ניתוח קמפיין

עטרה חותכת את תנובה: קו מתיפייף שרק מנסה לרצות

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, מתייחסת לקמפיין החדש של חברת תנובה. צפו בסרטון הפרסומת, והנה הניתוח
עטרה בילר | (13)

בשורה התחתונה: לפעמים להיות קטן ולהתחבא זה אותו דבר כמו להיות ענק ובמרכז תשומת הלב.

ועכשיו להתחלה: לא ממש מצליח לתנובה להסתתר מאחורי החזות הדלה, הדו מימדית והמצטנעת שאיתה היא חוזרת לזירת התקשורת השיווקית. הפרסומת המאוירת בסגנון חוברות החופש הגדול של שנות הששים, לקוטג' ולקרטון החלב, אומרת כולה "תשכחו מהפקות התלת מימד עתירות התקציב של ערב המהפכה והחרם על קוטג'" ואולי גם "תראו כמה אנחנו חסכנים, low key ומשקיעים רק בך, הצרכן".

נכון שהמכה שהענקית חטפה בקיץ שעבר אילצה אותה לבצע בדיקה עצמית ולחולל שינויים שפוקדים את שורותיה ברמות שונות של הארגון. אולם כשזה מגיע למערכת היחסים של המותג עם הצרכן חשוב לציין שההיפך הגמור אינו שינוי. אף אחד לא חושב שהאנימציה שהיא בכלל סוג של סטילס בכמה פריימים זזים מסמלת תהליך מקביל במציאות. והרי התקשורת השיווקית נועדה כדי לייצר סמלים לערכי אמת של העסק.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

הפרסומת לקוטג' מדגישה את הישראליות על פני שלשה פרמטרים: קוטג' היא דבר ישראלי שאינו גנוב משום לאום אחר (בניגוד לבורקס, אורז, גבינה בולגרית ופיסטוק), התוספות הכי ישראליות (כגון זעטר שהוא לא ערבי, נניח?) ואיך אפשר בלי זמזום רקע חרישי של "בוא הביתה" - השיר האלמותי של "לגדול בבית ישראלי"? במובן הזה מחריפה תנובה את החיבור שלה לישראליות ומתחפרת באותה אסטרטגיה בה נקטה במשך שנים, רק בעזרים גראפיים שונים..

באופן כללי אני מעדיפה את הפרסומות הקודמות שהולכות עד הסוף עם זיכרונות הילדות המעוותים והמטושטשים של כולנו - לגבי מה זה לגדול בבית ישראלי. אני מעדיפה את האמירה הברורה והנועזת ההיא מאשר את הקו המתיפייף החדש שאינו מביא בשורה חדשה כלל וכלל, אלא רק מנסה להתיידד ולרצות. מדובר באותה אסטרטגיה ישנה, אותו הזאב רק שהפעם הוא בעור של כבש.

על תנובה, כדי לבצע שינוי מהותי, למצוא ערך נוסף על פני ערך הישראליות והגדילה בבית ישראלי כדי להביא בשורה חדשה פוסט - הפוגרום. זאת - למרות שהישראליות מאד משויכת לה. יתכן שאפילו עליה לשחרר כבר את האמירה הזו לטובת מסרים חדשים ונועזים שמצליחים להציע חדשנות בעולם הישן של האוטו הירוק מחד ושל שטראוס וטרה ומחלבות גד מאידך שהצליחו, על אחד בתחומו, לקחת בעלות על טריטוריות רעיוניות. טרה - על החלב, שטראוס - על לייפסטייל ובריאות וגד - על אוטנטיות ושושלת. האפשרויות לא אינסופיות אבל היריעה רחבה ולא מנוצלת.

ועוד משהו:

