ניתוח קמפיין

אהוב וזכור: הפרסומת של סלקום לפסח עושה בכלל את העבודה?

השיבה הביתה היא מניפולציה רגשית שמתפקדת בדיוק כמו בלונדינית שופעת - מלבה את היצרים וכובשת לרגע. עטרה בילר על הפרסומת של סלקום
עטרה בילר | (7)

לפני הרבה שנים, לפני התקצירים הדיגיטליים, הדלקתי טלוויזיה בסצנת הסיום של סרט שלא ידעתי עליו כלום. תוך כדי בהייה עצלה, מצאתי את עצמי מזדהה עם הגיבורים, מתרגשת ואפילו מזילה דמעה. זה לקח משהו כמו 6 דקות. מאז אני יודעת שסיפור אמיתי יכול להעביר אותנו חוויה אינסטנט.

יותר מזה - ישנן נוסחאות בדוקות שעובדות עלינו והן לא רבות. במקרה של הסרט ההוא, ראו אצטדיון פוטבול בסוף משחק, קהל מריע שעובר לעמוד על רגליו כאשר אדם במדי הקבוצה המנצחת, נישא על כסא גלגלים, נכנס למגרש. באותו רגע הבנתי שהנפש מנצחת את הגוף ושהיה שווה להגיע לרגע הזה גם במחיר הסבל והיגון...

השיבה הביתה היא דרמה מאותו סוג. להציג אדם החוזר לביתו, לוקח בין 5 שניות עד 30 - אם רוצים לעשות מזה עניין. זה מוציא מהצופה אמוציות שבתוכן משתקף סיפור חייו של כל אחד מאיתנו, זיכרונותיו, פחדיו ותקוותיו. וזוהי האינטרפרטציה הכי בוטה לקונספציה של "משפחה". פרידה - ושיבה.

אל על היו הראשונים.

יונתן בוא הביתה, קח רכבת קח אווירון - היה השיר שליווה את אחת הפרסומות המוקדמות של אל על, בתקופה שלטוס אל על פירושו היה לחזור הביתה.

תנובה המשיכה עם זה. השיר 'בוא הביתה' של שולה חן הוא שיר הנושא מזה שנים רבות המלווה את מוטיב הבית הישראלי, מוטיב שרק לאחרונה קיבל 'טוויסט' לטובת חזות "דלת תקציב" בעקבות המחאה החברתית. 'בוא הביתה' היה השיר שהושק בסרט המראה נער חוזר לביתו מטיול במזרח הרחוק לאמא מופתעת, ומאז ליווה את כל תכני ומסרי המותג. מאוחר יותר נחשפנו לילדה ג'ינג'ית שמחליטה לחפש בית אחר ומגיעה עד לבית הלבן ומחליטה, למרות הכל, שאין כמו בבית, והכניסה הביתה, תמיד ב-slow motion, סחטה מכולנו דמעה.

הפרסומת עם הילדה והשיר 'בוא הביתה'

הפנקיסטית חוזרת הביתה לצלילי 'שובי אל ביתי'

המרקים של אסם גם הם צריכים את התפאורה של חייל ששב לביתו באישון ליל, אל אמא שחייבת לקבל אותו עם מרק חם המתבשל במהרה. וקרוב לוודאי, שרבות השיבות הביתה על אלו המוזכרות פה.

סלקום משפחה מעלים אחת לחצי שנה סרט הטבות משפחה כללי ("תדמיתי") שהחזרה הביתה היא בו המוטיב המרכזי. שובי לביתך, השיר שליווה את הפנקיסטית שחוזרת לבית במושב ומוצאת, למרות החשש, פירגון מאבא ואמא הדתיים שאומרים לה "כמה את יפה". 'מלך העולם', השיר ששרים החירשים - אילמים בשפת הסימנים לבחור ששב הביתה מהטיול הארוך. וכמובן יש את הסרט החדש של סלקום. ושוב, באורח מפתיע, למרות שיש כמה פרטים שונים, הפעם מדובר בליל סדר, הפעם האבא הוא נהג מונית שמתמהמה בגלל "עוד נסיעה אחת" - הקוד הוא אותו קוד.

