
תעשייה צבאית תל אביב: מהעבר הביטחוני לפרויקט נדל"ן יוקרתי
מתחם תע"ש השלום, שבעבר שירת את צורכי הביטחון של המדינה, הופך לפרויקט פורץ דרך של מגורים, תעסוקה וחיים עירוניים מודרניים, ומציב סטנדרט חדש של אורבניות
מתחם תע"ש השלום, שהיה בעבר בית למפעל תע"ש תל אביב – אחד מהאתרים המרכזיים של התעשייה הצבאית השלום – עובר בימים אלה מהפך יוצא דופן, שהופך אותו למיזם נדל"ן יוקרתי, מהבולטים בישראל. בשטח שבו פעל במשך עשרות שנים מפעל תע"ש השלום - מגן, מוקמת שכונת מגורים חדשה בלב תל אביב, בשטח של כ־55 דונם, במיקום מהמבוקשים ביותר בארץ – דרך השלום פינת רחוב עליית הנוער, בגבול שכונת נחלת יצחק עם שכונת ביצרון.
תוכנית תע"ש השלום – שכונה חכמה עם עירוב שימושים
תוכנית תע"ש השלום , שאושרה על ידי הוועדה המקומית תל אביב ומקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל, כוללת הקמת 1,097 יחידות דיור, מתוכן דירות קטנות בשטח של 50–70 מ"ר, מגדלי מגורים בגבהים של עד 52 קומות, שטחי תעסוקה, מסחר, מבני ציבור ושטחים פתוחים. התכנון מתאפיין בעירוב שימושים מתקדם, שיכלול מגורים, תעסוקה, מסחר, פנאי, מוסדות חינוך – והכול במרחק הליכה זה מזה, ללא צורך ברכב פרטי.
מדובר למעשה ביצירת שכונה בוטיקית אורבנית, שתהווה המשך טבעי לאזור תוסס ומפותח, עם גישה ישירה למתחמי תעסוקה כמו מגדלי עזריאלי, TOHA, מגדל אלון ומוקדים נוספים בגוש דן.
עסקאות הענק – שחקני המפתח והיקפי ההשקעה
במאי 2024 הושלם מכרז משמעותי במיוחד של רמ"י על שטחים מתוך מתחם תע"ש השלום. הזוכות – אקרו נדל"ן וחברת קטה גרופ – שילמו יחד כ־644 מיליון שקל ועוד כ־67 מיליון שקל להוצאות פיתוח. אקרו נדל"ן תקים 364 יחידות דיור במתחם א' בשטח של כ-3.86 דונם, בעוד קטה גרופ תקים 164 יחידות דיור במתחם ב' המשתרע על 3.6 דונם.
שני המתחמים ישלבו מגורים בבנייה רוויה לצד חזיתות מסחריות רחבות – מהלך שימקם את הפרויקט במרכז הכלכלי והחברתי של תל אביב בשנים הקרובות.
מגורים, מסחר, חינוך ותעסוקה – שכונה שלמה במקום אחד
מתחם תע"ש השלום מהווה דוגמה מובהקת לאופן שבו ניתן להפוך עתודת קרקע בלב עיר לפרויקט מלא חיים ואיכות:
מגורים: דירות לזוגות צעירים, דירות קטנות להשכרה, דירות משפחתיות ופנטהאוזים.
מסחר: קומות קרקע מסחריות, גישה מהירה לקניון עזריאלי, מרכז שרונה ו-TLV Mall.
תעסוקה: חיבור ישיר לאזורי תעסוקה קיימים, כולל צמודות למגדלי עזריאלי ו-ToHa.
חינוך: הקמת בית ספר יסודי וגן ילדים כחלק מהשכונה, משולבים בתכנון המוקדם.
מרחבים ציבוריים: שטחים ירוקים פתוחים בשטח כולל של כ-12 דונם, כולל כיכר מרכזית רחבת ידיים.
תחבורה ונגישות – יתרון אסטרטגי נדיר
מתחם תע"ש השלום ממוקם במרחק של כ־5 דקות הליכה בלבד מתחנת רכבת השלום, אחת התחנות המרכזיות בישראל, ובקרוב אף יתחבר לשתי תחנות מטרו מתוכננות (קו M1 ו-M2) שייבנו מתחת לדרך השלום. לצד תחנות אוטובוס רבות בצירים הראשיים, ולצד תוואי הרכבת הקלה – השכונה מציעה נגישות תחבורתית מהגבוהות בארץ.
בנוסף, ציר שדרות ההשכלה יחבר בין השכונה לשאר אזורי העיר באמצעות שדרה ירוקה עם שבילים להולכי רגל ורוכבי אופניים.
אדריכלות חדשנית ושילוב קהילתי
מתחם תע"ש השלום לא מתבסס רק על מגדלים ומבני מגורים – אלא תוכנן עם ראייה קהילתית ארוכת טווח. מרחבים פתוחים בין המבנים ישמשו לפעילות קהילתית, בילוי עירוני, ישיבה ופנאי, תוך שמירה על אסתטיקה אורבנית מתקדמת. הקונספט כולל חוויית מגורים המשלבת נוחות עירונית עם חיי קהילה שוקקים.
מגמת מחירים ועליית ערך עתידית
המחירים הצפויים לדירות בפרויקט – בין 50 ל־60 אלף שקל למ"ר – מבוססים על שילוב בין מיקום יוקרתי, נגישות תחבורתית יוצאת דופן, ואופי השכונה החדשה. עם ירידה במחירי הקרקעות ועניין הולך וגובר מצד יזמים ומשקיעים, הצפי הוא לעלייה משמעותית בערך הנדל"ן באזור בשנים הקרובות.
תעשייה צבאית תל אביב כמודל לעירוניות מתקדמת
מתחם תעשייה צבאית תל אביב, שבעבר שירת את צורכי הביטחון של המדינה, הופך היום לפרויקט פורץ דרך של מגורים, תעסוקה וחיים עירוניים מודרניים. תוכנית תע"ש השלום, בתכנון מוקפד וראייה לטווח ארוך, מציבה סטנדרט חדש של אורבניות בלב תל אביב. מדובר בפרויקט נדל"ן יוקרתי, שמציב את עתיד המגורים בישראל בסטנדרט גבוה יותר – עם תכנון מקיף, חיבורים עירוניים חכמים, ואיכות חיים בלתי מתפשרת.
אופיר לוינגר. צילום: יח"צמדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?
בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר
רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה.
אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו.
לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.
כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- 34 מיליון דולר: מישורים מוכרת מרכז קניות בצפון קרוליינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