אחרי שנרגעתי מהמוזרות של טקס פתיחת האולימפיאדה ומהדמיון שלו לטקס סוף שנה של בית ספר יסודי, רק בעשרות מיליוני דולרים, הבנתי שמדובר במהלך מיתוג חכם מאין כמותו. מאימפריה דקדנטית מוטלת בספק שעומעם זוהרה, הפכה בריטניה בבבואת הטקס, למותג שמסמל קדמה, תעשייה, שגשוג, זכויות אדם, דאגה לבריאות, עממיות, כבוד לילד, תרבות ומוזיקה והכי חשוב: מרחק שנות אור מעולמות של מעמדיות, יוקרה ומלוכה בזבזנית.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    משה דה גרציה 01/08/2012 12:13
    הגב לתגובה זו
    תודה לעטרה על הניתוח המצוין של הפרסומת העכשווית של תנובה ובמיוחד על הניתוח של טקס הפתיחה ומהותו האמיתית
  • 7.
    את בטוחה שאת פרשנית אסטרטגיה??..... (ל"ת)
    אוי עטרה אוי עטרה... 01/08/2012 03:31
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    / 31/07/2012 17:20
    הגב לתגובה זו
    סתם. פשוט סתם. אולי זה בגלל האוהלים, אולי בגלל הצרכנים, אולי זה הקיצוצים, אולי הקופירייטרים המעושנים... זה לא משנה... הבעיה הכי גדולה של המותג הזה היא שאין לו טריטוריה - מי אתה? למה שאני אוהב אותך? אני אקנה את הקוטג' כי הוא חלק מהתפריט שלי אבל למה שאני אוהב את תנובה? כרגע - אין סיבה. כשהם היו תחת המיצוב המשפחתי הישראלי (הפזרני) היה לי בראש אישיות למותג - הבנתי מי הוא, איפה הוא מבלה, איזה מוסיקה הוא אוהב וכמה פעמים בשבוע הוא עושה אהבה עם אשתו (0.4 למי שמתעניין). היום? הוא טכנולוגי? הוא מתוחכם? הוא חסכן? הוא מוריד פרופיל? הוא לא רוצה לעשות עניין? הוא צנוע וענייני? פשוט סתם, פשוט מיותר, פשוט משעמם. פשוט. מודה, אין לי את הפתרון, המותג במצב בעייתי, לא בטוחה שניוז, כמו שעטרה מציעה זה הפתרון אבל מצד שני - גם לשעמם את הצרכנים זה לא בדיוק הדרך להתמודד. ואם כבר משמעמם - חלב בקרטון ליטר וחצי - וואט דה פאק?! ועוד ה-RTB זה "בדיוק בגודל הנכון"? איזה מוצר אדיוטי ומיותר. לא מעניין... נקסט!
  • / 31/07/2012 17:49
    הגב לתגובה זו
    קוטג' הוא בכלל במקור מיוון ושמו מגיע מהמילה "קוטג'" - בתים קטנים, שהיו המקום שהכינו אותו. איך הוא שונה מגבינה בולגרית? בגללל שאין את השיוך הגיאוגרפי ברמת השם? קמפיין מטרחן, מפסיקה לבזבז עליו מחשבה. שאו ברכה.
  • 5.
    רוני 31/07/2012 14:01
    הגב לתגובה זו
    הפקה דלה שמשדרת - דלות מותג. למותג שמנסה להראות בכוח כמה הוא בסדר - כנראה יש מה להתנצל. הסרט רק פוגע במוצר ובמותג. לאיזה סיבוב בעולם לקחו אותנו בשביל קופסת קוטג'. ובסוף בכ"ז דחפו את הילד והמקרר - כי הרי "חייבים להראות את המרקם ולשדר taste appeal "
  • 4.
    ערן 30/07/2012 00:41
    הגב לתגובה זו
    זאת לא בושה להחליט לסיים דרכך כפרשנית ואולי אפילו לחפש מקצוע אחר, אחרת עתידך יבייש את עברך. לצערי פספסת לחלוטין את כל המהלך של תנובה והשפה שבה את משתמשת רלוונטית לעבר. אפילו העבר הרחוק. עידן המילים הגדולות, הטריטוריות המובחנות והסמלים המיתוגיים הקלאסיים חלף מהעולם. את רק עוד לא יודעת את זה. מה תנובה מציעה היום? חדשנות!!! קרטון חלב ליטר וחצי, הקוטג' המוכר והאהוב עם תוספות מפתיעות ועוד ועוד. כל השאר - המוסיקה, הסלוגן, השפה המאוירת זה רק נלווה שלא ממש מעניין את הצרכן. אם תנובה תמשיך לספק לצרכנים עוד ועוד מוצרים חדשים, טעמים חדשים, אריזות חדשות וכו' היא תנצח. חבל שלא הבנת את זה. ומילה אחת על האולימפיאדה - אם לונדון מסמלת עבורך יוקרה ומלוכה בזבזנית כנראה שכל מה שאת יודעת על לונדון זה מהטיול שעשית בביג בן באמצע שנות התשעים עם מדריך לפיד ביד. לונדון היא כבר מזמן אחת הערים הכי טרנדים והכי צעירות בעולם
  • פרשן לענייני פרישות? (ל"ת)
    גל 08/08/2012 11:31
    הגב לתגובה זו
  • מה היא מבלבלת את המוח גם בשי ודרור..?... (ל"ת)
    צודק 01/08/2012 03:32
    הגב לתגובה זו
  • עטרה בילר 30/07/2012 23:27
    הגב לתגובה זו
    ערן, קרטון ליטר וחצי ותוספות בקוטג' זה more of the same. תמיד היו ויהיו משחקים ילדותיים של הגדלה או הוספה. אגב זה בעיני לא חדשנות אבל נניח - נניח שזה פורץ דרך ברמה עוצרת נשימה: אני עדיין שואלת למה הפרסום עוד יותר מיושן ועוד יותר משמים מאי פעם. לחשוב ששפת התקשורת לא חשובה זה לא להבין את כללי המשחק ולחשוב שאנשים מתנהגים באופן רציונלי,שגיאה חמורה בפני עצמה.
  • ערן 31/07/2012 12:50
    עטרה, אנשים היום, בעידן של התפכחות, בעידן של משברים כלכליים, בעידן ריאליסטי. אז נכון שצרכנים אף פעם לא יהיו 100% רציונליים אבל היום הם הרבה, הרבה (הרבה...) יותר ראציונליים מבעבר. מוסיקה מרגשת וילד מחייך מדבר אליהם הרבה פחות מבעבר. הם יעריכו אותנטיות, פשטות. הם גם יעריכו הומור (שישפר להם את מצב הרוח). את חייבת לתת לצרכן היום הרבה יותר קרדיט מבעבר ואני חושש שאת לא עושה את זה. יכול להיות שהמוצרים של תנובה הם לא חדשנות אמיתית (את יודע מה, את כנראה אפילו צודקת) אבל העובדה שהטור שלך התרכז בעטיפה החיצונית ולא בניסיון הלא מוצלח לחדש, שם תמונה הבעיה
  • 3.
    29/07/2012 16:07
    הגב לתגובה זו
    וקוטג' זה בכלל לא המצאה ישראלית
  • 2.
    מילקי 29/07/2012 15:37
    הגב לתגובה זו
    כל האסטרטגיה של תנובה נראית מגוחכת ואטומה לאור ההתפתחויות שקרו מאז המחאה האחרונה. דרושה מהפכה
  • 1.
    אותנטיות ולא אוטנטיות לע"ד (ל"ת)
    עדין כהן 29/07/2012 15:19
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.