'מלך העולם' בפרסומת עם האילמים

על רקע השיר 'מה לך בחוץ ילדה', חוזרת הביתה, עטויה בתכשיטים מהמזרח הרחוק ואולי מדרום אמריקה, הנוסעת במונית שאינה אלא הבת הגדולה, כמובן בהילוך איטי ישר לחיבוק המופתע והמאושר של אמא.

השיבה הביתה היא מניפולציה רגשית שמתפקדת בדיוק כמו בלונדינית שופעת. היא מלבה את היצרים ולרגע אחד טוטואלי - אנחנו לגמרי שלה.

'מה לך בחוץ ילדה' גרסת פסח 2012

השאלה היא עד כמה נכון ולגיטימי לקחת בעלות על השיבה הביתה כאייקון של מותג או במקרה הזה - תכנית תמחור שכל כולה שואפת שכל חברי המשפחה יעברו לסלקום. אז אולי זה לגיטימי, כי במלחמה, באהבה ובפרסומות הכל הוגן, אולם לא בטוח שזה הדבר הכי נכון לעשות.

האסטרטגיה חייבת לברוח מהקונקרטי אל הערכי. במובן הזה, המעבר מ'דיל' לערכי המשפחה הוא מעבר נכון. אבל ההתעקשות דווקא על השיבה הביתה כסמבול סלקום משפחה זה כמו לשיר קצת בקול רם מדי כדי לא לזייף.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אכן, רעיון שחוק (ל"ת)
    13/04/2012 06:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יונתן 11/04/2012 03:37
    הגב לתגובה זו
    אכן יש פה פער גדול בין עולם התוכן של הפרסומת לבין המוצר, אבל תניחי לרגע שהאנשים בסלקום לא טיפשים וכנראה עושים מחקרים שמראים על זה שהם החברה האנושית ביותר בסלולר... אם זה מה שהם משיגים בפרסומת אז היא בהחלט עושה את העבודה, במיוחד בעולם שבו אנשים אוהבים לשנוא חברות תקשורת
  • 3.
    תומר 10/04/2012 22:15
    הגב לתגובה זו
    סלקום חושבים שאם יעמידו פנים שעכשיו 2002 הצרכן ישכח שעשקו אותו במשך שנים ארוכות
  • 2.
    אתי 10/04/2012 10:30
    הגב לתגובה זו
    שזה טוב אבל הגיע העת לשנות? אני דווקא אוהבת שמותגים הם עקביים ולא מבלבלים את הלקוחות שלהם במסרים משתנים בהתאם למצב הרוח של הקריאייטיב. כך שהפעם - אני לא מסכימה אתך. אני כן חושבת שמרוב שיש הרבה מותגים שיושבים על המשבצת של השיבה הביתה - הזכירות וההקשר למותג בעייתיים יותר. רביב תודה על התוספות וההסברים.
  • עטרה 10/04/2012 23:39
    הגב לתגובה זו
    אתי, עקביות אינה סותרת עניין גירוי והפתעה. לספר בול סיפור זה לא נקרא להיות עקבי, זה נקרא לפחד משינוי. עקביות היא נאמנות לערך ליבה אותו ניתן לספר בכמה וכמה אופנים...
  • 1.
    רביב יצחקי 10/04/2012 04:52
    הגב לתגובה זו
    עטרה, השיר בפרסומת של אלעל היה ״כמה טוב שבאת הביתה״ של רוטבליט וחנוך. הסיבה היתה שלא אישרו לנו תשדירים המעודדים יציאה מהארץ הכרוכה בהוצאת מט״ח אז המצאנו את החזרה. ואת הרעיון שמטוס אל על הוא כבר ״הבית״. קצת אחר כך החזרנו הביתה את עמליה דיין למרק אסם, ילד מחופש לדינוזאור גם הוא חזר למרק ועוד ילד שברח מהבית וריח המרק החזיר אותו. גם את מבצע שלמה ואת העליה מרוסיה נכסנו לאלעל במסגרת השיבה.
  • עטרה 10/04/2012 23:38
    הגב לתגובה זו
    רביב תודה על ריענון הזכרון והתוספות - נכון!!! ככה זה היה!
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.