סוחר בבאזר בטהרן: "מסתכלים על מצב המטבע, אבל היום זה כבר עסקים כרגיל"

סוחר אחר ל'רויטרס': "מה שמדאיג אותנו זה חוסר היציבות של המחירים". ראש התאחדות העסקים באירן: "הסוחרים בבאזר לא רוצים ליצור כל הפרעה. הם תמיד שיתפו פעולה והיו חברים במהפכה"
יוסי פינק | (9)

ימים ספורים אחרי שברחבי העולם שודרו תמונות אלפי המפגינים שקוראים בבאזר הגדול של טהרן קריאות בגנות המשטר והעמוד בראשו אחמדיניג'אד, והיום נראה כי השקט חזר למוקד של הבירה האיראנית.

"העסקים כרגיל היום, החנויות פתוחות ואנחנו משרתים את הלקוחות" כך אמר היום (יום שבת) לרויטרס בעל חנות בבאזר בטהרן שהוסיף כי "כמובן שאנחנו גם מסתכלים על שערי המטבע בכדי להיות מוכנים לכל דבר שיכול לקרות".

סוחר אחר אמר לרויטרס, כי "הדבר המרכזי שיושב לכל סוחר בראש כעת זה מה יהיה מחר. מה שהכי מדאיג אותנו זה חוסר היציבות של המחירים, אפילו יותר מעניין השער מול הדולר. סוחרים צריכים להיות מסוגלים לתכנן את המצב העסקי שלהם ובימים של חוסר יציבות במטבע זה כמעט בלתי אפשרי".

ראש התאחדות העסקים באירן אמר כי כל חלקי הבאזר נפתחו למסחר כאשר שוטרים מפגינים נוכחות במקום בכדי למנוע כל אפשרות להפרעה. לדבריו, "הסוחרים בבאזר לא רוצים ליצור כל הפרעה לסדר. הם תמיד שיתפו פעולה והיו חברים במהפכה".

ההפגנות השבוע פרצו בעקבות ירידת ערכו של הריאל האירני מול הדולר האמריקני. לפי דיווחים - רק לפני מספר שבועות ניתן היה להחליף 25,000 ריאל איראני בתמורה לדולר אחד, ואילו כעת אותו דולר שווה כבר 35,000 ריאלים שזה רמת שפל אי פעם עבור המטבע האיראני. השבוע היה כ"כ דרמטי בצמד המטבעות ודי עם נציין כי ביום אחד השבוע נחתך ערכו של הריאל האירני בלא פחות מ-15%.

עם זאת, מומחה לכלכלת אירן הסביר ל'ביזנס אינסיידר' כי כלכלת אירן ממש לא לקראת קריסה וכי מעמד הביניים לא בהכרח מרגיש את טלטלת המטבע. לדבריו, כמעט כל מטבע החוץ באירן מקורו בהכנסות המדינה מנפט וכי המשטר מנהל למעשה 2 כלכלות, האחת חופשית והשניה בחסות המדינה, בזו האחרונה נסחר הדולר תמורת 12,260 ריאל. לדברי אותו מומחה, בכל הקשור למזון ותרופות, המדינה מספסדת את המחירים ולכן כל טלטת המטבע פחות מפריעה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    עוקב 07/08/2018 16:26
    הגב לתגובה זו
    את מחיר הריאל - קרוב ל100K
  • 8.
    לא ודי עם נציין אלא ודי אם נציין (ל"ת)
    זאב 08/10/2012 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מנדי 07/10/2012 15:59
    הגב לתגובה זו
    לא ברור בכלל
  • 6.
    אין מה לאכול - אוכלים את הכסף (ל"ת)
    פשקלי טהן 07/10/2012 08:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קליפ 06/10/2012 20:12
    הגב לתגובה זו
    כמובן לצורכיי שלום ללא היהודים.....
  • 4.
    איציק 06/10/2012 17:38
    הגב לתגובה זו
    בזאר= שוק רוכלים באזר= צלצול או פעמון המתריע על סיום ספירה לאחור
  • 3.
    ביבי בוכה 06/10/2012 15:44
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אין לראש הממשלה היקר שלנו מה להגיד. הסנקציות עובדות ואין סיבה לצאת עכשיו למלחמה שתביא חורבן על כל האיזור
  • 2.
    זו הודעה רעה עבורנו, ועבור תא25 (ל"ת)
    גיל 06/10/2012 14:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מי חשבתם שיסכים להיחשף? (ל"ת)
    א.מ 06/10/2012 14:34
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.