אהוב וזכור: הפרסומת של סלקום לפסח עושה בכלל את העבודה?
לפני הרבה שנים, לפני התקצירים הדיגיטליים, הדלקתי טלוויזיה בסצנת הסיום של סרט שלא ידעתי עליו כלום. תוך כדי בהייה עצלה, מצאתי את עצמי מזדהה עם הגיבורים, מתרגשת ואפילו מזילה דמעה. זה לקח משהו כמו 6 דקות. מאז אני יודעת שסיפור אמיתי יכול להעביר אותנו חוויה אינסטנט.
יותר מזה - ישנן נוסחאות בדוקות שעובדות עלינו והן לא רבות. במקרה של הסרט ההוא, ראו אצטדיון פוטבול בסוף משחק, קהל מריע שעובר לעמוד על רגליו כאשר אדם במדי הקבוצה המנצחת, נישא על כסא גלגלים, נכנס למגרש. באותו רגע הבנתי שהנפש מנצחת את הגוף ושהיה שווה להגיע לרגע הזה גם במחיר הסבל והיגון...
השיבה הביתה היא דרמה מאותו סוג. להציג אדם החוזר לביתו, לוקח בין 5 שניות עד 30 - אם רוצים לעשות מזה עניין. זה מוציא מהצופה אמוציות שבתוכן משתקף סיפור חייו של כל אחד מאיתנו, זיכרונותיו, פחדיו ותקוותיו. וזוהי האינטרפרטציה הכי בוטה לקונספציה של "משפחה". פרידה - ושיבה.
אל על היו הראשונים.
יונתן בוא הביתה, קח רכבת קח אווירון - היה השיר שליווה את אחת הפרסומות המוקדמות של אל על, בתקופה שלטוס אל על פירושו היה לחזור הביתה.
תנובה המשיכה עם זה. השיר 'בוא הביתה' של שולה חן הוא שיר הנושא מזה שנים רבות המלווה את מוטיב הבית הישראלי, מוטיב שרק לאחרונה קיבל 'טוויסט' לטובת חזות "דלת תקציב" בעקבות המחאה החברתית. 'בוא הביתה' היה השיר שהושק בסרט המראה נער חוזר לביתו מטיול במזרח הרחוק לאמא מופתעת, ומאז ליווה את כל תכני ומסרי המותג. מאוחר יותר נחשפנו לילדה ג'ינג'ית שמחליטה לחפש בית אחר ומגיעה עד לבית הלבן ומחליטה, למרות הכל, שאין כמו בבית, והכניסה הביתה, תמיד ב-slow motion, סחטה מכולנו דמעה.
הפרסומת עם הילדה והשיר 'בוא הביתה'
הפנקיסטית חוזרת הביתה לצלילי 'שובי אל ביתי'
המרקים של אסם גם הם צריכים את התפאורה של חייל ששב לביתו באישון ליל, אל אמא שחייבת לקבל אותו עם מרק חם המתבשל במהרה. וקרוב לוודאי, שרבות השיבות הביתה על אלו המוזכרות פה.
סלקום משפחה מעלים אחת לחצי שנה סרט הטבות משפחה כללי ("תדמיתי") שהחזרה הביתה היא בו המוטיב המרכזי. שובי לביתך, השיר שליווה את הפנקיסטית שחוזרת לבית במושב ומוצאת, למרות החשש, פירגון מאבא ואמא הדתיים שאומרים לה "כמה את יפה". 'מלך העולם', השיר ששרים החירשים - אילמים בשפת הסימנים לבחור ששב הביתה מהטיול הארוך. וכמובן יש את הסרט החדש של סלקום. ושוב, באורח מפתיע, למרות שיש כמה פרטים שונים, הפעם מדובר בליל סדר, הפעם האבא הוא נהג מונית שמתמהמה בגלל "עוד נסיעה אחת" - הקוד הוא אותו קוד.
