חיסון קורונה
צילום: Mufid Majnun

אוקיוג'ן זינקה כשדווח שארגון הבריאות ידון ב-Covaxin - ועתה יורדת

המניה הוסיפה מוקדם יותר כ-30%, ומאז מחקה את הירידות לצד התמתנות השוק. החיסון לקורונה של החברה נעשה בשיתוף Bharat ההודית ומבוסס על נגיף מומת. אם יאושר על ידי הארגון המשמעות היא גם שמיליוני ההודים שחוסנו בו יוכלו להכנס לארה"ב
חנניה גינזבורג |

אחרי זינוק של כ-30% מוקדם יותר, מניית חברת הביוטכנולוגיה  OCUGEN (OCGN) מחקה את העליות ועברה לירידות. המשקיעים הגיבו קודם לכן בחיוב לכך שבארגון הבריאות העולמי יפגשו לדון במתן אישור חירום לחיסון Covaxin נגד הקורונה של החברה בשיתוף Bharat Biotech ההודית.

תרחיש כזה יפתח לחברה פתח להגשת בקשת לאישור הפצת החיסון בארצות הברית ובקנדה - אבל כמובן שלא בהרכח זה מה שיקרה. מניית אוקיוג’ן היא אחת ממניות המם הרבות של התקופה האחרונה. ככל דיווח אפילו שלא קשור באופן ישיר למניה מקפיץ אותה בשיעור גבוהה. בנוסף, יתרות השורט עליה גבוהות, מה שיוצר פוטנציאל לשורט סקוויז, שמשקיעי הריטייל מזהים.

להחלטה שיקבלו בארגון הבריאות העולמי יש משמעות ענקית למיליוני הודים שחוסנו בחיסון ה- Covaxin. ארצות הברית אמורה לפתוח ב-8 לנובמבר את הגבולות שלה לכל מי שחוסן בחיסון שאושר על ידי אירגון הבריאות העולמי, כולל חיסון זה.

ה-Covaxin  מיוצר על ידי נגיף מומת, כזה אשר לא מסוגל להדביק אנשים אבל כן לתת הגנה מפני הידבקות בנגיף . החיסון ניתן כמו החיסונים של פייזר ומודרנה בשתי מנות עם מרווח של 28 ימים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אורקל
צילום: טוויטר

אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה

היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI

אדיר בן עמי |

אורקל Oracle Corp -6.58%  מסתמנת בחודשים האחרונים כאחד המדדים המרכזיים להבנת הסיכונים הפיננסיים סביב שיגעון הבינה המלאכותית. לא בגלל שהחברה נמצאת על סף משבר, אלא בגלל שהיקף ההשקעות שהיא לוקחת על עצמה, בעיקר במימון חוב, הפך אותה לכלי שהמשקיעים משתמשים בו כדי לבחון עד כמה הסיפור של AI יציב באמת. בזמן שחברות הטכנולוגיה הגדולות מציגות מודלים של צמיחה כמעט בלתי מוגבלת, אורקל בחרה במסלול ישיר: לגייס עשרות מיליארדי דולרים ולשפוך אותם לתשתיות מאסיביות של מרכזי נתונים. המהלך הזה הפך את חוזי ביטוח-החוב של החברה (CDS) למוקד פעילות חריגה בשוק האשראי.


המחיר לביטוח מפני חדלות פירעון של החוב של אורקל לחמש שנים כמעט שילש את עצמו בחודשים האחרונים. מבחינת שוק האג"ח, זה אות ברור שמשקיעים חוששים מהסיכונים הנלווים להשקעות הענק, גם אם הסבירות לאירוע חדלות פירעון נחשבת נמוכה מאוד.


היקף המסחר בנגזרים של החברה זינק למעל 5 מיליארד דולר בשבעה שבועות, פי עשרים מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. סוחרים בשוק מסבירים שהגידול הזה נובע בעיקר מהמקום שאורקל תפסה בנרטיב: מי שלא בטוח שההשקעות ב-AI יחזירו את עצמן בזמן, מוצא ב־CDS על אורקל כלי נוח לגידור. במקביל, מניית אורקל רשמה צניחה של כשליש מאז תחילת ספטמבר. המשקיעים לא איבדו אמון בחברה, אך הם מאותתים שהקפיצה המהירה לתחום תשתיות ה־AI מגיעה עם מחיר תזרימי, תפעולי ואולי גם אסטרטגי.

חוב של עשרות מיליארדים

אורקל הפכה לאחד השחקנים הגדולים ביותר בתשתיות AI, לצד גופים כמו OpenAI וסופטבנק. אחד הפרויקטים הגדולים שהיא שותפה להם, Stargate, שואף להשקיע חצי טריליון דולר בבניית תשתיות מחשוב בקנה מידה שלא נראה בעבר. כחלק מהמהלך הזה, אורקל צפויה לקחת על עצמה חוב של עשרות מיליארדי דולרים נוספים. רק בספטמבר היא הנפיקה אג"ח בהיקף של 18 מיליארד דולר, אחת ההנפקות הגדולות של השנה בארה״ב.


במבט קדימה, אנליסטים במורגן סטנלי מעריכים שהחוב המתואם של אורקל יכפיל את עצמו בתוך כמה שנים ויגיע לכ־290 מיליארד דולר.  החברה בעצם מעבירה את מרכז הכובד שלה מעולם תוכנה רווחי ויציב לעולם יקר ומורכב בהרבה.