מי שותה קפה נמס? הצעיר שמנצח ת'אבא הפלצן, והקשר למחאה
בפרק הקודם של "מי שותה קפה נמס", נכחנו בדיאלוג בין מלצרית צעירה לאנשים צעירים, כאשר מטילת הספק בקפה נמס הייתה המלצרית היפה. היא שאלה "מי שותה נמס", וערב רב של צעירי מדינת ישראל ענו לה "אני".
בפרק הנוכחי, שהוא המשך לאותה אסטרטגיה, מטיל הספק השתנה ולדעתי הסיפור קיבל עומק אמיתי. הסיפור של קפה נמס עלית הוא הסיפור של כולנו: נחשפנו לעולם ובא לנו לאמץ אותו וקצת לעזוב את ההרגלים הישראליים שלנו...
הפעם אנחנו חוזים בגיבור, בן 25 לערך, הנמצא בווילה של ההורים של חברתו. בארוחת הערב אנו למדים שהאב הוא אגו מניאק פלצני ("יש לך טעם טוב, עובדה שבחרת בבת שלי") ובאופן לא מפתיע הוא מציג בפני הבחור שלנו את מכונת הקפה שהביא מאיטליה, כזו שמכינה את כל סוגי הקפה. במלים אחרות: כל המתחרים של קפה נמס עלית במכונת קפה אחת.
הקונספציה של קפה נמס עלית יושבת בול על הנראטיב של "בגדי המלך החדשים" - אגדה שמדברת על צביעות קולקטיבית. בכפוף לאותו הגיון, הגיבור שלנו הוא בתפקיד הילד שמצביע על המלך וצועק "המלך עירום". הבחור שמוצע לו מקיאטו, אספרסו וכו', מבקש בלאקוניות "קפה נמס", ומאתחל בכך את שרשרת התגובות המצטרפות - כמו באגדה. בחור אחד אומר "קפה נמס" ומיד נעמדים כולם לצידו. בהתחלה הצעירים ולאחר מכן אפילו אשת הפלצן, שמתגלה כשותת קפה נמס.
הפרסומת החדשה לקפה נמס עלית
אחרי שניצח במערכה, מוסיף הבחור שלנו "שניים סוכר" - גם סוג של רטרו ששייך לעולמות הקפה הנמס, וכדי לסובב את הסכין עוד קצת בבטנו של האב, אנו עדים לגג סיום - בבוקר המחרת הצעיר בתחתוני בוקסר חולף בנונשלאנטיות על פניו של האב המובס ומברך אותו בבוקר טוב. התפקיד של הבחור הוא להעיר את האב משאננותו האליטיסטית ולהיפתח בחזרה לעלית.
האב מסמל את הדור הישן, את העמדת הפנים של הישראלי שנחשף לקפה מיובא מחו"ל, הדור שעשה את הכסף שלו והרוויח ביושר את הזכות לגור בווילה, לארח סביב שולחן מעוצב ולהגיש אוכל איכותי. למעשה - ההורים של דור המחאה החברתית - האריסטוקרטיה שמוצגת בסרטון כדקדנטית ולא רלוונטית.
הבחור שלנו מסמל את הדור החדש המתפכח. למרות שהסרט ממש לא עוסק בנושא המחאה החברתית - זה קצת שם. בעיקר בבוז כלפי סגנונו של האב. הדור החדש מנפץ את בועת הסנוביזם שמחייבת לשתות קפה איטלקי כמו באיטליה, ודורש את הדבר האמיתי, האוטנטי. והדבר האמיתי, במקרה של עלית (כלומר שטראוס) זה קפה נמס.
מהבחינה הזו, הסרט החדש הרבה יותר נכון וסגור מהקודם, שניהל דיאלוג לא משכנע בין צעירים לבין עצמם. במקרה של הסרט החדש, המתח בין הדור שרוצה להתרחק מתוצרת הארץ ממניעים של פיצוי, לבין הדור הבריא, נעדר הפוזות והחסכים - זה שמחובר למציאות - הוא מתח נכון שבהחלט מסנגר במידה המקסימאלית על אייקון תרבות כגון קפה נמס עלית.
הפרסומת הקודמת לקפה נמס עלית
- 6.נדב- קופירייטר 10/07/2012 18:57הגב לתגובה זועטרה, בניגוד לאחת התגובות, תמיד נחמד לקרוא ביקורות מפרגנות (אפילו שלא תמיד מסכימים איתן) ולראות את הערכתך לענף. בינינו, כולנו יודעים שקפה נמס עלית נתפס בתודעה הציבורית כמשהו מיושן, של שניים ןשלושה דורות אחורה. לדעתי הקונספט החדש לא מחזיק מים. אני לא "מאמין" לפרסומת. דוקא ברוח המחאה, הייתי לוקח את הצופה למקום נוסטלגי, ארץ ישראל היפה, כל ישראל ערבים זה לזה, לפני השחיתות, לפני הפער החברתי, הגזענות והמשבר הכלכלי. נס קפה עלית. טעם מימים טובים. אבל שוב, זו דעתי בלבד. www.nadavcopy.com
- 5./ 10/07/2012 10:33הגב לתגובה זומקבלת את ניתוח "המלך הוא עירום". השאלה היא - האם, באמת של החיים, החבר של הבת, בפגישתו הראשונה עם האב, ישפיל ויחתור תחתיו מול המשפחה כולה? התשובה ברורה ולכן אני חושבת שהמסר לא יחלחל עד הסוף. אני גם לא בטוחה לחלוטין שדווקא הדור הישן חוטא בפלצנות וסגידת מותגים מחו"ל. לטעמי דווקא הקהל הצעיר ממנו בכעשור ממליך את המוצרים המיובאים ואחראי לשינויים בהעדפת הקהל. המסר לא אמין אבל חביב, לא יותר מזה. אין כאן באמת פיצוח אסטרטגי מבריק בעיני, ההצלחה היא יותר קריאייטיבית. עטרה, כיף גדול לקרוא את הטור שלך. אני חושבת שלצערי אני נהנית מהטורים הקוטלים, יותר מהמפרגנים - עדיין מנסה להבין למה בדיוק. כשאת כועסת את חריפה, חדה ומעניינת. בעיה של תעשייה כנראה...
- 4.עדי 08/07/2012 13:31הגב לתגובה זופרסומת מיושנת שלא לאמר ענתיקה תחת אסטרטגיה של "כולם שותים", מה וואו בזה?
- 3.קונספט מעולה, תסריט מצוין - חבל שהמשחק חלש (ל"ת)ליה 08/07/2012 13:04הגב לתגובה זו
- 2.את אמתית? 08/07/2012 12:17הגב לתגובה זותוכן שעושה שלשול
- 1.מומי 08/07/2012 11:49הגב לתגובה זושום ניתוח אמיתי

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.