בשדה" מסכם הקליפ את השיעור הקצר ומשאיר אותנו לשאול את השאלה "אז איפה גדל חומוס מתוצרת שונה?".

האסטרטגיה מזכירה את קונספציית ה-terroire של יקבי יין בכל העולם - אשר מתהדרים במורשת עתיקת יומין של גידול ענבים וייצור יין, לצד איכויות אקלימיות ותנאי קרקע. אסטרטגיה זו עומדת בניגוד גמור למותגים המחניפים לצרכן ונשענים על סגנון חייו, דוגמת "כשהחומוס אחלה הכול אחלה" המיתולוגי.

אחלה עושה תפנית זו כפי הנראה, כדי לבצע פריצת דרך אל מול עצמו וכמובן ביחס למתחרה הלא-פראייר בכלל, הלא הוא צבר, שכבש כל חלקה טובה.

צבר פרץ כשסיפר לנו על מפעל בו חומוס נעשה באהבה (חומוס עושים באהבה או לא עושים בכלל) - ערך שכמה שנהייה ציניים, לא נוכל שלא לחוות אותו בטעם החומוס.

האגדה על מפעל "אוהב" התיישבה על ערכי אותנטיות וחיבור למקורות, שהרי רק מסורת רבת שנים של ייצור חומוס יכולה לדבר על אהבה - בניגוד לתעשייתיות הטכנית הקרה המתרחקת מהמקור.

משם התפתח צבר למחוזות אותנטיים נוספים, ומונף בידי רבי האמן של החומוס ("מומחי חומוס אמיתיים") והבישול המזרחי והערבי בישראל ובמדינות שכנות (חומוס מחרוטה של ניהאד הירדני - ועוד) - ובלבד ששמות מזרח תיכוניים וערבים יתגלגלו על שפתיו. הפלטפורמה הבידורית הזכירה את ה"מסעדה הגדולה" והנופך המזרח תיכוני תיבל את המותג וביסס את מעמדו כלידר.

אתר החקלאים של אחלה

השינוי שעושה אחלה - נכון לו, ומשקף הברקה יצירתית ברמה האסטרטגית. במקום להתעקש על הבית הישראלי - טריטוריה צפופה בה מתגודדים אינספור מוצרי חלב, מזון מהיר וחטיפים, יוצא המותג אל הטיימליין של החומוס: אל השדות ואל ראשוני העולים מתימן, ומציע לנו לחשוב מניין הגיע החומוס לקופסא.

מדובר בחזית מאד רלוונטית שאין ספק שהיא תחלחל לטעמו הנתפס של החומוס, לפחות בדמיונו של הצרכן. היא גם עשוי לעורר ספקות ושאלות בקרב נאמני חומוס צבר.

כדי להגן על חזית חדשה - ישנה זו, יהיה על צבר להגיב או להתעלם. אם יבחר להוכיח את חפותו ולחשוף את שדותיו המשגשגים - זה יעלה לו כסף ויסיט אותו מהשגרה. אם יבחר להתעלם, ייקח סיכון לגבי סדק הולך וגדל של ספק שיחלחל בלב צרכניו באשר למקור החומוס שלו. במלים אחרות - צבר צריך להוכיח שהוא לא מגדל את החומוס שלו בסופר או במכונות המפעל כדי לשמור על יחסיו עם קהל לקוחותיו.

