סוחר בבאזר בטהרן: "מסתכלים על מצב המטבע, אבל היום זה כבר עסקים כרגיל"

סוחר אחר ל'רויטרס': "מה שמדאיג אותנו זה חוסר היציבות של המחירים". ראש התאחדות העסקים באירן: "הסוחרים בבאזר לא רוצים ליצור כל הפרעה. הם תמיד שיתפו פעולה והיו חברים במהפכה"
יוסי פינק | (9)

ימים ספורים אחרי שברחבי העולם שודרו תמונות אלפי המפגינים שקוראים בבאזר הגדול של טהרן קריאות בגנות המשטר והעמוד בראשו אחמדיניג'אד, והיום נראה כי השקט חזר למוקד של הבירה האיראנית.

"העסקים כרגיל היום, החנויות פתוחות ואנחנו משרתים את הלקוחות" כך אמר היום (יום שבת) לרויטרס בעל חנות בבאזר בטהרן שהוסיף כי "כמובן שאנחנו גם מסתכלים על שערי המטבע בכדי להיות מוכנים לכל דבר שיכול לקרות".

סוחר אחר אמר לרויטרס, כי "הדבר המרכזי שיושב לכל סוחר בראש כעת זה מה יהיה מחר. מה שהכי מדאיג אותנו זה חוסר היציבות של המחירים, אפילו יותר מעניין השער מול הדולר. סוחרים צריכים להיות מסוגלים לתכנן את המצב העסקי שלהם ובימים של חוסר יציבות במטבע זה כמעט בלתי אפשרי".

ראש התאחדות העסקים באירן אמר כי כל חלקי הבאזר נפתחו למסחר כאשר שוטרים מפגינים נוכחות במקום בכדי למנוע כל אפשרות להפרעה. לדבריו, "הסוחרים בבאזר לא רוצים ליצור כל הפרעה לסדר. הם תמיד שיתפו פעולה והיו חברים במהפכה".

ההפגנות השבוע פרצו בעקבות ירידת ערכו של הריאל האירני מול הדולר האמריקני. לפי דיווחים - רק לפני מספר שבועות ניתן היה להחליף 25,000 ריאל איראני בתמורה לדולר אחד, ואילו כעת אותו דולר שווה כבר 35,000 ריאלים שזה רמת שפל אי פעם עבור המטבע האיראני. השבוע היה כ"כ דרמטי בצמד המטבעות ודי עם נציין כי ביום אחד השבוע נחתך ערכו של הריאל האירני בלא פחות מ-15%.

עם זאת, מומחה לכלכלת אירן הסביר ל'ביזנס אינסיידר' כי כלכלת אירן ממש לא לקראת קריסה וכי מעמד הביניים לא בהכרח מרגיש את טלטלת המטבע. לדבריו, כמעט כל מטבע החוץ באירן מקורו בהכנסות המדינה מנפט וכי המשטר מנהל למעשה 2 כלכלות, האחת חופשית והשניה בחסות המדינה, בזו האחרונה נסחר הדולר תמורת 12,260 ריאל. לדברי אותו מומחה, בכל הקשור למזון ותרופות, המדינה מספסדת את המחירים ולכן כל טלטת המטבע פחות מפריעה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    עוקב 07/08/2018 16:26
    הגב לתגובה זו
    את מחיר הריאל - קרוב ל100K
  • 8.
    לא ודי עם נציין אלא ודי אם נציין (ל"ת)
    זאב 08/10/2012 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מנדי 07/10/2012 15:59
    הגב לתגובה זו
    לא ברור בכלל
  • 6.
    אין מה לאכול - אוכלים את הכסף (ל"ת)
    פשקלי טהן 07/10/2012 08:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קליפ 06/10/2012 20:12
    הגב לתגובה זו
    כמובן לצורכיי שלום ללא היהודים.....
  • 4.
    איציק 06/10/2012 17:38
    הגב לתגובה זו
    בזאר= שוק רוכלים באזר= צלצול או פעמון המתריע על סיום ספירה לאחור
  • 3.
    ביבי בוכה 06/10/2012 15:44
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אין לראש הממשלה היקר שלנו מה להגיד. הסנקציות עובדות ואין סיבה לצאת עכשיו למלחמה שתביא חורבן על כל האיזור
  • 2.
    זו הודעה רעה עבורנו, ועבור תא25 (ל"ת)
    גיל 06/10/2012 14:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מי חשבתם שיסכים להיחשף? (ל"ת)
    א.מ 06/10/2012 14:34
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".