ניתוח קמפיין

הפרומואים ל'מיזם' ו'האח הגדול 6': מי עושה את זה טוב ומי מסובך ומכביד?

תפקידו של פרומו לא רק לקדם צפייה כפי שתפקידה של פרסומת לא רק לקדם מכירות. עטרה בילר על מיתוג תכניות לקראת עונת השידורים החדשה
עטרה בילר | (6)

בשורה התחתונה: תפקידו של פרומו לא רק לקדם צפייה כפי שתפקידה של פרסומת לא רק לקדם מכירות. בכל אקט של תקשורת שיווקית יש שאיפה לחרוט את הנחיצות הרגשית לצפות בתכנית או במלים פשוטות - למתג אותה.

שני פרומואים בולטים משודרים בערוץ 2. האחד של תכנית 'המיזם' והאחר של 'האח הגדול 6', כאשר השיא עוד לפניו בדמות 2 פרומואים שעומדים לעלות ולבשר את תאריך העליה לאוויר של תכנית הבכורה. לבשר את תאריך העליה לאוויר כאילו שאין דבר יותר חשוב מבשורה זו.

הפרומו ל'מיזם' עושה מה שמיתוג טוב צריך לעשות. מיתוג טוב מתרגם את ה'מוצר' לרעיון דרכו אנחנו מבינים מדוע אנו חושקים בו. אם התכנית עומדת להיראות כמו תכנית ריאליטי בה יתקיימו אודישנים או פרזנטציות של רעיונות חדשניים, מלווים כפי הנראה בשופטים מחד ומנטורים מאידך, דוגמת ה'אקס פקטור' ושאר תכניות הריאליטי שבוחנות כשרון וביצוע, אזי הפרומו חוסך מאיתנו פרטים מייגעים אלה.

הפרומו מפריד את המוץ מהתבן ומדמה את החוויה הטהורה עצמה. הנרטיב. הפרומו מציג עולם עתידני דמיוני רווי פטנטים יומיומיים כמו יד מכאנית שמנדנדת את עגלת התינוק, יד שמעבירה זקנה את הכביש, נעלי בית שמאירות את הדרך, רובה שיורה עיתונים לקומה גבוהה ועוד. העולם המשופר הזה מסמל את השאיפה של כל אחד מאיתנו לחיות חיים נוחים יותר ובאותו רוח - להיות זה שממציא את ההמצאה הבאה ולזכות בתהילת עולם.

פשרו של המשל האוטופי המשורטט בפרומו מופיע בסצנת הסיום בה הגיבורה נעמדת על במה מול שופטים ששואלים אותה "ומה הרעיון שלך?", ואנחנו מבינים שהיינו בפרומו לתכנית החדשה "המיזם". לא משאירים אותנו תוהים אלא מגישים את ה'פתרון' הקונקרטי. אם יורשה לי אסתכן ב-reverse planning ואומר: רעיון המותג אומר "קח חלק פעיל בבניית עתיד מפתיע בקלות". הפרומו עצמו הוא ביצוע מושלם של אסטרטגית מותג.

לעומת פרומו המיזם זה שמציג בפשטות וחן רעיון הליבה של התכנית, אנו פוגשים את האח הגדול שלוקח את קונספצית 'האצילות מחייבת' למקום מסובך ומכביד.

תכנית האח הגדול מרגישה שהיא חייבת להיות שונה ולהוביל חדשנות כדי לא לבייש את הפירמה של שש שנים של רייטינג שיא. אז נכון, כבר פחות צריך לספר לעם ישראל על התכנית אבל אמרנו כבר שמטרתו של פרומו אינה בהכרח לשדל אותנו לצפות בתכנית אלא להזכיר לנו כל פעם מחדש מדוע נחשוק בה ונצפה לה. בדיוק כפי שעדיין, אחרי מאה ועשרים שנה, יש עדיין הצדקה לפרסם את קוקה קולה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מהבחינה הזו הפרומו לא עושה עבודה מספיק טובה. אנו עדים ל'קולאג' קולי' שמבהיר לנו באופן חוזר ונשנה שהוא מבשר על תאריך שידור הבכורה: אר-בע-אה-ע-שר-ל-ח-מי-שי. יש כמה ורסיות כאלו וההרכבה הקולית מייגעת וחופרת בשכל עד שהאסימון נופל, וכשהאסימון נופל כבר אי אפשר לראות את זה שוב. החזרתיות מתישה ולא נעימה ובשורה התחתונה הקולאג' מאולץ ומתאמץ ופחות נחמד מהפרומו של לפני שנה שפנה לאנשים וביקש מהם לייצר מספרים מכל חמר שהוא ולהפוך את זה לסרטון אנימציה - כאשר קשת ביקשה לבצע countdown לקראת תשדיר הסיום של האח הגדול. לפחות שם היתה מעורבות של הצופים ביצירה.