'מלך העולם' בפרסומת עם האילמים
על רקע השיר 'מה לך בחוץ ילדה', חוזרת הביתה, עטויה בתכשיטים מהמזרח הרחוק ואולי מדרום אמריקה, הנוסעת במונית שאינה אלא הבת הגדולה, כמובן בהילוך איטי ישר לחיבוק המופתע והמאושר של אמא.
השיבה הביתה היא מניפולציה רגשית שמתפקדת בדיוק כמו בלונדינית שופעת. היא מלבה את היצרים ולרגע אחד טוטואלי - אנחנו לגמרי שלה.
'מה לך בחוץ ילדה' גרסת פסח 2012
השאלה היא עד כמה נכון ולגיטימי לקחת בעלות על השיבה הביתה כאייקון של מותג או במקרה הזה - תכנית תמחור שכל כולה שואפת שכל חברי המשפחה יעברו לסלקום. אז אולי זה לגיטימי, כי במלחמה, באהבה ובפרסומות הכל הוגן, אולם לא בטוח שזה הדבר הכי נכון לעשות.
האסטרטגיה חייבת לברוח מהקונקרטי אל הערכי. במובן הזה, המעבר מ'דיל' לערכי המשפחה הוא מעבר נכון. אבל ההתעקשות דווקא על השיבה הביתה כסמבול סלקום משפחה זה כמו לשיר קצת בקול רם מדי כדי לא לזייף.
- 5.אכן, רעיון שחוק (ל"ת)13/04/2012 06:36הגב לתגובה זו
- 4.יונתן 11/04/2012 03:37הגב לתגובה זואכן יש פה פער גדול בין עולם התוכן של הפרסומת לבין המוצר, אבל תניחי לרגע שהאנשים בסלקום לא טיפשים וכנראה עושים מחקרים שמראים על זה שהם החברה האנושית ביותר בסלולר... אם זה מה שהם משיגים בפרסומת אז היא בהחלט עושה את העבודה, במיוחד בעולם שבו אנשים אוהבים לשנוא חברות תקשורת
- 3.תומר 10/04/2012 22:15הגב לתגובה זוסלקום חושבים שאם יעמידו פנים שעכשיו 2002 הצרכן ישכח שעשקו אותו במשך שנים ארוכות
- 2.אתי 10/04/2012 10:30הגב לתגובה זושזה טוב אבל הגיע העת לשנות? אני דווקא אוהבת שמותגים הם עקביים ולא מבלבלים את הלקוחות שלהם במסרים משתנים בהתאם למצב הרוח של הקריאייטיב. כך שהפעם - אני לא מסכימה אתך. אני כן חושבת שמרוב שיש הרבה מותגים שיושבים על המשבצת של השיבה הביתה - הזכירות וההקשר למותג בעייתיים יותר. רביב תודה על התוספות וההסברים.
- עטרה 10/04/2012 23:39הגב לתגובה זואתי, עקביות אינה סותרת עניין גירוי והפתעה. לספר בול סיפור זה לא נקרא להיות עקבי, זה נקרא לפחד משינוי. עקביות היא נאמנות לערך ליבה אותו ניתן לספר בכמה וכמה אופנים...
- 1.רביב יצחקי 10/04/2012 04:52הגב לתגובה זועטרה, השיר בפרסומת של אלעל היה ״כמה טוב שבאת הביתה״ של רוטבליט וחנוך. הסיבה היתה שלא אישרו לנו תשדירים המעודדים יציאה מהארץ הכרוכה בהוצאת מט״ח אז המצאנו את החזרה. ואת הרעיון שמטוס אל על הוא כבר ״הבית״. קצת אחר כך החזרנו הביתה את עמליה דיין למרק אסם, ילד מחופש לדינוזאור גם הוא חזר למרק ועוד ילד שברח מהבית וריח המרק החזיר אותו. גם את מבצע שלמה ואת העליה מרוסיה נכסנו לאלעל במסגרת השיבה.
- עטרה 10/04/2012 23:38הגב לתגובה זורביב תודה על ריענון הזכרון והתוספות - נכון!!! ככה זה היה!
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14
אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים.
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג
ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריים טיים והנפילה של ערוץ 13
אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.
