עטרה חותכת את תנובה: קו מתיפייף שרק מנסה לרצות
בשורה התחתונה: לפעמים להיות קטן ולהתחבא זה אותו דבר כמו להיות ענק ובמרכז תשומת הלב.
ועכשיו להתחלה: לא ממש מצליח לתנובה להסתתר מאחורי החזות הדלה, הדו מימדית והמצטנעת שאיתה היא חוזרת לזירת התקשורת השיווקית. הפרסומת המאוירת בסגנון חוברות החופש הגדול של שנות הששים, לקוטג' ולקרטון החלב, אומרת כולה "תשכחו מהפקות התלת מימד עתירות התקציב של ערב המהפכה והחרם על קוטג'" ואולי גם "תראו כמה אנחנו חסכנים, low key ומשקיעים רק בך, הצרכן".
נכון שהמכה שהענקית חטפה בקיץ שעבר אילצה אותה לבצע בדיקה עצמית ולחולל שינויים שפוקדים את שורותיה ברמות שונות של הארגון. אולם כשזה מגיע למערכת היחסים של המותג עם הצרכן חשוב לציין שההיפך הגמור אינו שינוי. אף אחד לא חושב שהאנימציה שהיא בכלל סוג של סטילס בכמה פריימים זזים מסמלת תהליך מקביל במציאות. והרי התקשורת השיווקית נועדה כדי לייצר סמלים לערכי אמת של העסק.
הפרסומת לקוטג' מדגישה את הישראליות על פני שלשה פרמטרים: קוטג' היא דבר ישראלי שאינו גנוב משום לאום אחר (בניגוד לבורקס, אורז, גבינה בולגרית ופיסטוק), התוספות הכי ישראליות (כגון זעטר שהוא לא ערבי, נניח?) ואיך אפשר בלי זמזום רקע חרישי של "בוא הביתה" - השיר האלמותי של "לגדול בבית ישראלי"? במובן הזה מחריפה תנובה את החיבור שלה לישראליות ומתחפרת באותה אסטרטגיה בה נקטה במשך שנים, רק בעזרים גראפיים שונים..
באופן כללי אני מעדיפה את הפרסומות הקודמות שהולכות עד הסוף עם זיכרונות הילדות המעוותים והמטושטשים של כולנו - לגבי מה זה לגדול בבית ישראלי. אני מעדיפה את האמירה הברורה והנועזת ההיא מאשר את הקו המתיפייף החדש שאינו מביא בשורה חדשה כלל וכלל, אלא רק מנסה להתיידד ולרצות. מדובר באותה אסטרטגיה ישנה, אותו הזאב רק שהפעם הוא בעור של כבש.
על תנובה, כדי לבצע שינוי מהותי, למצוא ערך נוסף על פני ערך הישראליות והגדילה בבית ישראלי כדי להביא בשורה חדשה פוסט - הפוגרום. זאת - למרות שהישראליות מאד משויכת לה. יתכן שאפילו עליה לשחרר כבר את האמירה הזו לטובת מסרים חדשים ונועזים שמצליחים להציע חדשנות בעולם הישן של האוטו הירוק מחד ושל שטראוס וטרה ומחלבות גד מאידך שהצליחו, על אחד בתחומו, לקחת בעלות על טריטוריות רעיוניות. טרה - על החלב, שטראוס - על לייפסטייל ובריאות וגד - על אוטנטיות ושושלת. האפשרויות לא אינסופיות אבל היריעה רחבה ולא מנוצלת.
ועוד משהו:
אחרי שנרגעתי מהמוזרות של טקס פתיחת האולימפיאדה ומהדמיון שלו לטקס סוף שנה של בית ספר יסודי, רק בעשרות מיליוני דולרים, הבנתי שמדובר במהלך מיתוג חכם מאין כמותו. מאימפריה דקדנטית מוטלת בספק שעומעם זוהרה, הפכה בריטניה בבבואת הטקס, למותג שמסמל קדמה, תעשייה, שגשוג, זכויות אדם, דאגה לבריאות, עממיות, כבוד לילד, תרבות ומוזיקה והכי חשוב: מרחק שנות אור מעולמות של מעמדיות, יוקרה ומלוכה בזבזנית.
- 8.משה דה גרציה 01/08/2012 12:13הגב לתגובה זותודה לעטרה על הניתוח המצוין של הפרסומת העכשווית של תנובה ובמיוחד על הניתוח של טקס הפתיחה ומהותו האמיתית
- 7.את בטוחה שאת פרשנית אסטרטגיה??..... (ל"ת)אוי עטרה אוי עטרה... 01/08/2012 03:31הגב לתגובה זו
- 6./ 31/07/2012 17:20הגב לתגובה זוסתם. פשוט סתם. אולי זה בגלל האוהלים, אולי בגלל הצרכנים, אולי זה הקיצוצים, אולי הקופירייטרים המעושנים... זה לא משנה... הבעיה הכי גדולה של המותג הזה היא שאין לו טריטוריה - מי אתה? למה שאני אוהב אותך? אני אקנה את הקוטג' כי הוא חלק מהתפריט שלי אבל למה שאני אוהב את תנובה? כרגע - אין סיבה. כשהם היו תחת המיצוב המשפחתי הישראלי (הפזרני) היה לי בראש אישיות למותג - הבנתי מי הוא, איפה הוא מבלה, איזה מוסיקה הוא אוהב וכמה פעמים בשבוע הוא עושה אהבה עם אשתו (0.4 למי שמתעניין). היום? הוא טכנולוגי? הוא מתוחכם? הוא חסכן? הוא מוריד פרופיל? הוא לא רוצה לעשות עניין? הוא צנוע וענייני? פשוט סתם, פשוט מיותר, פשוט משעמם. פשוט. מודה, אין לי את הפתרון, המותג במצב בעייתי, לא בטוחה שניוז, כמו שעטרה מציעה זה הפתרון אבל מצד שני - גם לשעמם את הצרכנים זה לא בדיוק הדרך להתמודד. ואם כבר משמעמם - חלב בקרטון ליטר וחצי - וואט דה פאק?! ועוד ה-RTB זה "בדיוק בגודל הנכון"? איזה מוצר אדיוטי ומיותר. לא מעניין... נקסט!