כשראיתי את המורה נכנסת לכיתה ואומרת לתלמידים "היום נלמד את האות R", קיוויתי שהפרומו יעסוק בנושא האמיתי של האח הגדול, שהוא הוא נראה לי רעיון הליבה של התכנית. קיוויתי שאנחנו נראה איך אנשים נשלפים בברוטאליות מהיומיום שלהם. המורה- מתלמידיה, הישר מתוך השיעור. וכן הלאה. זה היה הפרומו שקיוויתי לו, כי אחת מהזוויות הכי מעניינות וייחודיות לתכנית הזו, מעבר לעובדה שקבוצה קטנה של אנשים ננעלת בתוך כור היתוך קטן ואינטימי, היא הריק המוזר שכל אחר מהם מותיר בסביבתו הטבעית. משפחות שלמות, עמיתים לעבודה, שכונות שלמות מתבוננים דרך הטלוויזיה באדם שחי עד לפני רגע בתוכם וכעת הוא שבוי בתוך המסך. אפשר לראות אותו והוא לא רואה אותנו. אפשר להתבונן ולא לגעת. לטעמי זהו "שפיץ" של התכנית לא פחות מסוגית היחסים בתוך בית האח בין האנשים לבין עצמם - שהיא הסוגיה הברורה מאליה של התכנית.

ולכן, כדי לבשר על בואה של עונה חדשה, הייתי בוחרת לעסוק דווקא ב"שליפות" מהמציאות כנרטיב אפשרי של פרומו התכנית. כשהבנתי שהמורה אינה אלא ההברה הראשונה בתאריך השידור התאכזבתי והרגשתי שמדובר לא רק בפרומו מזיע אלא במכירת יתר של תכנית. לעשות מאסטרפיס מתאריך בכורה של תכנית מבוקשת מאליה זה כמו לעשות מאסטרפיס ממבצע הוזלה ל-BMW.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יעל 29/04/2014 10:06
    הגב לתגובה זו
    עד הכתבה הזאת דווקא הערכתי את הכותבת. זכותה כמובן לא לאהוב אבל הניתוח שלה מביך. אני חושבת שחייבים לרומם ולציין לשבח קריאייטיבים יוצאי דופן ומקוריים. גם אם זה לא קולע בול לטעמו של מישהו.
  • 4.
    ע. לציון 28/04/2014 14:54
    הגב לתגובה זו
    טעות חמורה עשו יוצרי הפרומו של "האח הגדול" בכך שלא פנו לפלנרית המהוללת ולפיכך החמיצו את קונספט "השליפות" שהיא מציעה כאן. אלא שלרוע המזל, נכשלת הפלנרית בהבנה בסיסית של הקונספט המתהווה מול עיניה: מאחר ואין טעם להכביר מילים על התכנית עצמה (בשונה מ-"המיזם" שהיא חדשה לחלוטין) בחרו יוצרי הפרומו להציג סידרה (שימי לב: סידרה, שאנו רק בתחילתה) של סרטונים שבהם מוטמע תאריך העליה לאוויר באמצעות שילובי הברות (אר-בה-עה-שר-לה-חה-מי-שי) הלקוחות מחיתוך והדבקה של סיטואציות שונות. עכשיו, כשהבנו שמדובר ב- 14.5 (מה שהיה גלוי כבר מהתשדיר הראשון), נשאר לנו להתמודד כל פעם עם השאלה "איך הם יעשו את זה הפעם", וכך אנחנו ממוקדים בפרומו, וחשופים שוב ושוב לתאריך היעד - 14.5. במילים אחרות: אנחנו לא מחכים לפתרון (כמו ב- "המיזם"), כי אם בדרך אליו (איך זה יבוצע הפעם). לטעמי זה מבריק.
  • 3.
    אמיר 28/04/2014 14:24
    הגב לתגובה זו
    כל שניה הסרטונים נתקעו
  • 2.
    בעברית יש לומר "ארבעה עשר במאי" (ל"ת)
    לירון 28/04/2014 12:16
    הגב לתגובה זו
  • או "במאי" או "לחמישי" שניהם תקניים (ל"ת)
    עטרה 28/04/2014 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    28/04/2014 11:47
    הגב לתגובה זו
    יש הבדל בין פרומו לתכנית שזוהי עונתה הראשונה לתכנית שזוהי עונה שישית שלה. זה כמו השקה של מותג חדש לעומת קמפיין למותג מוביל שכולם מכירים וכולם צורכים. המטרות שונות, הכלים שונים. הרעיון שלך של מורה שנשלפת מהחיים שלה חוטא לאותנטיות של התכנית כי הרי המורה הזאת היא רק שחקנית ולא באמת אחת המשתתפות בעונה של האח הגדול. וכן, אפשר לעשות מאסטרפיס גם ממבצע הוזלה ל-BMW
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.