המסרים של אחלה משכנעים, מעוררי חשק לאכול חומוס והכי חשוב - מקוריים ומשויכים רק להם.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אספסוף גאה 12/08/2013 18:38
    הגב לתגובה זו
    בגלל הפרסומת ל אחלה התחלתי לקנות, למרות לא כל כך טעים לי, אני ממשיך לקנות בגלל הפרסומת. גם לליכוד אני מצביע כי כולם מצביעים ועובדה צדקתי הם קיבלו הכי הרבה מנדטים.
  • 14.
    סתם אחד 12/08/2013 18:36
    הגב לתגובה זו
    רמת האינפנטיליות של רוב הפרסומות ממש מדאיגה.. סלטי צבר יותר טעים לי, ואף פרסומת של סלט זבובים לא תשכנע אותי לנסות.. סלטי אחלה היו טעימים פעם.. (בהתחלה שלה שהיו קוראים להם "מעדני עולם") מאז שניסו לעשות פוזות לחומוס הם הרסו הכל.. כנ"ל בתמי 4 כששטראוס רכשו אותם הם עוררו בי חלחלה מוחלטת.. מוריד מרמת האמינות..
  • 13.
    רן 15/08/2012 13:17
    הגב לתגובה זו
    אחלה טעם אמנם מתחיל בשדה, אבל נגמר בשערי המפעל של שטראוס... ולראות את הפרסומת פעמיים ביום ביו-טיוב יגרום לצרכן כמוני לא לקנות את המוצר. דווקא!
  • 12.
    ליאת ב. 02/05/2012 10:45
    הגב לתגובה זו
    אכן הרעיון ללכת אל השורשים מבדל, מעניין ונכון על הנייר. מכאן, להוצאתו לפועל, יוצר סרט רצוף קלישאות שכבר ראינו בהרבה סרטים ולכן "עובר ליד האוזן" בלי שנרגיש אותו. לא ממש מעניין והופך ללא רלבנטי, וזה פיספוס גדול. חבל.
  • 11.
    אמיר ג 23/04/2012 11:55
    הגב לתגובה זו
    יש גבול כמה אפשר לחפור ולמכור לנו בולשיט לא רלוונטי, עוד ניסיון "להקטין" את המותג ואולי לכוון את האש במחאה הבאה למגדלי החומוס? הגיע הזמן שהחברות השולטות במשק יקשיבו לצרכנים...
  • 10.
    גרין 23/04/2012 11:52
    הגב לתגובה זו
    לגרגירים. סתאאם...אחלה פרסומת, שאפו
  • 9.
    רק לא אחלה 22/04/2012 23:08
    הגב לתגובה זו
    חומוס משומר , נקודה .
  • 8.
    מת על חומוס 22/04/2012 22:44
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף משהו אמיתי, ולא סתם פרסומת ללא ערכים. זה הטבע שלנו והברכה האדמות ארץ ישראל.
  • 7.
    הקמפיין בול כמו החומוס, אחלה :-( (ל"ת)
    יאללה 22/04/2012 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סע ללפלנד 22/04/2012 19:31
    הגב לתגובה זו
    גם אם הגישה האסטרטגית נכונה בסופו של דבר כשהצרכן פוגש את המוצר התוצאה היא אכזבה בשל איכות החומוס. עוד דוגמה למוצר שמשקיע בפרסום במקום לשפר את המוצר
  • 5.
    איסטרא בלגינה 22/04/2012 17:42
    הגב לתגובה זו
    נאים פה שום הברקה ושום בטיח יש פה איזשהו רטרו פרסומי לשנות ה 60 כשהיה חשוב מקורו ייצורו של המוצר ( עאלק יין) זה לא תורם כלום למותג זה פשוט ברמה לא רלוונטית
  • 4.
    אמנון 22/04/2012 12:01
    הגב לתגובה זו
    חבל שהם לא מצליחים לפצח את עניין החומוס האותנטי של הכפרים והכרם
  • רן 15/08/2012 13:15
    הגב לתגובה זו
    אחלה טעם אמנם מתחיל בשדה, אבל נגמר בשערי המפעל של שטראוס...
  • 3.
    עידו 22/04/2012 11:41
    הגב לתגובה זו
    למי תיהיה הפדיחה???
  • אחד שיודע... :-) 22/04/2012 12:58
    הגב לתגובה זו
    הם באמת קונים את החומוס מאותו אבי מבורך...
  • אבי 22/04/2012 12:17
    הגב לתגובה זו
    עשה מהלך גדול והחזיר את גידול החומוס לחקלאים הישראלים. בעוד ששאר החברות עדין קונים חומוס מארצות אחרות. למי תהיה הפדיחה?
  • 2.
    יוסי 22/04/2012 11:34
    הגב לתגובה זו
    זה המקור- http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=8sjPnAYwdNI http://www.youtube.com/watch?v=cXgKCFqACkw
  • בעלים של משרד 23/04/2012 11:59
    הגב לתגובה זו
    זה עשויי יותר טוב מהפרסומת של מקדונלדס ישראלי ומתאים ליום העצמאות- תענוג
  • 1.
    יוס 22/04/2012 10:46
    הגב לתגובה זו
    נו באמת. לאף אחד לא אכפת מהחרא הזה חוץ מלפלנרים ולקוחות. זה לא מעניין אף אחד בבית, אנשים יואילו להקדיש לך חצי דקה במקום לעשות פיפי בזמן הפרסומות רק אם אתה עושה משהו מגניב או מצחיק או מעניין. כל הבלבולי מוח האסטרטגיים לא מעניינים אף אחד
  • איזה מגיב טמבל... 22/04/2012 11:27
    הגב לתגובה זו
    תקדיש לך חצי דקה לגרבוץ, זו כנראה הפעילות המוחית היחידה שתזכה לה היום
  • יוס 22/04/2012 11:56
    א. אכן לא קראתי. רק ראיתי את הכותרת ופיהקתי ב. הקשקושים האלה זה לא פרסום. אתם (פלנרים לקוחות) חיים בבועה של עצמכם והורסים לנו את הענף. לא מעניין אף אחד החפירות האלה. זאת פרסומת משעממת וגרועה שאף אחד לא ישאר לראות. לא משנה בכמה חפירות אתם עוטפים את זה ג. ולחשוב שמי שכתבה את זה הייתה שופטת בדג זהב. היא מסוגלת לשפוט קריאייטיב? לקרוא לפרסומת כזאת הברקה יצירתית?
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.