- / 31/07/2012 17:49הגב לתגובה זוקוטג' הוא בכלל במקור מיוון ושמו מגיע מהמילה "קוטג'" - בתים קטנים, שהיו המקום שהכינו אותו. איך הוא שונה מגבינה בולגרית? בגללל שאין את השיוך הגיאוגרפי ברמת השם? קמפיין מטרחן, מפסיקה לבזבז עליו מחשבה. שאו ברכה.
- 5.רוני 31/07/2012 14:01הגב לתגובה זוהפקה דלה שמשדרת - דלות מותג. למותג שמנסה להראות בכוח כמה הוא בסדר - כנראה יש מה להתנצל. הסרט רק פוגע במוצר ובמותג. לאיזה סיבוב בעולם לקחו אותנו בשביל קופסת קוטג'. ובסוף בכ"ז דחפו את הילד והמקרר - כי הרי "חייבים להראות את המרקם ולשדר taste appeal "
- 4.ערן 30/07/2012 00:41הגב לתגובה זוזאת לא בושה להחליט לסיים דרכך כפרשנית ואולי אפילו לחפש מקצוע אחר, אחרת עתידך יבייש את עברך. לצערי פספסת לחלוטין את כל המהלך של תנובה והשפה שבה את משתמשת רלוונטית לעבר. אפילו העבר הרחוק. עידן המילים הגדולות, הטריטוריות המובחנות והסמלים המיתוגיים הקלאסיים חלף מהעולם. את רק עוד לא יודעת את זה. מה תנובה מציעה היום? חדשנות!!! קרטון חלב ליטר וחצי, הקוטג' המוכר והאהוב עם תוספות מפתיעות ועוד ועוד. כל השאר - המוסיקה, הסלוגן, השפה המאוירת זה רק נלווה שלא ממש מעניין את הצרכן. אם תנובה תמשיך לספק לצרכנים עוד ועוד מוצרים חדשים, טעמים חדשים, אריזות חדשות וכו' היא תנצח. חבל שלא הבנת את זה. ומילה אחת על האולימפיאדה - אם לונדון מסמלת עבורך יוקרה ומלוכה בזבזנית כנראה שכל מה שאת יודעת על לונדון זה מהטיול שעשית בביג בן באמצע שנות התשעים עם מדריך לפיד ביד. לונדון היא כבר מזמן אחת הערים הכי טרנדים והכי צעירות בעולם
- פרשן לענייני פרישות? (ל"ת)גל 08/08/2012 11:31הגב לתגובה זו
- מה היא מבלבלת את המוח גם בשי ודרור..?... (ל"ת)צודק 01/08/2012 03:32הגב לתגובה זו
- עטרה בילר 30/07/2012 23:27הגב לתגובה זוערן, קרטון ליטר וחצי ותוספות בקוטג' זה more of the same. תמיד היו ויהיו משחקים ילדותיים של הגדלה או הוספה. אגב זה בעיני לא חדשנות אבל נניח - נניח שזה פורץ דרך ברמה עוצרת נשימה: אני עדיין שואלת למה הפרסום עוד יותר מיושן ועוד יותר משמים מאי פעם. לחשוב ששפת התקשורת לא חשובה זה לא להבין את כללי המשחק ולחשוב שאנשים מתנהגים באופן רציונלי,שגיאה חמורה בפני עצמה.
- ערן 31/07/2012 12:50עטרה, אנשים היום, בעידן של התפכחות, בעידן של משברים כלכליים, בעידן ריאליסטי. אז נכון שצרכנים אף פעם לא יהיו 100% רציונליים אבל היום הם הרבה, הרבה (הרבה...) יותר ראציונליים מבעבר. מוסיקה מרגשת וילד מחייך מדבר אליהם הרבה פחות מבעבר. הם יעריכו אותנטיות, פשטות. הם גם יעריכו הומור (שישפר להם את מצב הרוח). את חייבת לתת לצרכן היום הרבה יותר קרדיט מבעבר ואני חושש שאת לא עושה את זה. יכול להיות שהמוצרים של תנובה הם לא חדשנות אמיתית (את יודע מה, את כנראה אפילו צודקת) אבל העובדה שהטור שלך התרכז בעטיפה החיצונית ולא בניסיון הלא מוצלח לחדש, שם תמונה הבעיה
- 3.29/07/2012 16:07הגב לתגובה זווקוטג' זה בכלל לא המצאה ישראלית
- 2.מילקי 29/07/2012 15:37הגב לתגובה זוכל האסטרטגיה של תנובה נראית מגוחכת ואטומה לאור ההתפתחויות שקרו מאז המחאה האחרונה. דרושה מהפכה
- 1.אותנטיות ולא אוטנטיות לע"ד (ל"ת)עדין כהן 29/07/2012 15:19הגב לתגובה זו